Magere kat laten aankomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 15:36

Ik wist niet eens dat er ook kattentrimsalons zijn. := Zo’n newbie ben ik met katten, haha.
Maar goede tip, ik ga eens kijken of er eentje in de buurt zit!

Ik leg hem nu gewoon steeds op schoot en zodra hij het zat raakt trapt hij m’n hand weg met z’n pootjes, dan krijgt hij een kattensnoepje en mag hij gaan.

Moon_light94

Re: Magere kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:42

Dat is ook een prima methode hoor; alleen zeker bij grote klitten duurt dat proces soms zo lang dat ie dan soms alweer tot grotere klit is is gegroeid. Dan is er dus bijna niet tegenop te kammen/uit te pluizen.

Op kattentrimsters.nl staat een heel overzichtje fijne trimmers!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 11:32

Even een kleine update: hij doet het over het algemeen heel goed op het voer, hij krijgt eindelijk wat spek op zijn botten.
Echter poept hij eens in de zoveel dagen al-les onder, dus vandaag wordt er getest op giardia. Ik duim eigenlijk dat dat het is, anders is het waarschijnlijk goed mis, aangezien er uit het bloedonderzoek niets kwam.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 12:20

Edit: (helaas) negatief op giardia en wormen.
Vrijdag wordt er een echo gemaakt van zijn buik om te zien of daar afwijkingen zichtbaar zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:45

Ik zou een weegschaal voor eten etc bij de action halen, dan kan je hem veel beter wegen en zijn vooruitgang in de gaten houden. Ik had een kitten welke niet goed zelf kon drinken bij moeder en veel te klein was, deze heb ik met Hills ad zo erg kunnen opknappen, dat is echt astronauten voer!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 13:46

Hoe weeg je je kat daarop? Ik heb een keukenweegschaal en heb geprobeerd hem daarop te wegen op een snijplank, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:48

Ik zou eerder een babyweegschaal kopen :) dat gaat heel eenvoudig en is ook super nauwkeurig. Vervelend dat je nog geen oorzaak hebt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:25

Niwla schreef:
Hoe weeg je je kat daarop? Ik heb een keukenweegschaal en heb geprobeerd hem daarop te wegen op een snijplank, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/digitale-we ... PCEALw_wcB
dit werkt denk ik wel, kat in een kussensloop oid, en dan snel wegen. succes.

veel sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:06

Kofferweegschaal gebruik ik meestal om te wegen; kat in kooitje wegen en dan gewicht van kooitje eraf.
Als ie heel klein is; misschien in een beslagkom oid op de keukenweegschaal.
Hill a/d werkte bij 1 van mijn vorige katten goed om haar wat dikker te krijgen, was een zak botjes toen ze uit het asiel kwam.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:55

Wij wegen de katten door met en zonder kat op de weegschaal te gaan staan en dan het verschil uit te rekenen. Is misschien niet nauwkeurig genoeg voor jou, maar werkt verder wel prima

Een babyweegschaal lijkt me voor jou ook het handigst, die is ontzettend nauwkeurig

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 21:07

Zo doe ik het nu idd ook Hevonen. Onze vloer is echter niet 100% recht (oud huis) en dat heeft dus invloed op de cijfers op de weegschaal. Als je er vijf keer op gaat staan heb je vijf verschillende waardes. :')

Ik bedenk nu dat ik op zolder nog een oude babyweegschaal heb staan, ik zal eens kijken of ik die aan de praat krijg.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 15:44

Update: er is iets vocht in zijn buik gevonden en wat bloed in zijn urine. Het bloed in de urine kan wel komen door het aanprikken. Zijn nieren zijn ongelijk qua grootte, maar de waardes waren opzich oké.
Hij is trouwens ondertussen niet aangekomen, maar juist afgevallen. Hij weegt nu nog geen twee kilo.

Het is echt een mager hoopje kat momenteel, en qua energie lijkt hij alleen er maar op achteruit te gaan. :( Behalve een punctie van het vocht in de buik weet de DA het ook niet echt meer.. we kunnen nog doorgestuurd worden naar Utrecht maar heel eerlijk gezegd weet ik niet of we hem daar een plezier mee gaan doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:46

Dat leest niet erg positief, Niwla. Zorgwekkend.
Ik wens je heel veel sterkte. En beterschap voor poezemauw.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:42

Is het geen FIP? Ik ben niet van het snel roepen dat het FIP is, maar wie weet…
Behandeling is er tegenwoordig wel, maar niet door de DA en het is duur.

Maar het kan ook goed iets anders zijn natuurlijk.

Wat een zorgen :(:)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 17:25

Ze vermoeden idd FIP, ondanks dat de bloedtesten geen gekke waarden lieten zien. Die behandeling hebben ze genoemd idd. Alleen zitten we nog midden in een verbouwing en hebben niet ff € 5.000,00 liggen voor een experimentele behandeling.

Heel lastig, ik roep altijd dat als je de verantwoordelijkheid neemt voor dieren, je die verantwoordelijkheid ook hebt als ze ziek worden. Maarja, dit is wel een bedrag dat ik denk: waar trek je de grens.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:35

Er zijn goedkopere merken, dus ik denk, maar ik heb er geen ervaring mee, dat je ook met zo’n 2500 klaar kunt zijn. Maar dat weet ik niet zeker.

En dan nog snap ik dat dat veel is. Komt bij dat het best een pittige behandeling is.
Mocht je willen behandelen zou ik de groep FIP Warriors aanraden op facebook. Maar ik zou het ook goed snappen als je denkt; hier trek ik de grens. De behandeling is geen pretje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:00

Ik zou het met dit soort kosten geen schuld vinden om hem niet te behandelen. Ik vind het erg veel geld voor een kat die al niet helemaal blakend van gezondheid is (gevoelige darmen, ongelijke nieren al weet ik niet of dat invloed heeft).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:12

Ik zou met dit soort bedragen begrijpen dat je er voor zou kiezen om hem het leiden te besparen… ook 2500…. Het zijn experimentele behandelingen, ofwel geen garantie, en het is een gigantische klap geld… dus als er daadwerkelijk mensen zijn die zeggen dat je dan geen dieren moet nemen als je dit niet er voor over hebt… sorry hoor… je kan nooit in iemand zijn portemonnee kijken en laten we eerlijk zijn dat ongeveer 80% van de Nederlanders geen 2500-5000 euro voor een niet gezonde kat met geen garantie zouden spenderen.

Ik hoop dat je inmiddels het voer AD geeft? Dat was in elk geval hier een wondermiddel en vonden ze allemaal gruwelijk lekker. Ik hoop echt dat het iets anders blijkt te zijn dan FIP…. Heb een nestje gehad waar 1 kitten op 1 jarige leeftijd aan acute FIP is overleden binnen 1 week tijd….. heel sneu

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:46

Ik zou de behandeling ook niet meer doen. Ik heb er ook niet voor gekozen. Vorig jaar hebben we er 2 behandeld waarvan beide het niet geholpen heeft. 1 daarvan leeft nog, maar is zeker niet genezen. Ik heb er nu ook 1tje met fip, hij mag rond blijven lopen zolang hij vrolijk blijft en het goed doen.
Bij mij eet hij ook slecht, of iedergeval hij lust vrijwel niks. Hij eet rauw vlees kalkoen en soms een beetje gourmet kip smaak. Brokjes eet hij zoiezo niet, maar dat is ook vooral omdat de ontstekingen bij hem vooral in zijn mond zitten.
Ik heb me het afgelopen half jaar veel mee bezig gehouden dus als je nog iets wilt weten kan je me altijd een pbtje sturen.
Zijn de lymfeklieren ook nagevoeld? En heb je na die eerste keer nog een keer bloed geprikt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:34

https://www.virbac.nl/Producten/Kat/Voe ... Nutribound
Dit zou je ook nog kunnen proberen. Je mag van mij 1 flesje op komen halen heb deze nog over 2023 houdbaar. Dit heeft super gewerkt bij mijn kitten die ineens stopte met eten en daarna heel moeilijk aan het eten te krijgen was.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 10:49

Bedankt voor alle fijne reacties.
Gister ging het weer helemaal mis met zijn ontlasting en ik vind dat hij hard achteruit gaat. Dus net in overleg met de dierenarts besloten om hem maandag in te laten slapen. Y;(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:54

Och wat naar, maar het klinkt inderdaad als een verloren zaak. Heel veel sterkte voor hem en jou!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:22

Wat ontzettend naar Y;(
Maar waarschijnlijk de juiste keuze, al maakt dat het verdriet niet minder natuurlijk :(:)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:42

Jeetje je topic gelezen, en allemaal heftig zeg..

Maar als alle onderzoeken negatief zijn, en het is een jonge kat.. is het dan niet wat vroeg om nu deze keuze te maken ?

ik lees in het verhaal bijvoorbeeld niet dat hij op licht verteerbaar voer is over gegaan zoals bijvoorbeeld Royal canin Gastro intestinal kitten..

houdt me te ten goede, ik wil je niet tegenspreken, maar ik vind het zo'n heftig besluit.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 14:13

Snap ik hoor Flevolander, maar ik heb niet alles in het topic staan. De DA schrok vrijdag van zijn toestand.

Hij speelt niet, slaapt de halve dag en is de rest van de dag in een soort van apathische/ gelaten toestand, hij is graatmager ondanks dat hij inmiddels genoeg eet en eens in de zoveel dagen spuit zijn ontlasting eruit. Hij lag tijdens de buikecho een half uur lang zonder protest op zijn rug, op een enkele “mauw” na.
Hij is getest op alle veelvoorkomende/ te behandelen aandoeningen.
Wat kun je op een gegeven moment nog doen?
Hij is duidelijk al langere tijd heel erg ziek, doen we hem er dan een plezier mee om hem nog van onderzoek naar onderzoek te slepen? Voor wie doen we het dan?