Fietsen met de hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:51

Anna79 schreef:
KimD schreef:
Nee absoluut niet want je gebruikt een halti aan de fiets. Een halti is een wandelhulpmiddel wat gebruikt dient te worden met dubbele riem.

Jouw probleem op de fiets is dat er niet voldoende getraind is op het negeren van omgeving en dus katten. Dat kan ook niet op de fiets maar ernaast. Meer gaan trainen op focus dus en niet aan de stang.

Ik gebruik een dubbele riem

Eens wat betreft afleren, lang geprobeerd niet gelukt. Hond is met mijn katten opgegroeid maar had gelijk als pup al een geobserdeerde focus erop. Heb dit af kunnen leren (je wilt niet weten hoe). Op straat blijft het lastig met name als de kat er ineens onverwacht is. Als ik de kat eerder heb gezien is er geen probleem. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij het onverwachte zou trainen?

Dan zou ik juist stoppen als je een kat ziet en je houdt de hond niet. Ik heb een reactieve hond waarmee ik fiets, maar als ik een hond moet passeren dan stop ik en neem ik voldoende ruimte,waardoor dit vrijwel altijd goed gaat.

Ik blijf erbij dat het onverstandig en gevaarlijk is om met een hond te gaam fietsen mèt een halti (domste idee ever!) omdat je hem anders niet kan houden. Ga dan niet fietsen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:59

Laten we het erop houden dat we het hierover oneens zijn. Het is mijn ervaring die ik deel met de TS. Ik sta beslist open voor een andere kijk op zaken maar zoals ik het nu doe zie ik er echt geen kwaad in.
Mijn hond is ook zo dat zodra de halti om is ze er eigenlijk niet eens tegen aan loopt, het omdoen alleen werkt eigenlijk al afdoende.
Ik ben het 100 procent eens om nooit met een halti alleen te gaan fietsen en ook om nooit met een enkele riem ermee te lopen of nog erger een flexie zoals je soms ziet. Ik heb hier echt wel over nagedacht, ik vind het jammer om iemand dan dom te noemen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:11

Anna79 schreef:
Laten we het erop houden dat we het hierover oneens zijn. Het is mijn ervaring die ik deel met de TS. Ik sta beslist open voor een andere kijk op zaken maar zoals ik het nu doe zie ik er echt geen kwaad in.
Mijn hond is ook zo dat zodra de halti om is ze er eigenlijk niet eens tegen aan loopt, het omdoen alleen werkt eigenlijk al afdoende.
Ik ben het 100 procent eens om nooit met een halti alleen te gaan fietsen en ook om nooit met een enkele riem ermee te lopen of nog erger een flexie zoals je soms ziet. Ik heb hier echt wel over nagedacht, ik vind het jammer om iemand dan dom te noemen.

Dit heeft niks te maken met eens of oneens. Dit is gewoon niet willen inzien waar je mee bezig bent.

Je geeft in verschillende post zoveel rode vlaggen aan die jezelf niet eens ziet. Het is levensgevaarlijk waar je mee bezig bent op deze manier. Kunt ernstige blessures veroorzaken bij de hond om nog maar te zwijgen over de ongelukken die kunnen gebeuren doordat je de training hebt opgegeven. Want een training die niet lukt is }:0oliebol. Dan train je niet op de juiste manier, overleg met je trainer, met iemand anders met verstand van honden en zorg voor een andere kijk op je training. 'Lukt niet' is het meest belabberde smoesje uit het boek om te stoppen met training en nogmaals, levensgevaarlijk in deze situatie. En eerlijk? Ik vind het ontzettend sneu voor de hond op deze manier hoe je het beschrijft. Die durft zich dus uit angst niet te uiten, bang voor de consequenties. Top manier van trainen ja, moet je echt willen. +:)+

Ik hoop van harte dat TS jouw tips niet ter harte neemt...

xSCWx

Re: Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:19

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zo te zien heeft Anna79 goed overdacht waar ze mee bezig is en werkt het voor hun. Dat het theoretisch wel eens mis zou kunnen gaan betekend niet dat dat in de praktijk ook gebeurt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:26

xSCWx schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zo te zien heeft Anna79 goed overdacht waar ze mee bezig is en werkt het voor hun. Dat het theoretisch wel eens mis zou kunnen gaan betekend niet dat dat in de praktijk ook gebeurt.

Zeker maar je moet wel op de weg blijven om in Rome te komen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:29

Pfff wat een oordelen Kim, ben het ook wel een beetje gewend van hoe jij ook naar anderen vaak reageert.
Ik fiets maar heel af en toe en nee tot nu toe is het nog niet gelukt. Heel veel dingen zijn ook wel gelukt waar ik heel veel tijd in heb gestoken! Een goede recall bijvoorbeeld op mijn hond met veel jachtinstinct. Bereikt met heel veel positief oefenen, altijd voer en speeltjes mee op de wandeling. Ik speur elke dag met mijn hond wat ze geweldig vindt, ik durf te zeggen dat mijn hond een prima leven heeft hier!
Ik probeer haar gedrag ook echt te lezen en hiervan te leren dat vind ik heel interessant. Ik denk ook zeker dat er nog winst valt te behalen in het fietsen, ik doe dit ook niet vaak meer, vind er zelf niet veel aan. Ik wil jou als tip meegeven om wat vriendelijker te reageren, dan zou ik meer geneigd zijn iets van je aan te nemen dan wanneer je me zo aanvalt.

SCW dankjewel!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:31

KimD schreef:
xSCWx schreef:

Dat jij een bepaalde manier van trainen hebt betekend niet dat dat voor iedereen werkt. Je kan namelijk ook met een vliegtuig of de boot ;) (bij wijze van)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:37

xSCWx schreef:
KimD schreef:

Dat jij een bepaalde manier van trainen hebt betekend niet dat dat voor iedereen werkt. Je kan namelijk ook met een vliegtuig of de boot ;)

Ik mishandel mijn honden liever niet nee, iets aan of afleren met geweld is nooit het antwoord. Net zoals iets af of aanleren omdat de hond bang is voor de consequenties. Dat is inderdaad niet mijn manier van trainen. Maargoed, daar gaat het hier niet om.

Maar daar gaat het hier niet om, het gaat om de halti gebruiken tijdens het fietsen en hoe onverantwoord dat is. Dat kun je best met me oneens zijn, blijf het toch een feit. :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 11:16

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga alles even rustig doorlezen en aankomende week eerst met mijn trainer overleggen hoe we het fietsen eventueel het beste kunnen aanpakken :) .

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:28

xChantal94 schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga alles even rustig doorlezen en aankomende week eerst met mijn trainer overleggen hoe we het fietsen eventueel het beste kunnen aanpakken :) .

Succes Chantal! Sorry voor het gedoe dat om mij draaide. Ik hoop dat je op een prettige en veilige manier kunt gaan fietsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:39

Ik fiets al jaren met volle tevredenheid met mijn hond aan de fiets. Ik gebruik een stang daarvoor. De stang zit met een veiligheidssluiting aan de fiets, en het touwtje zit met een paniekhaak aan het tuigje van mijn hond, ik heb nog een riem die aan de halsband van de hond zit, in mijn hand, die hangt altijd slap. Ik heb gewoon twee handen aan het stuur en hondmans loopt netjes naast mij.

Ik heb in 7 jaar tijd slechts 1 situatie gehad waarbij ik de paniekhaak los moest maken, dat was toen mijn hond door een loslopende Berner Sennen aangevallen werd.

Mij bevalt het iig prima. Beter dan enkel een riem in de hand, waarbij ik heel makkelijk uit balans getrokken werd. Met de stang met veer is dat over.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:44

KimD schreef:
Ik mishandel mijn honden liever niet nee, iets aan of afleren met geweld is nooit het antwoord. Net zoals iets af of aanleren omdat de hond bang is voor de consequenties. Dat is inderdaad niet mijn manier van trainen. Maargoed, daar gaat het hier niet om.

Maar daar gaat het hier niet om, het gaat om de halti gebruiken tijdens het fietsen en hoe onverantwoord dat is. Dat kun je best met me oneens zijn, blijf het toch een feit. :+

Als je de Halti als geweld of angst middel ziet dan begrijp je niet hoe je hem moet gebruiken. Dan betwijfel ik nu serieus hoeveel jij weet over trainingsmethodes. Je kan zeggen dat iets een feit is maar dat maakt het nog geen feit omdat jij dat wil. Maargoed daar gaat het hier inderdaad niet om, wat San87 zegt is wel een hele goede trouwens. Dat had ik ook, doe een snelsluiting (paniekhaak) aan je tuig. Ik had dat in het begin niet, toen mijn loopse teef werd lastig gevallen door een loslopende hond kon ik haar niet los maken omdat ik alleen maar bezig was de hond te blokken. Met panieksluiting trek je even aan de sluiting en hij springt open. Overigens altijd op 2 punten vastmaken: het tuig aan de springer maar ook nog een lijn aan een tuig (of halsband) zodat je optimale controle blijft houden.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:02

Ik fiets niet met mijn hond, te veel ongelukken zie ik gebeuren.
Zelf mijn vinger gebroken toen mijn hond onderweg ineens moest poepen en vanuit volle galop ineens stilstond.
Mijn tante heeft haar knie verbrijzeld toen een loslopende hond naar haar hond aam de fiets toe liep. Ze is er overheen gevallen en heeft haar achteraf bijna haar leven gekost door een complicatie na de operatie (longembolie).

Dan nog niet eens gesproken over de hond een paar maanden terug die binnenkwam op werk met een open botbreuk doordat hij met zijn poot in de spaken terecht kwam.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:35

Áls de optie er is zou de hond vóór de fiets ook absoluut mijn voorkeur hebben! Dan kun je de situatie ook beter inschatten.

Of nog beter, steppen! Zo leuk!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:21

KimD schreef:
Buiten het feit dat die stangen levensgevaarlijk zijn, zijn ze ook een slechte belasting voor de hond.

In de hand houden zou zeker mijn voorkeur hebben, of vóór de fiets met goede materialen.

Hoe belast een stang de hond?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:06

rien10 schreef:
KimD schreef:
Buiten het feit dat die stangen levensgevaarlijk zijn, zijn ze ook een slechte belasting voor de hond.

In de hand houden zou zeker mijn voorkeur hebben, of vóór de fiets met goede materialen.

Niet de stang zelf, wel de kabel/riem die naar de hond loopt. Door de constante druk in dezelfde richting is er sprake van een scheve belasting. Zelfs met een goed tuig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:09

Als mijn hond naast de fiets loopt hangt de riem met panieksluiting in een boogje, er staat geen spanning op. Tenzij hij gaat trekken, na dat te corrigeren is dat over en hangt de riem weer in een boogje en loopt hondmans netjes rechtuit parallel aan de fiets.

Als je hond constant aan het trekken is of leunt op de stang, dan kan ik me de scheve belasting goed voorstellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:42

_San87_ schreef:
Als mijn hond naast de fiets loopt hangt de riem met panieksluiting in een boogje, er staat geen spanning op. Tenzij hij gaat trekken, na dat te corrigeren is dat over en hangt de riem weer in een boogje en loopt hondmans netjes rechtuit parallel aan de fiets.

Als je hond constant aan het trekken is of leunt op de stang, dan kan ik me de scheve belasting goed voorstellen.

Dan draagt de hond zijn eigen balans, dat is prima. :j

Jammer genoeg zijn dit uitzonderlijke gevallen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:22

Ik vroeg aan KimD:

Het antwoord was:
Niet de stang zelf, wel de kabel/riem die naar de hond loopt. Door de constante druk in dezelfde richting is er sprake van een scheve belasting. Zelfs met een goed tuig.[/quote]
Ieder hulp- of trainings middel wat niet correct gebruikt wordt is potentieel slecht. De stang op zich is niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:04

Ik heb 10 jaar lang met 2 honden tegelijk gefietst. Helaas is de oudste nu te oud geworden hiervoor.

Ook ik zou nooit een stang gebruiken :)

Belangrijk is dat ze je alvast respecteren zonder fiets. Trekt jouw hond steevast aan de lijn tijdens het lopen en negeert hij je als je wat vraagt zou ik hem niet aan de fiets nemen.

Maar hebben jullie goede afspraken 'op de grond' om even paardentermen te gebruiken.

Van zodra je ze naast de fiets leert lopen leren ze snel dat het wiel een muur is waar ze niet voorbij kunnen. Ik liet mijn honden gewoon tegen m'n wiel botsen in het begin als ze het in hun hoofd haalden voorbij te schieten. Was snel opgelost zo.

Idealiter begin je op een stuk waar ze direct lekker kunnen rennen (als je hond hier behoefte aan heeft). Daarna lopen ze mak als een lammetje in een rustig drafje naast je mee en is het fijner en zelfs makkelijker dan wandelen.

Ik vind het vele malen veiliger om de lijn meteen los te kunnen laten als er wat gebeurt. Wat ik ook vaak deed is preventief afstappen als er bijvoorbeeld een moeilijke situatie naderde. Dan kon ik ze zonder fiets onder controle houden. Was blij dat ik ze dan niet eerst moest 'loskoppelen'

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:03

KimD schreef:
Áls de optie er is zou de hond vóór de fiets ook absoluut mijn voorkeur hebben! Dan kun je de situatie ook beter inschatten.

Of nog beter, steppen! Zo leuk!

Ha, dat wilde ik net ook typen! Mijn hond trekt echt flink met het fietsen en bijt ook regelmatig in de banden. :x Naast de step gaat het echt een stuk beter, waarschijnlijk omdat het tempo een stuk lager ligt en er geen rond bewegende benen in het gezichtsveld van de hond zitten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:28

Ik zou ook niet gauw een stang bevestigen. Vind de controle die je hebt als ze aan de riem/tuig/whatever lopen veel fijner
Ik fiets met 2 honden

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 02:03

Wij hebben deze: https://www.medpets.nl/cycleash-universele-fietsriem/
We gebruiken het icm een tuig. Hond net iets meer dan 20 kilo luistert prima tot hij een kat ziet. Het is een paar keer voorgekomen dat hij - voor dat ik het door had - een kat zag en ik was zeker met fiets en al omver getrokken als ik hem aan de lijn in mijn hand had gehad met slechts een hand aan het stuur, wat ook qua handremmen een slecht idee is.

Het valt mij trouwens op dat heel veel mensen hun hond links van de fiets laten lopen; ik vind dat een onwaarschijnlijk slecht idee...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 02:09

herr_balou schreef:
Wij hebben deze: https://www.medpets.nl/cycleash-universele-fietsriem/
We gebruiken het icm een tuig. Hond net iets meer dan 20 kilo luistert prima tot hij een kat ziet. Het is een paar keer voorgekomen dat hij - voor dat ik het door had - een kat zag en ik was zeker met fiets en al omver getrokken als ik hem aan de lijn in mijn hand had gehad met slechts een hand aan het stuur, wat ook qua handremmen een slecht idee is.

Het valt mij trouwens op dat heel veel mensen hun hond links van de fiets laten lopen; ik vind dat een onwaarschijnlijk slecht idee...

Hier lopen ze altijd rechts, veel veiliger lijkt mij.
Niet aan de kant van voorbij komende auto’s fietsers of brommers etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 02:21

Ik heb die van Zooplus en aan de rechterkant onder het zadel bevestigd waardoor mijn hond onder of net naast de fietsbeugel loopt maar daar ook de ruimte voor heeft qua 'lijn'lengte.
Bij die van mij zitten twee musketonhaken, beide bevestig ik aan het tuig.