Hond plast in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:09

Zorg voor rust. Geef grenzen aan. En ga er alsjeblieft iets meer mee doen dan een uurtje wandelen per dag en 1x per week trainen. Een Toller is een energieke hond, die naast rust, regelmaat ook zeker werk nodig heeft. Ga eens kijken voor detectiewerk of speuren.
En dat plassen binnen, eten willen stelen van de kinderen, hoe pak je dit aan? Krijgt ie wel eens gewoon op z'n donder als ie stout is? En dan bedoel ik niet dat je hem afslaat, maar op z'n plek sturen en daar blijven.
Ik denk heel eerlijk dat die puber gewoon z'n grenzen aan het verleggen is..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hond plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:13

Ik zou hem terugbrengen. Er is duidelijk iets gebeurd en je zit nu met andermans ellende.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:14

janderegelaa schreef:
Ik zou hem terugbrengen. Er is duidelijk iets gebeurd en je zit nu met andermans ellende.

deze hebben ze toch zelf als pup? Of lees ik de OP zo verkeerd?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:23

Ik snap dat je voorzichtig bent qua overbelasting met je pup. De strikte regeltjes qua minuten zijn wel wat achterhaald. Als je pup meer nodig heeft dan kun je best eens wat langer wandelen. Zeker als je pup goed in elkaar zit en er qua ouders geen genetisch risico is op hd. Hoeft niet iedere dag. Wij hebben een pup van 5 maanden waarbij we toch twee keer in de week een losloopwandeling doen in het bos. We lopen niet per se ver maar hij kan wel zijn ei kwijt. Als hij dat niet zou hebben dan zou hij ook wel vervelender in huis worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:35

Laten de kinderen hem ook met rust?

Het klinkt mij als een overprikkelde hond. Ik zou eens heel goed bekijken hoeveel rust je de hond biedt en hoeveel tijd je aan hem besteedt of dat hij in de drukte er wat tussendoor fladdert en zijn rust niet pakt. Maw krijgt hij de rust en aandacht die een pup verdient?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:50

Mindim schreef:
Laten de kinderen hem ook met rust?

Het klinkt mij als een overprikkelde hond. Ik zou eens heel goed bekijken hoeveel rust je de hond biedt en hoeveel tijd je aan hem besteedt of dat hij in de drukte er wat tussendoor fladdert en zijn rust niet pakt. Maw krijgt hij de rust en aandacht die een pup verdient?

Onze kinderen zitten op school, dus zijn van kwart over 8 in de ochtend tot half 3 smiddags weg en gaan rond 19.00 naar bed. Het overgrote deel van de dag zijn ze er dus niet.
Ze zijn bovendien honden gewend en hebben er weinig interesse in en kijken er dan ook niet naar om, behalve de oudste die wil zo'n 1x per week wel eens 5 minuutjes met hem spelen.
Hij wordt vooral druk als de kinderen aan het dansen zijn bijvoorbeeld.

Gaabje schreef:
Ik snap dat je voorzichtig bent qua overbelasting met je pup. De strikte regeltjes qua minuten zijn wel wat achterhaald. Als je pup meer nodig heeft dan kun je best eens wat langer wandelen. Zeker als je pup goed in elkaar zit en er qua ouders geen genetisch risico is op hd. Hoeft niet iedere dag. Wij hebben een pup van 5 maanden waarbij we toch twee keer in de week een losloopwandeling doen in het bos. We lopen niet per se ver maar hij kan wel zijn ei kwijt. Als hij dat niet zou hebben dan zou hij ook wel vervelender in huis worden.

We gooien ook 1x per week een balletje met hem bij een natuurgebied, dat is ook wel intensief en af en toe gaat hij mee naar het bos en is dan wel langer aan het lopen dan eigenlijk 'mag' maar ik ben daar wel voorzichtig mee en wil niet structureel teveel met hem doen en lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:51

DuoPenotti schreef:
janderegelaa schreef:

We hebben hem inderdaad vanaf het begin, sinds hij 8 weken is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:05

Je hebt een werkhond maar ik lees nergens dat je met hem werkt?
Ik lees tussen de regels door dat je hond niet duidelijk afgebakend wordt/grenzen gesteld krijgt. Hij is nu 7 maanden, je bent daarmee al een groot gedeelte van de inprentingsfase voorbij. Ik zou asap een goede hondentrainer consulteren die bij je thuis komt. Je hond vertoond geen bijzonder gedrag dus een gedragsdeskundige snap ik niet. Ik denk dat de clou zit in jullie als baas meer uitleg en begeleiding geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:26

DuoPenotti schreef:
janderegelaa schreef:

Dat denk ik ook, maar daarom kun je wel andermans ellende hebben. Het kan in de eerste 8 weken ook fout gaan. Fokster is ook niet zo’n goede matcher denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:49

Zonnebloem92 schreef:
Er werd gevraagd wat wij zo met hem doen, hij is natuurlijk nog jong dus heel veel wandelen doen we nog niet maar gemiddeld 2 'lange' wandelingen van zo'n 25 minuten, 2x een rondje van 5 a 10 minuten en de overige keren plassen voor de deur.

Zonnebloem92 schreef:
We gooien ook 1x per week een balletje met hem bij een natuurgebied, dat is ook wel intensief en af en toe gaat hij mee naar het bos en is dan wel langer aan het lopen dan eigenlijk 'mag' maar ik ben daar wel voorzichtig mee en wil niet structureel teveel met hem doen en lopen.

Een hond van 7 maanden mag prima langer dan 25 minuten wandelen per keer, helemaal als ze het goed volhouden.

Citaat:
Jonge pups (van 2 t/m 8 maanden)
Een jonge pup mag 4-5 x daags wandelen. De duur van de wandeling mag 10 minuten per wandeling per maand leeftijd zijn. Dat betekent dat een pup van 3 maanden leeftijd, tot 30 minuten per wandeling mag lopen. Indien de pup eerder uitingen geeft van vermoeidheid dan moet er eerder worden gestopt.

http://www.dierenartsypenburgnootdorp.n ... -wandelen/

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:04

Het gaat niet zozeer om wandelingen maar om uitdagingen.
Als ik dagelijks een uur wandel, wordt mijn hond ook lastig.
Daarentegen als ik hem dagelijks een half uur meeneem waar hij los mag rennen, met de bal spelen, contact heeft met andere honden dan is ie veel rustiger.
Na 1 1/2u detectie training is hij de rest van de middag heerlijk rustig.
Ik denk dat deze hond veel meer uitdaging nodig heeft.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:24

Mijn advies zou ook zijn aan het werk zetten. Wandelen en balletje gooien is niet werken. Juist van alleen maar achter een balletje rennen kunnen ze nog drukker worden.
Speuren, detectie, clickertraining is vele malen vermoeiender dan wandelen.

Ik heb een hollandse herder uit werklijnen van bijna 1.5. Had ik met haar op de leeftijd van 7 maanden alleen maar gewandeld had ik geen huis meer over gehad.
Echt zindelijk was ze pas met 8 maanden. Duurde bij haar gewoon lang voordat het kwartje viel en ze de rust had om buiten goed uit te plassen.

Eerste keer dat ik met haar ging speuren hadden we een spoortje van 2 minuten. Heel de dag een rustige hond gehad.
Vorige week begonnen met iets nieuws aan te leren met de clicker waarbij ze echt zelf moest nadenken. Zijn 10 minuten bezig geweest en ze was de rest van de dag moe.
Ga ik wandelen, dan kan ze rustig een uur volop bezig zijn met spelen, snuffelen en rennen maar echt moe, nee.

Wat ik lees is er niks mis met de hond maar mist de juiste begeleiding.
Ook zeker vanuit de hondenschool. Die hadden jullie veel beter kunnen helpen dan wat ze nu doen. Ik weet niet waar je woont maar weet een paar goede hier in de buurt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:41

Ik denk oprecht dat dit een mismatch is geweest qua ras. Hetgeen wat jullie (nu) bieden is te weinig voor het ras.

Ik kan je wel met mijn hand op het hart beloven dat castreren, chemisch of definitief, geen enkel probleem wat je benoemd gaat oplossen.

Het verschilt of je een uur buiten bent en 5km hebt gewandeld of een uur buiten bent en 2km hebt gewandeld.

Onze pup van 13 weken mag rustig 20 minuten wandelen maar dan geeft zij het tempo aan. Wilt ze doorstappen? Prima, stappen we door. Wilt ze ontdekken, onderzoeken en verkennen, prima, doen we dat. In alle gevallen is ze relaxed als ze thuis komt. Niet altijd fysiek moe maar wel altijd mentaal moe wat voor rust in haar hoofd en lijf zorgt.

Soms wordt ze wel eens 'rebels', dan heeft ze haar rel uurtje en weet ik dat ze of juist overprikkeld is of te weinig ondernomen heeft. In beide gevallen is dat op te lossen met iets te knagen, dat soort voor stimulatie én rust.

Dit werkt net zo goed voor oudere pups, rust, regelmaat en consequent zijn is echt de sleutel tot succes.

Het is algemeen bekend dat ik absoluut niet geloof in puberen honden, als ze bestaan hebben wij het al zes honden overgeslagen... Wel bestaat er zoiets als foute training of een verkeerde inschatting. Een gedrag heeft altijd een oorzaak en altijd een oplossing.

Wat betreft het voer, begin met een schrokbak en als je het eten aanbied houd je gewoon de bak vast. Niks doen, alleen vasthouden. Eventueel zittend als de hond staan te dreigend vind. Breid dat langzaam uit met een vinger in de bak houden, niks doen, alleen erin houden. Zo ga je rustig stapje voor stapje verder tot de hond comfortabel is met jouw erbij en het schrokken mindert. Schrokken is een natuurlijk gedrag en zeker Tollers doen dit ontzettend graag. Bij hun is het vaak een combinatie van niet willen delen en schrokken. Als de hond leert dat jij niks met dat eten wilt gaat het vaak al snel stukken beter. Ergens werd er ook gezegd om onbeperkt voer neer te zetten, dat werkt niet en daardoor kun je ook heel slecht controleren hoeveel een hond per portie eet.

Ik denk dat door mentaal meer uitdaging te bieden het plassen al snel minder zal worden. Het heeft hoogstwaarschijnlijk helemaal niks met dominantie te maken.

Zorg ervoor dat binnen plassen niks oplevert, geen positieve en geen negatieve aandacht. Buiten wel, buiten is één groot feest. Juichen, klappen, 'wauwie!!', snoepjes, de hele kermis uit de kast. Buiten moet het te halen zijn voor de hond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:51

nuscaniels schreef:
Mijn advies zou ook zijn aan het werk zetten. Wandelen en balletje gooien is niet werken. Juist van alleen maar achter een balletje rennen kunnen ze nog drukker worden.
Speuren, detectie, clickertraining is vele malen vermoeiender dan wandelen.

Ik heb een hollandse herder uit werklijnen van bijna 1.5. Had ik met haar op de leeftijd van 7 maanden alleen maar gewandeld had ik geen huis meer over gehad.
Echt zindelijk was ze pas met 8 maanden. Duurde bij haar gewoon lang voordat het kwartje viel en ze de rust had om buiten goed uit te plassen.

Eerste keer dat ik met haar ging speuren hadden we een spoortje van 2 minuten. Heel de dag een rustige hond gehad.
Vorige week begonnen met iets nieuws aan te leren met de clicker waarbij ze echt zelf moest nadenken. Zijn 10 minuten bezig geweest en ze was de rest van de dag moe.
Ga ik wandelen, dan kan ze rustig een uur volop bezig zijn met spelen, snuffelen en rennen maar echt moe, nee.

Wat ik lees is er niks mis met de hond maar mist de juiste begeleiding.
Ook zeker vanuit de hondenschool. Die hadden jullie veel beter kunnen helpen dan wat ze nu doen. Ik weet niet waar je woont maar weet een paar goede hier in de buurt.

Dat klopt, echt werken doet hij niet maar wij proberen hem mentaal en fysiek uit te dagen zonder te overbelasten.
Wat betreft het werken bijvoorbeeld speuren of jachttraining, daar zijn wij nog niet met de cursussen er moet eerst een puppycursus, basiscursus en vervolgcursus gevolgd worden en door corona heeft dat ook even stil gelegen.
Hij is overigens een maandje jonger, berekende ik later :')

@kimD:
Dit is onze 3e Toller, dus een mismatch qua ras zeker niet maar misschien had een andere hond uit het nest beter gepast.
Een kennis die al 15 jaar Tollers heeft, heeft recent haar 11 maanden oude Toller terug naar de fokker gebracht omdat het een mismatch was en zij ondanks cursussen, gedragsdeskundige aan huis en het opvolgen van tips en adviezen geen vooruitgang boekte met de hond en ze de klik miste.
Ik geloof er wel in dat niet elke hond overal past en karakters niet altijd matchen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:59

Het komt op mij helemaal niet over als een overprikkeld hond.
Een gezonde, jonge hond van een actief ras een uurtje per dag laten wandelen en daarnaast de hele nacht + de tijd dat hij alleen is (hoeveel?) in een bench doorbrengen = wat een slaapverwekkend saai leven denk ik dan.
Mijn honden liepen op die leeftijd al met gemak elke ochtend een wandeling van twee uur aaneengesloten los. En smiddags en savonds ook nog uit + hondenschool.

Los daarvan: jammer dat hier ervaringen en adviezen worden gedeeld van "flink op zijn donder geven"
Een toller is intelligent genoeg om met een paar oefeningen te leren dat niet van de tafel stelen hem meer oplevert dan wel van de tafel stelen. Meteen een stukje hersenwerk en een hond die groeit in zelfvertrouwen omdat je hem leert keuzes te maken.
Daarnaast kun je hem actief "YES & NO" leren. Dit zijn echt geen ingewikkelde of langdurige trainingen. Gewoon leuke spelletjes die je binnenskamers kunt doen, waar je hond ook veel plezier aan heeft en jou het prettige effect dat hij niet van de tafel jat en een beetje zelfbeheersing heeft.

Mopperen en nog een half uur negeren (daar bedoel ik jou niet mee ts, maar neem dat alsjeblieft niet over)... echt, dat er nog mensen zijn die denken dat ze daarmee hun hond iets zinnigs leren... -O-

Kijk eens of je een MG school in de buurt hebt en volg daar de basiscursus: 10 lessen van anderhalf uur in drie weken. Elke les bestaat uit een uur theorie en een half uurtje met de hond. Ja, bij MG zijn ze van mening dat met name de baas moet leren, dan komt daarna de hond vanzelf wel.
Aan zo'n school heb je veel meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:08

Eerlijk gezegd, als je jiet langer durft te lopen omdat dat niet goed zou zijn, zou ik zeker stoppen met balletjes gooien. Dat zijn juist hele belastende bewegingen met remmen en draaien.

Wat betreft trainingen, je kan ook altijd bij een andere hondenschool gaan kijken. Soms past een hond niet bij een manier van trainen en kan je beter met trainingen aan de gang die beter passen bij het type hond. Ik heb bijvoorbeeld nooit puppy cursus en de vervolgcursussen gedaan. Dat was niet passend, dus wij zijn meteen andere trainingen gaan doen. Waaronder speuren met pup van 10 weken al. Heel fijn, ook omdat ik dat thuis kon trainen en hij van 10 minuten speuren heerlijk ging slapen en echt genoeg gedaan had. Normale cursus was te langzaam en te lang voor hem

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:33

Speuren vind ik inderdaad ook echt een aanrader! Elke hond kan het, en het geeft een hond veel voldoening en zelfvertrouwen.
Zoek wel een echt deskundige training. Ik ben geen fan van het IPO speuren.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:00

Nikass schreef:
Het komt op mij helemaal niet over als een overprikkeld hond.
Een gezonde, jonge hond van een actief ras een uurtje per dag laten wandelen en daarnaast de hele nacht + de tijd dat hij alleen is (hoeveel?) in een bench doorbrengen = wat een slaapverwekkend saai leven denk ik dan.
Mijn honden liepen op die leeftijd al met gemak elke ochtend een wandeling van twee uur aaneengesloten los. En smiddags en savonds ook nog uit + hondenschool.

Los daarvan: jammer dat hier ervaringen en adviezen worden gedeeld van "flink op zijn donder geven"
Een toller is intelligent genoeg om met een paar oefeningen te leren dat niet van de tafel stelen hem meer oplevert dan wel van de tafel stelen. Meteen een stukje hersenwerk en een hond die groeit in zelfvertrouwen omdat je hem leert keuzes te maken.
Daarnaast kun je hem actief "YES & NO" leren. Dit zijn echt geen ingewikkelde of langdurige trainingen. Gewoon leuke spelletjes die je binnenskamers kunt doen, waar je hond ook veel plezier aan heeft en jou het prettige effect dat hij niet van de tafel jat en een beetje zelfbeheersing heeft.

Mopperen en nog een half uur negeren (daar bedoel ik jou niet mee ts, maar neem dat alsjeblieft niet over)... echt, dat er nog mensen zijn die denken dat ze daarmee hun hond iets zinnigs leren... -O-

Kijk eens of je een MG school in de buurt hebt en volg daar de basiscursus: 10 lessen van anderhalf uur in drie weken. Elke les bestaat uit een uur theorie en een half uurtje met de hond. Ja, bij MG zijn ze van mening dat met name de baas moet leren, dan komt daarna de hond vanzelf wel.
Aan zo'n school heb je veel meer.

Nikass, ik denk dat je doelt op mijn post. Ik heb nergens gezegd flink op z'n donder geven, flink mopperen, half uur negeren.
Tussen op z'n donder geven en op z'n donder geven zit weldegelijk verschil. Neem aan dat een hond het wel aankan als ie met een uh nee, op je plaats, gecorrigeerd wordt.
Eigenlijk moet je de situatie voor blijven. En ingrijpen voordat het fout gaat of fout kan gaan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:09

Klinkt mij juist als een hond die zich enorm verveelt...
Een toller is een werkhond en die moet aan t werk. Dat hoeft geen uren en uren maar regelmatig even wat doet is wel slim. En als ie zo bang is? Werk aan zn angst. Laat hem ontdekken, samen met jouw steun, dat het allemala wel meevalt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:28

Tollers zijn gevoelige honden, correcties gaan niet werken.
Vertellen wat je wel wilt ipv wat je niet wilt.
Op deze leeftijd kun je makkelijk een losloopwandeling van een uur maken.
Snuffelspelletjes, opdrachtjes, je moet het koppie aan het werk zetten.
Met een bal gooien is niet goed: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/honden-tennisballen-natuurlijk-gezond/

Zoek een jachthondenclub of een club waar ze apporteersport geven. Dat kan dan zonder eerst alle verplichte gehoorzaamheidscursussen, dat is gewoon uitmelkerij.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:06

Ik ga mee met JandeRegelaa , dat in de eerste 8 weken iets is fout gegaan - anders was die obsessie voor het voer er niet.
Verder ook, dat fokker geen goede match gemaakt heeft ( waarbij ik al voorzichtig geweest zou zijn omdat jullie eerste hind dus tumor had -aar dat terzijde)

Jullie hadden een gemakkelijke, lieve hond en bewust of onbewust hebben jullie hetzelfde van de nieuwe pup verwacht , en dus de nieuwe pup niet op adequate ( dus zijn eigen karakter inachtnemend) manier begleid/opgevoed.
Dat plassen mag een puber/hormoon ding zijn. Maar op katten duiken is een absolute no-go. Enig idee, welk situatie dit voor de katten moet zijn?
Vind ik echt kwalijk.

So by the way... zou ook kunnen dat de katten uit stress druppels laten gaan en dus de hond zich geroepen voeld om dat te markeren.

Zo hard het is, maar jullie hebben alle signalen van begin aan af duidelijk gemist.

Dus hier is imo geen gedragstherapeut alleen voor de hond nodig, maar iemand die jullie mensen begleid naa de juiste weg, zodat jullie de hond a) zekerheid kunnen geven en b) hem zo opvoeden dat die katten, vremde mensen en JULLIE rust krijgen.

En : als jullie het niet voorelkaar om zelf (en de situatie) krijgen ook eerlijk zijn en misschien toegeven dat jullie en hond simpel geen match kunnen worden- en dan een ander huis voor hem zoeken.

Nu is het "nog speel" maar dat kan zo omslaan... wat als hij een kat te pakken krijgt?
Of als hij buiten even een kind in een buggy aanspringt en "per ongeluk" bijt omdat die het koekje wilde pakken ?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:22

Ga aan de slag met een gekwalificeerde hondengedragstherapeut of privé hondenschoolles - ik snap dat het geld kost maar daar haal je echt plezier uit als dat er voor zorgt dat jullie er een droomhond voor terugkrijgen. Ook fijn voor de hond overigens.

Op papier kunnen we allemaal zeggen wat we denken dat jouw hond nodig heeft, maar dat weet je vooral als je het ziet en een goede anamnese kan doen.

Castreren obv gedrag zou ik niet zo snel doen, ook dit zou ik met een gedragstherapeut overleggen.

edit: inderdaad wat Sasja boven me zegt. Gedragstherapeuten zijn er niet alleen voor moeilijke honden, maar ook om te zorgen dat baasjes hun hond beter kunnen begrijpen en op de juiste manier kunnen opvoeden/begeleiden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:43

Ik denk dat het baasje het heel goed probeert te doen, goed gekeken naar de leeftijd en de daarbij behorende activiteiten voor de hond. Het kan ook zijn dat de hond niet op zijn plek is daar in het gezin. Hoe goed je als baas ook je best doet het komt ergens dan wel een keer tot uiting. Als dit zo is wat mijn gevoel zegt zou dat wel heel erg sneu zijn.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:48

Altijd zo balen die hondenscholen waar je eerst cursus na cursus moet volgen voordat er iets anders kan. Juist speuren en detectie is goed opgebouwd fysiek toaal niet belastend en geeft mentaal zoveel rust.
Je kan ook kijken waar ze dit bv aanbieden zonder eerst al die verplichte cursussen.
Degene met wie ik speur is toevallig ook degene waar ik met de hond bij op cursus zit maar er speuren er ook mee die ergens anders zitten. Geen enkel probleem

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:11

Ik gebruik ook een plasband voor mijn intacte reu - superhandig als hij mee op bezoek gaat ! Het zijn gewoon lapjes stof met klittenband en dan ligt het eraan hoe groot de markeerplas is wat je er in moet doen qua inlegkruisje ( of gelijk Tena Lady :') ) Je kan e ook kopen :
https://www.petsplace.nl/trixie-inconti ... lsrc=aw.ds

Verder heb ik geen advies , maar dit is misschien handig om te weten :)