Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Laten de kinderen hem ook met rust?
Het klinkt mij als een overprikkelde hond. Ik zou eens heel goed bekijken hoeveel rust je de hond biedt en hoeveel tijd je aan hem besteedt of dat hij in de drukte er wat tussendoor fladdert en zijn rust niet pakt. Maw krijgt hij de rust en aandacht die een pup verdient?
Gaabje schreef:Ik snap dat je voorzichtig bent qua overbelasting met je pup. De strikte regeltjes qua minuten zijn wel wat achterhaald. Als je pup meer nodig heeft dan kun je best eens wat langer wandelen. Zeker als je pup goed in elkaar zit en er qua ouders geen genetisch risico is op hd. Hoeft niet iedere dag. Wij hebben een pup van 5 maanden waarbij we toch twee keer in de week een losloopwandeling doen in het bos. We lopen niet per se ver maar hij kan wel zijn ei kwijt. Als hij dat niet zou hebben dan zou hij ook wel vervelender in huis worden.
DuoPenotti schreef:janderegelaa schreef:Ik zou hem terugbrengen. Er is duidelijk iets gebeurd en je zit nu met andermans ellende.
deze hebben ze toch zelf als pup? Of lees ik de OP zo verkeerd?
Zonnebloem92 schreef:Er werd gevraagd wat wij zo met hem doen, hij is natuurlijk nog jong dus heel veel wandelen doen we nog niet maar gemiddeld 2 'lange' wandelingen van zo'n 25 minuten, 2x een rondje van 5 a 10 minuten en de overige keren plassen voor de deur.
Zonnebloem92 schreef:We gooien ook 1x per week een balletje met hem bij een natuurgebied, dat is ook wel intensief en af en toe gaat hij mee naar het bos en is dan wel langer aan het lopen dan eigenlijk 'mag' maar ik ben daar wel voorzichtig mee en wil niet structureel teveel met hem doen en lopen.
Citaat:Jonge pups (van 2 t/m 8 maanden)
Een jonge pup mag 4-5 x daags wandelen. De duur van de wandeling mag 10 minuten per wandeling per maand leeftijd zijn. Dat betekent dat een pup van 3 maanden leeftijd, tot 30 minuten per wandeling mag lopen. Indien de pup eerder uitingen geeft van vermoeidheid dan moet er eerder worden gestopt.
nuscaniels schreef:Mijn advies zou ook zijn aan het werk zetten. Wandelen en balletje gooien is niet werken. Juist van alleen maar achter een balletje rennen kunnen ze nog drukker worden.
Speuren, detectie, clickertraining is vele malen vermoeiender dan wandelen.
Ik heb een hollandse herder uit werklijnen van bijna 1.5. Had ik met haar op de leeftijd van 7 maanden alleen maar gewandeld had ik geen huis meer over gehad.
Echt zindelijk was ze pas met 8 maanden. Duurde bij haar gewoon lang voordat het kwartje viel en ze de rust had om buiten goed uit te plassen.
Eerste keer dat ik met haar ging speuren hadden we een spoortje van 2 minuten. Heel de dag een rustige hond gehad.
Vorige week begonnen met iets nieuws aan te leren met de clicker waarbij ze echt zelf moest nadenken. Zijn 10 minuten bezig geweest en ze was de rest van de dag moe.
Ga ik wandelen, dan kan ze rustig een uur volop bezig zijn met spelen, snuffelen en rennen maar echt moe, nee.
Wat ik lees is er niks mis met de hond maar mist de juiste begeleiding.
Ook zeker vanuit de hondenschool. Die hadden jullie veel beter kunnen helpen dan wat ze nu doen. Ik weet niet waar je woont maar weet een paar goede hier in de buurt.
Nikass schreef:Het komt op mij helemaal niet over als een overprikkeld hond.
Een gezonde, jonge hond van een actief ras een uurtje per dag laten wandelen en daarnaast de hele nacht + de tijd dat hij alleen is (hoeveel?) in een bench doorbrengen = wat een slaapverwekkend saai leven denk ik dan.
Mijn honden liepen op die leeftijd al met gemak elke ochtend een wandeling van twee uur aaneengesloten los. En smiddags en savonds ook nog uit + hondenschool.
Los daarvan: jammer dat hier ervaringen en adviezen worden gedeeld van "flink op zijn donder geven"
Een toller is intelligent genoeg om met een paar oefeningen te leren dat niet van de tafel stelen hem meer oplevert dan wel van de tafel stelen. Meteen een stukje hersenwerk en een hond die groeit in zelfvertrouwen omdat je hem leert keuzes te maken.
Daarnaast kun je hem actief "YES & NO" leren. Dit zijn echt geen ingewikkelde of langdurige trainingen. Gewoon leuke spelletjes die je binnenskamers kunt doen, waar je hond ook veel plezier aan heeft en jou het prettige effect dat hij niet van de tafel jat en een beetje zelfbeheersing heeft.
Mopperen en nog een half uur negeren (daar bedoel ik jou niet mee ts, maar neem dat alsjeblieft niet over)... echt, dat er nog mensen zijn die denken dat ze daarmee hun hond iets zinnigs leren...
Kijk eens of je een MG school in de buurt hebt en volg daar de basiscursus: 10 lessen van anderhalf uur in drie weken. Elke les bestaat uit een uur theorie en een half uurtje met de hond. Ja, bij MG zijn ze van mening dat met name de baas moet leren, dan komt daarna de hond vanzelf wel.
Aan zo'n school heb je veel meer.