Labradoodle

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Baredawn

Re: Labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:44

Awesome Doodles in Norg.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:45

Mizora schreef:
In een ander topic vroeg iemand ook iets over (de term) labradoodles, maar ik dacht dat het in dit topic was. Een gedeelte van de reactie is misschien voor hier ook wel interessant:

Ik vind een hoop doodle-combinaties leuk, maar de labradoodle vind ik vaak de slechte kanten van de poedel (hypergevoelig en heel actief) en de slechte kanten van de labrador (onbesuist, lomp/plaat voor de kop en close contact/geen gevoel voor persoonlijke ruimte) in de nakomelingen naar voren komen. Een hond voor een ervaren eigenaar die veel gaat wandelen én trainen én beseft dat er nogal eens gedragsproblemen voorkomen moeten worden door vroegtijdig ingrijpen, omdat het anders helemaal geen prettige maar ook geen gelukkige honden zullen zijn.

Een goldendoodle vind ik vaak veel fijnere honden, het enige waar bij de ouderdieren echt op moet worden gelet is bezitsagressie, wat bij beide rassen wel eens voor komt. Ook kruisingen met een spaniel vind ik vaak fijne honden. De berner-kruisingen zijn vaak ook heel leuk en veel gezonder dan volle berner sennen (hoewel dat niet lastig is), en de bouviercombinaties die ik ontmoet heb, hebben allemaal onwijs fijne karakters. Dat had ik niet verwacht.

Zelf ben ik aan het kijken of ik een nestaankondiging van een sheltie x poedel kan vinden van geteste ouders. Beide rassen staan me erg aan (ik heb in het verleden poedels gehad) en de nakomelingen schijnen hele aangename honden te zijn, ook qua karakter goed in balans. Voor mij is het niet verharen van een doodle met baard een grote plus, net als het vachtschadeloos kunnen scheren van de hond, anders zou ik waarschijnlijk sowieso voor een volle sheltie gaan. Maar het karakter van een poedel blijft ook lokken, ook al heb ik enorm veel pech gehad met de mijne (de ene had een niet-erfelijke zeer zeldzame hersenaandoening waarom ze uiteindelijk ingeslapen moeest worden en de ander is aan botkanker overleden terwijl dit geen rasspecifieke kankersoort voor poedels is, resp. 6.5 en bijna 6 jaar geworden).

Kruising met Sheltie ben ik nog niet tegen gekomen.
Let er wel op dat een F1 nog steeds kan verharen of de vacht van een sheltie kan hebben het staat niet vast dat ze een doodle vacht krijgen.
Ik heb zelf springer spaniel met poedel en ik vind deze combi fijn.
Ze zijn voor mijn gezin super sociaal en aanhankelijk naar vreemden zijn ze een heel stuk terug houdende wat ik niet als iets slechts zie.

Mogen mensen vaker komen worden ze iedere keer uitbundiger begroet maar de eerste keer houden ze liever afstand.

Op de Fb pagina heb je veel doodle kruisingen en kunje een beetje zien welke je kan aanstaan.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:47

En persoonlijk zou ik wel even op de Fb groep een oproep doen of ik kan je in contact brengen met iemand die weet welke fokkers er aan te bevelen zijn want hier worden ook fokkers genoemd die niet alles op orde hebben.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 05-02-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 22:48

Baredawn schreef:
Awesome Doodles in Norg.

Oei.
Dit is 215 km verderop :)
Kan maar inschrijven tot max 50km afstand. Helaas.
Thanks!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 22:48

ardo_iggy schreef:
En persoonlijk zou ik wel even op de Fb groep een oproep doen of ik kan je in contact brengen met iemand die weet welke fokkers er aan te bevelen zijn want hier worden ook fokkers genoemd die niet ales op orde hebben.

Ik heb helaas geen FB :n
Maar als je mij via PB iets van een naam/contactgegevens kan sturen van die persoon hoor ik het graag.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:03

Vroeg steriliseren is absoluut niet in het voordeel van de hond. Ik hoor tegenwoordig zelfs dat ze al in het nest gesteriliseerd/gecastreerd worden. Ik vind dit echt bizar. Een hond heeft de hormonen nodig om tot een goede ontwikkeling te komen. Bovendien kan de vacht door steriliseren veranderen alsmede het gewicht en het karakter. Wat ik ervan weet is dat het bij doodles gedaan wordt om te voorkomen dat mensen ermee gaan fokken. Ik vind het een apart wereldje. Wat Mizora zegt over het karakter is ook mijn ervaring. Poedels zijn over het algemeen rustiger en stabieler. Ook nog makkelijker aan te komen en goedkoper, plus dat je een rashond hebt. Je kunt een poedel gewoon trimmen zoals je wilt, dus ook met snor/baard. Succes!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:06

Lieffiefi schreef:
ardo_iggy schreef:
En persoonlijk zou ik wel even op de Fb groep een oproep doen of ik kan je in contact brengen met iemand die weet welke fokkers er aan te bevelen zijn want hier worden ook fokkers genoemd die niet ales op orde hebben.

Ik heb helaas geen FB :n
Maar als je mij via PB iets van een naam/contactgegevens kan sturen van die persoon hoor ik het graag.

Ik heb het topic naar haar door gestuurd.

Anna79 schreef:
Vroeg steriliseren is absoluut niet in het voordeel van de hond. Ik hoor tegenwoordig zelfs dat ze al in het nest gesteriliseerd/gecastreerd worden. Ik vind dit echt bizar. Een hond heeft de hormonen nodig om tot een goede ontwikkeling te komen. Bovendien kan de vacht door steriliseren veranderen alsmede het gewicht en het karakter. Wat ik ervan weet is dat het bij doodles gedaan wordt om te voorkomen dat mensen ermee gaan fokken. Ik vind het een apart wereldje. Wat Mizora zegt over het karakter is ook mijn ervaring. Poedels zijn over het algemeen rustiger en stabieler. Ook nog makkelijker aan te komen en goedkoper, plus dat je een rashond hebt. Je kunt een poedel gewoon trimmen zoals je wilt, dus ook met snor/baard. Succes!

Het wereldje is inderdaad heel er apart en dan voornamelijk uit de hoek ALAEU of WALA.

De term hypoallergeen stuit mij ook heel erg tegen de borst omdat een hond dat gewoon niet kan zijn.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 05-02-22 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:08

ardo_iggy schreef:
Mizora schreef:
Zelf ben ik aan het kijken of ik een nestaankondiging van een sheltie x poedel kan vinden van geteste ouders. Beide rassen staan me erg aan (ik heb in het verleden poedels gehad) en de nakomelingen schijnen hele aangename honden te zijn, ook qua karakter goed in balans. Voor mij is het niet verharen van een doodle met baard een grote plus, net als het vachtschadeloos kunnen scheren van de hond, anders zou ik waarschijnlijk sowieso voor een volle sheltie gaan. Maar het karakter van een poedel blijft ook lokken, ook al heb ik enorm veel pech gehad met de mijne (de ene had een niet-erfelijke zeer zeldzame hersenaandoening waarom ze uiteindelijk ingeslapen moeest worden en de ander is aan botkanker overleden terwijl dit geen rasspecifieke kankersoort voor poedels is, resp. 6.5 en bijna 6 jaar geworden).

Kruising met Sheltie ben ik nog niet tegen gekomen.
Let er wel op dat een F1 nog steeds kan verharen of de vacht van een sheltie kan hebben het staat niet vast dat ze een doodle vacht krijgen.
Ik heb zelf springer spaniel met poedel en ik vind deze combi fijn.
Ze zijn voor mijn gezin super sociaal en aanhankelijk naar vreemden zijn ze een heel stuk terug houdende wat ik niet als iets slechts zie.

Ik weet inderdaad dat niet alle F1 per se doodle-vachten krijgen. Maar in principe vormt de combinatie ruwhaar (zichtbaar door baardgroei) + langhaar een niet-verharende trimvacht. De krul is daar overigens geen vereiste voor. Als je een pup kiest met een langere vacht incl. langere vacht aan de neus, is de kans enorm groot op een niet of vrijwel niet verharende hond.

Grote poedels zijn wel stabieler, kleine poedels (dwerg en middenslag, toy ken ik te weinig dieren van) heb ik helaas veel instabiele karakters van gezien. Dus dat is ook nog een aandachtspunt. Ik vind een rashond uit een gesloten stamboek zijn overigens geen plus, ook niet per se een min, maar zeker niet een plus, mits de grootouderdieren van de kruising wel bekend zijn.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 23:11

Maar.. noem me naïef hoor!
Je hondje moet toch eerst loops worden voordat er gesteriliseerd mag worden?
Thans, zo was dat bij mijn vuilnisbakje..

En dat vond ik al vroeg.

Wat ik nu begrijp is dat dat bij labradoodles in ieder geval flink eerder is dan de 'normale' 6 maanden?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:14

www.sava-diam.com
Verwachten dit jaar golden doodles.
Hele fijne mensen! En zitten in Zuid Holland

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:15

Mizora schreef:
ardo_iggy schreef:

Ik weet inderdaad dat niet alle F1 per se doodle-vachten krijgen. Maar in principe vormt de combinatie ruwhaar (zichtbaar door baardgroei) + langhaar een niet-verharende trimvacht. De krul is daar overigens geen vereiste voor. Als je een pup kiest met een langere vacht incl. langere vacht aan de neus, is de kans enorm groot op een niet of vrijwel niet verharende hond.

Grote poedels zijn wel stabieler, kleine poedels (dwerg en middenslag, toy ken ik te weinig dieren van) heb ik helaas veel instabiele karakters van gezien. Dus dat is ook nog een aandachtspunt. Ik vind een rashond uit een gesloten stamboek zijn overigens geen plus, ook niet per se een min, maar zeker niet een plus, mits de grootouderdieren van de kruising wel bekend zijn.

Zelfs eentje met lange vacht en krul kan verharen en is geen enkele garantie dat ze het niet doen.

Als jij een F1 met een F1 kruist kan de F2 nakomelingen nog verharen.

Als je minder kans op verharen wil hebben moet je meer naar het aandeel poedel kijken heb je een F1b die dus terug gekruist is op de poedel al veel minder kans.

Veel doodle worden ook aangeprezen as doodle terwijl ze een IC vacht hebben en totaal niet op een doodle lijken.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:16

Laatst bijgewerkt door ZEJA op 05-02-22 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:16

Ik wil niet topic kapen maar hoe lang is normaal voor een wachtlijst?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:17

Lieffiefi schreef:

En dat vond ik al vroeg.

Wat ik nu begrijp is dat dat bij labradoodles in ieder geval flink eerder is dan de 'normale' 6 maanden?

Dat klopt meestal moeten ze voor het jaar gecastreerd worden.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:18

Urbanus schreef:

Dat ligt er aan welke fokker je kiest.

Er zijn ook fokkers die niet met wachtlijsten werken.
Veel fokkers maken ook pas bekend als ze pups krijgen als de zwangerschap bevestigd is en andere pas als de pups er zijn.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:19

ardo_iggy schreef:
Indi_Vito schreef:
https://www.sava-diam.com
Verwachten dit jaar golden doodles.
Hele fijne mensen! En zitten in Zuid Holland
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 05-02-22 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:20

Indi_Vito schreef:
ardo_iggy schreef:

.

Ik denk dat je dan een andere in gedachte heb haha

Nee hoor heb ik niet.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 05-02-22 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:23

;)
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 05-02-22 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:24

Urbanus schreef:

Kan echt enorm verschillen! Maar vaak +- een jaar. Sommige fokkers hebben strenge eisen en castratie/sterilisatie plicht. Er staan natuurlijk genoeg op marktplaats, maar vaak is dit een F1 labrador x poedel kruising. Deze kunnen nog verharen.

Mijn Labradoodle teef mag vanaf september gedekt worden, na het doorlopen van alle testen uiteraard. Ik kies er bewust niet voor om mij aan te sluiten bij de ALAEU. :)

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:25

Een teefje steriliseren beste na eerste loopsheid, ivm sluiten groeischijven en te vroeg geeft bij grote teefjes risico op incontinentie.

Zelf geen ervaring met doodles maar bij ons op de (jacht) hondenschool zijn ze er niet gek op, idd doordat ze niet altijd even stabiel zijn.

Fokkers vonden het toen wij aan het zoeken waren naar onze hond (voor corona en voor iedereen een vizsla wou) het prettiger als je belde ipv mailen, ze willen graag de geïnteresseerden leren kennen voordat ze verder met je gaan, een mail geeft toch weer een ander beeld van het potentiële baasje.

Succes met zoeken en vinden. Wij hebben er voor corona ook zo'n 9 maanden over gedaan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:26

Lieffiefi schreef:

En dat vond ik al vroeg.

Bij mij in de buurt zitten een paar fokkers, minstens één daarvan laat alle pups castreren/steriliseren in het nest. Zo zijn er meer, al wordt dat voor zo ver ik weet wel wat minder nu. Ik geloof dat het bij een deel van de fokkers een stuk later mag (voor 12 of 18 maanden), maar het lijkt mij sowieso niet in het belang van het ras/de kruising om zo'n groot percentage onvruchtbaar te maken.

De honden die ik hier zie die zo jong zijn gecastreerd zijn allemaal super onzeker. Ze hebben die hormonen nodig voor hun ontwikkeling.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:49

Baredawn schreef:
Awesome Doodles in Norg.

Deze regels staan mij al erg tegen en zal ik nooit 1 pup kopen.

Citaat:
Na het eventueel (niet verplicht) neutraliseren van de volwassen hond ontvang je van ons de officiële stamboom, kies je voor het fokverbod dan ontvang je een kopie met watermerk.
Wil je een teefje of reutje voor de fok gaan gebruiken, dan gelden er andere regels, prijzen en begeleiding
We verwachten dat onze pups 4-8 x per jaar bij ons in de salon worden geknipt. Zo kunnen we ze op de voet volgen en jullie persoonlijk begeleiden. Dit wordt ook in het contract vastgelegd.
Zijn er kinderen onder de 6 jaar in het gezin of wonen jullie verder dan 50km? Dan kunnen we helaas geen pup bij jullie plaatsen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:53

ardo_iggy schreef:
Baredawn schreef:
Awesome Doodles in Norg.

Deze regels staan mij al erg tegen en zal ik nooit 1 pup kopen.

Citaat:
Na het eventueel (niet verplicht) neutraliseren van de volwassen hond ontvang je van ons de officiële stamboom, kies je voor het fokverbod dan ontvang je een kopie met watermerk.
Wil je een teefje of reutje voor de fok gaan gebruiken, dan gelden er andere regels, prijzen en begeleiding
We verwachten dat onze pups 4-8 x per jaar bij ons in de salon worden geknipt. Zo kunnen we ze op de voet volgen en jullie persoonlijk begeleiden. Dit wordt ook in het contract vastgelegd.
Zijn er kinderen onder de 6 jaar in het gezin of wonen jullie verder dan 50km? Dan kunnen we helaas geen pup bij jullie plaatsen.

Dat is toch gewoon verschrikkelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:57

Lekker, kan je niet meer verhuizen. :roll:

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:59

melody7 schreef:
Lieffiefi schreef:

En dat vond ik al vroeg.

Bij mij in de buurt zitten een paar fokkers, minstens één daarvan laat alle pups castreren/steriliseren in het nest. Zo zijn er meer, al wordt dat voor zo ver ik weet wel wat minder nu. Ik geloof dat het bij een deel van de fokkers een stuk later mag (voor 12 of 18 maanden), maar het lijkt mij sowieso niet in het belang van het ras/de kruising om zo'n groot percentage onvruchtbaar te maken.

De honden die ik hier zie die zo jong zijn gecastreerd zijn allemaal super onzeker. Ze hebben die hormonen nodig voor hun ontwikkeling.

Ik vind het gewoon belachelijk dat de fokker voor de koper bepaald om de hond te neutraliseren. Kun je nagaan wat een hype het is dat ze als de dood zijn dat je er zelf mee gaat fokken. Ik ken geen enkel ander ras waarbij dat gebeurt. Als je bij de fokker van mijn hond aangeeft dat je zelf wilt gaan fokken helpt ze je daarbij en zoekt dan ook een geschikt teefje uit het nest. Steriliseren wordt afgeraden voor het 2e jaar door mijn fokker.