Castreren of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:45

StalNollie schreef:
ah op die 'fiets' maar is het niet zo dat ongecas. reuen niet overal tegen aan pissen. of doen gecastr. dat ook. ik vind dat zo ranzig tegen paaltjes, bomen, struiken, gevels bij andere.

Mijn ongecastreerde reu heeft dat even gedaan in het begin van de puberteit maar dat is er nu helemaal uit :) hij mag alleen zijn poot optillen in de berm. Het is even gedoe met trainen, vooral heel erg voorkomen dat het gebeurt, maar het is goed te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:51

[***] schreef:
StalNollie schreef:
ah op die 'fiets' maar is het niet zo dat ongecas. reuen niet overal tegen aan pissen. of doen gecastr. dat ook. ik vind dat zo ranzig tegen paaltjes, bomen, struiken, gevels bij andere.

Mijn ongecastreerde reu heeft dat even gedaan in het begin van de puberteit maar dat is er nu helemaal uit :) hij mag alleen zijn poot optillen in de berm. Het is even gedoe met trainen, vooral heel erg voorkomen dat het gebeurt, maar het is goed te doen.

Volgens mij doen reuen dat om hun territorium af te bakenen. Als ze ruiken dat een andere reu ergens tegenaan heeft geplast dan zetten zij hun eigen geurvlag eroverheen.Zo weten de honden ook precies wie waar is geweest. Mijn reu mocht dat gewoon van mij, maar niet tegen de dure struikjes van de buren etc.!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:01

Als je wil castreren zou ik sowieso wachten tot je hond ECHT volwassenen is, dus een jaar of drie oud is. Echt heel erg zonde om een reu midden in zijn ontwikkeling te castreren.
Maar in principe zou ik het helemaal niet doen. Als je hond, eenmaal volwassen, echt teveel last heeft van zijn hormonen is dat vaak ook nog wel anderszins op te lossen (holistisch dierenarts raadplegen)
Of je hond overal tegen aan plast: dit is makkelijk trainbaar. Als mijn hond op de verkeerde plek zijn poot op wil tillen is een simpel "nee" voldoende.
Als je hond nu al zo nu en dan uitvalt aan de lijn, reken er maar op dat dat waarschijnlijk erger wordt als je m castreert. Overigens is ook juist NU het moment om je hond uit te leggen dat uitvallen niet nodig is.
(Niet corrigeren, maar veiligheid bieden - je hond is onzeker)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:19

Ook een gecastreerde reu kan overal teggen aanpiesen.
Kwestie van opvoeding om dat niet te doen.

Mijn reuen wisten dat ze bij uitlaten tegen de gemeente boom mochten piesen en daarna doorlopen de straat uit het bos in . Niet tegen heggen of paaltjes of gevels of ook maar iets van iemand anders.

Goof

Re: Castreren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:01

Dat overal tegenaan plassen staat echt volledig los van het probleem dat TS beschrijft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:28

Goof schreef:
Dat overal tegenaan plassen staat echt volledig los van het probleem dat TS beschrijft.

Het was een vraag geen aanval etc

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:26

Gewoon castreren. Heb er nooit iets nadeligs bij ondervonden. Ook zeker niet qua spieropbouw. Als dat een groot probleem zou zijn liepen er ook niet zoveel ruinen rond.
Had een super gespierde gecastreerde Jack Russel en die heeft echt geen anabolen gekregen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:36

Mijn reu is wat later gecastreerd (1,5 jaar) en ik moet eerlijk zeggen dat hij wel wat onzekerder is geworden sindsdien. Ik moest het doen omdat hij bij een stichting vandaan komt waarbij dat verplicht is (op contract) maar anders had ik t niet gedaan.

Hij is absoluut rustiger geworden, likt niet meer elk grassprietje af en is wat minder ‘impuls gevoelig’ maar absoluut onzekerder. Nu moet ik zeggen dat de behandeling an sich voor hem ook wel vrij traumatisch is geweest.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:45

Spieropbouw en vooral behoud is echt wel verschillend tussen ruinen en hengsten.

Bij honden zijn er tegenwoordig inderdaad wel nadelen bekend van castratie, zowel fysiek als mentaal. En reuen kan je opzich enigszins opvoeden.
Hengsten zijn in onze regio's niet makkelijk te houden en bij katten zitten we nog in de 'overpopulatie beperken' fase, daar gaan ze nog niet denken aan onderzoeken van eventuele nadelen, de bekende voordelen wegen momenteel nog veel zwaarder.

On topic: als de hond echt last van z'n hormonen heeft, is castratie een optie, eventueel eerst chemisch. Als het enkel een puberfase is, kan het nog getemperd worden.

Hier momenteel ook een jonge reu. Op zich weinig last van hormonen, sociaal, rijd op niets of niemand. Die poot elke 5 meter omhoog is inderdaad wel een ding maar dat doet hij als hij losloopt, aan de lijn gaan we niet elke 3 seconden stilstaan voor een plasje. In de bebouwde kom sowieso niet.
Wat ik wel storend vind is dat hij alles wil likken, lijkt meer een stressdingetje te zijn (de grond, z'n deken, z'n poten). Maar het klappertanden bij interessante geurtjes gebeurt ook wel eens. Een plasje buiten kan en mag wel. Maar klappertanden voor de vloer of de kat is gewoon overdreven dus daar zeg ik wel wat van.
Voorlopig vind ik het nog geen reden om te castreren, maar ik zou het overdreven gedrag er wel uit willen hebben. Ik wacht even het (hopelijk nabije) einde van de puberteit af.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:49

Wij hebben onze reu vroeg gecastreerd aangezien hij 2-3 keer per dag in het bos loopt en mensen hier in losloopgebieden met loopse teven gaan lopen.
Daarnaast ook omdat alle andere ongecastreerde reuen bovenop hem doken en hem begonnen aan te vallen. Daar hadden we gewoon echt geen zin in, dus lekker ballen eraf. Sindsdien geen last meer van de ongecastreerde reuen en kunnen we onbezorgd wandelen in het bos :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:45

De vergelijking met katten is natuurlijk niet reëel. Die lopen zonder toezicht buiten en kunnen doen en laten wat ze willen.

Mijn reu is inmiddels bijna 6. Hij vindt vanaf vrij jong loopse teven interessant en weet wel wat hij er mee wil, zeg maar. Maar als ik doorloop komt hij met me mee. En als ik hem, uit sociaal oogpunt voor degene met de loopse teef, even aanlijn en meeneem, kan hij twintig meter later weer los en gaat gewoon weer iets anders doen.
Dat mensen met een loopse teef in een losloopgebied gaan lopen, tja, het is niet altijd handig misschien, maar die honden moeten nou eenmaal ook uit. Je hebt ook van die opdringerige reuen die weken vóór en na de loopsheid nog achter zo'n teef aan lopen. Je gaat als eigenaar van zo'n dame ook niet twee keer per jaar gedurende twee maanden het losloopgebied mijden omdat een ander te beroerd is om zijn reu goed op te voeden of even aan te lijnen en mee te nemen.
Mijn reu kan overigens soms ook zeer geïnteresseerd zijn in een gecastreerde reu :j

Het klopt dat mijn reu met een aantal andere reuen niet overweg kan. Of dat aan zijn intact zijn ligt weet ik niet. Ik weet niet of de reuen waar hij niet mee kan allemaal intact zijn. Ik weet wel dat het alleen de gespannen, hanige types zijn die hij niet zo goed trekt.
Over het algemeen weet ik een aanvaring wel te voorkomen door afstand te bewaren van zo'n hond. Een enkele aanvaring heeft hij wel gehad, ziet er best heftig uit, maar duurt niet lang, en geen schade. Mijn reu heeft wel goed management & opvoeding nodig, maar ik denk dat dat gecastreerd zeker ook het geval was geweest. Juist het feit dat hij nu een zelfverzekerde hond is voorkomt veel ruzie denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:58

Dat gecastreerde reu aantrekkelijk zou zijn voor intacte reu zou toch iets te maken hebben met welke tijd van het jaar er gecastreerd was? LInkje naar zo iets ben ik eens via net zo'n topic op bokt tegen gekomen.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 01:00

Nee, we castreren hengsten omdat ze moordmachines kunnen worden van 500-600+ kilo die wij niet meer kunnen handelen en die door alle hekken en omheiningen denderen en alle merries van het padje helpen.
En je kunt een hengst bijna nergens stallen.

Met een reu is castreren niet meer de standaard omdat het soms echt niet het gewenste resultaat geeft.
Mijn reu geeft ook dat gedrag wat je noemt, afgezien van het gedrag naar andere ongecastreerde reuen. Het ruiken en likken aan plasjes, schuimbekken, trillen. Het ziet er voor mij een beetje uit als een puber die p*rno ontdekt haha.
Dus dan roepen we hem mee of trek hem mee aan de flex en gaan door.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:54

Ik zou eerst chemische laten castreren.
Ik heb een volle reu van 11 jaar die 2 keer in zn leven chemische gecastreerd is.
Toen ik hem de eerste keer op 2 jarige leeftijd liet doen had hij voornamelijk bananen in zn oren als hij een spoor van een loopse teef had,het ging van wegrennen tot klappertandend op een plek blijven hangen en vervolgens slecht eten.
Toen ik hem de eerste keer had chemisch laten castreren werd het een onzeker uitvallend hondje en was dus blij dat het tijdelijk was.
Toen hij dacht ik 9 was nog een keer laten doen omdat hij gepakt was door een hond en daardoor geen land mee te bezeilen was en dus chemisch laten castreren icm flink trainen en toen pakte het wel goed uit.
Inmiddels is het al een oude man aan het worden maar nog steeds is het niet nodig om hem te castreren en dan mag ie van mij volle reu blijven.

Met teven kijk ik t ook aan of we ze laten helpen.
Maar daar is mn ervaring nu mee dat die toch wel ongemak ervaren van de hormoon wisselingen en er zijn er nu 2 vd 3 geholpen en nr 3 is net de eerste keer loops geweest dus dat kijken we nog even aan.

Ik ben dus van het uitproberen want elke hond is verschillend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:56

Ik zou chemische castratie eerst proberen. En er zijn ook supplementen die je kan proberen die de overmatige hormoondrift een beetje kunnen remmen. :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:48

Nou ik heb voor vanmiddag een afspraak bij de dierenarts. Hij bloedt licht uit zijn penis. Hij likt het elke keer weg maar zag net toch wat helderrood zitten. Ik ben erg benieuwd wat het is. Dus dat moet nagekeken worden en dan zal ik gelijk eens vragen over voor en nadelen castratie. Wordt vervolgd.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:40

Wat zei de dierenarts gisteren TS? Had hij een wondje aan zijn penis of was het iets anders?

Ik heb zelf ook met dit dilemma gezeten, ik heb een Golden Retriever kruising reu van nu 17 maanden. Mijn dierenarts zei: niet castreren als het niet nodig is. En heel lang was het ook niet nodig. Mijn hond luistert goed, is lief en sociaal naar andere honden. Maar de laatste paar maanden, ongeveer vanaf dat hij een jaar oud was, ging hij steeds vaker rijden op teefjes die we tegenkwamen. Ook was hij erg onrustig buiten omdat hij inderdaad constant bezig was met geurtjes ruiken, kwijlen en aan plasjes van andere honden likken. De laatste twee maanden merkte ik ook dat hij meer de confrontatie ging zoeken met andere grote reuen. Er loopt hier in de buurt een grote Rottweiler reu, normaal gesproken ging mijn hond daar kruipend en kwispelend dus onderdanig naartoe. Maar opeens dacht hij dat hij wel stoer genoeg was om recht op de Rottweiler af te gaan en over hem heen te hangen. Vond de Rottweiler niet leuk dus mijn hond werd nog net niet gebeten.

Een dag per week gaat hij naar de dagopvang, de eigenaresse daarvan gaf ook aan dat hij de hele dag bezig was met rijden op teefjes en dat hij steeds vaker de andere reuen aan het uitdagen was. Ze zei dat het veel rustiger voor hemzelf zou zijn als die hormonen hem niet in de weg zouden zitten. Maar ik twijfelde omdat hij als pup best wel onzeker was, ik was inderdaad bang dat hij na castratie weer heel angstig en onzeker zou worden.
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om wel te laten castreren. Niet chemisch, want dat is toch ook weer een pijnlijke naald die er in moet en daardoor wordt het de eerste paar weken juist erger.
Drie weken geleden is hij gecastreerd en ik heb er geen spijt van. Hij is nog net zo lief, vrolijk en actief als voor de castratie. Hij gaat weer netjes onderdanig kruipend naar grote dominante reuen toe. Speelt weer lekker met andere honden en is niet meer bezig om obsessief op teefjes te rijden. Hij heeft weer meer rust in zijn hoofd tijdens het wandelen, natuurlijk snuffelt hij nog wel maar hij is er niet zo obsessief mee bezig. Hij doet nog wel veel plasjes onderweg, maar dat is gewoon een gewoonte denk ik. Wat trouwens ook nog een mooie bijkomstigheid is, is dat hij geen vieze groene pusdruppeltjes meer aan zijn penis heeft hangen. Ik ben dus uiteindelijk heel blij dat ik het gedaan heb.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:29

Onze reu heeft zoveel meer rust nadat de hormonen weggetrokken waren.
Buiten lopen is weer veel leuker, hij geniet ook weer meer.
Ik vind een hond gefrustreerd rond laten lopen niet perse een goede optie. Ondanks dat er geen gezondheidsvoordelen zijn, zijn die er mentaal wel.
Chemisch ben ik niet zo voor, precies door de naam.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:01

Ik vind het niet heerlijk om honden of katten niet te laten helpen als je er niet mee gaat fokken of een nestje wilt. Al die hormonen waar ze dan last van krijgen, die frustratie die ze denk ik dan moeten hebben

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:16

Dieren die frustratie hebben door hun hormonen, zouden misschien wel juist daarom uitgesloten moeten worden van fok. Of dat nu komt door een gebrek aan opvoeding of door problemen met de hormoonspiegel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 01:00

DiantaM schreef:
Nou ik heb voor vanmiddag een afspraak bij de dierenarts. Hij bloedt licht uit zijn penis. Hij likt het elke keer weg maar zag net toch wat helderrood zitten. Ik ben erg benieuwd wat het is. Dus dat moet nagekeken worden en dan zal ik gelijk eens vragen over voor en nadelen castratie. Wordt vervolgd.

Wat zei de dierenarts?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 01:21

Het was een voorhuidsontsteking en een wond. Vermoedelijk door het schoon likken of per ongeluk over de straat heen geschuurd. Ze gaf als tip om toch echt na te denken over castratie omdat hij er zo van slag door is. Hij was ook bij de dierenarts helemaal bezig met alle geuren, oplikken en klappertanden dus ze heeft hem goed bezig gezien :+ .

Ik denk er nog even verder over na. Ik vind het echt een lastige beslissing.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 01:26

Als hij er zo gefrustreerd en mee bezig is, dan zou ik het geen lastige beslissing vinden.
Idd kun je eerst chemisch overwegen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 07:28

Plausibel schreef:
Nee, we castreren hengsten omdat ze moordmachines kunnen worden van 500-600+ kilo die wij niet meer kunnen handelen en die door alle hekken en omheiningen denderen en alle merries van het padje helpen.
En je kunt een hengst bijna nergens stallen.

Ga je lekker? :+

TS: Ik snap niet waarom je er nog over na moet denken als je ziet dat je hond er zoveel last van heeft. Het is toch zielig hem zo door te laten lopen? :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:09

Nou ik snap wel dat je erover nadenkt. Het is wel een ingreep, ook al beschouwen veel mensen het als iets niet noemenswaardigs. Het is onomkeerbaar. En waarom zou je niet eerst een holistisch dierenarts raadplegen en kijken of het ook anderszins te reguleren valt?
Castreren kan dan altijd nog, indien nodig, als de hond volwassen is. Hij is zowel fysiek als mentaal nog niet "af".

https://www.moniquebladder.nl/blog/castratie-reu

Misschien heb je hier nog iets aan ts.

https://www.moniquebladder.nl/blog/cast ... aal-gedrag