Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:14

Geldt niet alleen voor honden, ook paarden, koeien enz, overal zitten dieren tussen die niet meer gefokt zouden mogen worden imo. Dikbil koeien, mini shetjes enz en inderdaad heel veel hondenrassen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:26

Iets meer context wat ik las hier in het zweedse nieuws

Er lagen aanklachten tegen de clubs en 6 fokkers, de aanklachten kwamen via de Noorse dieren welfare de rechter heeft de welfare dus gelijk gegeven. Door deze uitslag werd de Noorse kennelclub dus wat bezorgt/bang voor verdere negatieve gevolgen en heeft besloten de rassen maar te verbieden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:28

MarlindeRooz schreef:
Jouw cavjes waren niet zo gezond die hadden toch de bekende hartproblemen?

Eerlijk, eerste waar ik aan dacht na TS haar eerdere topic en nu dit topic.
[BB] Cockapoo

Mooie stap in de goede richting vind ik het.. Beide rassen zijn zo ongezond, daar zou je helemaal niks mee te maken moeten willen hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:31

Goede zaak. Deze rassen zijn niet meer te redden. Door ongelovelijk stupide fokmethoden.
Onze oosterburen hebben er een goede term voor; Qualzucht.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:37

Ik las dat castratie van honden in Noorwegen ook verboden is .Is dat nog steeds zo ?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:44

Avalanche schreef:
sevke schreef:
Maar wat ik vrees is dat de broodfok van cavaliertjes gewoon groter zal worden. Mensen zullen zowiezo een cavaliertje blijven willen, dus dan maar zonder stamboom. En een cavalier zonder stamboom is gewoon een hond. Dan kun je nooit bewijzen dat t een cavalier is. Of ze noemen het anders. Een cavamalt bv (cav X maltezer of havanezer). Zelfde bij de EB. Dan wordt t opeens een American bully of een Old English buldog en dan mag t gewoon weer wel.
Daar heb ik schrik van. De rasstandaard aanpassen had imo een veel beter oplossing geweest. Haal die extremen eruit.

Die angst deel ik. Sowieso de designer dogs...... doe toch normaal.

Ik hoop dat dit de eerste stap in een goede richting is.

Daarom zou er naast een verbod op fokken, óók een verbod op het houden van moeten komen/ zijn.

In verschillende landen is er bijvoorbeeld een verbod vechthonden en op look-a-likes vechthonden. In Die landen mag je alleen een vechthond houden met vergunning. En die vergunning wordt alleen afgegeven bij een stamboomhond die uitgebreid een test heeft ondergaan kwa agressie.

Heb je een vechthond zonder stamboom (en vergunning) òf een look-a-like dan wordt je hond in beslag genomen.

Dit kan natuurlijk óók doorgevoerd worden in andere rassen. En dan niet zozeer vergunningen of niet, maar wél een verbod op houden van een specifiek ras en de look-a-likes van dat ras. Dan pak je namelijk óók de broodfok aan, want bezit is strafbaar.

Bijvoorbeeld een verbod op het houden van platneuzen. Als alle platneuzen verboden zijn, krijg je óók geen broodfok platneuzen meer....

Je kan dan instellen dat er minimaal zoveel mm neus op moet zitten.

Een overgangsregeling is makkelijk bedacht.

Iedereen in bezit van een platneus, krijgt een x aantal maanden de tijd om zijn/ haar hond te chippen (als dat nog niet gedaan was) en zn hond met chipnummer aan te melden bij bijvoorbeeld de RVO.

Hond ná de deadline niet correct gechipt en geregistreerd? Dan is de hond dus illegaal en verboden...

Zo krijg je de eerste jaren een uitsterfbeleid en uiteindelijk zal het ras niet meer in het straatbeeld zichtbaar zijn..

Daarnaast zou er voor de rassen die nog te redden zijn (Duitse Herder bijvoorbeeld) een speciaal fokprogramma (met outcross) opgezet moeten worden. Deze honden kunnen dan onder speciale voorwaarden geregistreerd worden bij de instantie en zijn dan legaal.

Uiteindelijk moet het op deze manier mogelijk zijn om honden gezonder te krijgen en om de extremen eruit te fokken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:57

bigone schreef:
Geldt niet alleen voor honden, ook paarden, koeien enz, overal zitten dieren tussen die niet meer gefokt zouden mogen worden imo. Dikbil koeien, mini shetjes enz en inderdaad heel veel hondenrassen.

Beetje off topic, maar de dikbillen fokkers hebben dit wel serieuzer genomen en zij zijn sinds 2014 het fokprogramma aan verbeteren, zie https://www.levendehave.nl/nieuws/fokve ... k-afkalven

En https://www.verbeterdroodbont.nl/index. ... rlijk-luxe

Zij zijn er dus wel serieus mee bezig en hebben handen ineens geslagen. Dat is bij veel hondenfokkers nog heel ver te zoeken.
Laatst bijgewerkt door beert op 02-02-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:58

Het zijn de "kwaliteitsfokkers" van de kennelclubs die deze dysfunctionele dieren willens en wetens produceren.
Waarom zouden we ons zorgen moeten maken over andere fokkers?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:00

Doe dan maar alle rassen met die rare platte koppen afschaffen ,en honden die te kleine schedels hebben...Het leed van heel veel honden kan zo bespaard worden. Het wordt ook steeds extremer lijkt wel:

Afbeelding

Afbeelding

Doe de dieren maar tegen de fokkers/ "liefhebbers" beschermen waarbij idioot nooit idioot genoeg is...

Geldt overigens ook voor die zogenaamde exotic bully's, vreselijk hoe die gefokt worden, tenslotte als we de mens moeten beschermen door bepaalde rassen af te schaffen, dan ook maar rassen afschaffen die tegen de mens beschermd moeten worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:02

Yup, ik kan er ook nog wel een rijtje opnoemen.
Er zou iets aan de fokmethoden van de conformatiefok moeten worden gedaan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:05

In 2009 heeft BBC een hele goede documentaire gemaakt "Pedigree dogs exposed" over dit onderwerp.

Ik zocht net naar de link, maar kon hem zo snel niet vinden. Wel deze website met foto's en artikelen over rashonden: http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/?m=1

Ik vind het echt heel naar om te zien dat er er bewust mensen een ras fokken zonder neus of met een platte kop. Het zijn de extremen die op de keurtafel staan en winnen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:07

kimmie261 schreef:
Doe dan maar alle rassen met die rare platte koppen afschaffen ,en honden die te kleine schedels hebben...Het leed van heel veel honden kan zo bespaard worden. Het wordt ook steeds extremer lijkt wel:

Vergeet de Bull Terriër niet, maar die rare ramshoofden!
Voorheen waren die gewoon recht. Zo zonde dat het vroegere type er helemaal uit is gefokt...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:08

Sunnda schreef:
Ik denk dat je het andersom moet zien.

De stamboek fokkers hebben jaaaren de tijd gehad wat te doen, maar verkozen (extremen) uiterlijkheden boven gezondheid.
Dan komt er een moment dat iemand anders voor je moet gaan beslissen dat men blijkbaar niet zelfstandig in staat is gezonde keuzes te maken.

Jammer voor de mensen die wel met gezond verstand fokken, maar die zijn blijkbaar in de minderheid. Anders waren de problemen niet zover gekomen.

Gezonde CV zijn een speld in de hooiberg triest genoeg.

Hier mee eens. Laat de fokkers/verenigingen maar aantonen dat ze werkelijk het goede voorhebben met de dieren en op functionaliteit gaan selecteren in plaats van uiterlijk.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de genoemde rassen... en niet alleen honden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:20

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:28

Huertecilla schreef:
´De fokkers´ staan volledig aan de zijlijn op enkele uitzondering na bij kleine rassen waarbij zij zelf de regelgevende rasvereniging zijn.
Voor de rest gaat het om Bobos op (internationaal) bestuurlijk niveau en geld bij broodfokkers.

Nah, het zijn de fokkers die dit beleid bepalen. De FCI heeft er geen invloed op, hoor. Ook de Raad van Beheer niet, die registreert alleen maar. De rasvereniging bestaat uit fokkers en die bepalen beleid.

Keurmeesters hanteren de rasstandaard die door de fokkers is vastgelegd.

Broodfokkers zijn helemaal niet aangesloten bij een rasvereniging, testen niet, hebben geen stambomen, niks. Die haken in op de kopers die zielige pupjes willen redden....... maar die hebben echt 0 invloed op het beleid.

Er zijn wel fokkers die buiten de rasvereniging om fokken, maar niet heel veel en die worden wel heel vaak met een schuin oog bekeken omdat het soms veel lijkt op broodfok......

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:48

Sevke, je geeft zo af op niet stamboom fokkers maar was jij ook niet groot aanhanger van de Woefkesranch? Broodfokker bij uitstek?

Ook in je eerdere topic waarin je noemt dat al je cavjes cataract hebben, doof zijn etc.

Hoe kan je er dan tegen zijn dat hier een halt toe wordt geroepen? En dan met de argumentatie dat er nu zonder stamboom gefokt gaat worden? Hoeveel rassen heeft de puppyfabriek van je vrienden wel niet zonder stamboom en dat is dan wel ok? Maar als het cav fokkers zijn zonder stamboom niet?

Je hele topic slaat als een tang op een varken.

Kortom, ik vind het top dat er nu actie wordt ondernomen. Fokkers hebben al jaren de kans om het ras te verbeteren maar ze maken het enkel erger (met uitzondering van enkelen natuurlijk). En dan kom je ineens op een punt dat er niks meer te fokken valt. Genenpoel wordt te klein en dan wordt er gewerkt met lijnenteelt. Kijk bv naar de Duitse Weim vereniging. Heel de vereniging op schop en paniek in de fokwereld terwijl dit al 10/15 jaar geleden voorspeld was dat het zou gebeuren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:50

Schuur_ schreef:
Sevke, je geeft zo af op niet stamboom fokkers maar was jij ook niet groot aanhanger van de Woefkesranch? Broodfokker bij uitstek?

Ook in je eerdere topic waarin je noemt dat al je cavjes cataract hebben, doof zijn etc.

Hoe kan je er dan tegen zijn dat hier een halt toe wordt geroepen? En dan met de argumentatie dat er nu zonder stamboom gefokt gaat worden? Hoeveel rassen heeft de puppyfabriek van je vrienden wel niet zonder stamboom en dat is dan wel ok? Maar als het cav fokkers zijn zonder stamboom niet?

Je hele topic slaat als een tang op een varken.

:wow: Nu herinner ik me dat topic idd weer! :oo
Dan is dit topic inderdaad nogal apart qua insteek.
Maar misschien heeft Sevke haar mening inmiddels bijgesteld en denkt ze er nu anders over?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:59

Ik vind dit ook een goede ontwikkeling; fokkers hebben genoeg tijd gehad. De kans is natuurlijk aanwezig dat er een bepaalde groep dan toch honden uit het buitenland halen. Maar door als regering deze boodschap af te geven; het is gewoon dieren mishandeling bij sommige rassen, ontstaat er misschien ook een stukje sociale druk. En misschien bij fokkers nu eindelijk de boodschap dat het anders moet; anders raak je je pups niet meer kwijt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:06

sevke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Jouw cavjes waren niet zo gezond die hadden toch de bekende hartproblemen?

Lijkt me top; nu nog wereldwijd alle platte neuzen verbieden en dan stopt het dierenleed hopelijk.

Ik heb idd eentje gehad met een ruisje. Die is alsnog zonder problemen 13 geworden. De Jackrussel van mijn zus had ook een ruisje. Volgens onze DA heeft 70% van de kleine rassen min of meer hartruis.

Uh, je spreekt jezelf nogal tegen vind je niet?

sevke schreef:
Ondanks dat mijn cavjes geboren zijn uit geteste ouders, hebben ze toch allemaal cataract ontwikkeld, zijn ze allen doof en twee van de drie hebben mitralisklep degeneratie, waardoor ze al jaren op de Cardisur staan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:09

De Noren zijn goed bezig! *\o/*

Ts als cav liefhebber weet je toch ook wel hoe ongezond deze rassen zijn? En als je voor het karakter valt, ik geloof dat er meer honden zijn met een super karakter maar lichamelijk beter in elkaar zitten.
De fokkers hebben tijd zat gehad…

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:28

Goed besluit.
In sommige rassen is er simpelweg geen gezonde hond meer te vinden, de cavalier is daar een mooi voorbeeld van.
Fokkers hebben al decennia de tijd gehad om iets aan de gezondheid van hun ras te doen. Sommige hebben simpelweg teruggefokt naar een vroegere standaard die gezonder was, sommigen zijn stug blijven doorfokken met mooi, mooier, mooist, sja vroeg of laat barst de bubbel.

Al die designerrassen mogen ze trouwens ook wel wegdoen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:41

Als tegengeluid, ik vraag het me af of mensen echt zoveel meer broodfok zullen gaan kopen.
Ik denk dat als mensen broodfok willen kopen ze dit toch wel doen, ongeacht of het ras verboden is of niet. Je hebt helaas nog steeds veel mensen die zich blind staren op een ongezond ras, met tal van redenen.

Ik denk dat het belangrijk is dat er een stap in de goede richting gezet word met het creëren van bewustzijn. Dat de ‘ja het zal wel ongezond zijn maar het mag nog dus het zal wel meevallen’ mensen op z’n minst overtuigd worden iets verder te kijken dan de schattige pluizige hondjes en juist uit liefde voor het ras deze ontwikkeling toejuichen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:43

kimmie261 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Doe de dieren maar tegen de fokkers/ "liefhebbers" beschermen waarbij idioot nooit idioot genoeg is...

Geldt overigens ook voor die zogenaamde exotic bully's, vreselijk hoe die gefokt worden, tenslotte als we de mens moeten beschermen door bepaalde rassen af te schaffen, dan ook maar rassen afschaffen die tegen de mens beschermd moeten worden.

Dit is nep, toch :\.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:51

Mallow schreef:
Als tegengeluid, ik vraag het me af of mensen echt zoveel meer broodfok zullen gaan kopen.
Ik denk dat als mensen broodfok willen kopen ze dit toch wel doen, ongeacht of het ras verboden is of niet. Je hebt helaas nog steeds veel mensen die zich blind staren op een ongezond ras, met tal van redenen.

Ik denk dat het belangrijk is dat er een stap in de goede richting gezet word met het creëren van bewustzijn. Dat de ‘ja het zal wel ongezond zijn maar het mag nog dus het zal wel meevallen’ mensen op z’n minst overtuigd worden iets verder te kijken dan de schattige pluizige hondjes en juist uit liefde voor het ras deze ontwikkeling toejuichen.

Als die schattige hondjes normale hoofden, neuzen,etc. hebben, hebben ze zeer waarschijnlijk plotseling wel genoeg energie om stout te zijn en is opvoeden noodzakelijk nu braaf niet meer "aangeboren" is }> .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:52

Er is niets mis met kruisingen, en ook niet met namen die aanwijzen waar een kruising uit bestaat. Want dat zijn designerrassen.

Veel rassen zijn ooit ontstaan vanuit kruisingen, zo zullen enkele designerrassen ook aanslaan en tot werkelijk ras verworden. En andere slaan niet aan en worden op den duur niet meer gefokt.

Gezonde (geteste en goed bevonden!) kruisingfok moedig ik zelf alleen maar aan. Je bent alvast de inteelt kwijt en in veel gevallen ook het karikature gedeelte van de rassen waaruit gefokt is (uitgezonderd bij rassen die qua uiterlijk enorm veel op elkaar lijken. Duitse dog x Ierse wolfshond bijvoorbeeld) en je houdt een gematigde hond over waar toch veel van te voorspellen valt, zeker als de karakters wel passend bij elkaar zijn.

Ik denk overigens niet dat mensen die nu stamboomdieren kopen, dan de broodfokvariant gaan kopen. Dat heeft namelijk niet de status van een stamboomdier.

Maar ook de broodfokvariant mag met deze wet niet meer gefokt worden, behalve als ze onderbouwd gezonder zijn. Dat laatste wil bij de Engelse bulldog nogal eens het geval zijn door een veel langere snuit en minder extreme bouw. Maar verstandiger is om het ras, met behulp van andere meer matigde rassen, opnieuw op te bouwen. Daarmee komt er direct de broodnodige bloedverversing mee. Embark controleert daarop als er een hond wordt opgestuurd, en de COI van een Engelse Bulldog ligt rond de 30% en bij de Cavalier King Charles Spaniel rond de 35%. Dat is zelfs voor rashonden extreem hoog. De duitse staande (12%), teckel (12%), grote poedel (15%) zitten op een heel ander niveau.

Rassen met een COI van boven de 25% staan genetisch dichter op elkaar dan de gemiddelde broer en zus uit een inteeltvrije familie.