Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Jouw cavjes waren niet zo gezond die hadden toch de bekende hartproblemen?
Avalanche schreef:sevke schreef:Maar wat ik vrees is dat de broodfok van cavaliertjes gewoon groter zal worden. Mensen zullen zowiezo een cavaliertje blijven willen, dus dan maar zonder stamboom. En een cavalier zonder stamboom is gewoon een hond. Dan kun je nooit bewijzen dat t een cavalier is. Of ze noemen het anders. Een cavamalt bv (cav X maltezer of havanezer). Zelfde bij de EB. Dan wordt t opeens een American bully of een Old English buldog en dan mag t gewoon weer wel.
Daar heb ik schrik van. De rasstandaard aanpassen had imo een veel beter oplossing geweest. Haal die extremen eruit.
Die angst deel ik. Sowieso de designer dogs...... doe toch normaal.
Ik hoop dat dit de eerste stap in een goede richting is.
bigone schreef:Geldt niet alleen voor honden, ook paarden, koeien enz, overal zitten dieren tussen die niet meer gefokt zouden mogen worden imo. Dikbil koeien, mini shetjes enz en inderdaad heel veel hondenrassen.
kimmie261 schreef:Doe dan maar alle rassen met die rare platte koppen afschaffen ,en honden die te kleine schedels hebben...Het leed van heel veel honden kan zo bespaard worden. Het wordt ook steeds extremer lijkt wel:
Sunnda schreef:Ik denk dat je het andersom moet zien.
De stamboek fokkers hebben jaaaren de tijd gehad wat te doen, maar verkozen (extremen) uiterlijkheden boven gezondheid.
Dan komt er een moment dat iemand anders voor je moet gaan beslissen dat men blijkbaar niet zelfstandig in staat is gezonde keuzes te maken.
Jammer voor de mensen die wel met gezond verstand fokken, maar die zijn blijkbaar in de minderheid. Anders waren de problemen niet zover gekomen.
Gezonde CV zijn een speld in de hooiberg triest genoeg.
Huertecilla schreef:´De fokkers´ staan volledig aan de zijlijn op enkele uitzondering na bij kleine rassen waarbij zij zelf de regelgevende rasvereniging zijn.
Voor de rest gaat het om Bobos op (internationaal) bestuurlijk niveau en geld bij broodfokkers.
Schuur_ schreef:Sevke, je geeft zo af op niet stamboom fokkers maar was jij ook niet groot aanhanger van de Woefkesranch? Broodfokker bij uitstek?
Ook in je eerdere topic waarin je noemt dat al je cavjes cataract hebben, doof zijn etc.
Hoe kan je er dan tegen zijn dat hier een halt toe wordt geroepen? En dan met de argumentatie dat er nu zonder stamboom gefokt gaat worden? Hoeveel rassen heeft de puppyfabriek van je vrienden wel niet zonder stamboom en dat is dan wel ok? Maar als het cav fokkers zijn zonder stamboom niet?
Je hele topic slaat als een tang op een varken.
sevke schreef:MarlindeRooz schreef:Jouw cavjes waren niet zo gezond die hadden toch de bekende hartproblemen?
Lijkt me top; nu nog wereldwijd alle platte neuzen verbieden en dan stopt het dierenleed hopelijk.
Ik heb idd eentje gehad met een ruisje. Die is alsnog zonder problemen 13 geworden. De Jackrussel van mijn zus had ook een ruisje. Volgens onze DA heeft 70% van de kleine rassen min of meer hartruis.
sevke schreef:Ondanks dat mijn cavjes geboren zijn uit geteste ouders, hebben ze toch allemaal cataract ontwikkeld, zijn ze allen doof en twee van de drie hebben mitralisklep degeneratie, waardoor ze al jaren op de Cardisur staan.
kimmie261 schreef:Doe dan maar alle rassen met die rare platte koppen afschaffen ,en honden die te kleine schedels hebben...Het leed van heel veel honden kan zo bespaard worden. Het wordt ook steeds extremer lijkt wel:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Doe de dieren maar tegen de fokkers/ "liefhebbers" beschermen waarbij idioot nooit idioot genoeg is...
Geldt overigens ook voor die zogenaamde exotic bully's, vreselijk hoe die gefokt worden, tenslotte als we de mens moeten beschermen door bepaalde rassen af te schaffen, dan ook maar rassen afschaffen die tegen de mens beschermd moeten worden.
Mallow schreef:Als tegengeluid, ik vraag het me af of mensen echt zoveel meer broodfok zullen gaan kopen.
Ik denk dat als mensen broodfok willen kopen ze dit toch wel doen, ongeacht of het ras verboden is of niet. Je hebt helaas nog steeds veel mensen die zich blind staren op een ongezond ras, met tal van redenen.
Ik denk dat het belangrijk is dat er een stap in de goede richting gezet word met het creëren van bewustzijn. Dat de ‘ja het zal wel ongezond zijn maar het mag nog dus het zal wel meevallen’ mensen op z’n minst overtuigd worden iets verder te kijken dan de schattige pluizige hondjes en juist uit liefde voor het ras deze ontwikkeling toejuichen.