Husky pup en cursus en loslopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Husky pup en cursus en loslopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:28

Elke goede hondenschool zal verder gaan dan alleen een puppycursus, met onze jongste hond nu net 12 maanden heb ik de 3e cursus afgerond, nu een een pauze vanwege drukte op het werk en straks weer verder. Ik kan je een cursus op basis van de abc-methode echt aanraden. 1 van de medewerkers bij onze hondenschool heeft zelf 2 husky's en die luisteren zeer goed. Je kunt kijken of Ede te ver weg is voor je.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:22

Wat een schatje <3 Knap dat je überhaupt nog hebt getwijfeld :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:23

Wat een leukerd! Weet je waarom ze nu GI voer krijgen? Vind dat een erg bijzondere keuze voor pups... Zou daar wel m'n vraagtekens bij hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:16

Kaus schreef:
Wat een leukerd! Weet je waarom ze nu GI voer krijgen? Vind dat een erg bijzondere keuze voor pups... Zou daar wel m'n vraagtekens bij hebben.

Husky's zijn sneller gevoelig op de darmen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:26

Brainless schreef:
Kaus schreef:

Husky's zijn sneller gevoelig op de darmen.

Als ze van jongs af aan al op GI voer staan zullen ze de juiste darmbalans ook niet kunnen ontwikkelen. Wanneer ze ouder zijn en daadwerkelijk last hebben van de darmen snap ik het. Maar nu is het voorbarig.

Daarnaast vind ik meteen in dezelfde week beginnen met een cursus wel erg snel. Ben bang dat een hond dan overprikkeld raakt en juist bij rasgroep 5 honden is dat een aandachtspunt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:39

Hier twee huskies. Broer en zus. Konden tot een jaar of 2 los en daarna was het over. Misschien luistert één husky beter omdat jij dan echt de roedel bent maar met 2 is het geen doen. Dan smeren ze 'm gewoon samen en paar uur later komen ze wel weer wanneer ze zin hebben.

Hier voeren we wolf of the wilderness met smaak lam. Zijn moeilijke eters maar dit eten ze echt graag en mooie ontlasting. Sterkte alvast voor je meubels en spullen :+

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:48

Leuk dat jullie binnenkort een pup krijgen! Wij hebben de puppycursus gedaan bij Hond-Kat in Nijkerkerveen. Ik vond het een fijne cursus en er waren ook vervolgen mogelijk. Ze hebben ons en onze Bassethound (die ook niet bekend staan als makkelijk opvoedbare honden) prima geholpen :)

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 22:20

19marjo90 schreef:
Leuk dat jullie binnenkort een pup krijgen! Wij hebben de puppycursus gedaan bij Hond-Kat in Nijkerkerveen. Ik vond het een fijne cursus en er waren ook vervolgen mogelijk. Ze hebben ons en onze Bassethound (die ook niet bekend staan als makkelijk opvoedbare honden) prima geholpen :)

Super leuk! Wij gaan daar dus ook heen. Fijn om te horen dat je daar goede ervaringen had! Hoe pikte ze bij jou alles op en vond je de afwisseling qua locaties fijn?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 22:23

StonedRomy schreef:
Als ze van jongs af aan al op GI voer staan zullen ze de juiste darmbalans ook niet kunnen ontwikkelen. Wanneer ze ouder zijn en daadwerkelijk last hebben van de darmen snap ik het. Maar nu is het voorbarig.

Daarnaast vind ik meteen in dezelfde week beginnen met een cursus wel erg snel. Ben bang dat een hond dan overprikkeld raakt en juist bij rasgroep 5 honden is dat een aandachtspunt.

Dankjewel voor je tip! Gaan we zeker meenemen. We kijken even hoe ze er op reageert. Voordeel bij deze puppy cursus is dat de eerste les bijna 3/4e theorie is en daarna ook veel wordt afgewisseld met theorie zodat je het overprikkelen dusdanig probeert te verminderen!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:15

Mijn hussen doen het goed op RC gastro high fibre maar in mijn nest toen kregen ze goede KVV en later andere brok, zou zelf ook niet zo jong op gastro zetten maar das persoonlijk.

ziet er uit als een leuke pup, ga je er ook mee werken later?

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:26

Mijn herplaatser kruising husky kon op bepaalde plekken heel goed los, ze zocht geen andere honden katten of vogels op en jaagde ook niet in parken, strand en dat soort plekken. Maar het bos was niet te doen, ze rook een hert en ging soort van gillen en ze was niet meer te houden. Voor de rest liep ze altijd los en kwam ook wanneer ik haar riep, wat wel een ding was dat als ze ging rennen op een bepaalde manier dan kreeg ze denk ik weer het gevoel dat ze weer aan het werk was(gepensioneerde sledehond) en dan moest ik haar op tijd terug roepen, dan ging het weer goed. Ik heb gewerkt op een huskyfarm en daar konden de honden nooit los van de lijn, het jachtinstinct was zo erg ontwikkeld dat ze niet meer te houden waren. Er waren wel uitzonderingen, vooral de leiders konden goed luisteren.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:34

Ik zou met loslopen eigenlijk gewoon een goede 10 meter biothane (sleep)lijn kopen en daar aan los laten lopen. Voor jezelf makkelijker om hem terug te pakken, maar mocht ie echt wegrennen ook voor een voorbijganger makkelijker om de hond te pakken. En altijd een tag met telefoonnummer erop aan zn tuig hangen :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:37

Ik zou de hond het liefst op kvv of Barf zetten, maar ik heb wel de ervaring dat husky's kieskeurige eters zijn, dus of dat gaat lukken weet ik niet.

Ik heb ervaring met meerdere (ik denk een stuk of acht?) husky's die prima loslopen (Amsterdamse bos, Zypendaal en strand > dit zijn wel gebieden met weinig wild, ik denk dat dat kan helpen)
Waarvan eentje wel altijd op ruime afstand zijn eigen route liep, maar was nooit weg.
Ik zou de hond zeker als pup/jonge hond loslaten en er intensief op trainen, want het kan dus soms ook wel.
Ik ken helaas ook de husky's die vanaf leeftijd zeven weken NOOIT een dag los hebben gelopen. Dit vind ik echt belachelijk. Juist als pup lopen ze niet weg en kun je goed oefenen en ze die vrijheid gunnen. Sommige husky's kunnen het niet meer als ze volwassen worden, anderen wel.
De altijd-aan-de-lijn husky's die ik ken zijn gefrustreerd en vallen uit aan de lijn. Ik vind dat dat gedrag niet bij husky's hoort, ik vind dat heel sneu. Die honden lopen imo ook veel te weinig. Hoe dan ook, los of vast, hebben ze VEEL beweging nodig. Als dat op een gegeven moment niet (meer) los kan lijkt iets als canicross me heel geschikt.

Ik ken een goede gedragswetenschapper die zeer op maat in kleine groepjes of individueel les geeft, maar zij zit te ver weg van jou. Zij heeft wel een interessante website en hele goede boeken die ik je zou willen aanraden. Haar naam is Sam Turner.

https://www.bruna.nl/boeken/elke-pup-ee ... cfEALw_wcB

https://paws4fun.nl/

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:08

paardje87 schreef:
19marjo90 schreef:

Super leuk! Wij gaan daar dus ook heen. Fijn om te horen dat je daar goede ervaringen had! Hoe pikte ze bij jou alles op en vond je de afwisseling qua locaties fijn?

We konden helaas niet naar de locaties toe ivm de eerste lockdown toen in 2020. Anders zouden we naar de stad zijn gegaan, het station, het bos… dit hebben we toen zelf opgepakt. Loslopen hebben we bijvoorbeeld vooral geoefend op het Erkemederstrand, omdat dat grotendeels omheind is. Harskamperdennen is ook een aanrader. Dat is een volledig omheind bosgebied.

Bij Hond-Kat deden ze het naar mijn mening erg leuk en konden ze ook wel de humor inzien van onze Basset. Ze zijn daar vooral gericht op het belonen van goed gedrag en zijn niet van het straffen/ruwe aanpak.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:50

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 09:25

KarmaChansy schreef:
Mijn hussen doen het goed op RC gastro high fibre maar in mijn nest toen kregen ze goede KVV en later andere brok, zou zelf ook niet zo jong op gastro zetten maar das persoonlijk.

ziet er uit als een leuke pup, ga je er ook mee werken later?

Dankje voor de tip! Nee we gaan er niet mee werken, we willen haar echt opvoeden als leuke gezinshond, ook voor als er over een paar jaar misschien kinderen bij komen. Wel gewoon met het paard mee op buitenrit en dergelijke maar we hoeven geen sleehond zoals haar vader en moeder. Weet echter niet of dat extra lastig wordt gezien de ouders dat wel zijn.

Tinkermuts schreef:
Wat een schatje, een rooie, prachtig.

Ik heb ook een rode erbij gehad, zo mooi en lief.

https://myalbum.com/photo/JwGC8bmUdu8h/1k0.jpg

Wauw wat een prachtig dier!

noox schreef:
Ik zou met loslopen eigenlijk gewoon een goede 10 meter biothane (sleep)lijn kopen en daar aan los laten lopen. Voor jezelf makkelijker om hem terug te pakken, maar mocht ie echt wegrennen ook voor een voorbijganger makkelijker om de hond te pakken. En altijd een tag met telefoonnummer erop aan zn tuig hangen :D

Haha beide hebben we zeker al aangeschaft! We vinden de 10 meter lijn ook wel erg fijn om het begin naar loslopen te oefenen in verschillende omgevingen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:40

Laten loslopen kan in mijn ogen alleen als je hond goed reageert op de recall. Puppytijd is een fijne tijd om daar al aan te beginnen omdat de meeste puppy's nog aanhankelijk zijn.
Bij het ene ras zal de recall bevestigen makkelijker zijn dan het andere. Wat ook meespeelt, oa bij een husky uit een werklijn, dat de hond op goede manieren zijn energie kwijt kan, samen met de baas, zodat je tegelijkertijd ook een goede band opbouwd. Een werklijn husky wil werken!

Persoonlijk vindt ik het fijn om een hondenfluitje te gebruiken. Ik heb een zelfstandig ras, niet het makkelijkste, maar vind het fijn dat ze los kunnen lopen op sommige plekken. Omdat veel honden "gevoelig" zijn voor intonatie gebruik ik dus een fluitje, daar zit geen emotie achter.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 09:41

akishino schreef:
Laten loslopen kan in mijn ogen alleen als je hond goed reageert op de recall. Puppytijd is een fijne tijd om daar al aan te beginnen omdat de meeste puppy's nog aanhankelijk zijn.
Bij het ene ras zal de recall bevestigen makkelijker zijn dan het andere. Wat ook meespeelt, oa bij een husky uit een werklijn, dat de hond op goede manieren zijn energie kwijt kan, samen met de baas, zodat je tegelijkertijd ook een goede band opbouwd. Een werklijn husky wil werken!

Persoonlijk vindt ik het fijn om een hondenfluitje te gebruiken. Ik heb een zelfstandig ras, niet het makkelijkste, maar vind het fijn dat ze los kunnen lopen op sommige plekken. Omdat veel honden "gevoelig" zijn voor intonatie gebruik ik dus een fluitje, daar zit geen emotie achter.

Super nuttige reactie! Dankjewel! We hebben ook al een fluitje beide aangeschaft voor de zekerheid, precies om de reden die jij verteld!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:57

Je kunt best wat info vinden op internet over het aanleren van de fluit, mocht je hondenschool daar geen ervaring mee hebben.
Mijn schoonzus en zwager zitten al jaren in sledehondensport, hebben dus husky's uit werklijnen. Wat ik van hun begrijp is dat het ook een beetje "geluk hebben" is of ze los kunnen. Zij hebben honden die los kunnen, maar ook die dat zeker niet kunnen. Volgens hun heel erg afhankelijk uit welke lijn de hond komt.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:03

Recall hangt van veel factoren af, maar vooral ook veel trainen.
Dat de ouders sledehonden zijn, betekend overigens niet dat hij een werklijn is. Showlijnen wordt ook wel mee gesport, of werk x show.

Is het een stamboom hus of? Anders is het sws lastig te achterhalen wat voor lijnen het is.

Overigens zou ik wel gaan werken met je hond, een husky wordt over het algemeen niet heel gelukkig als just huishond :o

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 10:24

_classic schreef:
Dat de ouders sledehonden zijn, betekend overigens niet dat hij een werklijn is. Showlijnen wordt ook wel mee gesport, of werk x show.

Is het een stamboom hus of? Anders is het sws lastig te achterhalen wat voor lijnen het is.

Overigens zou ik wel gaan werken met je hond, een husky wordt over het algemeen niet heel gelukkig als just huishond :o

Vader heeft een stamboom maar de moeder niet voor zover ik heb begrepen. Wat voor’n werk raad je dan aan om genoeg uitdaging te bieden?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:22

paardje87 schreef:
_classic schreef:

Vader heeft een stamboom maar de moeder niet voor zover ik heb begrepen. Wat voor’n werk raad je dan aan om genoeg uitdaging te bieden?

Wat een mooie pup!

Ik vind Husky's prachtig, maar absoluut niet geschikt voor ons gezin vanwege de bewegingsbehoefte en het (mogelijke) jachtinstinct. Waarom hebben jullie voor het ras gekozen?
En wat versta je onder 'huishond'? Want dan is het ook makkelijker inschatten wat een leuke activiteit zou kunnen zijn.

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:55

Wij zijn ook druk aan het oefenen, ik wilde een pomsky, hij heeft het jacht instinct en eigenwijze alleen wel behoorlijk mee gekregen :')
Terug roepen en wat lekkers werkt redelijk naar meekomen bij andere honden gaat niet mega makkelijk en als er vogeltjes zijn rend hij weg. en altijd GRAVEN als we even stil staan of moeten wachten.
ik blijf wel echt doorzetten omdat ik het fijn vind als hij ook los kan lopen en zijn energie kwijt kan, hij is nu 8 maand dus we kunnen nog lekker doorzetten. -O-
ik wil niet loslopen met die spanning van zal die niet wegrennen oid :+

TS: heb je een volle husky? heel heel erg schattig <3

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:02

Ik zou eerlijk gezegd je keuze nog wel goed overwegen. Huskys zijn over het algemeen niet het type hond dat gelukkig is als gezinshond. Daarnaast kan ik een heleboel andere rassen bedenken die makkelijker te trainen zijn voor buitenritten naast het paard dan een husky.

Vanwaar de keuze voor specifiek een husky? Om het uiterlijk?

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:05

Voor mensen die hun (niet altijd even goede) mening hebben over Husky's. Dat ze nooit kunnen loslopen, moeilijke honden zijn en niet gelukkig zijn als gezinshond. Neem eens een kijkje in de Husky Groep op facebook.
Dan zal je zien dat deze vooroordelen voor ik denk 98% NIET kloppen.
https://www.facebook.com/groups/261773180911855

Voor de TS: Als je vragen hebt kun je ze ook daar stellen, zijn alleen maar mensen met ervaring en als ze in de buurt wonen zijn de meesten nog bereid te komen helpen. :o