Voorpootamputatie kat ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Voorpootamputatie kat ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:44

Fijn dat de operatie goed is gegaan.
Arme schat dat ze toch even was geschrokken, daarna was ze gelukkig weer wat rustiger.
Het zal ook wel even wennen zijn, maar nu zal ze wel voorzichtiger zijn denk ik. :(:)
Beterschap!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:29

Heb nog niet 100% alles gelezen, maar ik zag dat ze wel wat moeite lijkt te hebben en wat paniek had? Mijn ervaring is dat het vanzelf went. Ik was zelf enthousiaster over een rompertje dan over een kraag. Daar kon mijn kitten minder goed mee overweg. En met het rompertje was ze mooi rustig en kon alles prima genezen.

Eventueel kan je wat valeriaan spray gebruiken in de omgeving? Of feliway?

luuntje schreef:
Pb bokker Eileen eens.
Zij is dierenarts en heeft een jonge kat met geamputeerde poot.
In het topic, show je nieuwe kattenaanwinst, plaatst zij regelmatig mooie foto’s.

Heel veel sterkte.

Hier ben ik dan :')

Mijn Minty mist inderdaad een beentje . Wel een achterpootje. Zij was 4 maanden toen het volledig geamputeerd moest worden. Ze miste haar ondervoetje vanaf de hak al.
Een flinke wond, ik ben dierenarts, en heb dit door een collega laten doen (ik ga echt niet in mijn kind snijden!). Maar het was echt een Jaap van 15 cm op een kitten van nog geen 4 maand oud.

Voor de zekerheid alles in spoiler:
Bokt upload wil echt niet meewerken, dus de foto’s zijn echt prut….

Op de dag van de operatie:
Spoiler:
Afbeelding

Na 2 dagen:

Spoiler:
Afbeelding

Na een ruime week, hechtingen mogen er bijna uit
Spoiler:
Afbeelding

Ik was er zo ziek van. Minty niet zo :') de eerste dag was ze wel zielig. Ze had een rompertje aan en wilde alleen maar slapen door de narcose. Dus dat hebben we lekker gedaan.
De dag erop was ze eigenlijk gewoon zichzelf. Het rompertje had ze meer ‘last’ van dan van de wond. Minty is heel makkelijk, maar met een rompertje aan is ze een stuk rustiger.
Minty had antibiotica en pijnstiller. Op dag 3 ging ze zo goed, dat ik de metacam/pijnstiller niet gegeven heb. Kon het altijd nog spuiten op het werk. Nou, het boeide haar niets. Heb de kuur antibiotica natuurlijk wel afgemaakt.

Na 10 dagen heeft mijn stagiaire de hechtingen eruit gehaald, en mocht Minty naakt. Dat ging allemaal veel te gek, dus ze had een wondje omdat ze zo hard over de vloer gleed dat ze zich stuk had gemaakt aan een randje van de plavuizen. Dus rompertje nog een halve dag aangehad en toen waren we op de praktijk. Daar zijn geen plavuizen en kon ze lekker sprinten en gek doen. Daarna thuis was alles gewoon normaal.

Het was eventjes heftig, vooral omdat Minty geopereerd werd, mijn nichtje in Roermond op de IC lag en mijn moeder in Zwolle in het ziekenhuis op de hart afdeling. Dus ik vloog van hot naar her, en Minty ging vaak mee omdat ze dat altijd graag wil :')
Maar het is uitstekend bevallen. Ik vond het erger dan zij. Zij had er zelf niet zoveel last van heb ik het idee.

En ze redt zich er prima mee

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 22:45

Bedankt voor jullie reacties! Vandaag ging gelukkig al veel beter. Met wat tonijn uit blik heb ik haar aan het eten gekregen en nu eet ze ook weer kleine beetjes eigen voer. Ze heeft ook zelf gedronken inmiddels, maar is nog niet naar de bak geweest. Als pijnstilling heeft ze vanochtend wat metacam gehad, dat blijf ik de komende dagen nog wel even geven en ga ik daarna rustig afbouwen als alles goed gaat

Ze ligt al bijna de hele dag op schoot en ze hobbelt af en toe wat rond. Ze begon zich ook al wat te wassen en 2x ook krabben met het achterpootje. Om dat te voorkomen toch een rompertje gehaald, maar dat ging echt niet goed. Ze raakte flink in paniek waardoor ze twee keer omviel op haar wond. Dus direct maar uit gedaan en gewoon kap op die ze al heel lang kent. Daarna gelukkig niet meer geprobeerd te krabben en ligt ze rustig. Haar wond ziet er ook nog goed uit.

Gelukkig is ze meestal best rustig en met het rompertje uut kwam ze meteen steun zoeken <3 maar ben blij met hoe het gaat, ze is alweer haar eigen en kroelt de hele dag. Nu hopen dat ze snel mee naar beneden kan overdag en in elk geval de bank af kan O:) maar dat zal nog wel even duren en tot dan zit ik lekker boven bij haar

Nog twee foto's van net, lekker actief en even een kroelsessie vragen om vervolgens weer in slaap te vallen <3 zo trots op hoe ze het nu al doet
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:00

Sterkte voor de patiënt. Wat hebben ze een groot stuk laten zitten, is dat met een reden?

Hier vorig jaar voorpoot amputatie na een ongeluk met een kiepraam, onze Jekyll heeft geen kap op gehad, maar wij hadden ook het geluk dat er iemand thuis kon blijven. Op dag 2 was hij al weer aan het rondracen met zijn broer.

Het enige waar wij 'last' mee hadden was dat hij in het begin soms echt pijn had, incl grote brullen en paniekerig verstoppen, er was niks aan de hand, da kon ook niks vinden, en het is vanzelf gestopt, dus waarschijnlijk fantoompijn.

Nu bijna een jaar later zie je er niks meer aan, veel mensen hebben in eerste instantie niet eens door dat er een poot mist. Wél lachen we hem dagelijks uit als hij tijden spelen probeert zijn speeltje te vangen met 'de verkeerde poot' :+

Dit was mijn topic toendertijd: kat tussen kantelraam

En dit is boefje Jack nu:
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:03

Dat blijven ze doen, de missende poot gebruiken.
Minty heeft al ruim 5 maanden geen functionele achterpoot, en was 6 weken oud toen ze haar voetje kwijtraakte. Maar bijna dagelijks gaat ze krom zitten en zie ik haar billetje bewegen omdat ze probeert aan haar oor te krabben met de geen-poot :')

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 23:09

Dimphyl volgens mij is het bot wel tot de schouder weggehaald. Het flapje vind ik dus ook wat apart, maar heb geen idee of dat echt zo groot is of dat er ook wat vocht in zit. Gisteren was het mij ook niet echt opgevallen en op de foto lijkt het nog wel iets erger. Ik ga je topic in elk geval even doorlezen :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:10

Jackie wil nog steeds haar eten af en toe begraven met haar stompje...
En vandaag moest ze onder narcose en was wat wiebelig. Ze verloor extra haar evenwicht.

En ze gaan al hun gewicht natuurlijk op 1 kant zetten, dus extra gewicht aan de voorkant.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:11

Dimphyl schreef:
Het enige waar wij 'last' mee hadden was dat hij in het begin soms echt pijn had, incl grote brullen en paniekerig verstoppen, er was niks aan de hand, da kon ook niks vinden, en het is vanzelf gestopt, dus waarschijnlijk fantoompijn.

Nu bijna een jaar later zie je er niks meer aan, veel mensen hebben in eerste instantie niet eens door dat er een poot mist. Wél lachen we hem dagelijks uit als hij tijden spelen probeert zijn speeltje te vangen met 'de verkeerde poot' :+

Zo'n rare pijn heeft Norrit gehad toen hij net zijn pinnetje in zijn been had, echt heel extreem. 1e keer midden in de nacht, ik dacht op zijn minst dat de buur katers ook per ongeluk in de huiskamer zaten, maar het was alleen Norrit, totaal buiten zinnen. Die heeft extra medicatie gehad toen omdat alleen metacam de truc niet deed.

Norrit heeft een soort tik/reflex gehad bij drukte in zijn hoofd, vooral bij voertijd ;) en met achter uit lopen. Dan tilde hij zijn niet bestaande poot heel hoog op, beetje als een plassende reu, maar hoger, hoger, hoger. Soms zo hoog dat zijn achter poot van de grond kwam, en heel soms ging hij zelfs over de kop :') . Hij was altijd alleen maar verbaast over de onhandige beweging, hierbij nooit tekenen van pijn gegeven.
Dat is inmiddels helemaal verdwenen.

Hij jeukt ook met zijn stompje achter zijn oor, dat werkt natuurlijk ook niet _O-.
En mijn man noemt hem stumpy -O- .

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:15

maliejane schreef:
Dimphyl volgens mij is het bot wel tot de schouder weggehaald. Het flapje vind ik dus ook wat apart, maar heb geen idee of dat echt zo groot is of dat er ook wat vocht in zit. Gisteren was het mij ook niet echt opgevallen en op de foto lijkt het nog wel iets erger. Ik ga je topic in elk geval even doorlezen :o

Oh het zou inderdaad ook goed kunnen verrekenen en huid kunnen zijn, geloof wel dat Jekyll dat ook had. Heb helaas geen foto's meer van net na amputatie ivm gechrashte telefoon.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 23:54

Dimphyl schreef:
Oh het zou inderdaad ook goed kunnen verrekenen en huid kunnen zijn, geloof wel dat Jekyll dat ook had. Heb helaas geen foto's meer van net na amputatie ivm gechrashte telefoon.

Jammer dat die foto's weg zijn. Heb net je topic gelezen en ben toch weer blij dat ik geen kiepramen heb. En we gaan zien hoe het bij haar geneest. Hoop wel dat de fantoompijnen haar bespaard blijven. Wel blij te lezen hoeveel katten toch al snel ook weer trap kunnen lopen. Hoe eerder ze weer vrij door het huis kan hoe beter voor haar

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 12:04

Ze is weer goed de nacht door. In de aparte kamer s'nachts gaat goed, al haar natvoer was vanochtend op en ze heeft op de bak geplast. Vanochtend zat ze in de vensterbank, waar we al opstapjes naar gemaakt hadden zodat ze ook weer naar beneden zou kunnen.

Vanochtend dus haar meegenomen naar de woonkamer waar ze gelijk in/op de eetkamerstoel sprong en een rondje liep. Van de bank/stoel afspringen gaat al goed, hoger laten we haar nog even niet doen en de trap wachten we ook nog even mee. Maar zo tevreden al, we hebben eigenlijk al de oude Vix terug

En moet je haar nu trots zien zitten:

Afbeelding

Inmiddels is ze daar via de stoelen af gegaan, naar mij toe gelopen, op de bank gesprongen en weer op schoot gaan liggen :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:43

Fijn dat het zo goed gaat. :D Bizar hoe snel ze al weer 'normaal' zijn he.
Hou rekening met evt spierpijn, dat had onze Jack na de eerste paar dagen ook duidelijk, die hebben we dus echt moeten afremmen na een paar uur spelen/lopen, al het gewicht en beweging komt toch opeens op die ene poot terecht.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:26

Super, wat fijn! <3
Ze zijn ook zo handig hè!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 17:10

Dimphyl schreef:
Fijn dat het zo goed gaat. :D Bizar hoe snel ze al weer 'normaal' zijn he.
Hou rekening met evt spierpijn, dat had onze Jack na de eerste paar dagen ook duidelijk, die hebben we dus echt moeten afremmen na een paar uur spelen/lopen, al het gewicht en beweging komt toch opeens op die ene poot terecht.

Bedankt voor de waarschuwing. Gelukkig is ze van zichzelf rustig en ligt dus vooral graag op schoot. Ze loopt dus af en toe een rondje maar echt spelen doet ze nog niet. Hoop dat ze het voor haarzelf rustig opbouwd O:)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 21:41

Toch nog maar een update voor wie nog meeleest of voor wie in de toekomst ervaringen zoekt :D

Na die eerste dag in de woonkamer ging het snel. Ze was die nacht erg druk op die aparte kamer dus haar om 3.00 maar bij ons in de slaapkamer opgesloten. De dag erna liep ze al zelf de trap af en was ze blij er weer bij te mogen zijn!

Daarna ging het elke dag wat beter. De eerste dagen was ze al snel moe en sliep dus nog veel, maar halverwege de week begon ze wel al haar ontlasting en plas te bedekken. Na 4 dagen zijn we gestopt met de pijnstilling en er was geen verschil te merken. Ze eet beter dan het hele afgelopen jaar, wat ons sterkt in het idee dat ze meer last had dan ze liet blijken. Wat ook erg fijn was, was dat ze direct al wist wat ze wel en (nog) niet kon. Als ze aarzelde met ergens afspringen hielpen we haar, maar sinds gisteren springt ze overal moeiteloos af. En dat na maar 12 dagen! :*

Gisteren zijn de hechtingen eruit gehaald en heeft ze ook voor het eerst weer gespeeld! Tot gisteren had ze daar nog geen interesse in. Nog 1 dagje en dan mag haar kap af **\O/**

Dus al met al totaal geen spijt. We weten natuurlijk nog niet of de ontstekingen nu definitief weg zijn, maar ze voelt zich top (beter dan het hele afgelopen jaar zelfs), ze red zich prima en ze is gelukkig. Meer wil je toch niet?

Afbeelding
Afbeelding

Hier mocht ze zich even wassen, maar ik zorg er wel nog altijd voor dat ze niet aan haar wond zit. Dat mag ze pas morgen :o

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:23

Wat fijn dat het zo goed gaat! Wat zijn ze toch veerkrachtig he?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:26

Ahh wat fijn om te lezen!
Goed aangepakt ook, super dat ze op de slaapkamer kon, die rust is het belangrijkste. :j
Blijf het bijzonder vinden dat ze zo sterk zijn.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 20:40

MirandaMalik schreef:
Ahh wat fijn om te lezen!
Goed aangepakt ook, super dat ze op de slaapkamer kon, die rust is het belangrijkste. :j
Blijf het bijzonder vinden dat ze zo sterk zijn.

De slaapkamer wilden we eerst niet omdat er een hoge boekenkast staat, maar die derde nacht was ze zo aan het rommelen bij de deur dat we haar toch bij ons gelaten hebben. Ze heeft de hele nacht geslapen tegen ons aan O:)

En ben zeker verrast over hun veerkracht :D jammer genoeg mag ze nog niet haar kap af.. de wond is nog vrij kwetsbaar dus met even wassen had ze alweer een wondje (expres nog even onder begeleiding laten wassen). De dierenarts had gezegt dat hij vanavond af mocht, maar ik wacht dan liever toch nog even tot het goed dicht is. Achja, die paar dagen is ook weer niet zo erg

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:19

Liever nu iets langer de kap op dan ellende en hem nog veel langer op moeten.

Norrit had echt pech, rond de wond ontstekingen, dus heeft toen flink langer met kap gelopen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:55

Ja ze is gewend aan de kap en zolang je niet verteld wat de dokter heeft gezegd weet ze toch niet dat het langer omzit dan moest! ;)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 08:08

Dennis schreef:
Liever nu iets langer de kap op dan ellende en hem nog veel langer op moeten.

Norrit had echt pech, rond de wond ontstekingen, dus heeft toen flink langer met kap gelopen.

Tot nu toe geen tekenen van ontstekingen gelukkig, maar dat willen we natuurlijk wel zo houden :o

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:23

Wat enorm fijn dat het zo goed gaat. *\o/*

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:08

Ik ben benieuwd hoe het nu is met je katje!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 19:35

Wat leuk dat er nog aan haar gedacht wordt :D

Het gaat echt super met Vixey. Haar kap hebben we na het verwijderen van de hechtingen nog een halve week opgelaten. De dag nadat de hechtingen eruit gehaald zijn begon ze weer meer spelen. En eerlijk is eerlijk, ze is weer zoals een half jaar terug. Ze speelt weer zelf en met haar vriendinnetje Dusty. Ze raced door het huis en s'nachts roept ze weer met haar muis in haar bek *\o/* achteraf denken we dat ze dus toch meer last had dan ze liet merken.

Dus nog steeds helemaal geen spijt. Ook geen ontstekingen terug gekregen tot nu toe, dus we duimen nog steeds dat alles weg is O:) het enige wat we merken is dat ze soms te hoog springt en dan niet meer naar beneden durft := maar met het thuiswerken nu kunnen we daar altijd bij helpen en er is niks hoger dan 2 m wat ze moet springen, dus de keren dat ze wel springt gaat het ook goed maar vind ze het duidelijk niet fijn :(:) maar dat zal ze nog wel leren. Hoe ze moet landen of tot hoe hoog ze kan springen en ze ook nog naar beneden kan :o

Haar haren zijn ook alweer redelijk terug. En dat met pas net een maandje terug!

Afbeelding
Afbeelding

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:22

Wat een positief bericht! Knap hoe ze zich ermee redt en wat een opluchting voor allebei, kan ik me voorstellen.