Tazzey schreef:Inderdaad, Zebrastreep, wij hebben dat hij 6 maanden was laten onderzoeken of hij diabetes zou hebben i.v.m. de staar. Dat was gelukkig niet het geval. Het vermoeden is dat hij het resultaat is van broodfok. De dame waar hij weggehaald is had een huis vol verwaarloosde en niet geholpen dieren die er lustig op los fokten, de dierenarts denkt dat hij daardoor wat afwijkingen heeft.
De gasbuikjes kunnen ze heel oud mee worden, je moet wel echt op tijd zijn met handelen want zeker bij cavia's kan dat heel snel fout gaan. Wij herkennen het bij onze beer heel snel, hij gaat net even anders liggen, kijkt anders en is gewoon zichzelf niet. Als ik dan voel dan is het negen van de tien keer raak. Hij krijgt, ook in overleg met onze arts en Utrecht, preventief een keer per week een dosis Emeprit en sinds we daarmee gestart zijn heeft hij geen echte aanvallen meer gehad.
We letten ook erg op zijn eten, hij krijgt Science Selective brokjes en een bepaald merk hooi en die combinatie gaat goed. Qua groenvoer doet hij het heel goed op witlof, cherry tomaatjes, komkommer, paprikaatjes en peterselie.
Wat betreft de kliniek Wilhelminapark heb je absoluut gelijk, die weten zoveel over cavia's. We zijn nu met twee dieren naar hem doorgestuurd. De een had een abces in zijn kaak en de ander bleek een te snel werkende schildklier te hebben (ook een zeldzaam iets) en in beide gevallen zijn we erg kundig en vooral ook vriendelijk geholpen. Ik vind het altijd belangrijk dat dieren zich ook op hun gemak voelen bij een arts en dat doen ze in Utrecht zeker. Het is misschien heel simpel maar het feit dat hij altijd eerst even het dier een aai over de bol geeft en tegen hem praat stelt mij dan weer gerust dat mijn dier in goede handen is.
Ik vind de prijzen daar ook echt heel goed, het is een hoop geld maar zeker geen onredelijke bedragen.
Het is heel herkenbaar dat de andere caaf ook onder de dekentjes wil zitten, dat is hier niet anders. De oude beer verloor eind 2020 zijn vriendje en heeft toen een baby beer erbij gekregen. Daar leefde hij helemaal van op, hij ging hem verzorgen en tot nu toe is er nog geen onvertogen woord gevallen. Maar owee zodra de oudste een dekentje heeft en de jongste niet, dan moet en zal hij erbij liggen. Ze hebben nu dus meerdere dekentjes.
Als de oude beer een aanval van een gasbuikje had dan vond hij het fijn om bij te komen bij mij op schoot en dan kroop hij weg in mijn superzachte badjas, hij viel in slaap en twee uur later was hij bijna de oude. De warmte doet ze dan ook echt heel goed.
Ik ben nu ook er pas sinds gisteren bekend mee dat cavia's diabetes kunnen krijgen. Fijn dat diabetes is uitgesloten

Gelukkig laat een cavia wel goed zien als ze daar last van hebben. Op de één of andere manier heeft mijn cavia het altijd in de avond tijdens het voermoment. Als hij niet direct naar zijn bak vliegt en in een hoekje zit met zijn buik wat van de grond af weet ik al genoeg. De blik in de ogen vindt ik dan zo zielig... Ik heb standaard pijnstillers in huis maar het fijnste vindt hij dan wel op schoot met mijn handen om zijn buikje heen. En dan het zielige gepiep erbij ( het is nogal een prater)... De eerste keer dacht ik van nou dit was het dan het is gebeurd. En de ochtend erna kwam meneer er als eerste aanrennen want hij had honger

Oh het geruzie om de favoriete plek is ook zo'n ding hier. Ze hebben laatst een huisje gekregen waar ze beide in kunnen zitten. Maar beide blijven ze voor de ingang liggen zodat de ander niet naar binnen kan

Ik hoop dat het weer onder controle komt met je caafje en hij nog een leuke en lange tijd voor zich heeft.