Door de bomen het bos niet zien (voer kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:26

Onze mannen krijgen Smolke sensitive.

De keus voor Smolke was eigenlijk een beetje hals over kop omdat de mannen overhaast bij ons kwamen dus met een doos kittens op schoot langs de Welkoop gereden.
Toen een voer gepakt wat een beetje gemiddeld was kwa prijs, om vanuit daar verder te zoeken. Maar ze doen het er top op, eerst de kitten variant, toen de adult en omdat er 1 wel eens durfde te spugen over op de sensitive. En ze delen een zakje felix natvoer voor het slapen gaan.

Niets dan complimenten van de dierenarts over hun conditie. En onze ene heeft nog al wat dierenartsen en behandelaars gezien. Na een aanrijding, gebroken poot en alle bijbehorende operaties en behandelingen (dus niets wat op ander voet voorkomen had kunnen worden).
Ze krijgen flink minder dan de aanbevolen hoeveelheid, meer eten ze gewoon niet, en zijn je weet wel katers van rond de 6 kilo. Ik vermoed dat deze grote tijgers hun dieet goed aanvullen met veel muizen ;) .

In theorie kan het vast nog wel beter, maar ze doen het hier top op. Dus ik vind het prima zo.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 13:32

Amber_anne schreef:
Kimberley_ schreef:

Misschien heb je wat aan de voerwijzer. Een website voor katten en honden brokken. Ik heb er veel aan gehad.

Die heb ik idd bekeken maar ook daar zijn nog zoveel soorten haha.

Heb je de website van Catmoneo en de Facebook pagina natuurlijke katten bekeken? https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/[/quote]
Nog niet. Wil daar even goed voor gaan zitten vanavond. Sorry quote verpest.

Dees

Re: Door de bomen het bos niet zien (voer kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:40

RC is prima voer hoor. Er zullen vast "fijnproevers" zijn die vinden dat het beter kan, maar ik heb mijn hele leven al katten en RC voer houdt mijn katten echt in supermooie conditie. Glanzende vacht, voldoende energie en géén stinkende kattenbak. Dat doen heel veel merken niet na.

Omdat ik 1 plaskater erbij heb, voer ik RC Veterinary gericht op nierfunctie. Ze krijgen daarnaast 1x per dag voor de lekker een zakje Felix.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:44

Als je via de zoekfunctie zoekt op "Royal Canin" en als auteur "Mizora" invult dan krijg je veel informatie over RC. Aangezien ze voedingsdeskundige is (weliswaar voor honden en paarden) en haar uitleg vaak goed onderbouwt, vind ik het altijd fijne posts om te lezen!

Dat gezegd hebbende. Mijn katten, binnenkort 16 en 19 jaar, krijgen als hoofdvoer Royal Canin Ageing 12+, met name uitgekozen omdat de binnenkant van de brok zacht is en het voedingswaardegehalte hoog. Dat eet makkelijker i.v.m. artrose en ze hoeven er dan ook niet zoveel van te eten.
's Avonds krijgen ze een maaltijdzakje Whiskas 7+ Senior voor de lekker en bij grote trek krijgen ze Royal Canin Digestive Care (brok) als extraatje. Dat laatste is ooit verkeerd geleverd (10kg zak :')), als de zak op is dan ga ik misschien op zoek naar ander natvoer dan Whiskas om daar wat meer van te geven.

Ze zijn allebei in goede conditie voor hun leeftijd.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:52

Hier helaas 1 kat op royal canin. Ik had gehoopt hem van dit fastfood af te halen, maar hij is er verzot op door al die suikers die erin zitten. Zodra ik de kans heb en hier gesetteld ben, ga ik eens proefpakket van wat kwalitatievere brok proberen. Mijn andere 2 katten staan op power of nature meadowland variant. In mijn ogen een van de meest kwalitatieve brokken die je kan geven met bijna geen extra suikers toegevoegd voor de smaak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:02

Als je kat het er goed op doet, lekker blijven geven dan.

Ik voer zelf een mix van Schesir en Edgard & Cooper. Waarom? Volgens mij een prima vleesgehalte en hij doet het er goed op.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:07

Mijn katten krijgen al jaren RC hypoallergenic ivm voedselintoleranties. Daarvoor kregen ze RC kitten. Natvoer krijgen ze van hills (ook hypoallergeen). Hier doen ze het heel goed op. Daarvoor vanalles geprobeerd, ook een tijd alleen vers gevoerd maar dat resulteerde in ritjes naar de DA ivm niks meer binnen houden. Ik heb het dus los gelaten, ze krijgen gewoon RC. Als de kat het daar nu goed op doet zou ik overwegen om het te blijven voeren. Bij mij werkte de zoektocht naar beter voer averechts.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:08

Mijn katten krijgen ook al jaren RC en zijn nu ruim 16 jaar oud. Inmiddels wel speciaal voer voor hun nieren, maar ze doen het er gelukkig nog erg goed op! Kreeg gisteren nog te horen hoe goed ze in hun vacht zitten voor die leeftijd.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:25

Let op met catmondeo en voerwijzer, zijn meer gebaseerd op meningen dan op wetenschappelijk bewijs.

Let daarnaast ook op claimen zoals 'hoog vleesaandeel'. Veel van dit soort merken die dit roepen gebruiken namelijk vers vlees, hier gaat nog vocht uit en wat je dan overhoudt is minder dan op papier staat. Om je een beeld te geven: 1 kilo gedroogd vlees bevat 950 gram hoogwaardige voedingstoffen, terwijl 1 kilo niet gedroogd vlees (vers vlees) slechts 300 gram voedingstoffen levert. Dus die claims van veel dierlijk eiwit kan op papier kloppen, maar komt in de praktijk anders uit.

Eet je kat graag RC, ziet haar vacht er mooi uit? Wordt ze niet te dik en heeft ze goede ontlasting? Dan lekker blijven voeren wat je nu doet hoor. Niets mis met RC. Dat katten geen granen kunnen verteren is ook al lang ontkracht door Fediaf: https://www.nvg-diervoeding.nl/nieuws/z ... ervoeding/

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 14:29

Walkure schreef:
Let op met catmondeo en voerwijzer, zijn meer gebaseerd op meningen dan op wetenschappelijk bewijs.

Let daarnaast ook op claimen zoals 'hoog vleesaandeel'. Veel van dit soort merken die dit roepen gebruiken namelijk vers vlees, hier gaat nog vocht uit en wat je dan overhoudt is minder dan op papier staat. Om je een beeld te geven: 1 kilo gedroogd vlees bevat 950 gram hoogwaardige voedingstoffen, terwijl 1 kilo niet gedroogd vlees (vers vlees) slechts 300 gram voedingstoffen levert. Dus die claims van veel dierlijk eiwit kan op papier kloppen, maar komt in de praktijk anders uit.

Eet je kat graag RC, ziet haar vacht er mooi uit? Wordt ze niet te dik en heeft ze goede ontlasting? Dan lekker blijven voeren wat je nu doet hoor. Niets mis met RC. Dat katten geen granen kunnen verteren is ook al lang ontkracht door Fediaf: https://www.nvg-diervoeding.nl/nieuws/z ... ervoeding/

Hij ziet er een beetje verwilderd uit haha. Maar op zich zag hij er verder wel oke uit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:35

Ik voer mijn kat nu nog Royal Canin kittenvoer (hij is nog geen 1). Als die op is stap ik over op voer van Carnilove. Dat is graanvrij en aardappelvrij. Toen ik de zak binnen kreeg had mijn kat hem al bijna aan gort getrokken om bij de brokjes te komen, dus ik verwacht dat hij het wel lekker gaat vinden _O-

Wat betreft natvoer krijgt hij nu nog Whiskas Junior, maar ik had laatst een proefpakketje van Rosie's Farm en dat eet hij ook met smaak, dus daar ga ik ook een overstap in maken. In de Rosie's Farm zit namelijk 70% vlees en het is graan- en suikervrij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:12

Ik zweer bij RC of Hills, weinig ontlasting, stevig en het stinkt minimaal. Tijdje op Purina gehad, maar daar waren ze erg hongerig op of het was zo lekker. Laatst een zak carocroc meegenomen en dat werd ook goed gegeten (lamvariant), zakje edgar en cooper als laatste geprobeerd, maar mijn normaal niet kieskeurige katten halen hun neus ervoor op, ze kattenbakken stinken een uur in de wind, dus dat komt er niet meer in, nu gewoon weer een zak science plan van hills liggen.
Ik kijk vooral wat erin zit, zit er een wetenschappelijke basis achter, wordt het goed gegeten, zien de dieren er goed uit en stinkt de ontlasting niet te erg.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:33

Wij voerden altijd supermarkt (Felix) brokken en blikvoer, tot onze kat verstoppingen kreeg. Op advies van dierenarts overgestapt op royal canin Fibre. Sinds dien geen last meer van.
Vorig jaar 2e kat erbij gekregen, met glaasgruis. Nou werkt die RC Fibre ook tegen blaasgruis. Dus mazzel dat beiden katten hetzelfde speciaal voer (onbeperkt) kunnen krijgen.

Beiden doen ze het er top op, ondanks hun mankementjes

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:41

Hier ook RC. Prima voer, de kittens (pubers) zien er super uit, ik krijg eigenlijk alleen maar complimenten over hun conditie. Ook prima ontlasting en geen scheten of stinkende bek. Ik ben er heel tevreden over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:52

Hier zijn we begonnen met RC kitten brokjes, tussendoor hoogwaardiger voer maar sinds dat uit de handel ging zijn we de laatste járen blijven hangen op RC omdat ze dat het beste aten. De Fit en Exigent.

Helaas zijn beide katten maar 13 jaar geworden. Dat is niet super jong maar ook niet echt een top leeftijd.
Poesje nierfalen, en haar broer kreeg het aan zijn hart / wilde niet meer eten.

De opvolgers krijgen Purizon en Wild Freedom als harde brokken. Die vinden ze het lekkerst.
Ik wissel alle smaken af alleen rund mijd ik want dat vreten ze niet :=

Qua blikvoer ook het meer hoogwaardige voer of van die diepvriesworsten.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:17

Kimberley_ schreef:
Hoi hoi.

Wij hebben gisteren een volwassen gecastreerde kater uitgezocht in het asiel.
Hij krijgt nu royal canin maar zover ik weet is dit niet echt fijn kattenvoer.
Nu heb ik zelf rondgekeken en er is zoveel dat ik het niet meer zie.
Prijs is niet heel belangrijk.

Wat voeren jullie en waarom?

[ [url=m/jiSd8z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd met je stoere kat!
Qua voer vind ik het belangrijk dat het voer past bij wat de kat nodig heeft (nieren, blaasgruis, noem maar op) en natuurlijk of -ie het lekker vindt. Teveel wisselen zou ik daarna niet meer doen. Maar Royal Canin is prima voer voor zover ik weet hoor. Heel veel plezier met hem. Hoe heet je kat?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 16:26

McGregor schreef:
Kimberley_ schreef:
Hoi hoi.

Wij hebben gisteren een volwassen gecastreerde kater uitgezocht in het asiel.
Hij krijgt nu royal canin maar zover ik weet is dit niet echt fijn kattenvoer.
Nu heb ik zelf rondgekeken en er is zoveel dat ik het niet meer zie.
Prijs is niet heel belangrijk.

Wat voeren jullie en waarom?

[ [url=m/jiSd8z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd met je stoere kat!
Qua voer vind ik het belangrijk dat het voer past bij wat de kat nodig heeft (nieren, blaasgruis, noem maar op) en natuurlijk of -ie het lekker vindt. Teveel wisselen zou ik daarna niet meer doen. Maar Royal Canin is prima voer voor zover ik weet hoor. Heel veel plezier met hem. Hoe heet je kat?

Volgens het asiel is hij verder gezond. Hij zal idd voorlopig eerst RC krijgen omdat hij dit gewend is maar wil me wel oriënteren op wat er verder is. In het asiel heet hij Zors maar hij is al omgedoopt tot Kimi Raikkonen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:33

Ik geef mijn katten allerlei soorten door elkaar eigenlijk.
Bozita natvoer 's avonds en dan smorgen brok. Ik heb applaws al gebruikt, was goed maar de kwaliteit kan schommelen heb ik al gemerkt. Purizon vond ik ook goed. Nu heb ik Bozita korrel maar daar ben ik niet helemaal van overtuigd. Volgende merk die ik probeer is Granata pet.

Edit: Ik zoek altijd een brok zonder al te veel zetmeel toevoegingen. Liefst een erg hoog vlees gehalte en geen afvalvlees.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:22

Tsja, mijn kat at zijn hele leven (12 jaar) RC en moest over naar een ander voer vanwege blaasgruis. RC blaasgruis bliefde meneer niet, andere merken werd ie regelmatig ziek van van en hij poepte en stonk veel en veel meer. Uiteindelijk tegen advies van de dierenarts weer terug op RC Persian gezet, de verwachting was dat de blaasgruis weer terug zou komen, maar zijn nu bijna twee jaar verder en zijn ontlasting is weer gewoon netjes, geen achterlijk grote hopen en geen stank. Blaasgruis is gelukkig ook weggebleven en zijn vacht is ook ontzettend verbeterd (die was echt om te huilen van die andere merken, net touw, snel in de knoop en veel dunner). Dus hij krijgt echt niets anders meer. Kijk naar je kat, hoe is z'n ontlasting, hoe is z'n vacht? Dat lijken mij best goede graadmeters.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:30

Hier erg fan van het kattenvoer van Power of Nature.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:45

Hier ook een kat op RC gastrointestinal. Van al het andere kreeg hij diarree (en ik heb echt veel geprobeerd!) onze andere kat wil niets anders dan Purina One…wel geprobeerd, maar ze weigert het gewoon. Ik lig er niet zo wakker van.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:57

Mijn katten kregen eerst Power of Nature, de meadowland mix. De poes deed het daar super op maar de kater bleef slappe ontlasting houden en het stonk ook verschrikkelijk. Nu krijgen ze Purizon lam en vis en z'n ontlasting is al een stuk beter. Verder krijgen ze elke dag 2 porties natvoer. Daar voer ik meerdere merken van zoals Animonda Carny, Feringa, Bozita, Mac's en Edgar & Cooper. Hierbij kijk ik ook naar de hoeveelheid eiwitten/koolhydraten.

Katten zijn obligate carnivoren en hebben niet heel veel koolhydraten nodig in hun dieet. RC is laag in eiwitten en bevat veel granen, rijst, maïs, etc. Daarom ben ik er geen fan van :)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:34

Mijn 2 katten krijgen orijen kat en kitten, vooral omdat 1 slecht reageert op voer waar relatief veel vulling (rijst,mais,aardappel etc) in zit. Hij krijgt voor de helft vers voer met aanvullend deze brokken.
Zover ik weet is RC niet het beste voer maar ook zeker niet het slechtste, als je kat het er goed op doet lijkt het me prima. Het is iig binnen een fijne prijscategorie en makkelijk verkrijgbaar. Je kunt er altijd nog een 'betere' natvoer met hoog vlees percentage bij voeren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:40

Tijdens het wennen in een nieuwe omgeving zou ik niet gaan wisselen met voeding. RC is een voeding die voldoet aan de Europese normen maar qua ingrediënten kan het vele malen beter.

Ik kom bij iemand over de vloer waar de kitten Smölke kreeg volgens mij. Soortgelijk als een RC of een Hills. Vanuit mijn 'kennis' geadviseerd om eens naar andere voedingen te kijken zoals een Carnilove, Acana, Orijen of Edgard & Cooper. Prijstechnisch moest ook naar gekeken worden en uiteindelijk is de keus op Edgard & Cooper gevallen.

Kitten eet het onwijs goed. Baasje was in het begin een beetje bang want hij at minder, maar dier is gewoon beter verzadigd. Eet het met smaak en de kattenbak is veel minder gaan ruiken. :)

Krijgt overigens ook geen whiskas natvoeding meer maar bijvoorbeeld ook van Edgard & Cooper.

Slecht ga ik het niet noemen want het voldoet aan de Europese richtlijnen. Maar er bestaat inderdaad voeding die meer geschikt is en ook absoluut voordelen voor kat en baasje heeft. :)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 18:41

Lenexa schreef:
Mijn 2 katten krijgen orijen kat en kitten, vooral omdat 1 slecht reageert op voer waar relatief veel vulling (rijst,mais,aardappel etc) in zit. Hij krijgt voor de helft vers voer met aanvullend deze brokken.
Zover ik weet is RC niet het beste voer maar ook zeker niet het slechtste, als je kat het er goed op doet lijkt het me prima. Het is iig binnen een fijne prijscategorie en makkelijk verkrijgbaar. Je kunt er altijd nog een 'betere' natvoer met hoog vlees percentage bij voeren.

Denk inderdaad dat we het eerst zo doen. Brokken van RC en daarnaast goed natvoer. Mochten de brokken niet bevallen switch ik gewoon als nog.