Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 19:07

Cinnepin

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:10

Ik denk echt dat ie nog jong is. IK vind het wel een leukerd

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 19:17

Ahh oke, ik ga even proberen bij te voeren, hoe oud worden deze vogels?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:18

Ach gossie... hij/zij mag hier wel in de tuin wonen, we hebben een hele grote tuin in het bos.
Binnen komen zal hij vast niet, want we hebben honden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:22

Mijn opa had vroeger ook een tamme ekster. Volgde hem overal en vloog mee naar zijn werk. Als hij weer naar huis liep dan kwam hij weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:32

Ik las je titel nogal verkeerd :p
Wat bijzonder! Kijk maar uit, straks nodigt hij al zijn vrienden uit voor een Project Xter. Scroll even door naar 1:00, grapjassen zijn het :))

Ben benieuwd hoe het jouw ekster vergaat!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:40

Jonge ekster. Ze worden gemiddeld 15 jaar.

Ik zou hem buiten op een vaste plek voeren op een vaste tijd. Zodat hij daar zijn voer krijgt en voorlopig buiten zien te houden. Zodat hij leert dat binnen geen voer is, en buiten wel. Ze zijn opportunisten, en leren heel snel

De ekster eet in de zomer wormen, slakken, insecten, eieren, jonge vogels, muizen en kikkers. In de winter eet hij vooral zaden en vruchten. In alle jaargetijden wordt ook afval een aas gegeten

Hier meer informatie over leefstijl etc
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... gel/ekster

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:49

Haha grappig dit :D
Als je er echt last van hebt zou ik m vangen, in een kooi hup de auto in en een klere eind verder weer lekker los laten. Zou m niet afmaken of naar een vogelopvang brengen. Lekker ergens anders vliegen :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:59

culaccino schreef:
Ik las je titel nogal verkeerd :p
Wat bijzonder! Kijk maar uit, straks nodigt hij al zijn vrienden uit voor een Project Xter. Scroll even door naar 1:00, grapjassen zijn het :))

Ben benieuwd hoe het jouw ekster vergaat!

[ Video ]

Filmpje laat geen Eksters maar Zwartrugfluitvogels (Australian magpie) zien, een vogel die niet eens tot de familie van de kraaiachtigen behoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:10

Oh, pardon.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:16

Ik vind m heel leuk, maar snap ook heel goed dat het op deze manier niet werkt.

mogelijk is iemand hem kwijt (zet een oproep op facebook oid)? of misschien kan hij bij jou blijven als je wat aanpassingen pleegt. Een eigen plek met voer oid?
vooral kattennatvoer is lekker.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 20:26

Hehe, ik heb inmiddels lokaal een post gemaakt, er komen veel reacties op, maar niemand die een vogel lijkt te missen (of het wil toegeven). Ik vind het een goed idee, ik ga inderdaad kattenvoer buiten zetten, dicht bij het huis, waar andere vogels meestal niet komen.

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:34

Mocht je van hem af willen: het lijkt me mega leuk om een ‘huis’ ekster te hebben, die ook lekker kan rondvliegen buiten. Ik wil hem best komen ophalen en hier uitzetten. En dan natuurlijk voor hem zorgen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:35

Je mag ze officieel niet als huisdier hebben. Dus degene die het online er op zet is natuurlijk strafbaar.. kan me voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 20:46

Komt wel goed, ik heb niet de intentie om deze vogel als huisvogel te houden, maar wil wel proberen er goed voor te zorgen buiten huis. Mocht dat niet lukken, dan ga ik op zoek naar een plek waar hij (of zij) wel vrij kan leven terwijl er op gelet wordt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:44

Als ik deze ekster zo zie, is die flink ziek. Breng hem aub naar de vogelopvang want die leeft niet lang meer zonder behandeling.

Als een vogel zijn veren bol gaat zetten zijn ze ziek! :(

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 21:47

Eh, dat maakt het mij wel lastig.. Is ie jong (en kan ie mogelijk afgemaakt worden door het dierenasiel ivm te tam) of is ie ziek en kan ie dood gaan :/ hmz

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:53

Ik denk dat het bol/fluffy zijn eerder komt door zijn leeftijd dan door ziekte. Naar de manier waarop hij rondhupt en fladdert lijkt hij in orde. Bol en stil zitten is dan eerder een alarmerend signaal.

Ik heb echt hartelijk gelachen om de eerste foto. Ik dacht hij scharrelt door je keuken, maar dat ding zit dus gewoon op je computer. :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 02:40

Je hebt pb

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 05:48

Het beste is om ze niet van omgeving te laten veranderen. Ze zijn erg slim en kennen hun territorium.
Door ze te laten verhuizen raken ze gedesoriënteerd en gestresst.
Het beste is ook om hem niet meer te voeren zodat hij niet meer terug komt en zelf weer op zoek gaat naar soortgenoten en voedsel.
Dat moet je dan wel echt volhouden en heel resoluut zijn, want ze geven niet zomaar op en zijn idd voor de duvel niet bang.
Ik zou hem absoluut niet verplaatsen of aan iemand anders geven die hem wil verzorgen... Het lijkt zo leuk maar is echt niet goed voor de vogel (en idd ook nog eens strafbaar).
Ik denk idd dat dit een jonge vogel is, maar de kale plekken en gebroken pennen kunnen ook door (eventueel besmettelijke) parasieten komen. Kijk dus wel uit met uitwerpselen etc in huis.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 07:33

Sorry maar ontzettend schattig hihi
Ik had hem met liefde ontvangen

Ik ben benieuwd hoe t verhaal verder zal gaan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:51

Hij is wel heel leuk zeg... bij mijn oma had de buurjongen een tamme kraai, dat was ook zo geinig. Brutale apen zijn dit soort vogels altijd :=

Zonder poepjes in huis zou hij best gezellig zijn :)

Ik zou denk ik iets voor hem in de tuin zetten waar hij een comfortabel stekje heeft en je hem wat bij kan voeren.
En dan maar zien of hij blijft of vertrekt.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:15

Rivendell schreef:
Je hebt pb

Had jij niet ooit een topic geopend over dat je een ravenjong bij een illegale fokker had aangeschaft? Of was dat iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:48

Van mij zou hij mogen blijven. Wat een cadeautje.
Maar dan wel in verblijfje buiten waar hij kan rusten en eten krijgt. Deur dicht of hor voor de deur.
Lijkt me niet dat het verboden is als een wilde ekster in je tuin bivakkeert

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 12:12

Bedankt weer voor alle reacties! Ja, ik vind het ook wel leuk zo'n interactief beest, maar dat overal in huis schijten is eigenlijk wel een beetje een probleem, hij heeft het nu ook op mijn vissen voorzien (al snapt hij vooralsnog niet hoe het aquarium open gaat).

Ik heb hem nu een paar dagen buiten gevoerd, maar dat weerhoudt hem er vooralsnog niet van om gewoon binnen te komen, met name als ik niet thuis ben, maar ook als ik er wel ben.
Ik stop nu braaf al het eten weg en stop alles gelijk in de vaatwasser, ik houd de deur zo veel mogelijk dicht, maar dit is niet altijd mogelijk ivm mijn kat. En altijd maar alle ramen dicht houden is ook zo wat (ramen die open kunnen zitten alleen aan de achterkant van het huis). Dus tips en ideeen over hoe ik het deze vogel aangenamer kan maken in de tuin, en ongenamer om het huis in te komen, hoor ik graag!
Gisteren stond hij namelijk met een maatje voor de deur |o