Kattenkinderen vs kerstboom?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 12:22

Roodvos schreef:
Autumnn schreef:
Laat de boom eerst even een paar dagen zonder ballen staan :) en uiteraard zijn plastic ballen het geheim tot succes :P

Dit is ook mijn eerste advies. Laat ze eerst even wennen aan de boom, en ontdekken dat het een saai ding is waar niets aan is te beleven. Bij mijn katten is na een paar dagen het nieuwtje van de boom eraf en laten ze het ding redelijk met rust.

Ik doe aan pluche en plastic in de boom. En zeker op de lagere takken bindt ik de ballen vast aan de takken met een stukje leuk kerstlint. Want ook plastic ballen kunnen stuk (been there).

Je kan een plantenspuit gebruiken om de katten te corrigeren als ze ondeugende dingen willen doen (al dan niet met een kerstboom). Dat gezegd hebbende: mijn Noorman is gek op water en veel Main Coon's ook. Dus het kan zijn dat jouw schatjes dat alleen maar als leuk ervaren en niet als straf. In dat geval werkt blazen vaak wel.
(Gezellig de compressor met perslucht in de kamer naast de bank :+ )

Oh ja, en nog een tip: denk om je handen bij het optuigen en leeg halen van de kerstboom. Mijn Noorman vindt dat eigenlijk nog het leukste van de hele kerstboom. En als ik niet oplet waar mijn lieverd zit heb ik zomaar een goed bedoelde maar flinke jaap over mijn handen.

Sansa is geobsedeerd door water, dat zal hier helaas dus niet werken }>
Ik kan niet eens normaal naar de wc haha. Ze krabt de deur open, en komt dan achter me op de bril zitten :+ Als ik water door de lavabo heb gehaald springt ze daar ook altijd meteen in. En rondjes lopen over de badrand als ik een bad neem doet ze ook graag :+

Ik ga idd de boom eerst een paar dagen kaal laten staan. En de saaie ballen onderaan hangen daarna. De hele dure of emotioneel belangrijke laat ik er dit jaar misschien uit.

Helaas vinden ze echt alles interessant haha. En van hoogtes zijn ze niet bang - Sansa maakte gisteren nog een rotsmak vanaf de bovenkant van mijn boekenkast -O-

Ik ga dus echt gewoon moeten afwachten hoe ze op de boom reageren. Worst care moet ik hem terug opbergen.

Ze kunnen altijd in elke kamer hier, de etens- en waterbakken en de kattenbakken staan ook verspreid in meerdere kamers. Kerstboom zal gewoon in de woonkamer komen staan, en daar zitten ze 80% van de tijd. Snoeren moet ik idd in de gaten houden, hoewel ze meestal wel al doorhebben dat ze daar moeten afblijven. Maarja, met al die leuke lampjes... :')

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:40

Mijn jongste Angora (7 jaar nu) is altijd gek geweest op de boom. Alle eerdere katten lieten hem met rust, maar deze klimt het liefst tot bovenin. Totdat ik HET ALARMSYSTEEM ontdekte. Metalen kerstbellen die echt rinkelen.... }:)

De eerste keer dat hij probeerde erin te klimmen en alle bellen gingen rinkelen sprong hij een dikke meter verschrikt achteruit. Sindsdien test hij 1x uit of de boom rinkelt, en laat het daarna verder met rust. Bovendien weet hij dat als ik er niet ben, ik het wel hoor en reageer, zelfs vanuit een andere kamer :D

Natuurlijk is de boom verder ingericht met houten en kunststof versieringen, lichtjes, geen slingers en ook niet te vol. Beetje klassiek Victoriaans idee.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 12:42

Siamsmeesje schreef:
Mijn jongste Angora (7 jaar nu) is altijd gek geweest op de boom. Alle eerdere katten lieten hem met rust, maar deze klimt het liefst tot bovenin. Totdat ik HET ALARMSYSTEEM ontdekte. Metalen kerstbellen die echt rinkelen.... }:)

De eerste keer dat hij probeerde erin te klimmen en alle bellen gingen rinkelen sprong hij een dikke meter verschrikt achteruit. Sindsdien test hij 1x uit of de boom rinkelt, en laat het daarna verder met rust. Bovendien weet hij dat als ik er niet ben, ik het wel hoor en reageer, zelfs vanuit een andere kamer :D

Natuurlijk is de boom verder ingericht met houten en kunststof versieringen, lichtjes, geen slingers en ook niet te vol. Beetje klassiek Victoriaans idee.

Hier zijn de dames gek van belletjes, veel speelgoed met belletjes in :+

Het gevaarte in kwestie:
Afbeelding

Zoals je ziet, gaan wij voor een héél vol effect :+
Mijn vriend verplicht me elk jaar opnieuw nog meer ballen en andere hang-dingen te kopen...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:44

Ik heb hetzelfde dilemma.

Poes die nu 10 jr oud is konden we toen ze jong was uit de kerstboom vissen.
Siamees kitten is een draakje dus die gaat er wel inklimmen.
Ze klimt ook al in een stande lamp. En nee dat mag niet.

Of ik zet de boom niet.
Of ik zet hem wel, vastmaken aan demuur en alleen pluche spullen erin in.

Kerststal blijft in de doos dit jaar.

Emj_23

Re: Kattenkinderen vs kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 13:03

Ik zet hem elk jaar gewoon op. (Ook al in november) De eerste dagen zonder ballen met alleen maar lichtjes. De onderste verdieping zo min mogelijk breekbaar, maar goed vastzetten helpt ook. Ik zou de ballen met emotionele waarde een jaar in de doos laten zodat je kan kijken hoe het gaat. Hier sneuvelen wel een paar ballen maar niets dramatisch. De echte boom met kluit leverde hier meer problemen op. Net zoals kamerplanten is het leuk om daar in te graven.
Je kan dus echt je hele huis nog wel in kerstsfeer zetten, maar accepteer dat niet alles heel blijft. Kijk je wel uit met kerststerren, die zijn namelijk best giftig. De echte boom trouwens ook. Dus als ze alles opeten moet je even goed kijken wat veilig is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 13:12

Oh denk eraan als je de boom in water zet dat je katten er niet van kunnen drinken. Dit is giftig water voor katten.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:18

@LWDaisy, mooie boom :j

Mijn jongste is dus niet zo van het speelgoed-met-belletjes, speelt er soms mee, maar duurt nooit lang. Hij heeft z'n favoriete speelgoed altijd zelf bij zich.... Z'n staart :+
En klimmen in de boom dan.... Dat is ook leuk...

Dit was dus het eerste jaar, 7 maanden oud...
Afbeelding

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:22

Verrek, hier heb ik nog helemaal niet over nagedacht. :+ Hier ook een maand geleden een kleinschalig monster aangeschaft wat nu zes maanden oud is, en ik ben eveneens zo'n halve zool die gisteren toen het officieel herfst was al mee liep te bléren op Michael Bublé. :+

Zonder boom gaat niet, dan word ik ongelukkig. en ons kattenkind kennende zit die binnen 3 minuten al bovenin. Inderdaad: help? :')

Afbeelding
Ze lijkt zo lief... :=

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:31

Onbreekbare ballen zijn echt een topuitvinding. Mieuw en Mauw zouden in theorie inmiddels volwassen moeten zijn, maar de laatste kerstbal vond ik ergens rond april pas terug. Hadden ze in de mand met openhaardhout verstopt... Om de haverklap ballen door het huis. En een lol dat ze hadden. En geef ze een balletje gewoon op de grond en ze kijken je aan met zo'n kop van 'doe even normaal mens... je denkt toch niet dat we honden zijn ofzo... met een balletje spelen, wat DENK je wel niet. Denk je uberhaupt wel???'
Monsters zijn het. Be prepared :D

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:42

En gewoon zo'n ouderwetse prik-kerstboom }> (i.p.v. een nordmann of een nepper) is dat geen optie?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:51

Oke, jij hebt dus een rode versie van mijn zwarte monster. Als het de rechtse op je eerste foto is dan kijken ze ook nog hetzelfde. Maar goed, hier gewoon een kerstboom. En andere kerst zooi. Mede halvegare kerstelf dus.
Eerste jaar met de zwarte zat ze erin. Bovenin. Maar hoewel het een draak is kan ik lezen en schrijven met haar en heeft ze dat het jaar erna niet meer gedaan. Mevrouw wit, die mepte als kitten ook de onderste ballen eruit. Sowieso alles wat bewoog in die boom. Slinger werd ook tegen gemept, aan getrokken enz. Maar die klom er dan weer niet in.

Conclusie: wij hebben dus gewoon die kerstboom en alle andere kerst zooi. Ja soms struikel ik over een bal, maar datgene wat niet kapot mag hang ik dus zo ‘veilig’ mogelijk en de plastic ballen hangen onderin =:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 18:03

ontherun schreef:
Oke, jij hebt dus een rode versie van mijn zwarte monster. Als het de rechtse op je eerste foto is dan kijken ze ook nog hetzelfde. Maar goed, hier gewoon een kerstboom. En andere kerst zooi. Mede halvegare kerstelf dus.
Eerste jaar met de zwarte zat ze erin. Bovenin. Maar hoewel het een draak is kan ik lezen en schrijven met haar en heeft ze dat het jaar erna niet meer gedaan. Mevrouw wit, die mepte als kitten ook de onderste ballen eruit. Sowieso alles wat bewoog in die boom. Slinger werd ook tegen gemept, aan getrokken enz. Maar die klom er dan weer niet in.

Conclusie: wij hebben dus gewoon die kerstboom en alle andere kerst zooi. Ja soms struikel ik over een bal, maar datgene wat niet kapot mag hang ik dus zo ‘veilig’ mogelijk en de plastic ballen hangen onderin =:)

Yes, het is idd de rechtse haha, onze wittekop is iets meer timide, terwijl de rosse echt een kleine terrorist is haha! Maar Arya speelt ook heel graag, zeker met balletjes ed, dus die gaat volgens mij wel vrolijk meedoen, al denk ik dat Sansa de eerste zal zijn die de piek aantikt. Misschien dit jaar maar weer voor de strik kiezen, hoewel ik een piek-mens ben :+
Ik ben van plan de glazen ballen niet in de boom te hangen, ik hoop dat ik ze ergens anders, véilig, kan hangen. Idem voor andere glazen dingen. Dat ze die niet kapot kunnen gooien, en daarbij zichzelf niet kunnen bezeren.

Ik heb vooral heel veel bang voor een omvallende boom, en een platte kat :+

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 19:02

Die van ons slaat tegen de onderste ballen aan en die rammelen er nog wel eens uit, dus die zou ik shatterproof nemen.
Voor de rest zit onze dondersteen er niet in, eerste keer was het allemaal wel heel interessant maar heb er bewust weinig aandacht aan gegeven. Ik heb wel een vrij volle dichte boom dus daar past zijn 5,5kg ook niet makkelijk tussen denk ik haha :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 19:14

Wij hebben 2 kerels van net 2, en dus ook al 2 jaar geen boom. Mede door ruimte gebrek (zeker afgelopen haar, toen was er 1 geopereerd en hadden we voor hem een bench in de kamer).

Nu aan het verbouwen, dus straks weer ruimte voor een boom. Met onbreekbare ballen, zo hufterproof mogelijk, want ik ken ze langer dan vandaag :j :') .
Ik ben heel benieuwd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 20:06

Wat hier hielp was plastic ballen en piek (vaak voor een paar euro bij Action, Wibra of Big Bazar te koop) erin hangen, de haakjes goed aanknijpen aan beide uiteinden en de katten een eigen plastic (glitterige) kerstbal geven die je los bij de boom legt en af en toe terug legt.
Enige wat er vanaf dan gebeurde was dat de onderste ballen af en toe heel hard slingerden omdat er een kat onderdoor liep met opstaande staart. :')
Maar omdat het allemaal plastic was kon dat geen kwaad.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 21:44

Een vriend die verplicht om kerstspullen te kopen? Die wil ik ook! :')

Zonder gekheid, hier is het tot noch toe altijd goed gegaan met de boom. De eerste dagen mogen de poezen er niet bij als ik niet in de buurt ben, dus poezen naar boven als ik moet werken e.d. verder mogen ze er wel aan snuffelen maar mogen ze er niet echt bij in de buurt komen, dan gaan ze vooral water uit de bodem van de houder drinken en daar zit van dat planten spul in en dat is niet bevordelijk voor katten poepjes kan ik vertellen (of juist wel, het is maar hoe je het ziet... :') )

Het enige wat hier vorig jaar met een nieuwe kat fout ging en we dit jaar anders/niet gaan doen is engelen haar. Dat vind ik vreselijk fout dus moet in de boom :+
Maar onze nieuwste kat at het op vorig jaar en dat was ook geen feest met een poes die door het huis half verteerde stukken plastic achterlaat :x

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 21:52

Mijn tip: spanbanden, een (grote) kruk of kleine tafel en eventueel wat gewichten. :D Ik heb drie nieuwsgierige monsters die erg graag de boom in kruipen als het even kan. Vorig jaar was een van hen nog een jonge en speelse kitten die alles sloopte wat gesloopt kon worden. De boom is geen enkele keer omgevallen! Wij doen glazen ballen en ornamenten in de boom, dus als de boom zou zijn gevallen, dan zou dat echt hel zijn geweest. :')

Hieronder een foto van ons knutselwerkje. Over de kruk drappeerden we een dekentje (die er door de katten uiteraard regelmatig van af getrokken werd, het duivelsgebroed).
Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 21:57

Adamootje schreef:
Mijn tip: spanbanden, een (grote) kruk of kleine tafel en eventueel wat gewichten. :D Ik heb drie nieuwsgierige monsters die erg graag de boom in kruipen als het even kan. Vorig jaar was een van hen nog een jonge en speelse kitten die alles sloopte wat gesloopt kon worden. De boom is geen enkele keer omgevallen! Wij doen glazen ballen en ornamenten in de boom, dus als de boom zou zijn gevallen, dan zou dat echt hel zijn geweest. :')

Hieronder een foto van ons knutselwerkje. Over de kruk drappeerden we een dekentje (die er door de katten uiteraard regelmatig van af getrokken werd, het duivelsgebroed).
[ [url=m/qxYebN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh spanbanden kan idd! Mijn gevaarte staat sowieso altijd op een tafeltje, met daarover een glitter-tafellaken, want ik vind de snoeren en stekkerdozen altijd heel lelijk haha. En daarbij... Hebben wij onze poot van de boom al aangepast van voor we de katten hadden. Ding was niet stabiel genoeg, dus hebben we moeten aanpassen - er staan massieve ijzeren poten van onze oude sofa onder, dat ding weegt een ton, bedenk ik me nu :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 21:58

Sinds bij mij een keer een boom tegen de vlakte is gegaan, waarbij als een wonder geen bal gesneuveld is, hang ik geen glas meer in de boom. Ook niet bovenin.

Geen platte kat trouwens, alleen een verschrikte kat die met een staart als een bezemsteel op hoge snelheid voorbij kwam razen :').

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 22:02

Roodvos schreef:
Sinds bij mij een keer een boom tegen de vlakte is gegaan, waarbij als een wonder geen bal gesneuveld is, hang ik geen glas meer in de boom. Ook niet bovenin.

Geen platte kat trouwens, alleen een verschrikte kat die met een staart als een bezemsteel op hoge snelheid voorbij kwam razen :').

Ik ga glas sowieso overslaan dit jaar :j De piek laat ik dit jaar ook maar in de kast, het zal een saaie strik worden :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 22:07

En een neppe piek dit jaar? Als je er al 3 in een normaal jaar sneuvelt is dat misschien zo slecht nog niet :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 22:10

Muiz schreef:
En een neppe piek dit jaar? Als je er al 3 in een normaal jaar sneuvelt is dat misschien zo slecht nog niet :')

Zou die een val overleven van zo hoog? Hij tikt net het plafond niet aan :D
Oeh.. Idee.. Piepschuim? En dan gewoon een hoop glitter er tegenaan gooien haha. Boom is zo fel verlicht dat niemand dat ziet :')

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 22:29

Hier worden ze al dol bij het zien van een bal of touwtje. Benieuwd of de kerstballen in de boom blijven hangen. >;)

Dit jaar de plastic ballen van zolder, dat kan een hoop werk schelen! 8)7

De clowns :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 22:31

LWDaisy schreef:
Muiz schreef:

Zou die een val overleven van zo hoog? Hij tikt net het plafond niet aan :D
Oeh.. Idee.. Piepschuim? En dan gewoon een hoop glitter er tegenaan gooien haha. Boom is zo fel verlicht dat niemand dat ziet :')

Je kunt vrij goedkoop plastic pieken vinden bij Action, Big Bazar, Wibra en vergelijkbare winkels. :)
Geloof iets van 3 euro en vaak in zilver, goud en de modekleuren vh jaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 23:18

Ik doe gewoon een grote strik boven in de boom.
Die plastic pieken vind ik pijnlijk onecht. En mijn prachtige glazen piek durf ik echt niet aan.