Een kat nemen op de wei? Muizenplaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Een kat nemen op de wei? Muizenplaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:44

Alleen gaas tegen de wand gaat niet werken daar klimmen ze gewoon in en over. Bovenkant dicht moet dan ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:55

cissy schreef:
Alleen gaas tegen de wand gaat niet werken daar klimmen ze gewoon in en over. Bovenkant dicht moet dan ook.

Link die jij plaatst heeft het over draadkooien voor een veilige wenplek. Hoe groot zijn die en hoe zijn ze ingericht?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 23:03

Bovenkant is tot tegen het plafond. Dus daar kunnen ze niet weg.
Stallen hebben best een laag plafond. Maar de paarden staan er niet in opgesloten dus da's geen probleem. ;)

Op site van die ik gecontacteerd heb staat "uitzetten van boerderijkatten". Weet dus niet of ze werken met wenkooien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:14

Het lijkt mij geen goed plan, om meerdere redenen. De belangrijkste:
Een kat kan wel 15 of 20 jaar worden. Blijf jij al die tijd voor de kat zorgen? Een kat op een boerderij is wel wat anders dan een kat ergens in een schuurtje.
En wat als er jonge hazen, vogels etc. in de buurt zijn? Je hebt geen garantie dat de kat de muizenplaag kan oplossen. Dat heeft meer met de manier van opslag te maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 23:21

senna21 schreef:
Het lijkt mij geen goed plan, om meerdere redenen. De belangrijkste:
Een kat kan wel 15 of 20 jaar worden. Blijf jij al die tijd voor de kat zorgen? Een kat op een boerderij is wel wat anders dan een kat ergens in een schuurtje.
En wat als er jonge hazen, vogels etc. in de buurt zijn? Je hebt geen garantie dat de kat de muizenplaag kan oplossen. Dat heeft meer met de manier van opslag te maken.

Ik heb mijn voer in afgesloten tonnen,
Zadelkamer al meermaals volledig uitgekeerd gehad zodat er zeker niets eetbaar zou liggen, zelfs de rek en onder de rek alles weg gekeerd.
En een dag later ligt de rek alweer vol keutels.

Dus hoezo ligt het aan mijn manier van opslag?
Het enige waar ze nu aan kunnen is mijn zak Koolzaadstro... (niet in de zadelkamer trouwens) Maar zelfs vóór ik dit had liepen de muizen je voor de voeten als je de stallen betrad.

In de zadelkamer ligt niets wat muizen kan lokken. Ik begrijp dus niet wat die beesten daar komen doen, behalve alles onder kakken .

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:27

Hier is het wel of niet hebben van een kat duidelijk het verschil tussen het wel of niet hebben van muizen, ondanks dat al het voer in tonnen zit, er roofvogels zijn (uilen, buizerd en valkjes) en er zo nu en dan ook katten uit de buurt lopen.
TS, ik zou het goed overleggen met de instantie waar de kat vandaan komt hoe te laten wennen, zeker als ze vaker herplaatsen weten zij wel hoe en wat. Ik heb bijv een grote bench kunnen lenen van ze en daar zelf nog een geleende bench aan vast gemaakt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:41

Wij hebben drie gecastreerde katers rondlopen op de stal en dat gaat prima. Na even opgesloten te zijn geweest in een stal zijn ze nooit ver weg gegaan. Ze krijgen ook gewoon eten en water van ons. Verder vangen ze ook fanatiek muizen, heb er nog nooit een levend gezien bij ons op stal :')

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:51

Ik zou vooral niet vergeten met die eigenaar van de weide te spreken. Als jij dit kat daar haalt, vooral als ze halfwild gaat zijn, wat gaat er dan gebeuren? Ze moet terug gevangen kunnen worden. En ja kan nu wel zeggen, ik ga hier zeker nog niet weg voor de komende x jaar, but sometimes life happens. Zeker spreken met de persoon waar de weide van is, voor die opgezadeld zit met een kat die hij niet wil

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 10:59

The_Cat schreef:
Ik zou vooral niet vergeten met die eigenaar van de weide te spreken. Als jij dit kat daar haalt, vooral als ze halfwild gaat zijn, wat gaat er dan gebeuren? Ze moet terug gevangen kunnen worden. En ja kan nu wel zeggen, ik ga hier zeker nog niet weg voor de komende x jaar, but sometimes life happens. Zeker spreken met de persoon waar de weide van is, voor die opgezadeld zit met een kat die hij niet wil

Nou met katten heeft zij totaal geen probleem. Ze heeft er thuis ook lopen die niet van haar zijn. En met de kat die nu ook regelmatig op de weides zit vind ze ook totaal niet erg. Alleen maar leuk voor de muizen zegt ze, ze grapt wel eens dat die ook moet leren om ratten te vangen :')
En die hier soms zit is ook ene die niet naar je toe komt en het liefst zo snel mogelijk wegloopt als je probeert haar te benaderen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:40

Ik lees even mee. Ik heb ook elk voor en najaar een rattenplaag waar ik niet vrolijk van word! Ben serieus 'nt denken om er een kat neer te zetten :=

Stomme vraag misschien, maar als je op een weide een kat zet, kun je er dan niet beter 2 nemen zodat ze wel elkaar hebben? (Vraag die ik oprecht stel voor mijzelf en niet als aanval op TS)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:48

Art_Ificious schreef:
The_Cat schreef:

Nou met katten heeft zij totaal geen probleem. Ze heeft er thuis ook lopen die niet van haar zijn. En met de kat die nu ook regelmatig op de weides zit vind ze ook totaal niet erg. Alleen maar leuk voor de muizen zegt ze, ze grapt wel eens dat die ook moet leren om ratten te vangen :')
En die hier soms zit is ook ene die niet naar je toe komt en het liefst zo snel mogelijk wegloopt als je probeert haar te benaderen.

Er geen probleem mee hebben is niet hetzelfde als er verantwoordelijk voor zijn. Want als jij vertrekt vallen ze onder haar verantwoordelijkheid, voeren, algehele gezondheid in de gaten houden en ingrijpen als daar wat mee is. Bespreken is dus wel verstandig.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:04

_Tarzan schreef:
Ik lees even mee. Ik heb ook elk voor en najaar een rattenplaag waar ik niet vrolijk van word! Ben serieus 'nt denken om er een kat neer te zetten :=

Stomme vraag misschien, maar als je op een weide een kat zet, kun je er dan niet beter 2 nemen zodat ze wel elkaar hebben? (Vraag die ik oprecht stel voor mijzelf en niet als aanval op TS)

Verwilderde katten leven niet samen, zover ik weet. Dus voor de kat lijkt het me niet van belang.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:08

Voor een rattenplaag hoef je geen kat te nemen, de meeste katten groeten een rat vriendelijk en gaan vooral een andere route, te gevaarlijk.

Ratten worden al van oudsher met honden (kleinere terriërs) bestreden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:09

_Tarzan schreef:

Het ligt eraan of de kat gezelschap gewend is. Als ze alleen zijn opgegroeid dan doe je ze absoluut geen plezier met een andere kat.
Op de boerderij zijn ze vaak wel in familie verband opgegroeid en dan is het wel fijn voor ze om een andere kat erbij te hebben

Bij het asiel kunnen ze vaak wel inschatten wat de kat fijn vindt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:16

herr_balou schreef:
_Tarzan schreef:

Verwilderde katten leven niet samen, zover ik weet. Dus voor de kat lijkt het me niet van belang.

Juist verwilderde katten leven vaak in groepen. De echte wilde kat doet dit niet, die leeft solitair of in paren

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:24

Een duo boerderijkatten lijkt me een prima oplossing. Asiels plaatsen hen meestal met 2, dus dat dilemma is in jouw plaats al opgelost.
Als je een asiel belt kunnen zij jou vertellen hoe je dit het best aanpakt.
Ik heb heel goede ervaringen met https://www.poezencentrale.be/ in Mol. We hebben van hen 2 'gewone' kittens geen boerderijkatten dus, maar zij zijn ook bezig met zwerfkatten. Eén van onze kittens is een kleintje van een zwerfkat, kitten zat in de kooi maar mama liet zich niet vangen. Als ze zelf geen boerderijkatten hebben kunnen ze jou hopelijk aan een ander goed adres helpen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:26

Je kunt ook contact opnemen met een willekeurig asiel. Wij hebben van SDO hoofddorp al meerdere katten die niet plaatsbaar waren genomen. 3 van de 4 semi wilde katten zijn goed opgedroogd. 1tje niet, die is mensenschuw mqar komt zijn bakje eten halen en vangt flink muizen.
Wij hebben 2 katers en een poes. 2 katers bij elkaar was niet handig. Maar de katers vangen wel veel beter dan de poes ( en hiervoor hadden we ook 2 katers ( 1 is nog dezelfde) en een poes lopen waarbij ook de katers echt betere jagers waren).
En we hebben 1 kat gehad die heel leuk en lief was, al van een manege kwam maar weg moest omdat hij in de stallen poepte. Perfecte kat.
In het asiel kunnen ze ook 2 wilde katten vast bij elkaar matchen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:32

_Tarzan schreef:

Een rattenplaag zeker geen kat voor nemen. Er zijn inderdaad weinig katten die "zomaar" een rat gaan proberen te vangen. Voor een kat is een rat redelijk gevaarlijk en ze kunnen er nare verwondingen aan over houden. Heel eerlijk, voor een rattenplaag kan je bij een speciaalzaak van die dozen halen waar ze moeten inkruipen met vergif in. Ik zou dat ergens proberen te zetten waar je een nest vermoedt. Ratten zijn geen pretje. Of een hond inderdaad, maar dat is niet voor iedereen praktisch of haalbaar

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:53

Dankjewel voor de antwoorden! Een kat is dus geen oplossing :Y)
Dan ga ik wel weer met gif in de weer := Ik roei ze nu ook steeds weer uit met gif maar krijg elk voor- en najaar weer een nieuwe familie in de buurt van de schuur wonen, echt om gek van te worden! Ik heb verder geen eten of voer rondslingeren dus zal het hooi en stro wel een fijne plek zijn om te wonen...

Een hond is inderdaad in deze echt geen oplossing, wei ligt niet aan huis en een hond vergt toch in mijn ogen meer dan een kat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:00

tamary schreef:
cissy schreef:

Link die jij plaatst heeft het over draadkooien voor een veilige wenplek. Hoe groot zijn die en hoe zijn ze ingericht?

Over het algemeen een paar grote benches aan elkaar gemaakt met kattenbak water/eten, slaapplek vaak in de vorm van een krabpaalhokje en mandje. Krabpaaltje en speeltjes.
Grit en voer wordt meegeleverd voor de eerste 2 weken.
Die benches moeten dan wel binnen kunnen staan in de ruimte waar later de katten ook gevoerd moeten blijven worden, zodat ze hun 'huis' weten.
In overleg is veel mogelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:03

herr_balou schreef:
_Tarzan schreef:

Behalve als het kennissen familie van elkaar is die op eenzelfde locatie zijn weggevangen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:31

pillow schreef:
Het beste een lapjespoes, dat zijn de beste muizenvangers.

Wij hebben jaren een lapjespoes gehad en die was nog te dom om er überhaupt aan te denken :') de zwart witte ving alles. Dus of kleur nou zoveel uit maakt haha

Mijn stafford heeft wel eens een rat gevangen maar die hield daar nog wel wat wonden aan over. Dus voor katten wel gevaarlijj

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:40

herr_balou schreef:
_Tarzan schreef:

Hier ook 2 wilde katten lopen. Asiel plaatste ze enkel per koppel, 1e koppel na 4 weken schuur open en nooit meer gezien, tot belletje asiel, er zat er weer 1 daar, die samen met een andere (jonge) wilde dame opgehaald en die 2 zie ik ontzettend vaak samen lopen.

Melden zich ook stipt om 5 uur om te komen eten en onze wei is dit jaar geen gatenkaas door de muizenholen.

Als de eigenaar van het land akkoord is zeker doen.

Katten hier, inmiddels durft er 1 op 2 meter afstand te kijken bij t vullen van de voerbak en zit nr 2 niet standaard verstopt als ze in de verte mensen hoort (en zie je d'r regelmatig lopen). Maar handtam of iets zijn ze absoluut niet.