Welke budgetvriendelijke kattenbakvulling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boheme

Re: Welke budgetvriendelijke kattenbakvulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:39

Plospan houtkorrels, doen het hier erg goed met 4 katten. Verkrijgbaar bij de Hornbach.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:07

Gewone Jumbo Houtkorrels. Heerlijk eenvoudig en weg te gooien in de groene biobak!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:12

Flux schreef:
Gewone Jumbo Houtkorrels. Heerlijk eenvoudig en weg te gooien in de groene biobak!

Dit mag dus niet honden en kattenpoep (in iedergeval in nederland) mag niet in de groenbak ivm bepaalde bacteriën. Zelf vind ik houtkorrels ook niet fijn werken en mijn katten hebben er een hekel aan. Dat laatste hoor ik heel vaak dus altijd even goed opletten als je wisseld naar houtkorrels

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:24

Wait whut: "Dit mag dus niet honden en kattenpoep (in iedergeval in nederland) mag niet in de groenbak ivm bepaalde bacteriën."

ik gooi dat ( katten drollen uit mijn tuin) dus al jaaaren in de groenbak...ik wist niet dat dat dus niet mocht! ik heb het net opgezocht...en les geleerd..oops! Dank! ( handig dat bokt!!)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:39

pmarena schreef:
Na jaren allerlei kattenbakvullingen gebruikt te hebben en vooral fan te zijn geweest van de 6x klontvormende die in veel supermarkten wel te vinden zijn (deze is echt vanwege het vormen van stevigere klonten echt de meerprijs waard vergeleken met de 2x of 4x klontvormende variant :j ) zijn we vorig jaar overgestapt op de PeeWee houtkorrels met bijbehorende bak.

Deze bevalt echt super. Waar je met grit toch steeds best veel uitloop van korreltjes blijft houden, hebben we met de PeeWee geen last daarvan want dat zijn grote houtkorrels, die blijven dus niet aan de pootjes hangen want daar zijn ze te groot / zwaar voor :)

Door de speciale bakken met een dubbele bodem met gaatjes, krijg je het effect dat korrels waarop gepiest wordt, uit elkaar vallen tot zaagsel. En dat zaagsel valt door de gaatjes naar beneden, onderin de bak.

Drollen blijven gewoon bovenin de bak liggen (waar de katten ze een beetje kunnen begraven tussen de houtkorrels) en kun je er gewoon uitscheppen.

Maar doordat het zaagsel onderin valt en door het materiaal van de korrels, zit je niet met die vieze kattenzeiklucht. En dus ook geen uitloop van korrels *\o/*

De korrels zijn duur, maar werken wel heel economisch vind ik, gaat super lang mee en dan is het op de lange duur helemaal niet zo duur juist.

Hier ook dik tevreden over de peewee. Alleen gebruiken wij de korrels van plospan.
Veeeeel goedkoper en minstens t zelfde effect
https://www.hornbach.nl/shop/PLOSPAN-Ka ... tikel.html

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:44

ryukapple schreef:
Flux schreef:

Dit mag dus niet honden en kattenpoep (in iedergeval in nederland) mag niet in de groenbak ivm bepaalde bacteriën. Zelf vind ik houtkorrels ook niet fijn werken en mijn katten hebben er een hekel aan. Dat laatste hoor ik heel vaak dus altijd even goed opletten als je wisseld naar houtkorrels

De poep schep ik er ook netjes uit! De korrel verdwijnt in de groene bak!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:49

Wat zoek je. Goedkoop in gebruik, of goedkoop in aanschaf? Want daar zit degelijk verschil in. Daarbij hebben katten soms voorkeur voor de 'feel' en 'geur' en 'overal quality of nose to butt'.

Goedkope kattenbak grit is leuk, maar is meestal in gebruik weer duurder dan bv Silico korrels, die in aanschaf weer duur zijn, maar in gebruik weer goedkoper. Kattenbak grit dat 'klontert' moet je in grote hoeveelheid erin mikken voor optimale gebruiksvriendelijkheid. Net als niet korrellend (wat net nat cement is als je er te weinig van gebruikt en vlak na het plassen wil verwijderen)

Ik persoonlijk ben fan Silico-korrels. Kost wat in aanschaf, maar is erg gebruiksvriendelijk. De drollen worden snel droog en kunnen gewoon verwijdert worden. Urine trekt de korrels in en blijft daar inzitten. Je hoeft alleen de drollen te verwijderen, en even de boel door elkaar roeren. Pas als grote deel van de korrels 'geel' zijn verwijder je de korrels en doe je er nieuwe in. Bij normaal gebruik doe je ongeveer 1 maand per zak korrels voor 1 kattenbak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:45

Wat je ook kiest: Het moet ook bij je passen :)

Die silicia korrels vond ik super klinken maar hier liep de pis er deels gewoon doorheen en werd helemaal niet opgenomen, stinken die rommel, bah.....

De houtkorrels moesten ze even aan wennen, maar nu weten ze niet beter meer :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:55

Memories schreef:
Ik lees ook even mee. De Biokat korrels die hier veel aangeraden worden ben ik zelf absoluut niet tevreden over. Het vormt slecht klonten waardoor de plasjes helemaal uit elkaar vallen in de bak en ik hem alsnog vaak in z'n geheel moet leegkiepen. Anders blijft er echt zo'n vieze kattenpies geur hangen en gaan m'n katten er ook niet meer van harte op. Ook absorbeert het de geur niet al schep ik 2x per dag de bak uit, maar ik durf nog niet goed te zeggen of dat echt aan dit grit ligt of aan het dieet van m'n katten.
En de groene versie (de classic fresh) daar zit me toch een heftige parfumlucht aan, mijn hemel :r Ik hou er normaal wel van als dingen lekker fris ruiken maar dit is echt geen fijne geur, mijn katten gaan er zelf gewoon helemaal naar stinken (de parfumlucht hangt letterlijk in hun vacht) en ik kan me niet voorstellen dat zij het zelf nou zo prettig vinden ivm gevoeliger voor geur dan mensen.

Peewee korrels zijn idd ook nog wel interessant maar dat is echt hit or miss met of de kat die grove korrels accepteert of niet, veel katten vinden het heel onprettig.

Het uit elkaar vallen herken ik wel. Maar ben er wel achter dat het onwijs per kat scheelt of dat wel of niet gebeurt (tenminste hier dan haha)
Kater: grote kat, dito grote plasjes, graaft als een malle. Lees ondanks het luikje krijgt hij voor elkaar het grit zo'n anderhalve meter ver te verspreiden buiten de bak.
Poes: klein dito plasjes. Graaft helemaal niet, plast letterlijk gewoon bovenop het grit en gaat weer.
Ruikt niet heel snel

De andere soorten grit doe we geprobeerd hebben ligt of nog verder weg, halve huis door en klontert nog beroerder.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:06

pmarena schreef:
Wat je ook kiest: Het moet ook bij je passen :)

Die silicia korrels vond ik super klinken maar hier liep de pis er deels gewoon doorheen en werd helemaal niet opgenomen, stinken die rommel, bah.....

De houtkorrels moesten ze even aan wennen, maar nu weten ze niet beter meer :)

En vooral uitproberen wat werkt!

Hier allerlei soorten geprobeerd, van Lidl kattengrit tot houtkorrels tot silica. Alle klonterende grit was drama met onze oudste kat, zijn plasjes zijn zo groot dat de helft van de bak gewoon vieze klei werd. Houtkorrels gaven bij ons te veel stof en vond ik daardoor stinken, de korrels zelf dus. Uiteindelijk dus silica geprobeerd en dat werkt hier wel top :j Maar wat pmarena zegt, gebeurt hier ook wel eens met de plas. Ik schep het dan nog extra om zodat het goed opgenomen wordt en daarna haal ik de verzadigde gele korrels eruit.

Ik doe overigens ook erg lang met een zak Tigerino (5L volgens mij). Ik koop het per 6 zakken in bij Bitiba of Zooplus (circa €23)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:18

Het stomme van kattenpis vind ik ook wel, dat het vooral begint te stinken als je er in gaat roeren :r

ik vind het wel frappant dat het bij die houtkorrel met die gaatjesbodem niet stinkt..... de poepjes hebben overigens wel even nodig om in te drogen, die ruik je dus wel even. Wat dat betreft was dat echt goed klompvormende grit wel beter. Maarja daar werden we gestoord van hoe ze dat door het hele huis heen liepen -O-

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:40

Ik gebruik van de Jumbo, 1.20 euro 5 liter. Ruikt niet, voordelig in gebruik. En loopt er niet uit

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:10

Ik gebruik al 2 jaar naar super tevredenheid de vulling van Almo Nature; fijngemalen houtkorrels (bio afbreekbaar en de klonters mogen in sommige gemeentes via de wc afgevoerd worden wat ik zelf een mooi pluspunt vind nog haha) welke hierdoor een soort zand structuur hebben. Klontert echt enorm goed, stoft niet en maskert de geur van zowel plas als poep heel snel af. Zuinig in gebruik, maar wel duurder in aankoop. Heb hier dan ook nog een uitloopmat liggen, want het kan wel eens knoeien dankzij de langharige vacht van m'n Coon en de flusjes tussen haar poten haha. Maar met de uitloopmat is het echt heel erg minimaal en dat minimale vind ik ook veel minder zwaar wegen tov de voordelen die ik al eerder noemde.

Dus hoeveel je uiteindelijk aan mijn advies hebt weet ik niet want tja budgetvriendelijk? In aankoop dus zeker niet, maar hij is in gebruik wel heel erg zuinig + de bijkomende voordelen qua klonteren, niet stinken e.d. zijn het voor mij echt dubbel en dwars waard :j

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:23

Wij gebruiken hier een goedkope gritsoort van de Jumper, twee grote zakken voor €11,50 inmiddels, was €10,00. Hoe heet het ook alweer? Het zit in een saaie witte plastic verpakking met donkerblauwe opdruk en letters. Zonder geurtje. Die zonder geurtje was eens op en toen kregen we die met geur voor dezelfde prijs, maar toen was ik zwanger en vond ik dat dus helemaal niks :D

Bij het asiel gebruiken ze deze ook, ook voor kittens geschikt, want bij kittens wordt het afgeraden om een klonterend kattenbakgrit te gebruiken.

We hebben ook wel andere soorten gehad, maar deze blijft ons het best bevallen. Elke dag even drolletjes scheppen en elke week de complete bak leegmaken en soppen. Wij hebben 6 katten, dus een fijn, en niet te duur, soort grit is wel een must :+

Een uitloopmatje voor de bak is trouwens wel ideaal vind ik. En dan eentje met alleen richels, niet die lastig schoon te maken gevallen. Zoiets: https://discusgoes.ccvshop.nl/kattenbak ... at-plastic

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:39

Dagahra schreef:

Ik gebruik hiervan de groene variant.

Die heeft een geurtje.
Dit omdat toen mijn katten klein waren (12 jaar geleden ) ze er een houtje van hadden tikkertje te spelen door het huis en dan rollend in de kattenbak te eindigen.
En dan stonken ze een uur in de wind.
met het geurtje aan het grit roken ze fris en fruitig.

En ben hem daarna blijven gebruiken.
Ook wel eens de fijne variant (paarse zak) gebruikt. Die klontert wel iets beter, maar die graven ze makkelijker uit de bak. Dus lag mijn halletje iedere keer vol kattengrit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:43

Ik heb heel lang Biocat gehad, maar daar was ik ook niet meer tevreden over. De problemen die hier eerder werden genoemd had ik ook.

Ik heb nu gewoon die van de AH, de viervoudige hygiene oid. Mooie hanteerbare dozen in plaats van die zware zakken die ik dan weer zes trappen op moet zeulen :)) En het allerbelangrijkste: het klontert als de beste! Mooie stevige balletjes die ik er zo uit kan scheppen. Tegen het uitlopen heb ik er een kleine deurmat voor liggen. Poes gaat alleen maar op de kattenbak naar de wc, maar je ruikt de kattenbak hier absoluut niet :n

En met de persoonlijke bonusbox van de AH zijn ze om de week in de aanbieding, hartstikke handig :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:10

Budgetvriendelijk is simpel zand.

Ik gebruik een klontvormende grit met grote korrel. Juist dat kleine gruis sleept makkelijk de bak mee uit maar mijn grote korrel blijft ondanks langharige katten grotendeels in de bak.

Ik heb de belmondo biofresh van de Jumper, kost een 10tje voor 20 liter.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:56

Ik ben juist fan van silica korrels, van die glasachtige kristalletjes. Ik doe met 1 kat ongeveer een maand met 1 zak, drolletjes kan je er makkelijk uitscheppen zonder dat er grit mee komt en die spoel ik gewoon door de wc. Geen last van geurtjes hier en qua prijs vind ik het erg vriendelijk!

Met klontvormend kattengrit was mijn ervaring dat er vaak nat stof aan de pootjes van m'n kat bleef hangen en gingen haar pootjes ook stinken omdat ze zoveel er in graaft. Peewee korrels ook een tijdje gehad met bijhorende bak maar daardoor had ik vaak veel stoffige pootjes op de vloer.

Ik hou het bij de silica!

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:59

Houtkorrels voor de pelletkachel van de welkoop. Zijn precies de zelfde houtkorrels als van de katten merken alleen is zo'n zak maar 4 euro. En anders meer dan het dubbele..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:07

Ik had dezelfde zoektocht en ben uiteindelijk bij Cats best eco uitgekomen.
Is 23 euro voor 40L maar je doet er erg lang mee.
Is goed klontvormig en ruikt nauwelijks

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:32

Snadrem schreef:
Ik ben juist fan van silica korrels, van die glasachtige kristalletjes. Ik doe met 1 kat ongeveer een maand met 1 zak, drolletjes kan je er makkelijk uitscheppen zonder dat er grit mee komt en die spoel ik gewoon door de wc. Geen last van geurtjes hier en qua prijs vind ik het erg vriendelijk!

Met klontvormend kattengrit was mijn ervaring dat er vaak nat stof aan de pootjes van m'n kat bleef hangen en gingen haar pootjes ook stinken omdat ze zoveel er in graaft. Peewee korrels ook een tijdje gehad met bijhorende bak maar daardoor had ik vaak veel stoffige pootjes op de vloer.

En de plasplekjes? Hoe haal je die eruit?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:51

Wij hebben nu een tijdje Dantocat, en daar echt heel veel enthousiaste klanten op.
30 kg voor 20 euro, en mega klontvormend (we kregen een emmertje om te testen, 1 kopje water veranderde direct in een compact klomp) en geur absorberend.

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, want ik heb zelf geen kat.
Maar van de vele soorten die we hebben, zou ik zelf deze gebruiken

https://beestachtiggoed.nl/kattenbakvulling/dantocat/

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:09

Ladygiroc schreef:
Snadrem schreef:

En de plasplekjes? Hoe haal je die eruit?

Dat hoeft dus niet, die korrels nemen dat op en na een maand gooi je gewoon die hele bak leeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:12

In theorie wel ja, maar in de praktijk werkt het op de 1 of andere manier niet voor alle katten :=

Hier was het een gore stinkende piszooi al na een paar dagen :r

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:19

maralyn schreef:
Dagahra schreef:

Dit is de enige waar ik blij van word ook qua geur!!

Qua uitloop heb ik een andere oplossing bedacht.
Ik heb grote bakken met twee halve deksels gekocht bij de action voor 7.95 per bak :')

Het was een experiment. Geslaagd experiment.
Het is groter, katten verkiezen ze boven de kleine normale kattenbakken en een stuk minder uitloop!

Heb je hier toevallig een foto van?