Hond vervoeren in achterbak of op achterbank?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:13

Jennyj01 schreef:
Die van mij maakt het niet uit. Als hij maar mee kan. ( ook naar de stort)

[ [url=m/Lii6iF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit snap ik serieus niet.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:18

Wij hebben een tuigje voor de hond en 2 jaar geleden, toen we echt een noodstop moesten maken heeft die ons echt gered. De hond (ong 26 kilo) zat op de achterbank achter de stoel, dus niet in het midden. Wij reden ongeveer 100 km/uur op de snelweg toen bij de auto direct voor ons (wel op voldoende afstand) de caravan van de auto afsloeg en vrijwel direct stil stond. Ik moest vol op de rem (en evht niet subtiel) om een aanrijding te voorkomen, alles wat los lag in de auto lag ook overal door de auto heen. De hond was enkel met de achterpoten van de bank af gegleden en had even een zetje nodig om er weer op te komen. Wij waren blij dat we de hond altijd vast zetten als we met de auto weg gaan, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zo dicht bij huis (we kwamen terug van vakantie, moesten nog een half uurtje rijden en hadden er net zo'n 700 kilometer opzitten) en dan gebeurt het. Dat was echt wel even schrikken.

Josien_

Re: Hond vervoeren in achterbak of op achterbank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:22

Wij hebben een speciale hondendeken op de achterbank zodat ze niet tussen de stoelen door kan en ze zit vast met een lijn aan haar tuigje. In de kofferbak past niet goed. Een autobench op de achterbank zouden we nog wel willen overwegen, maar het gaat vooralsnog prima.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:23

Jennyj01 schreef:
Die van mij maakt het niet uit. Als hij maar mee kan. ( ook naar de stort)

[ [url=m/Lii6iF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop echt dat je niet met je hond zo in de auto gereden hebt, ontzettend gevaarlijk. En niet alleen voor de hond maar ook voor jou als bestuurder.

Mijn hond (35cm - 10kg) gaat bijna dagelijks mee met de auto en zit op de achterbank in een tuigje met een zo'n auto gordel, voor de bevestiging van de autogordel aan het tuig heb ik wel een karabijnhaak en niet het standaard klipje want die breken ook bij impact.
Ze heeft een tijd in de koffer gezeten maar ze was bang van de ruitenwisser en ging na een tijd echt niet graag meer mee dus heb ze terug op de achterbank gezet.
Zo'n metalen bench zou ik wel willen maar past niet in mijn auto (Hyundai i20). En die harde kunststof benches die breken in stukken bij impact dus is ook niet heel veilig.

Edit: hier een linkje van een crash test met honden https://www.youtube.com/watch?v=pIHrDdu_bVE

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:33

KarmaChansy schreef:
benches zijn duur maar het 100% waard, ik zag een tijd terug deze foto en dat zet je toch wel aan het denken

[ [url=m/3qgUS2.jpg]Afbeelding[/url] ]

wij hebben zelf deze: https://www.hokkendomein.nl/product/aut ... -dubbel-xl zijn er zeer tevreden mee

Heeft iemand enig idee welke bench dat op de foto is?
Wij hebben onze honden tot nu toe meestal in een bench op de achterbank gehad, maar dat gaat niet langer. Nu zullen ze toch in de kofferbak moeten en we willen een zo veilig mogelijke bench daar voor aanschaffen.

Ik heb de link van de ANWB gezien én heb het artikel ook gelezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:41

Myfairytale schreef:
KarmaChansy schreef:
benches zijn duur maar het 100% waard, ik zag een tijd terug deze foto en dat zet je toch wel aan het denken

wij hebben zelf deze: https://www.hokkendomein.nl/product/aut ... -dubbel-xl zijn er zeer tevreden mee

Wij hebben onze honden tot nu toe meestal in een bench op de achterbank gehad, maar dat gaat niet langer. Nu zullen ze toch in de kofferbak moeten en we willen een zo veilig mogelijke bench daar voor aanschaffen.

Je zou eens op deze site kunnen kijken. Daar hebben wij die van ons 1,5 jaar terug gekocht en ze hebben ook soortgelijke benches met wat op die foto te zien is waar je op duidt. Ook een fijne service daar dus je kunt ze ook zelf eens een berichtje doen als je van hen uit advies wilt. Ze maken ook op maat, dus als je niet heel snel van auto wisselt, is dat ook nog een idee.

https://www.autobench.nl

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:05

Onze hond ( kruising Bordeaux Dog x Bullmastiff) van 55 kilo, zat als pup zijnde voor op de grond bij de bestuurdersstoel, nu is dat geen optie meer want dat past gewoon weg niet fatsoenlijk.
Nu gaat hij in de kofferbak van onze Audi S6 station.

Zo'n speciale autobench lijkt mij ook ideaal maar onze hond is niet gek van auto rijden en ik denk dat hij ook niet uit zichzelf in zo'n bench zal springen, ik ben allang blij dat hij nu inmiddels zelf de kofferbak in springt,want tillen is voor mij geen optie meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:06

Lay_D schreef:
Onze hond ( kruising Bordeaux Dog x Bullmastiff) van 55 kilo, zat als pup zijnde voor op de grond bij de bestuurdersstoel, nu is dat geen optie meer want dat past gewoon weg niet fatsoenlijk.
Nu gaat hij in de kofferbak van onze Audi S6 station.

Zo'n speciale autobench lijkt mij ook ideaal maar onze hond is niet gek van auto rijden en ik denk dat hij ook niet uit zichzelf in zo'n bench zal springen, ik ben allang blij dat hij nu inmiddels zelf de kofferbak in springt,want tillen is voor mij geen optie meer.

daar heb je dan weer hele mooie loopplanken voor. Doet hij dat niet?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:11

@DuoPenotti, loopplank vind hij machtig mooi, behalve als er een auto voor staat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:13

haha, wat een ettertje :P
Snoepjes in de bench zou hier wel helpen, maar helaas zo zijn ze niet allemaal.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:16

Wij hebben met zowel loopplank - die gebruikte ik ivm groeiende herder en dat oa de kofferbak van de Nissan altijd erg hoog was en ik dus ivm de heupen en ellebogen niet wilde dat ze zo hoog zou springen - alsook de auto bench eerst thuis geoefend. In huis was ze wel een bench gewend al, maar het kan idd in de auto alsnog spannend zijn, net als een loopplank.

Met de loopplank hebben we dus binnen tegen de bank geoefend en toen dat erin zat, naar de auto verplaatst. Kan zijn dat het voor sommige honden een te grote drempel is en dan is het fijner om wat stapjes terug te doen en het eerst in huis te oefenen bv.

De autobench hebben we ook eerst een aantal dagen in huis gehad staan en mee getraind, voor ze daar in de auto mee ging rijden- en ook toen een beetje opgebouwd.

Lay_D,
Balen dat zodra er een auto voor staat, het niet interessant meer is. Zeker bij jullie met het oog op later zou het opnieuw trainen met de loopplank wel een meerwaarde zijn voor als de hond weer wat ouder wordt en minder goed zal kunnen springen met pech. Ook een ander soort loopplank kan soms een verschil maken bv - al kun je ze ook aanleren bv met de voorpoten in de kofferbak te gaan staan en dan de rest zelf erin tillen bv, maar 55kilo is niet niks :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-08-21 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:17

cursebreaker schreef:
Myfairytale schreef:

Je zou eens op deze site kunnen kijken. Daar hebben wij die van ons 1,5 jaar terug gekocht en ze hebben ook soortgelijke benches met wat op die foto te zien is waar je op duidt. Ook een fijne service daar dus je kunt ze ook zelf eens een berichtje doen als je van hen uit advies wilt. Ze maken ook op maat, dus als je niet heel snel van auto wisselt, is dat ook nog een idee.

https://www.autobench.nl

Dank je wel!

Ik ga even kijken en ook bij de site van KarmaChansy.
Op maat gemaakt is natuurlijk het mooist. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:23

Ik had een op maat gemaakte bench in een seat mii... voor een Duitse herder. Daarna wel ingeruild voor een bestelbus en later een grijs kenteken personenauto maar zelfs in die mii paste het. Alleen niet toen er een 2e kwam en die groter werd, maar tot half jaar / 8 maanden wel

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:27

Cursebreaker,

Onze huidige auto is opzich niet heel hoog, als het moment daar is dat hij zelf er niet meer goed in kan. Dan tilt mijn man hem er wel in.
Als pup was hij erg auto ziek, inmiddels heeft hij daar minder last van. Maar dat is denk ik ook de reden dat hij niet graag de auto in gaat.

@DuoPenotti,

Grote etter :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:33

Hebben jullie ergens een goede site waar je van die mooie stevige benches hebt voor op de achterbank dan?
Ik moet 2 herders kwijt en mijn wederhelft heeft een sedan.

Ik ben blij met dit topic. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn jongens van het asfalt moet schrapen :(

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:38

Onze 2 border collies en chihuahua zitten samen in deze bench. Ze hebben niet veel ruimte, maar dat is imo veiliger omdat ze dan niet door de hele bak vliegen mocht er wat gebeuren. Hij kan aan deze kant open, maar er zit ook een vluchtluik via de andere kant mocht de kofferbak niet bereikbaar zijn. Dan kunnen we de achterbank plat doen en de honden via daar eruit halen.

Afbeelding

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:33

ik heb de keren dat ik een hond meenam in de auto,en dat is vaak geweest.
Hem altijd in de kofferbak gedaan,hond ging daar netjes liggen of zat stil.
weleens een hond op achterbank gehad en die wilde naar voren komen,waardoor ik tegen een stilstaande caravan aanreed(niet hard gelukkig)voor mij dus nooit meer een hond op de achterbank.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:25

KarmaChansy schreef:

Of was mazzel op die foto... Een vroegere baas had die hokken aangeschaft voor zijn husky's. De snelste had 10 minuten nodig en bench was total loss hahaha via de zijkant die platte staven eruit gekomen. Er zijn wel heel stevige benchen. Heb ik zelf ook gehad. 2de hands 100 euro voor dubbel hok. Kwam absoluut geen hond uit. Hoeft dus helemaal niet duur te zijn.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:08

Interessant topic!
Ik had de honden vaak los in de koffer. Maar zo'n 2 jaar geleden is er in ons dorp een autoongeluk gebeurd: auto van de weg geraakt, overkop beginnen rollen in het veld. De (losse) hond is door de venster gevlogen en daarna onder de rollende auto terecht gekomen... Dat liep dus niet goed voor hem af.

Sindsdien vind ik een bench in de auto echt heel belangrijk. Tot voor kort reed ik in een Corsa uit 1993, daar ging een kleinere bench in de koffer, en de grotere bench op de achterkant. Even wringen, maar ging dan prima. Nu heb ik een grotere wagen aangeschaft (Dacia Dokker), precies om de 2 benches in de koffer te kunnen zetten.

Ik zie soms echt gevaarlijke toestanden, en kan me niet voorstellen dat je niet de best mogelijke oplossing zoekt. Als een bench echt niet kan, op z'n minst geen losse hond in de auto, dan maar een tuig oid.

@Lay_D: Mijn hond die wagenziek en gestresst is in de auto heeft net baat bij de bench. Is een veilige ruimte voor haar. Comfortabel in de bench zitten kan goed getraind worden!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:31

Wij vervoeren de hond op de achterbank en dan zit ze in een tuigje dat aansluit op de gordel. Die foto van dat wrak zet mij echter wel aan het denken := .

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:39

In een bench in de achterbak (en deze niet te ruim/’op de groei’) of vast (tuig/autogordel) op de achterbank.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:44

Die van mij zitten in de achterbak of op de achterbank maar wel los achter een rek.
Ik heb ze ooit aan een riem gehad met zo.n gordel ding maar dat was geen succes. Ik kon ze elke keer uit elkaar halen omdat ze niet stil zitten.
Mijn reu gaat vaak wel relax liggen maar mijn teefje die kijkt graag uit de ramen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:51

Hier zit de hond altijd op de grond bij de bijrijdersstoel. In mijn auto wil ik daar bij een volgende hond een gordelpunt met karabijnhaak aan het einde laten maken (mijn huidige hond gaat alleen nog maar naar de dierenarts) i.c.m. een goed hondentuig, waarschijnlijk de Ruffwear Load Up Dog harness: https://ruffwear.com/collections/dog-ha ... ar-harness

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:32

bigone schreef:
Hond van mijn dochter heeft geleerd om voor de passagiers stoel op de grond te liggen en dat doet ze perfect. In een mandje en gaat meteen liggen. Onze heeft een hekel aan autorijden maar als ze eens meegaat zit ze ook op die plek tussen mijn voorbenen.

Niet tussen je achterbenen nee? :')

Ontopic, hier gaat de hond los mee in de kofferbak.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:35

Siepie schreef:
Onze 2 border collies en chihuahua zitten samen in deze bench. Ze hebben niet veel ruimte, maar dat is imo veiliger omdat ze dan niet door de hele bak vliegen mocht er wat gebeuren. Hij kan aan deze kant open, maar er zit ook een vluchtluik via de andere kant mocht de kofferbak niet bereikbaar zijn. Dan kunnen we de achterbank plat doen en de honden via daar eruit halen.

[ [url=m/KWG9GY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke is dit?
Wel fijn om een "noodluik" nog te hebben.