Sterilisatie verplichting? Mag dat in NL?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:26

Ik vind dat als je iets (een dier geldt wettelijk als een zaak, waar ik persoonlijk het niet mee eens ben) koopt, dat het dan jouw eigendom wordt waarover je zelf mag beschikken.Dus de verkoper heeft niets meer te zeggen. Of het moet een koop onder voorwaarden zijn .Waarbij ik dan wel veel minder zou willen betalen omdat ik dan toch de adem van de verkoper in mijn nek zou blijven voelen.Bij paarden heb je ook soms allerlei rare verkoopconstructies, maar eigenlijk vind ik :verkocht=verkocht. Als je de baas wil blijven over je dier moet je hem zelf houden.

Anoniem

Re: Sterilisatie verplichting? Mag dat in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:50

Ik heb wel een fokverbod bij mijn pup, maar gelukkig geen verplichting om haar te laten helpen. Dat gebeurt uiteindelijk wel, maar pas als ze is uitgegroeid.

Verplichting om te laten helpen vind ik belachelijk, het heeft nogal een effect op de gezondheid. Hoe het juridisch zit kan ik niet echt vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:17

[***] schreef:
Ik heb wel een fokverbod bij mijn pup, maar gelukkig geen verplichting om haar te laten helpen. Dat gebeurt uiteindelijk wel, maar pas als ze is uitgegroeid.

Verplichting om te laten helpen vind ik belachelijk, het heeft nogal een effect op de gezondheid. Hoe het juridisch zit kan ik niet echt vinden.

Heb je je pup gekocht of geadopteerd? Asielen werken meestal met adoptiecontracten en dan kan men moeten tekenen om niet te fokken met de hond.En dan hoeft hij niet gecastreerd te worden.Weer andere asielen laten standaard alles castreren voordat ze geplaatst worden. Maar er is dan geen sprake van koop maar van adoptie en je betaalt dan een adoptiebedrag wat meestal lager is dan voor een gekochte hond die je eigendom wordt.Hoe het met asielkatten gaat weet ik niet.Bij buitenkatten zal het onmogelijk zijn om je te houden aan een belofte er niet mee te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:18

anjali schreef:
[***] schreef:

Heb je je pup gekocht of geadopteerd? Asielen werken meestal met adoptiecontracten en dan kan men moeten tekenen om niet te fokken met de hond.En dan hoeft hij niet gecastreerd te worden.Weer andere asielen laten standaard alles castreren voordat ze geplaatst worden. Maar er is dan geen sprake van koop maar van adoptie en je betaalt dan een adoptiebedrag wat meestal lager is dan voor een gekochte hond die je eigendom wordt.Hoe het met asielkatten gaat weet ik niet.Bij buitenkatten zal het onmogelijk zijn om je te houden aan een belofte er niet mee te fokken.

Ik heb gekocht. Ook niet voor een lage prijs (€2000). Deze lijn komt nog niet veel voor in Nederland, dus ze willen niet dat iedereen maar gaat fokken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:33

@Susanne: dat vind ik wel apart dat jij je hond koopt voor best een hoog bedrag,waardoor hij\zij nu je eigendom is,en dat je er dan niet mee mag fokken met als reden dat het een zeldzame lijn is.Dus juist een reden om wel te fokken ermee want er zijn er niet veel van.Kan er dan een octrooi zijn op rashonden? Maar goed,je hebt het kennelijk zo beloofd en men hoort zich aan beloftes te houden.Maar steriliseren zou ik niet gauw doen want honden kunnen er incontinent van worden en gedragsproblemen krijgen omdat ze onzeker worden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 11:37

Maar dat is dus puur voor hun eigen belang.
Als jij verantwoordelijk een andere partner voor je hond zoekt om een nest mee te fokken, dan is dat niet perse slecht voor het ras.
Maar ze zijn puur en alleen bang voor vermindering van eigen geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:43

anjali schreef:
@Susanne: dat vind ik wel apart dat jij je hond koopt voor best een hoog bedrag,waardoor hij\zij nu je eigendom is,en dat je er dan niet mee mag fokken met als reden dat het een zeldzame lijn is.Dus juist een reden om wel te fokken ermee want er zijn er niet veel van.Kan er dan een octrooi zijn op rashonden? Maar goed,je hebt het kennelijk zo beloofd en men hoort zich aan beloftes te houden.Maar steriliseren zou ik niet gauw doen want honden kunnen er incontinent van worden en gedragsproblemen krijgen omdat ze onzeker worden.

Ik heb geen keuze met het steriliseren, ze wordt mijn assistentiehond. Ten eerste is het verplicht en ten tweede kan ik niet af en toe maar gewoon zonder mijn assistentiehond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:47

fleurtjeuh schreef:
Als jij verantwoordelijk een andere partner voor je hond zoekt om een nest mee te fokken, dan is dat niet perse slecht voor het ras.

Mee eens. Maar ze heeft dit nu eenmaal beloofd om er niet mee te fokken.Of het afdwingen van zo'n belofte rechtsgeldig is vraag ik me af.Ik zou de hond in elk geval intact laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:57

anjali schreef:
fleurtjeuh schreef:

Mee eens. Maar ze heeft dit nu eenmaal beloofd om er niet mee te fokken.Of het afdwingen van zo'n belofte rechtsgeldig is vraag ik me af.Ik zou de hond in elk geval intact laten.

Zoals ik hierboven heb uitgelegd kan intact laten niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:14

anjali schreef:
fleurtjeuh schreef:

Ja dat is rechtsgeldig. Als je op geplaatst bij mijn naam klikt zie je daar linkjes van. :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:59

N.a.v dit topic heb ik wat jurisprudentie lopen zoeken en bij een zaak uitgekomen van een hond die gecastreerd moest worden zoals vermeld in het contract. Verzwaren was dat het door de rasvereniging een vereiste was.

Ik had het eerder dus fout, wat een zieke wereld is die fokkerij wereld toch :(

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:01

Waarom zieke wereld? Niet alle dieren zijn fokgeschikt toch. Als ze als huisdier worden verkocht heeft dat ook vaak een reden als zijnde niet voldoende conformeren aan de rasstandaard. Daarom toch ook dat je op marktplaats zo vaak van die zelfgefokte nestjes ziet die absoluut afwijkende kenmerken hebben en toch worden verkocht als zijnde rasdier... zo verziek je een ras ipv verbeteren. Dat heet niet fokken maar vermeerderen en is al even erg als broodfok mijn inziens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:06

Rytir schreef:
N.a.v dit topic heb ik wat jurisprudentie lopen zoeken en bij een zaak uitgekomen van een hond die gecastreerd moest worden zoals vermeld in het contract. Verzwaren was dat het door de rasvereniging een vereiste was.

Je hoeft er niet in mee te gaan, he. Die keuze maak je als koper geheel zelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:13

anjali schreef:
[***] schreef:

Adoptie is gewoon een vorm van koop.
Tenzij het kinderadoptie is natuurlijk :')

Dieren zijn overigens formeel geen 'zaken', maar er gelden wel dezelfde regels voor (art. 3:2a BW):
1. Dieren zijn geen zaken.
2. Bepalingen met betrekking tot zaken zijn op dieren van toepassing, met in achtneming van de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen, verplichtingen en rechtsbeginselen, alsmede de openbare orde en de goede zeden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:16

Evi84 schreef:
Waarom zieke wereld? Niet alle dieren zijn fokgeschikt toch. Als ze als huisdier worden verkocht heeft dat ook vaak een reden als zijnde niet voldoende conformeren aan de rasstandaard. Daarom toch ook dat je op marktplaats zo vaak van die zelfgefokte nestjes ziet die absoluut afwijkende kenmerken hebben en toch worden verkocht als zijnde rasdier... zo verziek je een ras ipv verbeteren. Dat heet niet fokken maar vermeerderen en is al even erg als broodfok mijn inziens.

Dat verzieken gebeurt niet bij de zogenaamde serieuze fokkers?
De fokkers die achter de kampioenen aan rennen, fokken met hoge inteeltpercentages en maling hebben aan gezondheid van de pups?
Neem buldoggen zonder neus(gaten) met vaak skeletproblemen. Pomeriaen/chihuahuas met syringomyelie. Enorme vachten bij collies. Berner Senners die amper de 8 jaar halen, Dobermann pinchers met hartkwalen. Enz, enz.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:23

Rytir schreef:

Er staan drie links in dit topic, onder andere van de labradoodle. Daarbij lees ik dat die eigenaar al voor de geboorte van de pup wist van de castratieplicht en er ook bij de intake etc meerdere keren op is gewezen. Het was dus niet zo dat hij de pup ging afhalen en het toen voor het eerst te horen kreeg. Ook was er al voor betaald en zou hij bij overleggen van de factuur een bepaald bedrag terugkrijgen. Dus ik snap in dat geval wel dat de rechter er niet mee in gaat.

Ik heb ook weleens ergens een knaagdier gehaald en dan kreeg je bij afhalen een zelfgemaakt contract onder je neus waarin staat dat je niet mag fokken bijvoorbeeld, maar geen consequenties. Zo'n contract is veel minder goed doordacht dan van die labradoodle vereniging en dat zal moeilijker zijn om dan je gelijk te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:44

Evi84 schreef:

Maar ook als ze niet geschikt zijn voor de fok hebben ze hun hormonen nodig om goed uit te groeien. Bij een teefje heeft laten helpen ongeveer evenveel voordelen als nadelen, bij een reu is de lijst nadelen veel langer. Mijn reu is bijvoorbeeld ook niet geschikt voor de fok (erfelijke OCD) maar hij is en blijft intact. Hij is onzeker en heeft zijn testosteron hard nodig. Bij castreren vergroot het risico op angstagressie.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:25

ingvdh schreef:
mvdende schreef:
Dus omdat jij €3500 voor de ouderdieren hebt betaald, wil je niet dat er met de nakomelingen wordt gefokt?

Dit is in mijn ogen puur eigenbelang en NIET het belang van de kittens en de kopers van een kitten.

Ik vind het je reinste bullshit! Je ziet dit ook steeds vaker in de hondenwereld gebeuren. Fokkers willen hun eigen inkomsten bewaken.

Volgens mij fok je omdat je het ras wil verbeteren. En dat je iets aan een nest overhoudt, dat mag. Maar ik ben absoluut tegen een fokverbod als ik een pup of kitten KOOP. Het is dan immers MIJN eigendom!

Wil je niet dat jouw kittens later voor nageslacht (en dus geld voor de eigenaren) gaan zorgen?

1 houdt het hele nest lekker zelf òf plaats ze uit, waarbij jij eigenaar blijft

2 fok het nest helemaal niet.

Dat is niet wat ze zegt;

Je kan een kitten kopen voor de fok, maar daar betaal je beduidend meer voor dan eentje die niet bedoeld is voor de fok.
Het is dus jouw keus, wil je fokken, prima, maar daar hangt een prijskaartje aan. Zie het als een manier om aan een goedkope wijze aan een raskitten te komen als je toch geen fokambities hebt.

Als je het zo bekijkt is het zelf een hele fijne constructie die de fokker aanbied.

Dankjewel. Dit is dus exact wat ik bedoel. Het is een blijft een feit (helaas) dat er veel catterys fokken voor het geld. En vaak worden vooral de katers ergens in opgesloten. Omdat ze andere alles dekken wat krols losloopt. En dan heb ik het niet over een fijne kamer met vriendjes.

Ik geef mensen de keuze en verkoop ook met die vrijheid. Maar heel eerlijk ondanks dat in voor de ouder dieren veel heb betaald en ik dus gemiddeld zo’n €2000 minder per kitten krijg. Plaats ik ze idd liever als huiskat.