Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EmptyWords schreef:Imo... door de andere kant op te lopen ipv te vangen zullen ze eerder naar je toe gaan. Ze willen met.je mee en weten wat je gaat doen.
Icm het vasthouden aan de lange lijn zou ik ook niet weten wat het probleem zou zijn
Many schreef:Ik sluit me aan bij Cursebreaker en KimD. En zo lang de recall niet goed bevestigd is, niet los laten lopen.
Overigens: mochten de bananen in d'r oren permanent blijken (ik hoop het natuurlijk niet voor je): een hond die altijd aangelijnd loopt, kan ook prima z'n energie kwijt. Daar is niks zieligs aan.
KimD schreef:EmptyWords schreef:Imo... door de andere kant op te lopen ipv te vangen zullen ze eerder naar je toe gaan. Ze willen met.je mee en weten wat je gaat doen.
Icm het vasthouden aan de lange lijn zou ik ook niet weten wat het probleem zou zijn
Juist, ze komen om de verkeerde redenen naar je toe, leer je de hond niks mee dan alleen negatieve connecties. Je bevestigd er dus helemaal niks mee.
EmptyWords schreef:KimD schreef:
Juist, ze komen om de verkeerde redenen naar je toe, leer je de hond niks mee dan alleen negatieve connecties. Je bevestigd er dus helemaal niks mee.
Honden zijn slimmer dan je denkt, zodra het bij jou een feestje is, wat de reden ook is dat ze bij je komen, leggen ze die connectie echt wel. Moet je alleen echt zorgen dat je iets bij je hebt wat ook echt de moeite waard is voor de hond.
EmptyWords schreef:Maar daar is bij deze hond geen sprake van. Als ze zich verstoppen komt de hond ook zoeken.
En de beloning hoeft geen eten te zijn. Ik heb het over iets wat de hond belangrijk vind. Dat hoeft geen snack te zijn. Kan ook een speeltje oid zijn.
Daarbij... achter de hond aangaan en vangen heeft helemaal averechts affect.
Maw... je moet gaan zoeken waardoor se hond stopt met wat hij aan het doen is en naar je toe komt. Weglopen, spel, snack, speeltjes... je moet doen wat werkt, wat leuker is dan al die vogeltjes.
truus1957 schreef:cursebreaker schreef:Aan de lange lijn mee het bos in en dan op die plekken waar je weet dat dit gebeurd oefenen op recall; terugroepen aan de lange lijn en belonen. En als je dan vogeltjes tegenkomt en aan je hond merkt dat ze de focus daar naartoe verlegd meteen proberen te trainen op de focus bij jou houden: neem iets meeeega lekkers mee als ze voer gevoelig is of een speeltje ofzo. Whatever does the trick. Met behulp van de lange lijn heeft ze wel ruimte maar kan ze niet erachteraan en blijf je controle houden en kun je op deze specifieke locatie(s) waar het gebeurd oefenen zonder dat er succes is met najagen- want dat wil je voorkomen nu.
Fijn, dit is een tip waar ik iets mee kan. Hoe lang zou zo’n lijn moeten zijn?
truus1957 schreef:Many schreef:Ik sluit me aan bij Cursebreaker en KimD. En zo lang de recall niet goed bevestigd is, niet los laten lopen.
Overigens: mochten de bananen in d'r oren permanent blijken (ik hoop het natuurlijk niet voor je): een hond die altijd aangelijnd loopt, kan ook prima z'n energie kwijt. Daar is niks zieligs aan.
Zielig vond ik ook een groot woord. Ik vind het gewoon heerlijk om haar te zien rennen en van links naar rechts te zien schieten en weer terug. Ze geniet daar zo van, heel anders dan aan de riem. Ook kan ze lekker ravotten en hollen met honden die daar ook zin in hebben. En zoals ik al aangaf, op de hei hebben we dit probleem niet. Ze gaat dan niet ver weg en mocht dat wel gebeuren dan is ze altijd nog in het zicht.
har166 schreef:Even een kleine tip, een losloopgebied betekent niet dat de hond kris kras door het bos mag rennen. Dat mag jij als wandelaar ook niet. Ze horen op de paden te blijven, dus als je een keer een boswachter tegenkomt dan kun je een boete krijgen. Ik denk dat je haar nu echt moet aanlijnen en niet moet loslaten de komende tijd. Naast dat het voor andere wandelaars niet prettig is om een vreemde hond langs te zien rennen (terwijl ze misschien zelf een hond bij zich hebben die niet goed reageert op loslopende honden ) wil je het ook niet op je geweten hebben dat ze een paard laat schrikken en er een ruiter zandhapt. Juist om die redenen is mijn favoriete bos geen losloopgebied meer. Één van mijn hondjes heeft ook zo'n periode gehad toen hij ongeveer een jaar was. Dat is nou eenmaal de periode dat ze wat grenzen gaan opzoeken.
Luca03 schreef:Inderdaad komende tijd zeker niet meer loslaten en écht gaan trainen op die recall.
Daarbij vind ik het ook redelijk kwalijk dat ze tegen iedereen gedag wil zeggen, niet alle honden (en mensen) zijn gediend van een pup die op hun af komt rennen.