jonge hond doof, blind en dol in het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: jonge hond doof, blind en dol in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:56

Imo... door de andere kant op te lopen ipv te vangen zullen ze eerder naar je toe gaan. Ze willen met.je mee en weten wat je gaat doen.
Icm het vasthouden aan de lange lijn zou ik ook niet weten wat het probleem zou zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:57

EmptyWords schreef:
Imo... door de andere kant op te lopen ipv te vangen zullen ze eerder naar je toe gaan. Ze willen met.je mee en weten wat je gaat doen.
Icm het vasthouden aan de lange lijn zou ik ook niet weten wat het probleem zou zijn

Juist, ze komen om de verkeerde redenen naar je toe, leer je de hond niks mee dan alleen negatieve connecties. Je bevestigd er dus helemaal niks mee.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:00

Ik sluit me aan bij Cursebreaker en KimD. En zo lang de recall niet goed bevestigd is, niet los laten lopen.

Overigens: mochten de bananen in d'r oren permanent blijken (ik hoop het natuurlijk niet voor je): een hond die altijd aangelijnd loopt, kan ook prima z'n energie kwijt. Daar is niks zieligs aan. :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 15:17

Many schreef:
Ik sluit me aan bij Cursebreaker en KimD. En zo lang de recall niet goed bevestigd is, niet los laten lopen.

Overigens: mochten de bananen in d'r oren permanent blijken (ik hoop het natuurlijk niet voor je): een hond die altijd aangelijnd loopt, kan ook prima z'n energie kwijt. Daar is niks zieligs aan. :)

Zielig vond ik ook een groot woord. Ik vind het gewoon heerlijk om haar te zien rennen en van links naar rechts te zien schieten en weer terug. Ze geniet daar zo van, heel anders dan aan de riem. Ook kan ze lekker ravotten en hollen met honden die daar ook zin in hebben. En zoals ik al aangaf, op de hei hebben we dit probleem niet. Ze gaat dan niet ver weg en mocht dat wel gebeuren dan is ze altijd nog in het zicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:20

Als je grenzen gaat stellen en bevestigen is consequent zijn wel de sleutel tot succes. Dat betekend constant hetzelfde, dat is dus niet in het bos aan de lange lijn en op de heide los.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:48

KimD schreef:
EmptyWords schreef:

Juist, ze komen om de verkeerde redenen naar je toe, leer je de hond niks mee dan alleen negatieve connecties. Je bevestigd er dus helemaal niks mee.

Honden zijn slimmer dan je denkt, zodra het bij jou een feestje is, wat de reden ook is dat ze bij je komen, leggen ze die connectie echt wel. Moet je alleen echt zorgen dat je iets bij je hebt wat ook echt de moeite waard is voor de hond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:03

EmptyWords schreef:
KimD schreef:

Honden zijn slimmer dan je denkt, zodra het bij jou een feestje is, wat de reden ook is dat ze bij je komen, leggen ze die connectie echt wel. Moet je alleen echt zorgen dat je iets bij je hebt wat ook echt de moeite waard is voor de hond.

Juist omdat honden slimmer zijn werkt de connectie zoals ik hem uitleg en niet zoals jij denkt. Wat zou je doen als je een hond hebt die er geen hol om geeft dat je de andere kant op loopt of rent en niks geeft om eten?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:15

Maar daar is bij deze hond geen sprake van. Als ze zich verstoppen komt de hond ook zoeken.

En de beloning hoeft geen eten te zijn. Ik heb het over iets wat de hond belangrijk vind. Dat hoeft geen snack te zijn. Kan ook een speeltje oid zijn.

Daarbij... achter de hond aangaan en vangen heeft helemaal averechts affect.

Maw... je moet gaan zoeken waardoor se hond stopt met wat hij aan het doen is en naar je toe komt. Weglopen, spel, snack, speeltjes... je moet doen wat werkt, wat leuker is dan al die vogeltjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:21

EmptyWords schreef:
Maar daar is bij deze hond geen sprake van. Als ze zich verstoppen komt de hond ook zoeken.

En de beloning hoeft geen eten te zijn. Ik heb het over iets wat de hond belangrijk vind. Dat hoeft geen snack te zijn. Kan ook een speeltje oid zijn.

Daarbij... achter de hond aangaan en vangen heeft helemaal averechts affect.

Maw... je moet gaan zoeken waardoor se hond stopt met wat hij aan het doen is en naar je toe komt. Weglopen, spel, snack, speeltjes... je moet doen wat werkt, wat leuker is dan al die vogeltjes.

Je moet er ook niet achteraan gaan, daar is die lange lijn voor. Maar het maakt niks uit hoever de hond terug komt. Of hij maar één meter naar je toe moet komen of 250 meter, het effect en resultaat zijn hetzelfde.

Die lange lijn is de harde grens, het terugkomen is de bevestiging.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:27

Heel herkenbaar, onze doodle, nu inmiddels 14 maanden heeft dit ook een periode gehad. In het begin super, lekker ontspannen wandelen met een los lopende hond, toen hij eenmaal doorhad dat hij de vogels weg kon jagen was het feest, zelfs zo dat hij een wilde houtduif te pakken heeft gehad.
Vanaf toen aan de lange lijn wandelen, niet zo ontspannen maar beter dan niets, er kwam een periode aan dat hij echt de geuren begon op te vangen tijdens het wandelen, kop omhoog, bek open en beetje heen en weer met de onderkaak, als hij dan wat had opgevangen was het echt feest, helemaal dol. Nu merk ik dat bij elke wandeling het minder wordt, er zijn zelfs al weer wandelingen bij dat hij niet meer met speuren bezig is maar met gezellig wandelen. Ik merk het direct aan hem hoe de stemming is als we het bos in komen, is hij direct rustig en zijn blije altijd is het goed, is hij direct geuren aan het vangen hoef ik hem niet los te laten. Maar de keren dat hij aan de riem gaat en blijft zijn steeds minder vaak. Het is een periode vaak, bij sommige helaas niet en blijft het zo.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:33

truus1957 schreef:
cursebreaker schreef:
Aan de lange lijn mee het bos in en dan op die plekken waar je weet dat dit gebeurd oefenen op recall; terugroepen aan de lange lijn en belonen. En als je dan vogeltjes tegenkomt en aan je hond merkt dat ze de focus daar naartoe verlegd meteen proberen te trainen op de focus bij jou houden: neem iets meeeega lekkers mee als ze voer gevoelig is of een speeltje ofzo. Whatever does the trick. Met behulp van de lange lijn heeft ze wel ruimte maar kan ze niet erachteraan en blijf je controle houden en kun je op deze specifieke locatie(s) waar het gebeurd oefenen zonder dat er succes is met najagen- want dat wil je voorkomen nu.

Fijn, dit is een tip waar ik iets mee kan. Hoe lang zou zo’n lijn moeten zijn?

Ik lees net dat iemand 20 meter adviseert, maar ik had een 20 m lijn en die heb ik gehalveerd. Met 20 meter kon ik echt helemaal niks, veel te lang. Haal in elk geval ook het handvat eraf, als dat eraan zit, want het is niet fijn als ze zichzelf vastlopen. Ik heb een oranje veldlijn van heim via zooplus.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:36

truus1957 schreef:
Many schreef:

Zielig vond ik ook een groot woord. Ik vind het gewoon heerlijk om haar te zien rennen en van links naar rechts te zien schieten en weer terug. Ze geniet daar zo van, heel anders dan aan de riem. Ook kan ze lekker ravotten en hollen met honden die daar ook zin in hebben. En zoals ik al aangaf, op de hei hebben we dit probleem niet. Ze gaat dan niet ver weg en mocht dat wel gebeuren dan is ze altijd nog in het zicht.

Tuurlijk, dat snap ik. Dat is ook heerlijk om te zien! Ik wilde er alleen mee aangeven dat je je niet moet blindstaren op het loslopen. Het is fantastisch als het kan, en ik hoop dat je met training jouw hond weer zover kunt krijgen dat ze jou interessanter vindt dan alle geurtjes en vogels in het bos ;) Maar ook aangelijnd is het prima wandelen!

Hier overigens een hond die nooit losloopt (zelfstandig jagend ras), die loopt in het bos aan de flexi. En onze oudere hond begint minder goed te luisteren, dus als we merken dat die haar aandacht er niet bij heeft, gaat ze ook aan de lijn.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 16:40

Goed te lezen meggiemeg, er is dus nog hoop. We zoeken voorlopig het open terrein maar op en in het bos aan een tuigje met lange lijn.

Ik vraag me wel af of ze ons beter in de gaten heeft dan wij denken. Dat blijkt naar mijn idee uit het feit dat ze af en toe toch langskomt om te kijken wat wij aan het doen zijn.
Ik zou eigenlijk wel eens stug door willen lopen en dan eens kijken wat er gebeurt, maar dat durf ik niet zo goed. Ze is natuurlijk nog heel jong, een pup nog maar.
Verder is het zo’n lief diertje en luistert zo perfect. Ze is ook slim zat, misschien te slim voor mij haha

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 16:43

Ik snap je wel Many, maar het is even schakelen voor mij. Heb al 44 jaar een hond ( niet dezelfde hoor ) en hier totaal geen ervaring mee. Al mijn honden letten op mij in het bos en ik niet op hen.
( nou ja, uit mijn ooghoek wel natuurlijk ) en bij dit exemplaar is het net andersom

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:46

Zoals anderen al zeggen: lange lijn.
Ik gebruik daarvoor een longeerlijn, maar die kan voor een cav wel wat zwaar worden mss (mijn hond weegt 20kg), er bestaan ook speciale lange lijnen voor honden van 5,15 of 20 meter.
Het is dan wel de bedoeling dat je de recall aan de lange lijn blijft oefenen en het niet gewoon als extra lange riem beschouwt.
Dus regelmatig terug bij je aan de voet roepen, eventueel het hier komen op fluitsignaal aanleren. Àltijd uitgebreid belonen als hij netjes komt. Pas als dat perfect gebeurd, ook als er lekkere geurtjes zijn kan je terug aan loslaten denken.
In het bos ook wat oefenen op zelfbeheersing. Dus niet direct uit de auto laten springen en dol rondrennen. Maar bvb leren wachten, dus kalm blijven zitten tot je het commando geeft dat hij uit de auto mag.
Een andere optie is een ecollar maar dat vind ik voor een cavalier persoonlijk wel heftig en hij is er ook nog te jong voor (voor mijn hond gebruik ik hem in uiterste nood wel maar die heeft nog een pak meer jachtinstinct dan een cavalier).

Bij een cavalier verwacht ik dat je het wel gekalmeerd krijgt met een paar weken consequent trainen aan de lange lijn. Hoe vaker je hem zo onbeheersd in het bos laat rauzen, hoe meer kans je krijgt dat het een hond wordt die nooit los kan. Dus nu trainen.

Veel succes.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:46

Ik heb zo’n biothane speurlijn zonder handvat van 10 m en dat werkt voor mij prima.
Vooral in open gebieden kan mijn Welsh springer spaniel van 11 maanden lekker toch snuffelen maar niet jagen.
Mijne zit ook in de puberfase met bananen in haar oren en vindt vogels opjagen geweldig helaas.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:47

Ik heb zelf geen hond met jacht instinct, maar kreeg een broodfok pup van 6 maanden. Border collie die normaal super luisteren. Deze dacht daar anders over. Alleen niet expres, als ik hem los liet in een los loop gebied dan kon ik hem soms kilometers verderop op gaan halen want alles en iedereen was leuker behalve ik en mijn andere hond.
Mijn vader durfde hem niet los te laten want hij sprong ook tegen iedereen op en hij was gewoon weg. Ik heb van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik een trainingsband gekocht met tril functie erop.
De mijne moest ik echt "uit de focus" halen. Dat moest een paar keer met de trilfunctie en uiteindelijk alleen nog maar de pieptoon.
Nu kan ik hem op meters af stand om laten draaien zonder dat ik heel het bos bij elkaar hoef te schreeuwen. Niet iedereen zijn manier, maar mijn hond rent heerlijk rond en al is die meters verderop hij komt gewoon weer terug en blijft ook beter bij mij. Scheelt ook wel dat hij ondertussen bijna 3 is.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:52

Ik zou haar persoonlijk niet los laten lopen daar waar ze dit gedrag laat zien (ook niet met GPS want dan kan je wel uitzoeken waar ze is, maar het voorkomt geen ongelukken). In die gebieden gewoon een flex of sleeplijn eraan (dan heb je meer controle op afstand en kan je het gedrag gaan doorbreken op vriendelijke wijze) en gaan trainen op de recall. Voor de recall zijn veel leuke oefeningen te vinden, eventueel kan je wat ook lessen nemen (wel goede instructie zoeken met opleiding en gebaseerd op positief bekrachtiging) zodat iemand meekijkt en ook naar je timing etc kan kijken, dat is belangrijk! :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:07

Zoals hier al aangegeven, niet van de lijn af zolang ze niet perfect luisterde of in een overzichtelijk afgesloten gebied bent.
Ben je bekend met het clicker systeem? Ook interessant!
Je kan het terug roepen ook oefenen in een binnenbak ( als er een in de buurt is waar je even terecht kan als er geen paarden zijn)

Maar een zaak, wil ik nog even benadrukken. Jou hond is sociaal, maar niet alle honden. Mijn honden MOETEN andere honden negeren zolang ik ze geen toestemming geef om contact te maken. Heb ooit een DH gehad die letterlijk elke andere hond probeerde op te eten als ze in de buurt komen.
Vb : komt er een vrolijke labrador op hem af ( niet aan de lijn ). Ik roep nog “roep je hond terug”
“ hij doet niks”
En op dat moment hang ik aan 45 kilo spieren die ik met de wurgketting van de grond moet tillen omdat een angstige labrador onder hem ligt.
( dit was een probleem diensthond, niet van mij)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:09

Even nog op je vraag op mij;
Ik zou voor een 10m lijn gaan zoiets. 20m vind ik zelf wat te lang en dan onhandig met een hond waarmee je nog zoiets als dit eruit wilt trainen. Kun je wel prima gebruiken wanneer je hond goed bereikbaar is en je meer ruimte aangelijnd wil geven, en de afstand wilt vergroten, maar voor nu zou ik het nog even bij een 10m lijn houden.

En goede opmerking van KimD idd omtrent gebruiken van een tuigje ja, dus top dat je daarvoor gaat kijken!
Dan heb je idd geen klap op de nek op het moment dat je die lijn strak zet als je de hond wilt stoppen.

Verder zou ik idd zeggen; blijven gaan/confrontatie opzoeken en veel herhalen/trainen en dan ga je merken dat de hond steeds frequenter reageert op je/betrouwbaarder wordt hierin en dan is het even aanvoelen wanneer je denkt dat je los weer kan proberen. Wat Thioro zegt is inderdaad ook een goede; naast de recall oefenen ook zo tussendoor wat oefeningen/commando's laten doen zoals impuls controle en rust creeëren, zodat je hond met jou bezig blijft.

Wat ik zelf ook fijn vind werken, is als de hond uit zichzelf contact legt met jou, dat je dan beloont. Het gedrag wat de hond dus uit zichzelf laat zien; dat contact zoeken met jou, belonen ipv zelf vragen om iets. Dit kan ook goed helpen om te zorgen dat je hond snel de focus bij jou heeft en houdt, waardoor de recall oefenen weer makkelijker kan gaan. En vooral gebruik maken van dat Mega lekkere snoepje of speeltje waar je hond gevoelig voor is. Desnoods stukjes frikandel/knakworst etc waarvan je weet dat je Net dat beetje extra focus krijgt. Hier is dat tegenwoordig bv. een bal, maar op cursus gaat er naast gewone trainers stukjes knakworst of SMAC mee waar ik op de momenten dat ze bv. de focus even kwijt is, ik de focus sneller mee terug krijg. En Wat dat precies is voor jou hond, weet je zelf het beste natuurlijk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:41

Ik heb echt heel veel gehad aan de recallers cursus van Susan Garrett.. maar eerlijk is eerlijk, die is wel prijzig.. ze heeft ook veel podcasts en filmpjes op YouTube, zeker een aanrader wat mij betreft..

Voor nu is t belangrijk dat ze niet meer de kans krijgt om te ontsnappen en weg te rennen.. Dus trainen aan een lange lijn.. ik zou haar voorlopig echt niet meer los laten..

Kies daarnaast een woord en zorg ervoor dat je dat woord alleen maar gebruikt als je een beloning hebt en je voor 1000 euro kunt wedden dat ze op dat moment ook daadwerkelijk terug komt..

Voor iedere recall die mis gaat moet je er 20 hebben die succesvol waren.. dus ga vooral heel veel succes ervaringen op doen in verschillende omgevingen.. en door haar aan een lange lijn te doen maak je het makkelijker om successen op te doen..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:56

Even een kleine tip, een losloopgebied betekent niet dat de hond kris kras door het bos mag rennen. Dat mag jij als wandelaar ook niet. Ze horen op de paden te blijven, dus als je een keer een boswachter tegenkomt dan kun je een boete krijgen. Ik denk dat je haar nu echt moet aanlijnen en niet moet loslaten de komende tijd. Naast dat het voor andere wandelaars niet prettig is om een vreemde hond langs te zien rennen (terwijl ze misschien zelf een hond bij zich hebben die niet goed reageert op loslopende honden ) wil je het ook niet op je geweten hebben dat ze een paard laat schrikken en er een ruiter zandhapt. Juist om die redenen is mijn favoriete bos geen losloopgebied meer. Één van mijn hondjes heeft ook zo'n periode gehad toen hij ongeveer een jaar was. Dat is nou eenmaal de periode dat ze wat grenzen gaan opzoeken.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:01

Inderdaad komende tijd zeker niet meer loslaten en écht gaan trainen op die recall.

Daarbij vind ik het ook redelijk kwalijk dat ze tegen iedereen gedag wil zeggen, niet alle honden (en mensen) zijn gediend van een pup die op hun af komt rennen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 18:02

har166 schreef:
Even een kleine tip, een losloopgebied betekent niet dat de hond kris kras door het bos mag rennen. Dat mag jij als wandelaar ook niet. Ze horen op de paden te blijven, dus als je een keer een boswachter tegenkomt dan kun je een boete krijgen. Ik denk dat je haar nu echt moet aanlijnen en niet moet loslaten de komende tijd. Naast dat het voor andere wandelaars niet prettig is om een vreemde hond langs te zien rennen (terwijl ze misschien zelf een hond bij zich hebben die niet goed reageert op loslopende honden ) wil je het ook niet op je geweten hebben dat ze een paard laat schrikken en er een ruiter zandhapt. Juist om die redenen is mijn favoriete bos geen losloopgebied meer. Één van mijn hondjes heeft ook zo'n periode gehad toen hij ongeveer een jaar was. Dat is nou eenmaal de periode dat ze wat grenzen gaan opzoeken.

En dat is precies de reden dat ik tips vraag om dit gedrag om te buigen.

Gelukkig zijn in het losloopgebied waar wij 90% van de tijd lopen geen ruiterpaden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 18:10

Luca03 schreef:
Inderdaad komende tijd zeker niet meer loslaten en écht gaan trainen op die recall.

Daarbij vind ik het ook redelijk kwalijk dat ze tegen iedereen gedag wil zeggen, niet alle honden (en mensen) zijn gediend van een pup die op hun af komt rennen.

Ach kwalijk. Het is een klein hondje en blijft ook klein. Ze springt niet op en als er geen respons komt is ze zo weer weg. De meeste mensen vinden het alleen maar leuk. Het is niet zo dat ze als een ongeleid projectiel op iedereen afstormt.
Honden tast ze voorzichtig af of ze willen spelen.
Als ik zelf twijfel roep ik haar bij me en dan luistert ze prima.