Staatkitten opgevangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mee nemen naar huis?

Ja
26 (46%)
Nee
30 (53%)

Totaal aantal stemmen: 56

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Staatkitten opgevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:54

Dit lijkt mij ook geen kitten en ze lijkt ook absoluut niet mager.
Ik zou ook laten nakijken voor een chip en ook flyers in de buurt ophangen dat ze is komen aanlopen en op Amivedi kijken, want dikke kans dat ze gewoon ergens een huisje heeft.
Ik snap dat je haar leuk vindt en wilt meenemen, maar dat lijkt me in dit geval niet nodig.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:20

Cayenne schreef:
Dit lijkt mij ook geen kitten en ze lijkt ook absoluut niet mager.
Ik zou ook laten nakijken voor een chip en ook flyers in de buurt ophangen dat ze is komen aanlopen en op Amivedi kijken, want dikke kans dat ze gewoon ergens een huisje heeft.
Ik snap dat je haar leuk vindt en wilt meenemen, maar dat lijkt me in dit geval niet nodig.

Misschien kitten even verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde jonge kat. Aangezien ze nog niet super oud is. Haar tandjes zijn ook nog niet volledig gewisseld.

Ik heb vrij duidelijk aangegeven dat ik haar niet perse mee wil. Ik ga nu vanuit op de DA’s antwoord. Daar ga ik mijn keuze vanuit baseren.

Ik wil jullie vriendelijk vragen om niet heel vaak hetzelfde te herhalen :) ik doe hier namelijk mijn best. Ik heb ook al duidelijk laten weten dat ik alles ga checken, al lijkt dit niet gelezen te worden. Alleen het stukje waarbij ik zeg dat ik haar best een huisje wil aanbieden als ik niks vind.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:26

Deze kat ziet er aan alle kanten uit of ze gewoon een huis heeft.

Mooie vacht, goed gewicht, heldere wakkere ogen.

En -hoe lief je het wellicht ook bedoelt- je gaat gewoon door de grenzen van fatsoen heen door met de kat van een ánder naar een dierenarts te gaan en zélfs al serieus te denken over 'er een huisje voor zoeken of hem meenemen'.

In je eigen omgeving weet je nog een klein beetje iets over de katten in je straat.
Maar je woont hier niet eens.

Nu kun je zeggen dat mensen hetzelfde niet mogen blijven herhalen, maar zolang jij niet wilt beseffen dat je gewoon echt niet goed bezig bent nu, gaan mensen het terecht! blijven herhalen.

Draai het even om;
Stel je voor dat een of andere vakantieganger jouw kat besluit mee te nemen.
Je huisdier kwijt, niet weten wat er mee gebeurd is, etcetera etcetera.

Hoe lief je het ook bedoelt, je zit echt gewoon fout nu.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:27

Ik zou deze kat niet meenemen, ook niet als ie geen chip heeft. Deze ziet er te goed uit voor een zwerver en als het toch maar een half uurtje rijden is vanaf je eigen huis dan kun je toch na je vakantie ff terug gaan om te kijken hoe het met de jonge kat gaat?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:28

Ik zou deze dus niet meenemen, maar wel alles doen om haar eigenaar te vinden :j
Dus beestje aanmelden bij amivedi, evt op Facebook plaatsen. Is er in die omgeving geen app voor vermiste/gevonden dieren? In ons dorp namelijk wel :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:33

Appeltje_1 schreef:
Alleen het stukje waarbij ik zeg dat ik haar best een huisje wil aanbieden als ik niks vind.

Ik snap je hoor, maar wanneer jij naar huis gaat, wil dat nog niet zeggen dat haar eigenaren de kans hebben gehad om haar te vinden.
Misschien zijn zij zelf op vakantie.
Dus ik zou haar sowieso niet meenemen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:35

Ik snap je goede bedoelingen, maar zo is een vriendin haar kat 7 jaar (!) kwijt geweest en wij onze kat 4 maanden. Onze zwerft in de zomer altijd overal en nergens en wordt dan wat mager, soms met wat wondjes. Mensen in de buurt gaven hem eten want oooo zielig en onze kat was dus een paar maanden weg.....

Geef de kat aub geen eten want voor je het weet zijn de eigenaren hun kat kwijt (katten zijn helaas niet zo trouw als honden) ....
Verder is een wondje wat bloed echt niet raar, onze kat komt regelmatig met wondjes thuis :Y)
Aan de foto’s te zien is het gewoon een vrolijk diertje want hij kijkt hartstikke helder de wereld in en is niet schuw

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:36

Nee ik heb besloten haar maar niet mee te nemen.
Dan laat ik haar wel zo.

Ik heb de afspraak afgezegd. Wat de DA jammer vindt, wond zag er vies uit. Maar bokt weet vast beter.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:36

Autumnn schreef:
Ik snap je goede bedoelingen, maar zo is een vriendin haar kat 7 jaar (!) kwijt geweest en wij onze kat 4 maanden. Onze zwerft in de zomer altijd overal en nergens en wordt dan wat mager, soms met wat wondjes. Mensen in de buurt gaven hem eten want oooo zielig en onze kat was dus een paar maanden weg.....

Geef de kat aub geen eten want voor je het weet zijn de eigenaren hun kat kwijt (katten zijn helaas niet zo trouw als honden) ....
Verder is een wondje wat bloed echt niet raar, onze kat komt regelmatig met wondjes thuis :Y)
Aan de foto’s te zien is het gewoon een vrolijk diertje want hij kijkt hartstikke helder de wereld in en is niet schuw

Die van ons is ook zo kwijt geraakt. Weet dus wel wat ik doe.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:43

Appeltje_1 schreef:
Dan laat ik haar wel zo.

Ik heb de afspraak afgezegd. Wat de DA jammer vindt, wond zag er vies uit. Maar bokt weet vast beter.

Moest stiekem wel gniffelen om je reactie.

Echt.. wat verwacht je? Je vraagt om advies, krijgt advies. Er komt uit dat mensen je adviseren om de kat niet mee te nemen.

Ben je ineens gepikeerd en wil je ook geen hulp meer bieden aan een gewonde kat? Dat staat toch los van elkaar?

Wellicht is hij verdwaald? En zoeken mensen de kat.

Dat ‘ bokt het ineens beter weet’ reactie is ook er flauw. Bel dan meteen zelf een dierenambulance in plaats van een topic aan te maken. Je wou zelf op bokt te rade gaan om uit te reiken naar mensen ‘die het beter weten’.

Of wou je gewoon aaauwhw zielug reacties hebben?

Als je bent begaan met het diertje biedt je het hulp aan. Bel de dierenambulance. En hang wat pamfletten op in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 09-08-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:44

Appeltje_1 schreef:
Dan laat ik haar wel zo.

Wat een vreemde en kinderachtige reactie -O-

MarjanB

Ts laat je niet opnaaien :) niemand hier weet de exacte omstandigheden waarin jij en de kat nu zijn. Ik zou in elk geval even laten kijken of het dier gechipt is.

Ik ben van mening dat als je een kat hebt dat je die moet chippen. Juist om te voorkomen dat ie zoek raakt.

Eef_Bam

Ts, zou het dier wel meenemen naar de dierenarts om zijn chip te laten lezen, dan kan je mogelijk de eigenaar vinden. D|ie kan dan zeggen of de wond acute zorg nodig heeft of niet. En foto's plaatsen op amivedi, zodat de eigenaar jou en de kat kan vinden. Snap dat je graag een zielig dier wil redden, maar deze heeft waarschijnlijk gewoon een baasje ergens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:47

TS, ik geloof echt in je goede bedoelingen.

Maar door het dier gelijk te voeren toen hij rond jullie huis liep, heb je hem gelijk 'weg' gehouden bij de eigenaren als die in de buurt wonen.
Katten zijn dikke schooiers wat dat betreft, waarom terug naar het baasje voor eten als ik makkelijk bij een ander ook eten en aandacht krijg.

Het beste wat je kan doen, is niets. Dat is ook gelijk het moeilijkste wat je kan doen. Want je wilt zo'n dier helpen, je ziet een wondje enz.

Bel gewoon die dierenambulance en laat hen kijken of er een chip in zit. Dan ben je al een heel stuk verder, dier hoeft niet met hen mee.
En foto's op Amivedi zou ook een prima optie zijn.

Zo'n jonge kat is vaker mager (groei) en die hebben als ze los komen vaker wondjes. Dat zegt nog niet wat over het wel of niet hebben van een eigenaar gelukkig.

Ik hoop dat het diertje de weg naar huis vind en gewoon vanavond fijn bij de baas ligt.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:50

Dat jullie zeggen dat de kat er op de foto's niet mager uit ziet hoeft niet te betekenen dat die dat niet is.

Mijn kat is momenteel best wat ingevallen achter (don't worry, krijgt goede zorgen)
Maar zodra ik hier een foto van maak zie je dat niet (goed)

Ts, ik hoop dat je alsnog met het diertje naar de dierenarts gaat en laat checken. Mocht je dat niet willen, misschien een oproepje op Facebook plaatsen. Er zijn soms ook mensen die zo'n chip scanner hebben.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:51

Ik weet gewoon maar even niet wat te doen. De ene 10 min wordt ik afgezet als kinderachtig en moet ik absoluut niet doen wat ik denk. ;)
En de andere 10 min moet ik doen wat ik denk. :)

Ik weet het even niet meer. Ik ga gewoon even na denken. Maar ja, een van de twee keuzen is fout volgens iemand.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:53

Laat je keuze niet afhangen van dit topic!!
Doe waar jij je goed bij voelt, wij kennen de situatie niet en zien alleen maar een paar halve foto's van een kat.
Ik denk dat je sowieso geen verkeerde keuze maakt als je ook maar iets doet om het diertje te helpen...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:56

In je op zeg je heel wat anders ts?

Ik snap het niet eerst vallen de wondjes mee en nu blijkbaar zijn ze vies maar een foto om het enigszins te kunnen beoordelen krijgen we niet.

Eerst voer je aardappels en wil je vlees gaan halen en nu zeg je dat je de kat niet voert want je weet hoe dat af kan lopen.

In je op zeg je dat je een te magere kat echt wel herkend maar de foto's laten geen magere kat zien?

Ik ben in ieder geval in de war :j

Zolang er geen levensbedreigende dingen aan de hand zijn lekker laten lopen en als je je echt zorgen maakt dan kom je na je vakantie toch gewoon nog een keer kijken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:58

Boompje1985 schreef:
Zolang er geen levensbedreigende dingen aan de hand zijn lekker laten lopen en als je je echt zorgen maakt dan kom je na je vakantie toch gewoon nog een keer kijken?

Dit lijkt mij ook het beste.
En laten nakijken voor een chip.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-08-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:07

Of toch gewoon de dierenambulance bellen als je je echt zorgen maakt/echt vermoed dat het beestje verdwaald is? :7

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:08

Is er geen FB groep van de omgeving waarin je nu bent waarin je kan vragen of iemand de eigenaar kent?
Ik heb een stalkat, ex-zwerver die veel op haar lijkt. Die vond ik vorige maand ook wat mager, maar daarvan weet ik dat ze kikkers vangt. Nu komt ze toch weer aan.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:14

misschien is het een idee om de kat een halsbandje om te doen met een briefje eraan met een boodschap voor de eventuele eigenaar en je telefoonnummer? als de kat dan aan het eind van je vakantie dat bandje incl boodschap nog omheeft kan je alsnog naar de dierenarts gaan om chip te checken.
als hij ondertussen wel naar huis gaat, kan je zo wellicht achterhalen waar hij vandaan komt en je zorgen uitspreken over de wond en de vlooien?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:18

Gewoon even de dierenambulance bellen, die controleren op chip.
Geen chip? Word de gezondheid van de kat beoordeeld. Mocht de kat gewond zijn brengen ze m naar de dierenarts. Mocht de kat niet gewond/ziek/zwak/misselijk zijn krijgt de kat een bel-bandje om. Als de eigenaar dat nummer binnen 3 dagen niet belt dan nemen ze de kat mee als vondeling en komt ie na 14 dagen vrij voor adoptie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:24

Hij ziet er niet slecht uit.

Misschien woont hij wel op dat park. Niet elke park eigenaar weet wat er aan katten rondloopt. Dan krijgen ze vaak veel aandacht, maar worden niet behandeld tegen vlooien bijv.

Als je ziet dat het dier gewond is en of niet goed loopt, kan je natuurlijk altijd iets doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:28

Een dierenambulance of dierenartspraktijk is toch zo even gebeld om te overleggen en kijken wat zij adviseren? En aan de hand daarvan verder kijken wat je kunt doen of niet doen. Slechte ervaringen of niet, maar bij geen enkele dierenambulance zullen ze moeilijk gaan doen als je aangeeft dat je bv. wilt kijken of er een chip aanwezig is, waarmee je een eigenaar snel terug zou kunnen vinden.

Verder: Er zijn ook helaas meer dan genoeg katten die ongechipt rondlopen maar wel een eigenaar hebben, dus ik zou ook niet te snel zijn met 'dan neem ik 'm wel mee naar huis' mocht er echt geen chip in zitten. Dat vind ik wel al heel erg op de zaken vooruit lopen en zou ik momenteel nog niet bij stil staan. Wat ik zo van de foto's zie, is de jonge kat ook echt niet Te mager (want dat zie je normaal toch best van een foto wel goed af, als de kat er echt ongezond uit zou zien) en ook geen zwerver afgaand op hoe makkelijk ie vast te pakken is e.d. dus de kans is groot dat hij van iemand is in de omgeving - misschien een boederij bv. of gewoon van mensen thuis die niet aan chippen doen maar de kat wel gewoon laten rondzwerven. Ze zijn er genoeg. En als je wel heel erg twijfelt over de gezondheid, gewoon toch langs de dierenarts gaan en laten checken en kijken wat zij adviseren - beetje jammer dat je nu afgeeft op Bokt nadat je toch echt zelf hebt afgezegd. Als je denkt dat de wond bekeken moet worden, zou ik gewoon langsgaan ongeacht wat hier wel of niet gezegd wordt in het topic (+ kan de chip meteen gelezen worden!)

Mijn advies momenteel zou dus zijn om contact te leggen met de dierenambulance alsook aanmelden op amivedi - en dat laatste kun je per direct doen bv. Mocht iemand de kat straks kwijt zijn, zullen ze normaal gesproken met asiel/dierenambulance contact opnemen alsook kijken op amivedi. Maar een chip aflezen zou momenteel mijn eerste prioriteit zijn en daarvoor zou ik dus gewoon toch even contact opnemen met ambulance of een praktijk in de buurt, waar je gewoon even snel kunt langsgaan hiervoor en eventueel dan ook gelijk de gezondheid kunt laten checken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-08-21 11:36, in het totaal 4 keer bewerkt