Heel bang kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Re: Heel bang kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:51

Mijn eerste gedachte was ook een katertje. Maar vind m daardoor niet minder knap! <3 Ik zou gewoon wat tijd geven, een beetje uit de tent lokken en wat zacht vlees doet ook veel :j Als ze zitten te eten kun je vaak al snel een beetje aaien.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:04

Ik heb niet alle antwoorden gelezen. Wij hebben hier ook een wilde kitten gehad en die heb ik in een ren in de woonkamer gehouden en snachts naast ons bed. Elke dag even oppakken en vaak spelen

Het komt echt wel goed hoor met dit kleine ding die moet gewoon even wennen

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:07

Vjestagirl schreef:
Oké, niet om vervelend te doen, maar ik heb het beestje hier in m'n handen gehad, jullie oordelen van een donkere foto :P. Ik beloof jullie: dit is een poes.

Met achterwerk vol in beeld wat weinig te raden overlaat. :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 17:35

Ik ben net met een klein bakje natvoer naast het aquariumkastje gaan zitten waar poezel al de hele dag in verstopt zat. Eerder vandaag had ik een bakje brokjes en een bakje water naar binnen geschoven, en toen werd er flink naar me geblazen.

Ik heb het deurtje een stukje open gedaan en hele kleine hapjes natvoer vanaf m'n vingers gevoerd. Bij het eerste hapje werd er geblazen. Bij het derde hapje werd er voorzichtig langs mijn vinger geschurkt. Bij het vijfde hapje kwam Lot actief vragen om meer voer. Toen het bakje leeg was werd er uitgebreid geknuffeld en gekroeld, mocht ik Lot optillen en aaien en kwam er heel veel herrie uit voor zo'n klein beestje! Lot is ook voor het eerst echt op onderzoek uit in de woonkamer, loopt rondjes en trekt zich bijzonder weinig aan van mijn twee grote jongens (wat de grote jongens dan weer heel raar vinden :+ )

Afbeelding
Het lijkt al een hele kat zo!

Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:01

Ts wat fijn dat de kat door het huis begint te wandelen.
Goed bezig.

sasja0705Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:28

Ik had een Siberische poesvan 9 maanden via mp gekocht- afgegaan op een zielig verhaal.
Mijn allergrootste fout was om haar direct los te laten in huis.
Ik wist het toen niet beter omdat alle katjes en kittens hier vanaf begin alle "vrijheid" binnenhuis hadden en nooit problemen
Ze was doods en doods bang ,niet voor de hond of de al aanwezige katten maar voor de mens.
De eerste week zag ik hooguit avonds even kort een neusje.
En daarmee had ze haar naam "Quiquebou " al zelf uitgekozen.
Na veel gesprekken met fokkers en gedragskundige : ik heb dus de trein gemist.
Ik had haar minimaal 1 a 2 weken in een kleine kamer moeten laten. Met mij zoveel als mogelijk erbij (incl slapen) om zo haar vertrouwen te winnen op langzame manier...
Dat dus gemist.
Inmiddels is zij 4 en avonds is zij kort een gigantische kroelkunt en overdag rennt zij niet meer voor ons weg, maar zij blijft voorzichtig en bang.
Hierna kwamen nog 3 kittens...
Nr 1 alleen, met Snoerja heb ik de week gedaan en toen met Mikvis en Moesjka ook..

Even gewoon zoveel als mogelijk erbij zitten, voorlezen, snachts er slapen, zelf naar jou toe laten komen... en ik heb nu 3 supersociale katjes van gekregen... en Quiquebou leert van hun (tenminste een beetje)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:16

<3 Hengel met veren er bij en rustig aan vragen om te spelen daar komen ze los van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 00:39

Nog één update: het monster is volledig los gekomen, en maakt sinds een paar dagen de woonkamer flink onveilig :D . Toen eenmaal bleek dat er hier geen honden zijn die je opeten was het goed. Vooral het hengel-met-vis speeltje moet het ontgelden, zo flink dat ik er nog vier heb gehaald; twee zijn nu een los visje om mee te kunnen slepen naar de aquariumkast, twee liggen er te wachten op het onvermijdelijke moment dat nummer één gesloopt is. Het enige wat nog echt spannend is, zijn mensen die op je af lopen, je weet immers nooit of die je gaan vangen, en dan kun je je maar beter even onder de bank verstoppen.

De twee grote jongens hier in huis zijn nog steeds niet helemaal overtuigd van de noodzaak van het frummel, maar ze negeren meer dan dat ze er iets op uit doen.

Al met al een succesverhaal. Bedankt voor all tips die ik hier gekregen heb!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 02:34

Fijn om te lezen dat ze zo ontdooit is :j En die hengels, ze zijn hier ook favoriet maar ze houden het nooit heel lang vol _O-

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 04:57

Ik ga mee met de eerdere mensen die zeiden dat het een katertje is….. ben benieuwd wat de dierenarts er van zecht als je voor de inenting heen gaat…. Is het de planning om haar/ hem ook te chippen ?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:44

sandorra schreef:
Ik ga mee met de eerdere mensen die zeiden dat het een katertje is….. ben benieuwd wat de dierenarts er van zecht als je voor de inenting heen gaat…. Is het de planning om haar/ hem ook te chippen ?

Ben ook eens heel benieuwd!!

Een kennis van mij is kattenfokker geweest en heeft nog een 10+ aantal katten thuis,
Daar komt nog regelmatig wat bij van andere fokkers en raar maar waar........ze heeft een jaar lang een katertje in huis gehad die uiteindelijk dus toch een poes bleek.

Dat werd een hele aanpassing want zelfs in het stamboom en entingsboekje stond : Kater.

En beide dames hadden heel veel kattenachterwerken onder handen gehad.
Het zegt dus niet altijd alles :D

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:52

En wat is een bang kitten?

Het lijkt me niet meer dan logisch dat dit kitten angstig is na haar spannende ervaringen.
Andere mensen, andere omgeving, andere dieren.......
En geen tijd om even te wennen.

Probeer de kitten een fijne ruimte te geven.
Desnoods de slaapkamer.
Als je het de kinderen goed uitlegt waarom ze daar even niet spontaan binnen kunnen komen ( omdat daar een klein bang poesje zit die erg moet wennen ) lijkt het mij dat ze dat heus wel snappen.

Een bange kat heeft tijd, geborgenheid en gepaste aandacht nodig.
Het van hot naar haar verhuizen is nooit goed.
Hoe zekerder de poes zich uiteindelijk voelt hoe makkelijker de introductie naar nieuwe dingen/ dieren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:58

Vjestagirl schreef:
Nog één update: het monster is volledig los gekomen, en maakt sinds een paar dagen de woonkamer flink onveilig :D . Toen eenmaal bleek dat er hier geen honden zijn die je opeten was het goed. Vooral het hengel-met-vis speeltje moet het ontgelden, zo flink dat ik er nog vier heb gehaald; twee zijn nu een los visje om mee te kunnen slepen naar de aquariumkast, twee liggen er te wachten op het onvermijdelijke moment dat nummer één gesloopt is. Het enige wat nog echt spannend is, zijn mensen die op je af lopen, je weet immers nooit of die je gaan vangen, en dan kun je je maar beter even onder de bank verstoppen.

De twee grote jongens hier in huis zijn nog steeds niet helemaal overtuigd van de noodzaak van het frummel, maar ze negeren meer dan dat ze er iets op uit doen.

Al met al een succesverhaal. Bedankt voor all tips die ik hier gekregen heb!

Leuk! :D Dat laatste stukje komt vast ook goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 13:20

7ofhearts schreef:
En wat is een bang kitten?

Het lijkt me niet meer dan logisch dat dit kitten angstig is na haar spannende ervaringen.
Andere mensen, andere omgeving, andere dieren.......
En geen tijd om even te wennen.

Probeer de kitten een fijne ruimte te geven.
Desnoods de slaapkamer.
Als je het de kinderen goed uitlegt waarom ze daar even niet spontaan binnen kunnen komen ( omdat daar een klein bang poesje zit die erg moet wennen ) lijkt het mij dat ze dat heus wel snappen.

Een bange kat heeft tijd, geborgenheid en gepaste aandacht nodig.
Het van hot naar haar verhuizen is nooit goed.
Hoe zekerder de poes zich uiteindelijk voelt hoe makkelijker de introductie naar nieuwe dingen/ dieren.

Ter vergelijk: mijn andere kat kwam als kitten binnen. Ik zette het reismandje op de grond, deed het deurtje open en hij ging vrolijk op onderzoek uit, en lag dezelfde avond nog bovenop me te slapen.

Ik wist van te voren dat dit diertje bang zou zijn, maar ik had me niet gerealiseerd dat in de algemene richting van de kat kijken al zou zorgen dat t frummel zich onder de bank zou verstoppen, en dat er zelfs naar een hand met eten geblazen zou worden.

Maar, zoals je in de update hebt kunnen lezen gaat het nu al stukken beter :D

Één vraagje: welke kinderen? :+

@Sanndora: ja, er gaat zsm een chip in. In ben als de dood dat t frummel ontsnapt, want die krijg ik nooit meer te pakken...

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:34

Wat een leukerd en wat een lange staart!

Hier ook een klein angsthaasje die het nu nog altijd spannend vindt als er iemand recht op hem afloopt. Als het initiatief van hem uitkomt is het een grote knuffel die we beter ‘Knorrie’ hadden kunnen noemen :D verder is het een echt een ontzettend lieve en vrolijke kat, maar sommige dingetjes blijven. Ik weet zeker dat het met jouw kitten helemaal goed gaat komen, tijd is het belangrijkste en niet forceren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:24

Wat fijn dat de kitten ontdooit is. Ik denk ook dat het een katertje is trouwens :+ geniet van je kleine monstertje!

Het is heel normaal dat kittens de eerste dagen angstig en onwennig zijn. Zou ze dan vooral overal laten rondlopen en geen aandacht aan besteden. Zo had ik dit ook gedaan met mijn Noorse boskat. In de avond kwam ze heeeel voorzichtig op de bank kijken en toen opeens was de angst weg en kwam ze liggen. Maar dit is een kitten die onder normale omstandigheden is geboren en opgegroeid (gezin, met honden en andere katten etc in huis)

Nou heb ik ook ervaring met extreem verwilderde kittens, deze waren geboren in een hooiberg en je kon er met geen mogelijkheid bij. Pas toen ze op verkenning gingen zag je ze, dit was met ca 5 weken dat ik ze zag. Toen waren ze nog razendsnel. Denk dat ik de kater met 7 weken ongeveer de eerste X te pakken kreeg (echt erachteraan met handschoenen etc, grijpen wn een gillend en schreeuwend beest met klauwen op je schoot hebben :+ dit deed ik ca 2 x per dag en na een aantal dagen zocht hij ons zelf een beetje op, wel op afstand maar hij was nieuwsgierig. En ik bleef hem nog steeds “verplichte” liefde geven. Na een week ofzo was het mijn maatje :+ hij is nooit in huis geweest overigens, hij bleef buiten, vandaar dat er wat meer tijd overheen gaat. Poesje had ik daarentegen maar 1 x kunnen pakken met heel veel moeite en daarna voor weken lang niet meer :+ zij was echt vliegensvlug. Niet extreem angstig maar wou echt niet binnen de 2 meter komen. Die heb ik dus ook maar met rust gelaten. Ontdooit vanzelf wel :+

Op dezelfde boerderij was ook een nestje dat binnen de stal was geboren, deze waren vanaf dag 19 in handen en hebben dus nooit moeite met mensen gehad. (Pas dag 19 omdat de moeder ze boven op hooizolder had gebaard, dus toen ze gingen kruipen en ontdekken hebben wij ze daar vandaan gehaald)

Elke kitten heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Het is dus zeker niks om je zorgen over te maken als ze in het begin overal onder kruipen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:26

Fijne update! <3

Hij went vanzelf wel, heeft gewoon even tijd nodig, maar dan komt het vast goed. :)