Kippen houden voor vlees en eieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Kippen houden voor vlees en eieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:54

1-persoonshuishouden, dus zoveel kip heb ik niet nodig, daarnaast moet het een voor mij makkelijk hanteerbare maat en gewicht hebben en in de pan/vriezer passen. En verder qua maat, kwartel loont ook, kriel is groter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:58

Klinkt wel logisch inderdaad...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 16:15

Rendabel hoeft het van mij niet per se te zijn, ik wil gewoon zo weinig mogelijk meewerken met de bio industrie en wil met alle liefde meer betalen voor kip waarvan ik 100% zeker weet dat ze een tof leven hebben gehad.
Zelf slachten wil ik uiteindelijk graag doen, maar of ik daar ooit de ballen voor heb is maar de vraag, ik ben ook wel een beetje kleinzerig met dat soort zaken :')
Kwa ras kunnen we natuurlijk met wat verschillende soorten expirimenteren door wat verschillende broedeieren te kopen, zo kunnen we zelf uitvogelen welke kip we het lekkerst vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:28

Ik houdt hier ook geen boekhouding bij van wat er in gaat, etc. Dan weet ik als ik alles meereken dat er een negatief bedrag onder de streep staat. Echter er is een grens aan hoeveel er aan basis input als voer ingaat. Dingen als huisvesting en werkuren reken ik niet mee, is ook lastig aangezien de hokken nog lang mee gaan, maar ik daar zeker ivm huurweide niet zo makkelijk een jaarbedrag aan kan plakken. (Helaas nu geen verplaatsbare hokken die mee kunnen -O- ). Maar kosten maken voor iets dat ik zelf kan heb ik moeite mee en vindt ik eigenlijk zonde geld.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 19:16

Zoals het er nu uitziet gaan we binnenkort een groepje hennen kopen (ras zijn we nog niet uit) die we volgend jaar bevruchte poule de bresse eieren gaan geven om uit te broeden.
Zo kunnen we het slachttoom goed van de rest onderscheiden en kunnen de kuikens wel met een moeder opgroeien.
Het word vast nog wat trial and error, maar dat is niet erg.
Als het met natuurbroed niet lekker blijkt te gaan dan kijken we alsnog naar een broedmachine.
Komende week ga ik het kippenhok uitsoppen en evt repareren/bijwerken zodat we binnenkort wat kipjes kunnen halen. Nu al zin in :D

Bedankt voor de vele tips!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:26

Ik ben qua grote hoenders uiteindelijk uitgekomen op Australorp groot. Ze zijn redelijk broeds, maar niet heel heftig, goede leggers en goede vleesproducenten. Uiteindelijk ben ik echter voor kleine kippen gegaan, dus nu heb ik barnevelder kriel (weinig vlees, maar uiteindelijk toch 350-450g van de haantjes op 10-12 weken) waarbij ik de hennenkuikens verkoop en fok met een broedmachine. Als ik ooit meer ruimte heb, neem ik waarschijnlijk alsnog wel Australorps, maar voor nu is het geen optie. De krieltjes kunnen zo nodig in de kleindierverblijven, die zijn voor groothoenders echter te laag.