Hond eet slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:12

Hoe is zijn ontlasting?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 17:42

Ontlasting is goed, stevig,geen stank ofzo. 2x per dag. (Als ie eet tenminste)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:46

Heeft hij ook ooit een giardia besmetting gehad?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:48

Wat hebben ze precies gedaan qua onderzoeken?

Mijn hond had ook een slechte eetlust maar gezond gewicht, goede ontlasting en zat energie maar toch zat er wat meer achter. Toen de problemen aangepakt waren werd de eetlust ook veel beter.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat er precies onderzocht is want er is veel te onderzoeken zeg maar...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 19:03

Anna79 schreef:
Wat hebben ze precies gedaan qua onderzoeken?

Mijn hond had ook een slechte eetlust maar gezond gewicht, goede ontlasting en zat energie maar toch zat er wat meer achter. Toen de problemen aangepakt waren werd de eetlust ook veel beter.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat er precies onderzocht is want er is veel te onderzoeken zeg maar...

Een algemeen lichamelijk onderzoek,kijken,luisteren en voelen en ontlasting onderzoek. Alles was in orde en dierenarts maakte zich nergens zorgen over en dacht aan hormonen (loopse teefjes in de wijk zijn erg interessant) en kieskeurig gezeur.
Wat mankeerde jouw hond dan?

We gaan nu proberen een tijd heel streng te zijn,ook advies van de da. Als dat niks uitmaakt, dan terug voor verder onderzoek.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:03

Ik zou eigenlijk niet constant van voer wisselen. Om de hoeveel tijd wissel je weer van voer?
Ik zou ook mijn groentes laten staan als ik dan patat zou krijgen, zeg maar

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:10

Eigenlijk hetzelfde qua eetlust als die van jou en ze braakte af en toe, verder soms een soort van hoesten (dat was waarschijnlijk voer of maagzuur dat terugkwam). Het waren wat vage klachten en kwamen ook lang niet dagelijks voor. Ze bleek de helicobacter bacterie in de maag te hebben tesamen met een maagontsteking. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er ook een duidelijke oorzaak kan zijn voor de slechte eetlust en dan is het sneu en wellicht ook schadelijk voor de maag om langdurig niet te eten. Ik dacht ook altijd dat mijn hond kieskeurig was, hetzelfde verhaal wat jij schrijft met 2 weken iets lusten en daarna niet meer.

Ik vroeg mij nog af, lust jouw hond wel snoepjes? En op welk tijdstip eet hij?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:17

Hier een Duitse Herder gehad. At nog slechter den de jouwe. Ook van alles geprobeerd omdat ik dacht dat ze moest eten. Alles laten onderzoeken bloed, etc noem alles maar op. Kerngezond.
Verder geen aandacht aan geschonken en gewoon elke keer neer zetten. Eten? Goedzo, niet eten? Ook prima.
Daarbij sportte ze ook. 1x in de week GG en 1x flyball en gewoon veel wandelen, zwemmen en fietsen. 1 bonk spieren en het eten bleef slecht.
Misschien vermenselijk je het zelf iets te veel?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:20

Mijn bordersnollie, was toen hij jong was, ook ontzettend moeilijk.
Maar desondanks wel heel beschermend over datzelfde eten, dus dat was heel lastig.
Ook veel gewisseld, afgewisseld, uitgeprobeerd .. eigenlijke beterde het niet. Soms weer 2 dgn beter en terug bij af ..

Uiteindelijk gewoon doorgezet, elke dag zelfde brok, zelfde kom .. wil je niet eten? Prima, brok weer weg na een half uurtje (we hebben altijd roedel gehad dus is nogal moeilijk om te laten staan dan). Na een uurtje of 2 bood ik dan bvb terug aan. Weer niet eten? Ok, terug weg
.
In het begin at hij soms wel 2 dagen niet.
Maar na een periode van pakweg 4 tot 6 weken, at hij gewoon elke keer netjes als zijn bak werd neergezet en vandaag, 12 jaar later, nog steeds.
Bij iets gek (naar de DA, vrouwtje ziek, ..) durft hij nog wel eens eten weigeren .. maar verder is het dus soms gewoon even doorzetten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 20:04

Mijn hond eet wel dingen die ie lekker vind. Hij is niet zo van de snoepjes, maar een plakje ham, stukje frikadel of leverworst dat lust ie altijd.

Misschien vermenselijk ik het wel teveel hoor,kan best. Omdat ik me dan zorgen om hem maak,niet wil dat hij honger heeft, gal gaat spugen,mager wordt....maar aan de andere kant weet ik wel dat een hond zixh niet zal laten doodhongeren.we willen van dit gedrag af (er van uitgaande dat het een gedragsprobleem is) dus we zullen door moeten pakken: niks lekkers meer, geen kluifjes waar hij van kan eten (zoals een dentasick of runderkophuid ofzo) alleen een bak water, zn rawhide kluif, en brok.

Neerzetten en bij niet gaan eten na een kwartier weghalen hebben we al eens geprobeerd maar werkt niet. Hij heeft echt zn rust en regelmaat nodig voordat hij gaat eten.
(Wij moeten allebei in de kamer zijn,maar geen aandacht geven en rustig zitten, als we rondlopen dan is ie afgeleid en eet ie niet. Als wij eten, eet hij niet. Wij moeten eerst klaar zijn etc.) Hij heeft zo zn eigenaardigheden rondom eten. Is sowwieso een gevoelige introverte en onzekere hond, beetje teckel-eigen geloof ik ook.

Daarom dachten we aan bak neerzetten zodat hij op zn eigen moment kan eten. Maat misschien haalt hem dat juist weer uit zn regelmaat van 2x per dag eten waardoor ie dan weer niet eet....pfff....
We hebben eerder honden gehad,maar nooit zo gevoelig qua karakter en moeilijk met eten (waren geen teckels haha)
Meer teckeleigenaren hier die dit herkennen?

Zouden jullie voor 2x per dag 15min voer aanbieden gaan als je dit leest, of gewoon de hele dag beschikbaar?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:07

veneri schreef:
Ik ga het maar gewoon proberen. En dan ook echt niks anders geven de komende dagen en er geen aandacht aan besteden..... update volgt.

Mijn eerste hond had ook altijd de bak staan die ging eten zo gauw als ik ging slapen. Dus wie weet gewoon proberen en als hij niet mager word prima toch

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:09

Ik zou het de hele dag laten staan en niet proberen er constant aan te denken. Zoals je zegt laat een hond zich niet verhongeren. Misschien ben je er zelf veel te druk mee en eet hij daarom niet.

Heeft hij een eigen bench of hok oid? Misschien daar de voerbak neerzetten. Op een rustige plek?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:10

Wat is het normale tijdstip dat je hond eet?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 20:28

Ja hij heeft een bench. Daar slaapt hij snachts ook in. Anders neemt hij niet genoeg rust. We voeren hem naast de bench. Verder staat de bench overdag gewoon open.
Hij krijgt sochtends na de ochtendwandeling (tussen 700-800uur)en savonds (tussen 1700-1900uur) te eten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:33

Zou er gewoon een bak neer zetten met zijn ochtend voeding en laten staan. En verder totaal geen aandacht aan geven. Wanneer hij werkelijk zo gevoelig is pikt hij jouw bezorgdheid op.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 20:59

Dat was ook mijn idee. Gewoon neerzetten en dan kijkt hij maar. Met het idee dat als ik er geen aandacht meer aan geef, het ook geen ding meer is, en hij vanzelf zal gaan eten als hij honger krijgt (al zal het naar mijn zin te lang duren) hij en wij zullen er even doorheen moeten.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:03

ik had het ook in begin, wilde zo graag dat ze gingen eten! Toen los gelaten en nu eten ze toch beter, want ik zat er ook niet zo bovenop :+

Als voorbeeld: Jinx eet graag rond 12 uur in de nacht, Balto eet soms een paar hapjes niet echt een tijd, Chansy eet precies om 7 uur en 5 uur, Karma eet rond 9 uur in de avond een keertje of in de ochtend. Ik ben recent begonnen met elke dag een kong met ongeveer 100 gram vlees als dagelijkse snack

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 06:34

veneri schreef:
Mijn hond eet wel dingen die ie lekker vind. Hij is niet zo van de snoepjes, maar een plakje ham, stukje frikadel of leverworst dat lust ie altijd.

Misschien vermenselijk ik het wel teveel hoor,kan best. Omdat ik me dan zorgen om hem maak,niet wil dat hij honger heeft, gal gaat spugen,mager wordt....maar aan de andere kant weet ik wel dat een hond zixh niet zal laten doodhongeren.we willen van dit gedrag af (er van uitgaande dat het een gedragsprobleem is) dus we zullen door moeten pakken: niks lekkers meer, geen kluifjes waar hij van kan eten (zoals een dentasick of runderkophuid ofzo) alleen een bak water, zn rawhide kluif, en brok.

Neerzetten en bij niet gaan eten na een kwartier weghalen hebben we al eens geprobeerd maar werkt niet. Hij heeft echt zn rust en regelmaat nodig voordat hij gaat eten.
(Wij moeten allebei in de kamer zijn,maar geen aandacht geven en rustig zitten, als we rondlopen dan is ie afgeleid en eet ie niet. Als wij eten, eet hij niet. Wij moeten eerst klaar zijn etc.) Hij heeft zo zn eigenaardigheden rondom eten. Is sowwieso een gevoelige introverte en onzekere hond, beetje teckel-eigen geloof ik ook.

Daarom dachten we aan bak neerzetten zodat hij op zn eigen moment kan eten. Maat misschien haalt hem dat juist weer uit zn regelmaat van 2x per dag eten waardoor ie dan weer niet eet....pfff....
We hebben eerder honden gehad,maar nooit zo gevoelig qua karakter en moeilijk met eten (waren geen teckels haha)
Meer teckeleigenaren hier die dit herkennen?

Zouden jullie voor 2x per dag 15min voer aanbieden gaan als je dit leest, of gewoon de hele dag beschikbaar?

Hier ook 2x per dag een half uurtje dat ik het laat staan (roedel van 4), maar meestal eten ze nu gelijk alles op.
Mijn bordersnollie was ook zo gevoelig, dat als niet alles precies volgens dezelfde routine ging, hij niet wou eten.
Hier was het ook echt een "gedragsprobleem".
Eigenlijk.
Dan stond hij je vanaf zijn bak een beetje aan te staren en kwam je te dichtbij ging hij zelfs grommen. In het begin dus ook een hele klus om de brokken weer weg te zetten. Maar draaide ik de rug om, was de roedel ermee weg ...
Ik liet het dus 30min staan terwijl ik mijn koffie drink.

Wat jij zegt, kan je dus zeker doen.

Zeker ook niet teveel lekkers geven, want dat verpest het hier ook. Want, "ja daaaaag, jij hebt wat lekkerders dan brokken joh" en in het begin als hij niet at, kreeg hij dat lekkers ook. Toen heb ik het dus zelf verergerd en ging hij helemaal niet meer eten.

Als ik slecht in mijn vel zit, of bvb weinig tijd heb en hij mijn stress voelt. Eet hij ook slecht.
Wat beste werkt hier, is gewoond e bak neerzetten, en zeggen dat hij mag eten. Daarna ga ik rustig mijn ding doen.
In het begin stond ik er ook meer bij "allee hop, ga eten, eet je brokjes, hophop", ja dat werkte niet :+ integendeel

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 06:45

Onze hond (Beagle x Kooiker) is hetzelfde verhaal, ik heb mij er lang druk over gemaakt. Hier heeft hij nu de héle dag een bak brokken tot zijn beschikking. Hij eet wanneer het hem uitkomt, maar eet nooit ineens te veel waardoor hij overgeeft. Ook is hij goed op gewicht, eerder snel te mager dan te dik.
Hij heeft soms dagen dat hij dus echt niets eet, maar soms ook een dag dat hij juist ineens stuk meer eet. Ik heb mij daar druk om gemaakt, maar hij doet het op deze manier prima! Is gezond, levendig en zit goed in zijn vacht dus prima oplossing zo. :)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 07:54

We gaan t maar proberen miv vandaag.
Vanochtend zn bak brok gegeven. Hij eetniet. Ik laat het zijn bench beneden staan. Ik werk thuis en hij is dan boven. Rond de lunch gaat hijmee naar beneden en dan kan ie weer eten, en anders vanavond weer.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:18

Hier ook een zeer slechte eter van bijna 2 jaar. Heeft ondergewicht, zou zo’n 5-10 kg meer mogen wegen (gister gewogen op 44 kg). Helaas heb ik voor jou geen tips, wel lees ik graag mee. Waarschijnlijk wordt het bij onze hond veroorzaakt door (angst voor) pijn, honger heeft hij namelijk wel. Vanmiddag weer naar DA, laatst al 2 AB kuren gehad ivm infectie aan zn bek.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 10:36

Lastig he. Omze vorige hpnd zou zoch letterlijk doodeten, en dan heb je er opeens een die niet eet. Zo moeilijk!ook qua karakter precies het tegenovergestelde. Is enorm wennen en zoeken geweest,maar dat gaat goed. Nu het eten nog....

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:56

Ik vind het heel erg lastig ja :j Wat jij zegt, ook onze vorige hond had juist wat overgewicht en at alles wat los en vast zat. Zelfde ras, totaal elkaars tegenovergestelde.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:15

veneri schreef:
Lastig he. Omze vorige hpnd zou zoch letterlijk doodeten, en dan heb je er opeens een die niet eet. Zo moeilijk!ook qua karakter precies het tegenovergestelde. Is enorm wennen en zoeken geweest,maar dat gaat goed. Nu het eten nog....

Succes!

Heb je wel eens geprobeerd 2 brokken af te wisselen? Misschien denk ik te menselijk hoor, maar misschien wil die niet gewoon altijd hetzelfde. En 2 soorten brokken (ene rund andere gevogelte bijv) kan je makkelijk bewaren in principe?

Maar eens, denk dat als die honger heeft hij uiteindelijk wel eet, zeker als hij gewoon op gewicht is. Brokken laten staan en gewicht in de gaten houden lijkt me een goede!