Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:05

Hier een 6 maand oude bouvierpup en met zekerheid laten we ze helpen. Zie het nut niet van de loopsheid, zoveel weken niet op de hondenweide kunnen, risico op gezwellen, baarmoederontstekingen,....

Heb juist gebeld naar de dierenkliniek en 3 maanden na haar 1ste loopsheid laten we haar opereren.

Mijn 3 katten zijn ook allemaal geholpen, een evidentie voor mij.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-07-21 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:08

Tot nu toe waren hier alle reuen geholpen.
Mijn eerste BC omdat die toen extrem agressief werd ( en zijn frustratie op mensen dan botvierde)
Zijn zoon omdat die hd en nog zo een paar dingen had en dus met zijn vader hier leefde.
Mijn 2 reutjes (broers van elkaar) omdat ik broer nr 2 per toeval in het asiel vond en die was al gecastreerd, dus dan nr 2 ook laten doen)

Nooit problemen gehad, en hun waren happy (geloof ik dan maar tenminste)

Nu actueel onze trauma-Belg 2 jaar geleden laten castreren.
Hij was al 8 en supersociaal... alleen krijg hij prostaat problemen... dus ook donatie aan de ballenbak.

Sinds afgelopen jaar hebben wij nu ook nog een Belgen-afdankerte von nu 8. Kwam moddervet en niet geholpen.
Mijn eerste teef in 35 jaar en zeker ook mijn laaste... goh, wat kan ik haar achter het behang plakken als ze loops is, haha.

Bij haar zitten wij te dubben. Want zij is van zichzelf al behoorlijk dominant en nouja, grumpy... plus het afvallen gaat heel langzaam.
Volgens mijn da is het risico groot dat ze en nog agressiever wordt plus NOG weer dikker en die raad aan om ze gewoon intact te laten zolang er geen medische problemen zijn...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:10

Nou ik zelf steriliseer of castereer niks enkel als het medische noodzakelijk is.

Pup kopers zeg ik willen jullie castereren steriliseren dan pas na 1 jaar en liever nog later, maar zeker niet voor het eerste levens jaar.
Ook adviseer ik eigenlijk alleen casteratie als de hormonen echt in de weg zitten. Castreren voor bepaald gedrag kan juist ook averechts werken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:13

Jacquel schreef:
Citaat:
Het kan een gevoelig onderwerp zijn (nl. een medische handeling bij een gezond dier),

Dit is een paardenforum waar links en rechts de ruinen je om de oren vliegen. Ik geloof niet dat ik hier iemand erover heb gehoord dat je een hengst niet moet castreren omdat het een medisch onnodige ingreep is. Eerder wordt er gezegd dat je een hengst wél moet castreren als je er niet mee wilt fokken, om het dier zelf rust in z'n hoofd te geven en ook mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden. Om die reden vind ik castreren vaak wenselijk. En helemaal bij honden en katten, waar oeps-nestjes toch net wat vaker voorkomen dan oeps-veulens.

Ook sommige hengsten komt een casteratie niet ten goede. Maar goed in nl zijn de meeste bang van een hengst. In andere landen word ook niet standaard gecastereerd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:16

Jacquel schreef:
Citaat:
Het kan een gevoelig onderwerp zijn (nl. een medische handeling bij een gezond dier),

Dit is een paardenforum waar links en rechts de ruinen je om de oren vliegen. Ik geloof niet dat ik hier iemand erover heb gehoord dat je een hengst niet moet castreren omdat het een medisch onnodige ingreep is. Eerder wordt er gezegd dat je een hengst wél moet castreren als je er niet mee wilt fokken, om het dier zelf rust in z'n hoofd te geven en ook mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden. Om die reden vind ik castreren vaak wenselijk. En helemaal bij honden en katten, waar oeps-nestjes toch net wat vaker voorkomen dan oeps-veulens.

Hier op stal genoeg hengsten, maar zij hebben imo geen leven. Ze zijn nerveus telkens er een merrie passeert, kunnen zelden langer dan een uurtje op de paddock of weide. Een hengst castreren heeft meer voordelen dan nadelen op de levenskwaliteit.

Mijn reu is intact en hij heeft nagenoeg geen last van zijn hormonen, is niet overdreven dominant en kan gewoon mee op groepswandelingen. Uitzonderlijk is hij verliefd op een gecastreerde reu, maar buiten dat hij deze probeert te "verleiden" tot paringsvoorspel is er niets aan de hand (gebeurt dus alleen bij een groepswandeling en niet bij het passeren van een vreemde hond). Hij komt gewoon terug als ik dat vraag en respecteert dat de andere hond van zich afsnauwt. Het is vooral grappig te zien.
Alleen als ik met een loopse teef in huis zit, is hij een week van slag (hoogdagen en enkele dagen erna, maar even goed zichzelf als ik hem alleen meeneem op verplaatsing). Het is al geen erg zelfzekere reu, dus het zou hem zeker niet helpen als elke andere intacte reu op hem zou willen rijden wanneer ik hem zou laten castrereren.
Maar ik weet even goed reuen die dagen treuren als nog maar een geurtje van een loopse teef opvangen op wandeling en daar zie ik zeker de voordelen van castreren.
Mijn teef is ook intact (het was een show en fok-teef) en ik hou ze gewoon uit elkaar als ze hoogloops is. In principe zou ik nu ik geen plannen meer heb voor een nest ze kunnen laten steriliseren, maar ik vind het de kost en het risico dat haar karakter zou veranderen niet waard. Ik hou ze wel gewoon uit elkaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:17

We hebben nu 2 reuen die beiden gecastreerd zijn.
Vorige hond was ook een reu die gecastreerd was, die is 18 geworden.
Bij alle reuen geen problemen gegeven, juist een verbetering.
Minder stress, niet weglopen, overal makkelijk los kunnen lopen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:19

Ja, steriliseren sowieso. Ik zie teveel teven met baarmoederontsteking voorbijkomen in de kliniek. En ik loop met mijn honden in groepen ik wil dat niet dat gezeur met loopse teven. Castreren alleen als het nodig is.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:25

Ik heb mijn reuen allemaal gecastreerd. De oudste 2 werden qua karakter veel stabieler en luisterde beter. Ook het volgen van geuren en dus weglopen stopte.

Mijn reutje van 1 jaar word ook gecastreerd. Hij heeft kort geleden een teelbal tot die gehad en is daar gevoelig voor blijkbaar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:28

Ik heb een reu en een teef, allebei herplaatsers.
De reu was al gecastreerd toen ik hem in huis kreeg met bijna 10 maanden en is echt nog wat puppyachtig in sommige opzichten.
Hij is ofwel gecastreerd omdat het zo hoort ofwel omdat hij begon te etteren, hij is ook herplaatst omdat hij vals en onhandelbaar zou zijn maar was gewoon een onbegrensde überpuber met een zeer sterk eigen willetje.

De teef was eigenlijk de bedoeling van dat er eens een nestje mee gefokt zou gaan worden maar dat is nooit doorgegaan en ze is naar mij herplaatst.
Zij is nog intact en heeft er ook relatief weinig last van.
Zolang dit zo blijft wil ik haar ook intact laten, ze komt in principe niet met intacte reuen in aanraking en loopt alleen los op een omheind veld op zeer rustige tijden.
Ze is 1-2x per jaar loops (elke 7 maanden), verliest weinig bloed, veranderd gedragsmatig niet veel in haar cyclus dus op wat extra kleden wassen en opletten met uitlaten na merk ik er ook weinig van.

Ik vind het ook nogal wat om in een gezond dier te laten snijden puur voor ons eigen gemak, al snap ik het in bepaalde situaties ook wel.
Zelf kies ik er voor om een hond goed volwassen te laten worden, jaar of 3-5 zegmaar voordat ik überhaupt wil nadenken over castratie en das dan afhankelijk van de omstandigheden.
Medische redenen uiteraard uitgezonderd. :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:29

Onze teef is gecastreerd na de eerste loopsheid (ze was toen ca 16 maanden). Ze had enorm veel last van haar hormonen, haar gedrag sloeg richting de loopsheid echt 180 graden om. Bleek trouwens ook een (kleine) cyste op de eierstok te hebben. Sinds de castratie is ze veel stabieler, echt een fijnere hond. Tot nu toe heb ik ook geen negatieve effecten opgemerkt in de vorm van dikker worden of een verandering in de vacht. Hopelijk blijft dat zo.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:46

Nou ik zal.half bokt over mij heen krijgen.
Hier worden alle tevens voor de eerste loopsheid geholpen.
Alle honden zijn oud geworden, niet te dik en hebben een fijn leven gehad

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:49

Ik heb altijd reuen en daar kijk ik per reu. Het leven moet wel leuk blijven voor hem. En vrijwel stoppen met eten en vermageren is mij het niet waard. Zou ik een teef hebben dan wordt die per definitie geholpen. Maar wel op een daarvoor passende leeftijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:49

Mijn teef is gecastreerd geweest maar kreeg daarna een hele lelijke vacht helaas, ook gewicht is altijd een probleem gebleven.. Desalniettemin zou ik een teef omwille van baarmoederontstekingen, toch opnieuw laten castreren indien er geen nestje mee gefokt zou worden.

De reu hier is niet gecastreerd (mijn 1e reu) en dat gaat ook niet gebeuren tenzij er medische noodzaak komt. De vorige reu van mijn man was wel gecastreerd omdat die samen met zijn moeder liep. (pup gehouden van het nest). Kan ook zijn dat hij te veel last had van zichzelf. Ik heb de bewuste hond alleen gecastreerd gekend (en dan nog niet goed).

Hier wordt dus per hond gekeken. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:50

Onze Taco hebben we laten castreren, hij heeft erge vorm van HD en van hem wil ik absoluut geen ongelukjes, Mila de teef is nog te jong, nu 5 maanden, of we haar laten helpen hangt af hoe de loopsheid en de periode er na gaan verlopen, heeft ze erg last van de loopsheid of schijnzwanger e.d. er na wordt zij ook geholpen.
Eén van onze oude reuen hebben we laten castreren in de hoop dat hij dikker zou worden, heeft helaas niet geholpen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:51

Evi84 schreef:
Indien het niet medisch geindiceerd is (zoals de meeste castraties) staat het voor mij op exact dezelfde hoogte als couperen van oren en staart. Voor de meesten hier dus aanzien als pure dierenmishandeling.

Kun je uitleggen waarom je dat vindt?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:52

arabella2000 schreef:
De reu van mijn broertje is nog niet gecastreerd.
Hij heeft wel last van de loopse teven en heeft al 1x op een gezeten.
Die liep los in een losloopgebied.
Mijn broertje heeft hem ervan afgetrokken (wist niet dat dat kwaad kon).

Waarom liep die reu los dan?
Loopse teven horen inderdaad niet los, maar ongeholpen reuen ook niet. Door het instinct van beide geslachten is het zo gebeurd, daar ligt de verantwoordelijkheid bij beide honden/baasjes.
Mooi ieder zijn eigen hond bij zich houden, dan gebeurt er ook niks.

Ontopic, waar niet mee gefokt wordt, wordt geholpen.
Komen er ook geen "oeps" nestjes, en de honden geen last van frustratie door de hormonen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:54

SweetVanille schreef:
arabella2000 schreef:
De reu van mijn broertje is nog niet gecastreerd.
Hij heeft wel last van de loopse teven en heeft al 1x op een gezeten.
Die liep los in een losloopgebied.
Mijn broertje heeft hem ervan afgetrokken (wist niet dat dat kwaad kon).

Waarom liep die reu los dan?
Loopse teven horen inderdaad niet los, maar ongeholpen reuen ook niet. Door het instinct van beide geslachten is het zo gebeurd, daar ligt de verantwoordelijkheid bij beide honden/baasjes.
Mooi ieder zijn eigen hond bij zich houden, dan gebeurt er ook niks.

Ontopic, waar niet mee gefokt wordt, wordt geholpen.
Komen er ook geen "oeps" nestjes, en de honden geen last van frustratie door de hormonen.

Onbeholpen reuen niet los? Dat heb ik nog nooit gehoord. Aangezien castreren niet meer standaard is, zou een groot deel van de honden dan niet meer los mogen in een losloopgebied.

MarlindeRooz

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:55

Nou het aantal keren dat mijn geholpen teef ongevraagd bereden werd door een reu is niet op 1 hand te tellen. Nou snauwt ze wel maar sommige honden blijven komen. Niet elke eigenaar kan de verantwoordelijkheid van een ongeholpen hond aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:58

MarlindeRooz schreef:
Nou het aantal keren dat mijn geholpen teef ongevraagd bereden werd door een reu is niet op 1 hand te tellen. Nou snauwt ze wel maar sommige honden blijven komen. Niet elke eigenaar kan de verantwoordelijkheid van een ongeholpen hond aan.

Dit dus en als je wat zegt is het frustratie volgens de andere eigenaar, niets seksueel..
En dan bedenken dat 1 van.mijn honden een slechte achterkant en rug heeft

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:59

Femke_Tweety schreef:
Zéér sterke voorkeur voor niét.

Maar als het om medische redenen noodzakelijk blijkt, ja, dan dus wel. Dat is voor mij de uitzondering.

Ik vind de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen.

De nadelen worden vaak niet of nauwelijks genoemd door dierenartsen, maar zijn er zéér zeker wel.

Voor mij dus een vrij stevige nee, met als uitzondering medisch noodzakelijk om leven te redden.

Absoluut volledig mee eens.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:59

Ik zie ook genoeg gecastreerde reuen dit gedrag vertonen.

Maar het is natuurlijk gewoon een kwestie van ingrijpen als hondeneigenaar. Mijn puber van 11 maanden is het nu ook aan het uitproberen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:00

Ja tegenwoordig houd ik de hond (loopt dus altijd los) bij me tot ik kan inschatten hoe lomp de tegenpartij is. Ze heeft flinke artrose dus “ruw” gedekt worden of spelen kan dagenlang pijn veroorzaken. :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:01

Nee, ik ben tegen castratie zonder goede (medische) reden. We hebben altijd teven gehad en nog nooit heeft er ook maar 1 problemen gegeven. Die paar weken in het jaar dat ze loops zijn, overleven ze ook wel. Daarnaast denk ik dat ze die hormonen ook niet voor niets hebben.

Toevallig hebben we nu ook een reu, welke al gecastreerd was vanuit de stichting. Maar als dit niet was geweest, was dit ook niet gebeurd

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:05

Echwel schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit dus en als je wat zegt is het frustratie volgens de andere eigenaar, niets seksueel..
En dan bedenken dat 1 van.mijn honden een slechte achterkant en rug heeft

Rijgedrag is vaak ook puur frustratie/onbegrip

https://www.moniquebladder.nl/blog/rijg ... -verklaard

Alleen dat betekend absoluut niet dat t rijgedrag maar geaccepteerd moet worden. Dat is niet alleen voor de teef vervelend maar vooral ook voor de reu.
Overigens rijden teven ook op elkaar of op reutjes uit frustratie

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:06

@ Sweetvanille
Waarom zouden ongeholpen reuen niet los mogen lopen? De meeste staan onder prima apél. Loopse teven niet los vind ik een ander verhaal. Daar heb je prima oplossingen voor zoals een lange lijn etc.

Ik had eerst mijn twijfels over mijn hond castreren, maar toch gaan we het doen.

Jip heeft ontzettend veel last van zijn hormonen sinds de chemische castratie is uitgewerkt. Hij is niet te bereiken en bepaald gedrag is juist weer erger geworden daardoor. Hij is ook niet meer trainbaar op zo'n moment, wat het nog lastiger maakt.
Loslopen gaat op dit moment echt niet alleen als we met andere honden zijn wel. Maar als we alleen zijn peert hij hem bij elk geurtje wat hij ruikt.