Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jacquel schreef:Citaat:Het kan een gevoelig onderwerp zijn (nl. een medische handeling bij een gezond dier),
Dit is een paardenforum waar links en rechts de ruinen je om de oren vliegen. Ik geloof niet dat ik hier iemand erover heb gehoord dat je een hengst niet moet castreren omdat het een medisch onnodige ingreep is. Eerder wordt er gezegd dat je een hengst wél moet castreren als je er niet mee wilt fokken, om het dier zelf rust in z'n hoofd te geven en ook mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden. Om die reden vind ik castreren vaak wenselijk. En helemaal bij honden en katten, waar oeps-nestjes toch net wat vaker voorkomen dan oeps-veulens.
Jacquel schreef:Citaat:Het kan een gevoelig onderwerp zijn (nl. een medische handeling bij een gezond dier),
Dit is een paardenforum waar links en rechts de ruinen je om de oren vliegen. Ik geloof niet dat ik hier iemand erover heb gehoord dat je een hengst niet moet castreren omdat het een medisch onnodige ingreep is. Eerder wordt er gezegd dat je een hengst wél moet castreren als je er niet mee wilt fokken, om het dier zelf rust in z'n hoofd te geven en ook mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden. Om die reden vind ik castreren vaak wenselijk. En helemaal bij honden en katten, waar oeps-nestjes toch net wat vaker voorkomen dan oeps-veulens.
arabella2000 schreef:De reu van mijn broertje is nog niet gecastreerd.
Hij heeft wel last van de loopse teven en heeft al 1x op een gezeten.
Die liep los in een losloopgebied.
Mijn broertje heeft hem ervan afgetrokken (wist niet dat dat kwaad kon).
SweetVanille schreef:arabella2000 schreef:De reu van mijn broertje is nog niet gecastreerd.
Hij heeft wel last van de loopse teven en heeft al 1x op een gezeten.
Die liep los in een losloopgebied.
Mijn broertje heeft hem ervan afgetrokken (wist niet dat dat kwaad kon).
Waarom liep die reu los dan?
Loopse teven horen inderdaad niet los, maar ongeholpen reuen ook niet. Door het instinct van beide geslachten is het zo gebeurd, daar ligt de verantwoordelijkheid bij beide honden/baasjes.
Mooi ieder zijn eigen hond bij zich houden, dan gebeurt er ook niks.
Ontopic, waar niet mee gefokt wordt, wordt geholpen.
Komen er ook geen "oeps" nestjes, en de honden geen last van frustratie door de hormonen.
MarlindeRooz schreef:Nou het aantal keren dat mijn geholpen teef ongevraagd bereden werd door een reu is niet op 1 hand te tellen. Nou snauwt ze wel maar sommige honden blijven komen. Niet elke eigenaar kan de verantwoordelijkheid van een ongeholpen hond aan.
Femke_Tweety schreef:Zéér sterke voorkeur voor niét.
Maar als het om medische redenen noodzakelijk blijkt, ja, dan dus wel. Dat is voor mij de uitzondering.
Ik vind de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen.
De nadelen worden vaak niet of nauwelijks genoemd door dierenartsen, maar zijn er zéér zeker wel.
Voor mij dus een vrij stevige nee, met als uitzondering medisch noodzakelijk om leven te redden.
Echwel schreef:MarlindeRooz schreef:Nou het aantal keren dat mijn geholpen teef ongevraagd bereden werd door een reu is niet op 1 hand te tellen. Nou snauwt ze wel maar sommige honden blijven komen. Niet elke eigenaar kan de verantwoordelijkheid van een ongeholpen hond aan.
Dit dus en als je wat zegt is het frustratie volgens de andere eigenaar, niets seksueel..
En dan bedenken dat 1 van.mijn honden een slechte achterkant en rug heeft