Fretjes: wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:27

Dit is idd echt typisch frettengedrag en dat kun je ze ook niet aanrekenen.
Ze doen waar ze voor gemaakt zijn. Gewoon heel natuurlijk en normaal gedrag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:37

Ik heb je verhaal gelezen en heb zelf dus ook Fretten.
Je schrijft dat ze hun wilde haren verliezen met de jaren. Ik kan je zeggen dat doen ze niet. Vandaar de term frettenstreken. Ik heb 2 dames van bijna dezelfde leeftijd en twee jonge heren van net een jaar.

Mijn fretten zijn zielsgelukkig sinds ze in een buitenverblijf leven. Bij mij hadden ze binnen een ren aan hun kooi. En een grote losloopruimte waar ze soms de hele dag zaten. Soms 4 uurtjes. Maar opgesloten in de kooi was niks voor hun.in de woonkamer los was leuk maar ook gevaarlijk want ze kropen in de prullenbak. Op de bank en dan sprongen ze rustig in mijn koffie. Gooide dvd's uit het tv kastje. Kropen in de kerstboom wat vooral grappig was maar allemaal niet veilig.

Nu hebben ze een 24/7 buiten. Waar alles veilig is en aangepast op hun. Ze hebben een vijvertje. Aarde om te graven een nachthok een grote Volliere dat in hun 30 meter tuin staat en nu is het zo dat als ik ze binnen haal om te spelen ze eigenlijk liever terug willen. Dus ze spelen bijna niet meer binnen.

Wij voeren rauw. 2x per dag. Als ik een keer wat langer van huis ga vraag ik of mijn schoonmoeder kuikens bij ze naar binnen wil gooien.

Maar ik breng wel veel tijd met ze door. Ook toen ze binnen leefde wat hier maar kort was (ik wilde al iets buiten maken) maar plan was buiten/binnen maar dat is veranderd toen ik ze buiten zag. Ze kunnen nu echt volledig fret zijn. En niks is mooier dan dieren gelukkig te zien. Dan maar geen knuffelfretten.

Voor fretten moet je je huis fretproof maken en dat is iets wat je vooraf had kunnen weten. Zeker omdat je vriendin al jaren fretten heeft. En ook je leefwijzen een beetje want fretten hebben aandacht, liefde en veel (kan nooit teveel zijn) loslooptijd nodig. En als ze dat niet krijgen dan worden ze vervelend tenminste voor ons. Maar het zijn dieren die behoeftes hebben en dat gaat dus instinctief.

Een paar foto's.
Ons verblijf is simpel
Maar wel creatief dus.

Afbeelding

Een watertje waar ze o.a ook uit drinken

Afbeelding

Afbeelding

En gewoon om te laten zien dat buiten levende fretten net zo leuk zijn en vaak gezonder. Want een bijkomen voordeel is dat ze voortdurend frisse lucht hebben. En er geen stof ophoopt.

Afbeelding

Afbeelding

Dus mijn tip is kijk of je iets kunt realiseren waar ze zich 24/7 kunnen uitleven met en zonder toezicht. Wat is aangepast voor hun.

VuurVleugels

Re: Fretjes: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 17:59

Volgens mij wordt me nu vooral verweten dat ik 'had kunnen weten dat het zo zou gaan' en dat ik ze niks 'aan mag rekenen'. Allereerst, ik reken ze helemaal niets aan. Denken jullie dat ik ze dit kwalijk neem ofzo? Natuurlijk niet! Laat dieren lekker dieren zijn, in vol ornaat. En ten tweede, als je 14 fretten hebt meegemaakt in je leven, sommigen in paartjes, sommigen alleen, waarvan de eigenaren een redelijk evenredig beeld geven (blijven ondernemend maar worden rustiger etc) én de opvang waar ze zaten zegt dat ze bij hun in huis prima permanent los konden, dan is het niet gek dat ik handel vanuit dat referentiekader. Eén fret meegemaakt ooit hallelujah, maar bij 14 dacht ik een redelijk raamwerk te hebben. Niet dus, pech.

De oplossing is gevonden, ik ga ze naar buiten verhuizen. Heb een mooi tuintje die ik nu toevallig aan het verbouwen ben, dus daar kan ik een mooie grote plek voor ze maken waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn en kunnen razen wat ze willen. Bedankt voor de inspiratie die jullie me hebben gegeven *\o/*

Ik zal niet in de klassieke 'mag hier een slotje op'-bokt slotsom vervallen, maar ik hoop dat als mensen nog willen reageren dat misschien willen doen door de streken van hun monstertjes uit te lichten. Want die in-de-nesten-werken-momentjes zijn er genoeg!

Ik begin: ik heb zo'n Kallax IKEA kast met daarin een nét passende rieten mand op de tweede 'verdieping' van de kast. Ik kwam terug van de wc, en twee vrolijke frettenneuzen keken me aan met 'oh, hoi! Hoe we hier zijn gekomen? Ja geen idee, maar we vermaken ons kostelijk!'. Waarschijnlijk hebben ze de mand vanaf de ene kant een stukje uit de kast geduwd, zijn ze op de kast geklommen en hebben ze zich van de andere kant in de mand laten vallen 8)7 Blijft mooi, hoe ze dat allemaal voor elkaar krijgen..!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:06

Ik denk niet dat je ze iets aan rekend en verwijt je niks. Maar op die pagina's kun je hier heel veel info over lezen en dus ook dat ze gewoon eigenwijze donderstralen zijn en blijven.

Fretten die in een kooi zitten de hele dag worden sloom en als mensen ze nauwelijks loslaten hebben ze ook niet door hoe leuk ze kunnen zijn maar wat een ondeugden. Het advies op veel sites is twee uur per dag los. Nou dan hadden mijn fretten het huis afgebroken. En de hele dag aan de tralies gehangen want die willen niet opgesloten (Er zijn ook ziektes gaande bij fretten die fretten slomer maken en mensen die niet beter weten die denken dat dat normaal is en die hebben dus slome fretjes) dat geeft geen goed beeld. Een gezonde fret is levendig, speels, druk ADHD achtig en eigenlijk vinden ze spelen, rennen etc leuker dan schootzitten en knuffelen. Ze vliegen door de kamer. Verstoppen alles en kruipen overal onder of tussen. Dat is normaal frettengedrag.

Complimenten voor het feit dat je een oplossing zoekt en er echt mee aan de slag gaat +:)+

O en wij hebben ook veel geleerd en fouten in het begin. Van ze loslaten in te grote vrij lege ruimte wat ze angstig maakten tot ze teveel loslaten in de woonkamer die ook hier niet fretproof was. Daar leer je van ook op de pagina's. Geschreven tekst komt rot over. Maar mijn bedoeling was jou in te laten zien dat die fretproof ruimte noodzakelijk is en dat jij daar volgens mij wel mogelijkheden in hebt. En dan zul je zien dat de fretjes veel leuker zijn om te houden.

En foto's of filmpjes van de frettenstreken zijn altijd leuk om te zien. Dus dat is een top idee _/-\o_

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:16

Zorg je wel dat je de grond ook afsluit? Ze graven graag, zij ze alsnog zo ontsnapt ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:01

Er word je niks verweten, vind het alleen vreemd dat je zo een 'typisch' fretten-eigenschap niet wist. Ik heb zelf fretten (en marters) opgevangen, bij een opvang gewerkt, en deed informatie-verschaffing via open-dagen, of telefonisch voor als er gebeld werd. En werkelijk geen enkele fret is hetzelfde.

-Je had de tochtstrip, Speedy, die de hele dag met een pluche hamster rond liep en gewoon ergens ging liggen
-De berggeit, Spruitje, die overal bovenop kwam.. ook al zag je geen mogelijke route.
-Pokke-paco, aka de partner hater, ik mocht er alles mee.. maar iedereen die in de kamer kwam werd gepakt. En altijd op blote huid. Hij liet zich zelfs oppakken door andere mensen als dat betekende dat hij bij hun arm kon komen
-Lady, te lief, die hels werd als we de blafhond geluid lieten maken.

Je leeftijdsverwachting... die van mij zijn 15 geworden. 1 maar 5, die had helaas kanker. Door de onnodige broodfok, en kleurfok van begin 2000 heeft fretten enorm veel zwakker gemaakt. Gelukkig word er nu weer wat beter gefokt. Niet meer op grote, vacht, kleur. Heel blij mee.

Ze doen nu eenmaal alles wat de baas verbied, het zijn echt eikels wat dat betreft. Ik had mijn kamer altijd goed opgeruimd omdat ze alles verslepen wat los of vast zit. Maar goed, ik had dan ook een complete speelhoek. Met een dozen-kasteel, ballenbak, heel veel wasdrogerbuizen, plastic-zakken-doos (ritselzakken!!) en heel veel speelgoed.

Helaas geen fretten meer, maar Papegaaien. Zelfde verhaal trouwens, ook heerlijke eikels! elke 2 maanden een nieuwe telefoonhoes.. die is erg in trek!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:23

Er waren ook nog fokkers die er niet aan mee doen hé. Hier twee jachtlijn fretten en twee wildkleur bij een fokker die bewust niet op kleur etc fokt.
15 was altijd al heel bijzonder maar 10 jaar is geen uitzondering en 12 hoor ik ook vaak, nu nog ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:34

Ik wil nu echt fretten na al jullie verhalen!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:40

De mijne is net zo, kan je ab-so-luut niet 24/7 los laten. Klimt overal op en in, verstopt je spullen, graaft planten uit en noem het maar op. Hij zit ook buiten, gaat prima. En dit soort gedrag leer je ook niet af, zit gewoon in de aard van het diertje. Dan maar alles wat je lief hebt verstoppen en hoog wegleggen voor je ze binnenlaat. :') Afbeelding
Afbeelding
Zo zit mijne erbij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:19

Hey wat een leukerd. Lijkt op onze Ozzy. Ik blijf dat toch stiekum het leukst vinden de wildkleurtjes met dat masker.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:48

BeFunny schreef:
Hey wat een leukerd. Lijkt op onze Ozzy. Ik blijf dat toch stiekum het leukst vinden de wildkleurtjes met dat masker.

Dan hebben ze de boevenmaskers die passen bij het boevenkarakter

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 23:49

EmptyWords schreef:
BeFunny schreef:

Ik wilde ook boevenwildkleurtjes, kwam thuis met harlekijntjes :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:10

EmptyWords schreef:
BeFunny schreef:

Laat Ozzy nou wel ondeugend zijn maar hier de minste boef. Haha. Alhoewel hij is de neushanger :')

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 01:01

BeFunny ik zie nu pas de foto's van je frettenverblijf, wat cool! Zoiets heb ik ook in gedachten ja. Stomme vraag misschien, maar wat voor soort buis heb je liggen, die gele? Mijn fretten zijn relatief fors, 1,5 kilo per fret ongeveer, dus ik heb ook wel een goed diametertje nodig voor mijn buizen.

Ze zien eruit als gelukkige fretten in ieder geval <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:28

Dank je wel wij hebben een drainage buis. Daar hebben we 2 keer 10 meter van gekocht en bij de eerste stukken afgezaagd dus her en der ook kleinere stukken. De diameter is 125mm en mijn heren die in de winter 1600 en 1800 gram zijn gaan daar makkelijk doorheen.

Van de winter hadden wij nog een ander hek maar net de sneeuw waren ze ook helemaal in hun nopjes.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10220594678564114&id=1448860226

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:32

@befunny: wat een heerlijk verblijf voor je fretten!

@ TS: toch knap van je dat je durft toegeven dat je het anders verwacht had. Maar, even knap dat je oplossingen zoekt om hen toch te houden!
Ik lees dat je die oplossing inmiddels gevonden hebt omdat je ze een deel tuin kan geven. Toch heerlijk wanneer ze zo een ruimte kunnen krijgen als bij BeFunny. En mss kun je voor jezelf een gezellig plekje in of voor de ren maken dat je nog fijn bij ze kan zitten en kan genieten van hun capriolen.
Komt goed!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:15

BeFunny schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en heb zelf dus ook Fretten.
Je schrijft dat ze hun wilde haren verliezen met de jaren. Ik kan je zeggen dat doen ze niet. Vandaar de term frettenstreken. Ik heb 2 dames van bijna dezelfde leeftijd en twee jonge heren van net een jaar.

Mijn fretten zijn zielsgelukkig sinds ze in een buitenverblijf leven. Bij mij hadden ze binnen een ren aan hun kooi. En een grote losloopruimte waar ze soms de hele dag zaten. Soms 4 uurtjes. Maar opgesloten in de kooi was niks voor hun.in de woonkamer los was leuk maar ook gevaarlijk want ze kropen in de prullenbak. Op de bank en dan sprongen ze rustig in mijn koffie. Gooide dvd's uit het tv kastje. Kropen in de kerstboom wat vooral grappig was maar allemaal niet veilig.

Nu hebben ze een 24/7 buiten. Waar alles veilig is en aangepast op hun. Ze hebben een vijvertje. Aarde om te graven een nachthok een grote Volliere dat in hun 30 meter tuin staat en nu is het zo dat als ik ze binnen haal om te spelen ze eigenlijk liever terug willen. Dus ze spelen bijna niet meer binnen.

Wij voeren rauw. 2x per dag. Als ik een keer wat langer van huis ga vraag ik of mijn schoonmoeder kuikens bij ze naar binnen wil gooien.

Maar ik breng wel veel tijd met ze door. Ook toen ze binnen leefde wat hier maar kort was (ik wilde al iets buiten maken) maar plan was buiten/binnen maar dat is veranderd toen ik ze buiten zag. Ze kunnen nu echt volledig fret zijn. En niks is mooier dan dieren gelukkig te zien. Dan maar geen knuffelfretten.

Voor fretten moet je je huis fretproof maken en dat is iets wat je vooraf had kunnen weten. Zeker omdat je vriendin al jaren fretten heeft. En ook je leefwijzen een beetje want fretten hebben aandacht, liefde en veel (kan nooit teveel zijn) loslooptijd nodig. En als ze dat niet krijgen dan worden ze vervelend tenminste voor ons. Maar het zijn dieren die behoeftes hebben en dat gaat dus instinctief.

Een paar foto's.
Ons verblijf is simpel
Maar wel creatief dus.

[ [url=m/ZURQNI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een watertje waar ze o.a ook uit drinken

[ [url=m/ow9yHL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RcL3Fp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En gewoon om te laten zien dat buiten levende fretten net zo leuk zijn en vaak gezonder. Want een bijkomen voordeel is dat ze voortdurend frisse lucht hebben. En er geen stof ophoopt.

[ [url=m/XCbFey.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xD99Ri.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus mijn tip is kijk of je iets kunt realiseren waar ze zich 24/7 kunnen uitleven met en zonder toezicht. Wat is aangepast voor hun.

Door dat net/gaas passen ze toch makkelijk heen? Of lukt het ze niet om tegen die gladde platen op te klimmen die je vanaf de grond hebt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:33

Dat net zit er niet voor de fretjes. Ze kunnen idd niet tegen die gladde platen op klimmen en te hoog om te springen.
Ik wilde het tuintje open houden zodat ze gewoon alles van de seizoenen mee krijgen. Maar helaas vliegt hier wel een buizerd rond. En dit is speciaal net die ze ook gebruiken in roofvogelvollieres om ze binnen te houden. En wij dus om ze buiten te houden.

Wij hebben even een tuintje gehad met polycarbonaat platen. Dat was ook glad maar bij de eerste storm was in elkaar gedonderd, vond ik wel jammer want met die platen konden ze erdoorheen kijken en wij ook en zo was er meer contact ook met de hondjes maarja. Toen deze platen icm met metaal hekwerk met palen in de grond geslagen. Het gladde heeft twee grote voordelen. Dus ten eerste dat de fretten er niet tegenop kunnen en ten tweede dat ik de tuinslang erop kan zetten dan is het zo schoon en mede daarom is dichter gaas dan weer niet handig. Ik kan nu van bovenaf spuiten en ook makkelijk de vijver voorzien van extra water zodat hij goed schoon blijft omdat ze er ook uit drinken. Want enkel de filter is niet voldoende.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:09

En even de fretsels voorstellen (de meeste foto's gemaakt tijdens het oplikken zalmpasta ze blijven hier niet stil zitten anders en zo heb ik tenminste een fret in beeld lol. Dit is Nola een bescheiden zacht dametje lief diertje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is haar zus Charley. Alles behalve bescheiden. Een piepdoos. Pittige bijtgraag die wel erg knuffelen houd en heel gezellig en vrolijk rond springt altijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze dikkop en speknek Freddy. De lompste van het stel de Alpha en ontzettend lief.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Ozzy met zijn boevenkop. Een uitvinder, ondeugd, knuffelkont en vrolijke springer ook. Oja broer van Freddy en hij ontwijkt conflict met de dames die hem al meteen om hun pootje wonden. Toen ze hier kwamen.

Afbeelding

Daar heb ik kennelijk maar een foto van geupload haha.

O ja ook even een oudere foto van binnen. Ze vinden denk spelletjes ook heel leuk.
Afbeelding

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:56

Wat een schattige fretjes komen er voorbij <3
Mijn fretjes kon ik ook zeker niet zonder toezicht alleen in huis los laten lopen. Ook niet toen ze wat ouder werden. Ik heb ook een buitenkooi gehad en een binnenkooi. Ze leefde eigenlijk altijd buiten maar met hete dagen in de zomer dan haalde ik ze naar binnen.

TS hopelijk gaat het beter worden als je ze lekker in hun buitenverblijf kunt laten ravotten. Heel veel succes en ik hoop dat jij en je vriend snel samen kunnen genieten van de fretjes +:)+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 18:50

BeFunny en anderen die hun fretten buiten houden, hoe doen jullie het met poepen/plassen? Hebben jullie kattenbakken staan, kranten, niks?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:00

VuurVleugels schreef:
BeFunny en anderen die hun fretten buiten houden, hoe doen jullie het met poepen/plassen? Hebben jullie kattenbakken staan, kranten, niks?

Wij hebben in het hok een open kattenbak en een hoekbak. Met houtkorrels.

In het tuintje zelf niks. Daar doen ze in een hoek wel hun behoefde maar dat schep ik er uit en klaar is Kees. In de bakken doen ze eigenlijk bijna nooit iets. Toen ze binnen stonden wel. Dus die staan hier meer voor de sier. Ze doen het vooral in één hoek buiten dus dat is wel makkelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:08

Overigens zijn er ook mensen die zo'n tuintje hebben met daarin een konijnenhok. In principe als je een ren hebt hoeven ze niet ook een kooi. Wel een veilige slaapplek. Wij hadden een houten zware kist in het hok staan met een klep "maar die was best zwaar" bovenin maar ik kon er heel lastig bij om schoon te maken en onderin kon ik net niet komen. Dus die hebben we eruit gehaald. Nu staat er een plastic bak met een deksel boven in en een buis aan de voorkant. Maar nu met het warme weer heb ik die los in het tuintje staan op de grond dat is snachts lekker koel. Buiten heb je wel een goed nachthok nodig.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:16

Ik gebruik kattenbakken, daar doet ie z’n behoefte wel. We hebben een oude kast omgetoverd tot slaaphok, zo heeft hij 3 verdiepingen en daarbij de vaste ren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:51

Klein uppje om het toppic levendig te houden. Misschien ook wel leuk om de titel te veranderen omdat TS eruit is
Als er tenminste behoefte is aan een Wie heeft er fretten? Kletstoppic een leuke naam is Frettenstreken? Ook leuk voor mensen die twijfelen " om fretten aan te schaffen en daar vragen over hebben. Ook al is het een paardenforum. Er zijn veel meer onderwerpen en fretjes zijn gewoon superleuk :j