Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EmptyWords schreef:BeFunny schreef:Hey wat een leukerd. Lijkt op onze Ozzy. Ik blijf dat toch stiekum het leukst vinden de wildkleurtjes met dat masker.
Dan hebben ze de boevenmaskers die passen bij het boevenkarakter
BeFunny schreef:Ik heb je verhaal gelezen en heb zelf dus ook Fretten.
Je schrijft dat ze hun wilde haren verliezen met de jaren. Ik kan je zeggen dat doen ze niet. Vandaar de term frettenstreken. Ik heb 2 dames van bijna dezelfde leeftijd en twee jonge heren van net een jaar.
Mijn fretten zijn zielsgelukkig sinds ze in een buitenverblijf leven. Bij mij hadden ze binnen een ren aan hun kooi. En een grote losloopruimte waar ze soms de hele dag zaten. Soms 4 uurtjes. Maar opgesloten in de kooi was niks voor hun.in de woonkamer los was leuk maar ook gevaarlijk want ze kropen in de prullenbak. Op de bank en dan sprongen ze rustig in mijn koffie. Gooide dvd's uit het tv kastje. Kropen in de kerstboom wat vooral grappig was maar allemaal niet veilig.
Nu hebben ze een 24/7 buiten. Waar alles veilig is en aangepast op hun. Ze hebben een vijvertje. Aarde om te graven een nachthok een grote Volliere dat in hun 30 meter tuin staat en nu is het zo dat als ik ze binnen haal om te spelen ze eigenlijk liever terug willen. Dus ze spelen bijna niet meer binnen.
Wij voeren rauw. 2x per dag. Als ik een keer wat langer van huis ga vraag ik of mijn schoonmoeder kuikens bij ze naar binnen wil gooien.
Maar ik breng wel veel tijd met ze door. Ook toen ze binnen leefde wat hier maar kort was (ik wilde al iets buiten maken) maar plan was buiten/binnen maar dat is veranderd toen ik ze buiten zag. Ze kunnen nu echt volledig fret zijn. En niks is mooier dan dieren gelukkig te zien. Dan maar geen knuffelfretten.
Voor fretten moet je je huis fretproof maken en dat is iets wat je vooraf had kunnen weten. Zeker omdat je vriendin al jaren fretten heeft. En ook je leefwijzen een beetje want fretten hebben aandacht, liefde en veel (kan nooit teveel zijn) loslooptijd nodig. En als ze dat niet krijgen dan worden ze vervelend tenminste voor ons. Maar het zijn dieren die behoeftes hebben en dat gaat dus instinctief.
Een paar foto's.
Ons verblijf is simpel
Maar wel creatief dus.
[ [url=m/ZURQNI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een watertje waar ze o.a ook uit drinken
[ [url=m/ow9yHL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RcL3Fp.jpg]Afbeelding[/url] ]
En gewoon om te laten zien dat buiten levende fretten net zo leuk zijn en vaak gezonder. Want een bijkomen voordeel is dat ze voortdurend frisse lucht hebben. En er geen stof ophoopt.
[ [url=m/XCbFey.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xD99Ri.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus mijn tip is kijk of je iets kunt realiseren waar ze zich 24/7 kunnen uitleven met en zonder toezicht. Wat is aangepast voor hun.
VuurVleugels schreef:BeFunny en anderen die hun fretten buiten houden, hoe doen jullie het met poepen/plassen? Hebben jullie kattenbakken staan, kranten, niks?