Koe abnormaal of niet ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:45

Wij hebben hier thuis nu een hele oude koe,ze geeft geen melk meer,hebben haar niet meer laten dekken,we willen haar niet wegdoen want het is onze lieveling maar ze ziet er niet meer zo fraai uit als de rest van de koppel.Wij hebben hier thuis wel discussie over houden of niet want er rijden veel mensen langs het weiland en krijgen we zo geen problemen.. Oude dieren en mensen zijn niet op zijn mooist meer maar ze zijn vaak nog niet af.Het is niet altijd verwaarlozing.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:50

Veriye schreef:
Vind het juist goed dat je melding hebt gemaakt. Er zitten zoveel koeien in echt schandalige omstandigheden.

Waar? Hoe?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:35

Wesseltje schreef:
Op basis van wat ik zie, te mager. Goed dat je melding hebt gemaakt. Beter een keer teveel dan te weinig.

Zo denk ik er ook over! :j

Palmera

Re: Koe abnormaal of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:41

Goed gedaan TS. Teveel mensen kijken weg of bagetaliseren. En daar zijn teveel dieren de dupe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:48

Thioro schreef:
Melkkoeien staat meestal wel wat scherper maar die witte ziet er inderdaad wel te mager uit.
Je weet alleen niet waarom ze zo mager is, een melding maken voor een mager dier waarvan je niet weet waarom het zo mager is is misschien wat kort door de bocht maar je ongerustheid is begrijpelijk.

[ [url=m/zrZOdj.png]Afbeelding[/url] ]

Meer dan 3 wil je ook niet hebben, zo vet krijgen ze alleen maar problemen.
Maar met een 1 heb je ook problemen.

Dit geldt dan wel voor de holsteiner.

Wij zien onze koeien graag rond type 4(mrij)

Koeien op de foto zijn idd te mager.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 00:27

Om hier melding van te maken vind ik echt veel te ver gaan. Als je zulke koeien op stal of in de weide ziet is het goed, maar in dit geval niet. Koeien van een boer staan normaliter nooit in een trailer. Dus je kunt er van uit gaan dat deze in de trailer van een handelaar of een slager staan. En dus naar alle waarschijnlijkheid hun laatste rit.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 00:39

Nou, ik vind het supertriest om hiervan melding te maken. Als je je zoveel zorgen had gemaakt, had je er toch achteraan kunnen blijven rijden en daarna de chauffeur kunnen aanspreken in plaats van meteen de overheidsdiensten op hem af te sturen?

Hoe zou je het zelf vinden als je met een mager kind over straat gaat en mensen bellen meteen Veilig Thuis voor je zonder te vragen waarom je kind mager is? Misschien is het wel ziek ofzo.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 00:49

in jurrasicpark @ the polder is dit heel normaal, maak daar ook een melding van

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 01:00

Mazida schreef:
Nou, ik vind het supertriest om hiervan melding te maken. Als je je zoveel zorgen had gemaakt, had je er toch achteraan kunnen blijven rijden en daarna de chauffeur kunnen aanspreken in plaats van meteen de overheidsdiensten op hem af te sturen?

Hoe zou je het zelf vinden als je met een mager kind over straat gaat en mensen bellen meteen Veilig Thuis voor je zonder te vragen waarom je kind mager is? Misschien is het wel ziek ofzo.

Ik zou blij zijn dat er mensen zijn die zich om andere levende wezens bekommeren en als alles in orde is, dan ben je zo weer van de controlerende instantie af. Ik vind wat ik zie in de trailer ook veel te mager. Voor het zelfde geldt is wel meer aan de hand en heeft TS hier in wat kunnen betekenen. Die dieren kunnen helaas zelf geen melding maken, dus moet de betrokken mens dat doen.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 01:23

Ik snap het probleem niet? Als de eigenaar/vervoeder gewoon een goede reden hiervoor heeft en zich kan verantwoorden is er toch totaal niks aan de hand? Beter het zekere voor het onzekere nemen toch, zeker als je gevoel dat zegt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:13

Maranta schreef:
Thioro schreef:
Melkkoeien staat meestal wel wat scherper maar die witte ziet er inderdaad wel te mager uit.
Je weet alleen niet waarom ze zo mager is, een melding maken voor een mager dier waarvan je niet weet waarom het zo mager is is misschien wat kort door de bocht maar je ongerustheid is begrijpelijk.

[ [url=m/zrZOdj.png]Afbeelding[/url] ]

Meer dan 3 wil je ook niet hebben, zo vet krijgen ze alleen maar problemen.
Maar met een 1 heb je ook problemen.

Koeien op de foto zijn holsteiners.
En idd te mager, zelfs voor hun ras.
Maar het is nu eenmaal een ras dat meestal wat scherp staat en heel makkelijk vermagerd bij de minste problemen.
(Ben zelf niet echt fan van HF, ze mogen dan wel top produceerders zijn, het gaat ten koste van henzelf en ik vind hen vergeleken bij andere melkrassen een zwak gestel hebben).

Het feit dat ze niet in een klassieke veewagen staan doet mij trouwens ook vermoeden dat ze niet door een boer of handelaar vervoerd worden. Naar het slachthuis denk ik ook niet, zo mager brengt dat niets op.
Dus misschien was het juist wel een vervoer naar een dierenarts of een of andere reddingsactie. Maargoed, we weten het verder niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:50

grizzlybear schreef:
Ik snap het probleem niet? Als de eigenaar/vervoeder gewoon een goede reden hiervoor heeft en zich kan verantwoorden is er toch totaal niks aan de hand? Beter het zekere voor het onzekere nemen toch, zeker als je gevoel dat zegt.

Ja dit, beter 1x teveel gemeld dan een keer te weinig toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:11

Ik snap niet dat mensen dit niet vinden kunnen. Hoe vaak kijken mensen niet weg? Want er zal wel een goede reden zijn, het is mijn zaak niet? En dan is het commentaar waarom heeft niemand gebeld. Als de eigenaar een goed verhaal heeft is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:23

Thioro schreef:
Maranta schreef:

Koeien op de foto zijn holsteiners.
En idd te mager, zelfs voor hun ras.
Maar het is nu eenmaal een ras dat meestal wat scherp staat en heel makkelijk vermagerd bij de minste problemen.
(Ben zelf niet echt fan van HF, ze mogen dan wel top produceerders zijn, het gaat ten koste van henzelf en ik vind hen vergeleken bij andere melkrassen een zwak gestel hebben).

Het feit dat ze niet in een klassieke veewagen staan doet mij trouwens ook vermoeden dat ze niet door een boer of handelaar vervoerd worden. Naar het slachthuis denk ik ook niet, zo mager brengt dat niets op.
Dus misschien was het juist wel een vervoer naar een dierenarts of een of andere reddingsactie. Maargoed, we weten het verder niet.

Ligt er aan hoe groot de boer is. Zelf hebben we ook een soortgelijke veekar. Alleen om de pinken te vervoeren, na het land en terug.

Zelf ben ik ook geen fan van hf, mankeren idd gauw iets. En kunnen weinig hebben. En die uitstekende delen, zijn niet mijn ding.

Bij ons is verderop ook een boer, die al jaren zijn koeien veelste mager heeft. Melk word al niet eens meer opgehaald, teveel waarschuwingen. Maar geen enkele instantie doet wat met de meldingen. Dieptriest!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:32

Ik ben benieuwd of iedereen die de melding van TS overdreven vind dit ook zou vinden als het dergelijk gevormde paardenheupen in een trailer zouden zijn i.p.v hun biefstuk. ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:37

Maranta schreef:
Ligt er aan hoe groot de boer is. Zelf hebben we ook een soortgelijke veekar. Alleen om de pinken te vervoeren, na het land en terug.

Zelf ben ik ook geen fan van hf, mankeren idd gauw iets. En kunnen weinig hebben. En die uitstekende delen, zijn niet mijn ding.

Bij ons is verderop ook een boer, die al jaren zijn koeien veelste mager heeft. Melk word al niet eens meer opgehaald, teveel waarschuwingen. Maar geen enkele instantie doet wat met de meldingen. Dieptriest!

Zo'n boer hebben we hier ook, bodemloze financiële put en zelfs de kadavers worden niet meer opgehaald.
Iedereen kan daar wel heel nobel meldingen over doen, geen enkele instantie die iets onderneemt.
Het zet kwaad bloed bij de andere boeren in de buurt die hun zaken wel op orde hebben en zij krijgen wèl controles van de betreffende instanties. Laatste keer heeft een boer ze manu militari het erf af gebonjourd en hen fijn doorgewezen naar de buren waar nooit iemand komt controleren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:03

Palmera schreef:
Ik ben benieuwd of iedereen die de melding van TS overdreven vind dit ook zou vinden als het dergelijk gevormde paardenheupen in een trailer zouden zijn i.p.v hun biefstuk. ;)

Jep dat zou ik ook niet hebben gedaan omdat je geen idee hebt waar dat paard heen vervoerd wordt. Stel het is het laatste ritje naar de dierenarts om in te slapen na weken proberen thuis te behandelen. Heel verdrietig en dan krijg je 3 weken later nog een inspecteur op de stoep die komt vragen waarom je paard zo mager was? Ik zou dat best wel erg vinden als mensen daar anoniem over hebben gebeld, terwijl het al zo verdrietig is.

Nu is het met vee wellicht minder emotioneel, maar onderschat dat trouwens ook niet. Anoniem melden is zo makkelijk, terwijl gewoon informeren bij de eigenaar in mijn ogen de eerste stap is.
(Situaties van grootschalige, doelbewuste verwaarlozing uitgezonderd uiteraard, dat moet hard aangepakt worden)

Onderschat de mentale gevolgen van zo’n melding niet voor de veehouder als het niet gegrond is. De melding is letterlijk gedaan op basis van het beeld van de kont van twee koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:01

Palmera schreef:

Ja hoor, al meerdere meldingen bij de boer verderop.

Word alleen niks mee gedaan :(

Koeien zijn voor mij niet alleen biefstuk. Jammer dat je dat zo beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:03

Thioro schreef:
Maranta schreef:

Zo'n boer hebben we hier ook, bodemloze financiële put en zelfs de kadavers worden niet meer opgehaald.
Iedereen kan daar wel heel nobel meldingen over doen, geen enkele instantie die iets onderneemt.
Het zet kwaad bloed bij de andere boeren in de buurt die hun zaken wel op orde hebben en zij krijgen wèl controles van de betreffende instanties. Laatste keer heeft een boer ze manu militari het erf af gebonjourd en hen fijn doorgewezen naar de buren waar nooit iemand komt controleren.

Hier komen ze wel controleren bij de boer, maar gebeurt gewoon niks.

Beestjes zijn graat en graatmager. Word er gewoon verdrietig van, als ik er langs rijdt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:09

Mazida schreef:

Als er niks aan de hand is zal de betreffende eigenaar vd koe een gesprekje krijgen van hoe het komt dat de koe zo mager is en als hij een verkleuring heeft en er wat aan doet, is het verder afgehandeld, dus nee absoluut niet schandalig! Schandalig is pas als je hier niks mee doet. Wie weet heeft deze bier een stal vol met zulke koeien, maar nee hoor, vooral geen melding maken... Beetje omgekeerde wereld.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:13

idylle schreef:
Mazida schreef:

Als er niks aan de hand is zal de betreffende eigenaar vd koe een gesprekje krijgen van hoe het komt dat de koe zo mager is en als hij een verkleuring heeft en er wat aan doet, is het verder afgehandeld, dus nee absoluut niet schandalig! Schandalig is pas als je hier niks mee doet. Wie weet heeft deze bier een stal vol met zulke koeien, maar nee hoor, vooral geen melding maken... Beetje omgekeerde wereld.

Precies dit

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:34

future_vet schreef:
Palmera schreef:

Jep dat zou ik ook niet hebben gedaan omdat je geen idee hebt waar dat paard heen vervoerd wordt. Stel het is het laatste ritje naar de dierenarts om in te slapen na weken proberen thuis te behandelen. Heel verdrietig en dan krijg je 3 weken later nog een inspecteur op de stoep die komt vragen waarom je paard zo mager was? Ik zou dat best wel erg vinden als mensen daar anoniem over hebben gebeld, terwijl het al zo verdrietig is.

Nu is het met vee wellicht minder emotioneel, maar onderschat dat trouwens ook niet. Anoniem melden is zo makkelijk, terwijl gewoon informeren bij de eigenaar in mijn ogen de eerste stap is.
(Situaties van grootschalige, doelbewuste verwaarlozing uitgezonderd uiteraard, dat moet hard aangepakt worden)

Onderschat de mentale gevolgen van zo’n melding niet voor de veehouder als het niet gegrond is. De melding is letterlijk gedaan op basis van het beeld van de kont van twee koeien.

Als je daar al niet tegen kunt dan moet je misschien eens met iemand gaan praten. Kom zeg, het is niet de FIOD die een inval komt doen met grof geweld.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:43

Als ik naar de foto kijk lijkt de koe toch echt bij BCS van uitgemergeld te komen, en dat is echt niet goed. Koeien mogen (al is het afhankelijk per situatie) midden in de lactatie uitzakken naar de 2 maar daar eigenlijk niet onder komen. Nu, als ze ziek worden vallen ze inderdaad al snel af maar dat is dus het ding: Je weet het nooit.

Nu wordt de koe vervoerd dus er wordt íets meegedaan, maar je weet inderdaad niet wat. En ook als het een ritje naar de slacht is of een weide om het dier nog even aan te laten vetten, wat dan nog?? Ook dan zou ik toch graag zeker willen zijn dat er niet nog even magere koeien op het land staan. Daarnaast kun je de chauffeur wel aanspreken, maar dan moet je die wel op zn mooie blauwe oogjes geloven als die zegt dat die specifieke koe gewoon heel ziek is geweest. Als ie zn dieren wel mishandelt, zal hij dat waarschijnlijk niet toegeven.
Vergelijk de slechtste uitkomst bij wel/niet melden: Is dat vervelend als je net afscheid hebt moeten nemen van je geliefde koe waar je heel veel moeite voor hebt gedaan? Ja! Maar als de rest er tiptop uit ziet, heb je weinig te vrezen.
En als je niet meld? Worst case scenario is dan dat alles er zo slecht bijstaat, maar het nooit gemeld wordt omdat mensen niet willen oordelen en daarom ook niet willen melden.

Melden is niet iemand veroordelen. Melden kan ook neutraal blijven zijn: 'Ik weet niet wat er aan de hand is, juist daarom neem ik het zekere voor het onzekere en meld ik het! Dus absoluut niet schamen als je het gemeld hebt, en je vooral niet laten ompraten door mensen die graag 'niet willen veroordelen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:56

Palmera schreef:

Als een dier, ten tijde dat ik het zie, door een particulier wordt vervoerd, nee dan meld ik niet.
Staan dieren op locatie en zien er zo uit, dan bel ik zeker.

Het is in mijn optiek niet weg kijken. Er wordt op het moment dat ik het zie, want het dier wordt vervoerd, immers actie ondernomen met het dier. Daar zit voor mij het verschil.

En nee, ik zie een koe niet als biefstuk, fijne opmerking gooi je er weer in.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:19

Palmera schreef:

Als ik bij paarden de heupen zo uit zie steken... Vraag ik mij af of het paard nog leeft ;) Compleet andere bouw dan FH-koeien.

Maar afijn. Ok kom zelf van een veehouderij en zou bij vervoer van dieren niet snel een melding maken. (Uitzonderingen daargelaten. Bijvoorbeeld veewagens die op instorten staan... Maar dat gaat dan via de politie).

Als er vele magere dieren in een weide staan zou ik mij eerst afvragen of de wei niet is voor het bijmesten van de koeien. Nog even een paar maanden op het gras en dan naar de slacht.

En uhm... Paardenrookvlees is ook lekker hoor ;)