Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Melkkoeien staat meestal wel wat scherper maar die witte ziet er inderdaad wel te mager uit.
Je weet alleen niet waarom ze zo mager is, een melding maken voor een mager dier waarvan je niet weet waarom het zo mager is is misschien wat kort door de bocht maar je ongerustheid is begrijpelijk.
[ [url=m/zrZOdj.png]Afbeelding[/url] ]
Meer dan 3 wil je ook niet hebben, zo vet krijgen ze alleen maar problemen.
Maar met een 1 heb je ook problemen.
Mazida schreef:Nou, ik vind het supertriest om hiervan melding te maken. Als je je zoveel zorgen had gemaakt, had je er toch achteraan kunnen blijven rijden en daarna de chauffeur kunnen aanspreken in plaats van meteen de overheidsdiensten op hem af te sturen?
Hoe zou je het zelf vinden als je met een mager kind over straat gaat en mensen bellen meteen Veilig Thuis voor je zonder te vragen waarom je kind mager is? Misschien is het wel ziek ofzo.
Maranta schreef:Thioro schreef:Melkkoeien staat meestal wel wat scherper maar die witte ziet er inderdaad wel te mager uit.
Je weet alleen niet waarom ze zo mager is, een melding maken voor een mager dier waarvan je niet weet waarom het zo mager is is misschien wat kort door de bocht maar je ongerustheid is begrijpelijk.
[ [url=m/zrZOdj.png]Afbeelding[/url] ]
Meer dan 3 wil je ook niet hebben, zo vet krijgen ze alleen maar problemen.
Maar met een 1 heb je ook problemen.
Dit geldt dan wel voor de holsteiner.
Wij zien onze koeien graag rond type 4(mrij)
Koeien op de foto zijn idd te mager.
grizzlybear schreef:Ik snap het probleem niet? Als de eigenaar/vervoeder gewoon een goede reden hiervoor heeft en zich kan verantwoorden is er toch totaal niks aan de hand? Beter het zekere voor het onzekere nemen toch, zeker als je gevoel dat zegt.
Thioro schreef:Maranta schreef:
Dit geldt dan wel voor de holsteiner.
Wij zien onze koeien graag rond type 4(mrij)
Koeien op de foto zijn idd te mager.
Koeien op de foto zijn holsteiners.
En idd te mager, zelfs voor hun ras.
Maar het is nu eenmaal een ras dat meestal wat scherp staat en heel makkelijk vermagerd bij de minste problemen.
(Ben zelf niet echt fan van HF, ze mogen dan wel top produceerders zijn, het gaat ten koste van henzelf en ik vind hen vergeleken bij andere melkrassen een zwak gestel hebben).
Het feit dat ze niet in een klassieke veewagen staan doet mij trouwens ook vermoeden dat ze niet door een boer of handelaar vervoerd worden. Naar het slachthuis denk ik ook niet, zo mager brengt dat niets op.
Dus misschien was het juist wel een vervoer naar een dierenarts of een of andere reddingsactie. Maargoed, we weten het verder niet.
Maranta schreef:Ligt er aan hoe groot de boer is. Zelf hebben we ook een soortgelijke veekar. Alleen om de pinken te vervoeren, na het land en terug.
Zelf ben ik ook geen fan van hf, mankeren idd gauw iets. En kunnen weinig hebben. En die uitstekende delen, zijn niet mijn ding.
Bij ons is verderop ook een boer, die al jaren zijn koeien veelste mager heeft. Melk word al niet eens meer opgehaald, teveel waarschuwingen. Maar geen enkele instantie doet wat met de meldingen. Dieptriest!
Palmera schreef:Ik ben benieuwd of iedereen die de melding van TS overdreven vind dit ook zou vinden als het dergelijk gevormde paardenheupen in een trailer zouden zijn i.p.v hun biefstuk.
Palmera schreef:Ik ben benieuwd of iedereen die de melding van TS overdreven vind dit ook zou vinden als het dergelijk gevormde paardenheupen in een trailer zouden zijn i.p.v hun biefstuk.
Thioro schreef:Maranta schreef:Ligt er aan hoe groot de boer is. Zelf hebben we ook een soortgelijke veekar. Alleen om de pinken te vervoeren, na het land en terug.
Zelf ben ik ook geen fan van hf, mankeren idd gauw iets. En kunnen weinig hebben. En die uitstekende delen, zijn niet mijn ding.
Bij ons is verderop ook een boer, die al jaren zijn koeien veelste mager heeft. Melk word al niet eens meer opgehaald, teveel waarschuwingen. Maar geen enkele instantie doet wat met de meldingen. Dieptriest!
Zo'n boer hebben we hier ook, bodemloze financiële put en zelfs de kadavers worden niet meer opgehaald.
Iedereen kan daar wel heel nobel meldingen over doen, geen enkele instantie die iets onderneemt.
Het zet kwaad bloed bij de andere boeren in de buurt die hun zaken wel op orde hebben en zij krijgen wèl controles van de betreffende instanties. Laatste keer heeft een boer ze manu militari het erf af gebonjourd en hen fijn doorgewezen naar de buren waar nooit iemand komt controleren.
Mazida schreef:Nou, ik vind het supertriest om hiervan melding te maken. Als je je zoveel zorgen had gemaakt, had je er toch achteraan kunnen blijven rijden en daarna de chauffeur kunnen aanspreken in plaats van meteen de overheidsdiensten op hem af te sturen?
Hoe zou je het zelf vinden als je met een mager kind over straat gaat en mensen bellen meteen Veilig Thuis voor je zonder te vragen waarom je kind mager is? Misschien is het wel ziek ofzo.
idylle schreef:Mazida schreef:Nou, ik vind het supertriest om hiervan melding te maken. Als je je zoveel zorgen had gemaakt, had je er toch achteraan kunnen blijven rijden en daarna de chauffeur kunnen aanspreken in plaats van meteen de overheidsdiensten op hem af te sturen?
Als er niks aan de hand is zal de betreffende eigenaar vd koe een gesprekje krijgen van hoe het komt dat de koe zo mager is en als hij een verkleuring heeft en er wat aan doet, is het verder afgehandeld, dus nee absoluut niet schandalig! Schandalig is pas als je hier niks mee doet. Wie weet heeft deze bier een stal vol met zulke koeien, maar nee hoor, vooral geen melding maken... Beetje omgekeerde wereld.
future_vet schreef:Palmera schreef:Ik ben benieuwd of iedereen die de melding van TS overdreven vind dit ook zou vinden als het dergelijk gevormde paardenheupen in een trailer zouden zijn i.p.v hun biefstuk.
Jep dat zou ik ook niet hebben gedaan omdat je geen idee hebt waar dat paard heen vervoerd wordt. Stel het is het laatste ritje naar de dierenarts om in te slapen na weken proberen thuis te behandelen. Heel verdrietig en dan krijg je 3 weken later nog een inspecteur op de stoep die komt vragen waarom je paard zo mager was? Ik zou dat best wel erg vinden als mensen daar anoniem over hebben gebeld, terwijl het al zo verdrietig is.
Nu is het met vee wellicht minder emotioneel, maar onderschat dat trouwens ook niet. Anoniem melden is zo makkelijk, terwijl gewoon informeren bij de eigenaar in mijn ogen de eerste stap is.
(Situaties van grootschalige, doelbewuste verwaarlozing uitgezonderd uiteraard, dat moet hard aangepakt worden)
Onderschat de mentale gevolgen van zo’n melding niet voor de veehouder als het niet gegrond is. De melding is letterlijk gedaan op basis van het beeld van de kont van twee koeien.