Kitten wil niet eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:54

Smeerbare dingen kan je ook proberen aan een voorpootje te smeren. De meeste katten zijn zo proper dat ze zich daar aan gaan storen en zich gaan wassen, en het zo dus oplikken. Als hij daarmee de smaak te pakken kan krijgen, begint ie misschien zelf te eten.

De pap kan je ook met de fles geven. Die van ons was er gek op, nadat hij de eerste keer nogal kieskeurig deed. Eens hij echt proefde hoe dat smaakte, ging hij bijna in zijn bakje staan om maar geen druppel te missen.

Voederspuitje kan ook. Ik doe dat persoonlijk liever niet, maar als het beestje moet eten, moet het...

Hou de ontlasting in de gaten. Mijn kitten heeft het niet gehaald doordat alles ophoopte in de darm. Daardoor kreeg hij de voedingsstoffen niet binnen, alsook niet voldoende vocht (en hij at en dronk ZO veel!), waardoor hij niet bijkwam, verzwakte, en niet meer kon poepen.

Wat hier ook enorm goed ging, was de soep voor katten van Sheba (helemaal links op onderstaande foto).

Mijn kleine Loki zijn wereldkeuken...
Afbeelding

Wat je kan doen, moet doen, is dagelijks wegen. Bij ons ging dat erg makkelijk omdat wij maar 1 poezenbeestje hadden - ik woog dus niet enkel mijn kitten, maar ook zijn voer/drank. Zo kon ik goed zien of/hoeveel hij op had.

boemel

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 15:51

Ik heb net wat smeerbaars rond zn snoetje geplakt.
Hij keek heel boos,maar kwam binnen no time terug voor meer.
En heeft t nu dus wel gegeten.
Volgende stap is een kittenbrokje met wat smeerbaars erop

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:53

boemel schreef:
Ik heb net wat smeerbaars rond zn snoetje geplakt.
Hij keek heel boos,maar kwam binnen no time terug voor meer.
En heeft t nu dus wel gegeten.
Volgende stap is een kittenbrokje met wat smeerbaars erop

*\o/*

FeverGloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:49

Het kan helpen om het natvoer of de melk een klein beetje te verwarmen. Wanneer ze een snotneus hebben is het reukvermogen vaak ook verminderd en opwarmen maakt de geur van het eten net wat sterker. Sterkte!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:15

Ik heb een kat gehad die niet had geleerd om brokjes te eten.. De fokker had er jogurt doorheen gedaan omdat hij ze niet wilde eten.

Het is nooit meer goedgekomen... Echt alle brokjes geprobeerd, hij zag het gewoon niet als eetbaar, zelfs niet met heel veel honger.
Natvoer at hij wel en uiteindelijk hebben we liquid snack gevonden, als we brokjes daarmee mengde dan at hij ze wel. Maar alleen vers gemengd, heel gedoe dus :=

Zijn zus eet wel gewoon brokjes. Ik hoop dat die van jou het ook gaat lusten!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 18:17

Nou de liquid snacks vindt ie inmiddels fantastisch.
En over een brokje heen ook.
Hij likt t brokje af en laat t liggen.

Volgens zn vorige eigenaar is ie gek op Brintapap.
Dat ga ik zo maar eens proberen. :o

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:20

Het begin is er, fijn!!

En als je het brokje nou verkruimelt (hammertime :+ ) en er doorheen mengt? Went ‘ie aan de smaak.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 18:28

jiehaaa schreef:
Het begin is er, fijn!!

En als je het brokje nou verkruimelt (hammertime :+ ) en er doorheen mengt? Went ‘ie aan de smaak.

Ja, das een goede.
Ff zien dat iemand anders moederpoes vasthoudt, want zij eet alles op :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:23

boemel schreef:

Ga dan liever voor de kitten-pap, daar zitten veel voedingsstoffen in :)
Een achterstand op deze leeftijd wil je echt niet... Groeien is super vermoeiend en eist heel veel energie van die kleintjes, een goeie start in het leven is echt super belangrijk.

Heb je de mousse al geprobeerd? Die is iets vaster dan liquid, maar nog steeds vrij vloeibaar :)

Ik zou niet willen dat je meemaakt waar wij nu onder gebukt lopen...

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:46

boemel schreef:

Het zal misschien niet helemaal het beste geschikt zijn, maar wij hadden ook een kitten die heel ziek is geweest en niet wilde eten. Ze heeft een hele tijd ook alleen maar Brintapap gegeten en dat ging goed. Ze is nu inmiddels behoorlijk bijgekomen en weegt 6 kilo. Ze is een Noorse boskat maar wel vrij klein gebleven, dus haar gewicht is prima zo. Als hij dus echt niets wil eten zou je inderdaad Brintapap even als alternatief kunnen geven.
Wat de katten hier erg lekker vinden is gourmet hartig torentje.

Eet hij wel van een stenen schoteltje? Sommige katten zijn gevoelig voor bepaalde etensbakjes met hoge rand, die zijn niet snorhaarvriendelijk en geen plastic daar zitten bepaalde stoffen in die ze niet fijn vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:10

Ik zou een blikje hills A/D (bij de DA) of Royal Canin kittenmousse (dierenspeciaalzaak) halen. Ze zijn nog te jong en te kwetsbaar om nu al achter standen op te lopen.
Beide kun je verdunnen in een spuitje.
AD is een wondermiddel dat vaak alle dieren wel lusten en zit vol met voedingsstoffen dat ze met een klein beetje ook al toe kunnen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:12

Nyaleti schreef:
Ik zou een blikje hills A/D (bij de DA) of Royal Canin kittenmousse (dierenspeciaalzaak) halen. Ze zijn nog te jong en te kwetsbaar om nu al achter standen op te lopen.
AD is een wondermiddel dat vaak alle dieren wel lusten en zit vol met voedingsstoffen dat ze met een klein beetje ook al toe kunnen.

Mijn DA beweerde vol overgave dat Royal Canin "junkfood voor katten" is...
Geheel toevallig verkoopt mijn DA natuurlijk zelf kattenvoer...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 22:13

Ik heb een mix gemaakt van brinta met kittenmelk en water en kittenbrokken en hij heeft gewoon lopen vreten.

Brinta is hij gewend begreep ik.
Hij rent, speelt en klimt. Oogjes zijn weer mooi droog, heb m niet meer horen niezen, dus hij lijkt goed op te knappen.
Ben morgen weer in een andere dierenwinkel en zal een ander merk kittenvoer meenemen.
Hoofdzaak is nu dat ie beter brokjes gaat eten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:17

LWDaisy schreef:
Nyaleti schreef:

Mijn DA beweerde vol overgave dat Royal Canin "junkfood voor katten" is...
Geheel toevallig verkoopt mijn DA natuurlijk zelf kattenvoer...

Is het ook :)) ik zou voor een volwassen kat nooit royal Canin aanraden. Ook voor dieet / veterinaire voeding liever een ander merk. Veel troep en al die rasspecifieke voeding is ook marketing.
Maar, de kittenmousse is top. Dit is het enige wat ik ken (uitzondering hier en daar zoals de Hills A/D maar dat kun je volgens mij niet halen bij een Pets place oid) wat echt een andere substantie heeft dan gewoon natvoerblikjes en dus ook echt makkelijker gegeten wordt.

Boemel: heb je al kittenvoeding van Specific geprobeerd? Dit is op basis van vis en volgens mij zijn de meeste brokken op vleesbasis. Check vooral eventjes of het ook echt kleinere brokjes zijn want mijn kittens nu eten vanalles, als het maar klein is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 22:20

Ik voer mijn katten al jaren Iams naar tevredenheid en volgens de dierenarts is dit prima.

Ik koop dat trouwens online in 10kg zakken, is helemaal niet duur.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:30

Toen mijn katten bij mij kwamen met 6 weken (de dierenarts moest toen zo nodig moederpoes steriliseren, waardoor de kittens niet meer mochten drinken) hebben ze ook de kittenmelk gehad van Lactol en ze waren er gek op! Ik heb het die van mij extra lang gegeven omdat ze zo vroeg bij de moeder weg waren. Het zijn nu 2 gezonde poezen van bijna 3 jaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 22:34

Eefke85 schreef:
Toen mijn katten bij mij kwamen met 6 weken (de dierenarts moest toen zo nodig moederpoes steriliseren, waardoor de kittens niet meer mochten drinken) hebben ze ook de kittenmelk gehad van Lactol en ze waren er gek op! Ik heb het die van mij extra lang gegeven omdat ze zo vroeg bij de moeder weg waren. Het zijn nu 2 gezonde poezen van bijna 3 jaar.

Dat is ook wel erg jong. Ook niet handig van de dierenarts.
Moederpoes wordt maandag gesteriliseerd, maar de kittens zijn dan ook bijna 10 weken.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:39

Nee, dat was zeker niet handig. De eigenaren wilden daarom de kittens zo snel mogelijk kwijt en moederpoes konden ze niet binnenhouden. Aangezien ze op die manier ook aan dit nestje gekomen was moest het maar zo snel mogelijk gebeuren. We hebben dus geen idee wie de vader is. Moeder is tijgerkleur en heeft 3 tijgerkleur kittens, een zwarte en een rode kitten gekregen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:54

boemel schreef:
Ik heb een mix gemaakt van brinta met kittenmelk en water en kittenbrokken en hij heeft gewoon lopen vreten.

Brinta is hij gewend begreep ik.
Hij rent, speelt en klimt. Oogjes zijn weer mooi droog, heb m niet meer horen niezen, dus hij lijkt goed op te knappen.
Ben morgen weer in een andere dierenwinkel en zal een ander merk kittenvoer meenemen.
Hoofdzaak is nu dat ie beter brokjes gaat eten.

Gelukkig eet hij dat! Dan komt de rest ook vast goed. :(:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:26

Je zou de babycat blikjes van royal canin kunnen proberen, de brokjes ervan zijn ook echt startersbrokjes. Daar altijd wel goede ervaringen mee

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:51

boemel schreef:

Klinkt voor mij toch als een mogelijk kaak- of gebitsprobleem. Zijn gebit is nagekeken begreep ik (al kunnen kittens met hun melktandjes vast wel last hebben die je niet zomaar ziet.
Zijn zijn kaken nagekeken? het klinkt alsof hij niet kan of wil kauwen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 10:26

Hevonen schreef:
boemel schreef:

Klinkt voor mij toch als een mogelijk kaak- of gebitsprobleem. Zijn gebit is nagekeken begreep ik (al kunnen kittens met hun melktandjes vast wel last hebben die je niet zomaar ziet.
Zijn zijn kaken nagekeken? het klinkt alsof hij niet kan of wil kauwen.

Ja daar is naar gekeken. Lijkt verder goed.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:34

Hoe is het verder vandaag gegaan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 21:28

jiehaaa schreef:
Hoe is het verder vandaag gegaan?

Hij eet inmiddels blikvoer door de brinta. En hij vindt t heerlijk.
Ik mix er ook gewone kittenbrokken doorheen, maar aangezien ze met zn drieën eten, weet ik niet goed of hij die ook eet.

Ik zie m aankomen :D .
Morgen op de weegschaal.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:33

Dat is een mooie update, goed zeg. Stapje voor stapje leert hij het waarderen.