Voetzooltjes hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:27

Hoe weten ze dat het geen allergie of overgevoeligheid is. Hebben ze dat getest?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:29

akishino

Re: Voetzooltjes hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:23

Ik zou het binnen niet inpakken als ze er niet aan likt. Dan droogt het aan de lucht, ik heb het idee dat voetzooltjes daardoor eerder weer hard worden en sneller genezen.
Mocht ze er wel aan likken dan zou ik een kraag omdoen of toch inpakken. Door likken kan het in een korte tijd flink erger worden. Mijn hond had 's avonds een heel klein barstje in een zooltje, volgende ochtend trof ik dit aan

Afbeelding

Afbeelding

Heeft wel even geduurd voor dat dat helemaal genezen was.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:26

Ik zou je hond er absoluut niet aan laten likken en dus een kraag gebruiken.
Plus schoon houden, wat betekend dat je sowieso sokjes aan moet doen (van die stretch hondensokjes zijn voldoende als het buiten droog is).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:34

als ze bij sneetjes gaan likken heb je idd grote kans dat ze het "overige" er zelf aftrekken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:23

akishino schreef:
Ik zou het binnen niet inpakken als ze er niet aan likt. Dan droogt het aan de lucht, ik heb het idee dat voetzooltjes daardoor eerder weer hard worden en sneller genezen.
Mocht ze er wel aan likken dan zou ik een kraag omdoen of toch inpakken. Door likken kan het in een korte tijd flink erger worden. Mijn hond had 's avonds een heel klein barstje in een zooltje, volgende ochtend trof ik dit aan

[ [url=m/ZMsWRb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/w66aeM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft wel even geduurd voor dat dat helemaal genezen was.

Ooh wat een nare foto's, maar zo erg heeft zij het inderdaad.
Dank voor jullie adviezen, ik ga weer inpakken := Liefst alleen als er geen toezicht is (snachts omdat ik er niet wakker wordt en overdag als ik weg ben)
Een kraag vind ik voor haar te zielig, ze raakt zo in de stress dat ik bang ben dat ze er in blijft :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:25

marleen_usar schreef:
Hoe weten ze dat het geen allergie of overgevoeligheid is. Hebben ze dat getest?

Nee hij zei dat de voetzooltjes er dan anders uit zouden zien. Hij vond dat ze in goede conditie waren. Ook zouden de verwondingen er dan anders uit zien zei hij.

Maar ik wil mijn hond als haar voetjes genezen zijn helemaal laten doormeten door een holistisch dierenarts. Dat was ik al van plan -gewoon algehele check up- en nu lijkt me dat helemaal geen overbodige luxe.
Ik weet dat niet iedereen daar achter zal staan. Ik verklaar het niet heilig, maar heb er goede ervaringen mee en vind het een prettige aanvulling op de reguliere geneeskunde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 08:40

KarmaChansy schreef:
Nikass schreef:
Je bedoelt zo'n kraag ofzo?

ja ik heb deze https://www.medpets.nl/comfy+cone+kraag/ zo kan hij niet likken en is zachter op te liggen dan een normale

Ik overweeg een Trixie opblaasbare beschermkraag. Misschien dat ze daar minder van in paniek raakt.
Of denken jullie dat ze dan nog steeds bij haar voetjes kan?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:48

Is het haar voor- of achterpoot?
Heeft je da er geen liggen om even te testen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:36

De mijne komen er wel bij denk ik, als ik even naar reviews kijk zeggen mensen dat ze bij de poot kunnen komen :(

Balen dat ze zo in de stress raakt van een kap, ik heb wel de ervaring dat ze de comfycone sneller accepteren omdat hij gewoon echt fijn ligt en anders voelt als zo'n harde kap

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 19:09

Het gaat in dit geval om beide voorpootjes. -O-
Maar over het algemeen gaat het om één voorpootje. Eigenlijk nooit achter. Maar die poetst ze ook hoor. Ik heb haar vanaf vier maanden en ken haar niet anders dan als een fervent voetenpoetser. De veelvuldige kapotte voetjes zijn echter iets van de laatste (twee?) jaren. Ze is nu 9,5.

Maar ik denk dat het zo gaat als bij Akishino. Want ze komt niet met dusdanige ernstige verwondingen thuis. We hebben dan gewoon lekker gewandeld, niets aan de hand.
Pas later op de dag, bijvoorbeeld als ik weer uit wil gaan, loopt ze ineens kreupel. Dan ga ik kijken en huh? Wat is er gebeurd?
Soms loopt ze wel eens al licht kreupel tijdens een wandeling, maar vaak ook niet.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:57

De foto's die ik plaatste zijn van mijn huidige reu, die heeft dit gelukkig maar één keer gehad. Ik gebruik bij hem wel eens paw balm van washbar. Als we een langere wandeling over straat/stenen maken.
Mijn teef had een grassen allergie en die had jaar in jaar uit in het voorjaar en zomer kapotte kussentjes. Om gek van te worden. Zij likte en beet van de jeuk waardoor het kapot ging. Uiteindelijk kreeg zij, na veel andere opties die niet werkte, een kleine dosis prednison als het weer begon. Dit werkte uiteindelijk het beste voor haar.

Had ze al eens een allergietest gehad?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 21:47

Nee die heeft ze niet gehad. En als ik jou zo hoor is dat misschien wel eens een goed idee!

Is dat een kwestie van bloed laten afnemen?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:14

Mijn teef heeft destijds een huidtest en bloedtest gehad, waaruit bleek dat ze een allergie had voor grassen en pollen van een bepaald soort boom.
Mijn reu heeft overigens ook dezelfde testen gehad om allergie uit te sluiten, die bleek geen reacties te hebben (helaas heeft hij nog grotere gezondheidsproblemen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 10:42

Ik denk dat het zinvol is om te gaan doen. Één voetje gaat momenteel al iets beter :) en ze loopt nu ook al wat beter (maar alleen aangelijnd op de stoep) en ze wil ook wel weer graag (even) uit.
Maar als ik het verband eraf haal kan ze bijna niet wachten tot het eraf is en probeert ze direct fanatiek te gaan likken >;)
Zo nu en dan zit ze ook aan haar achterpoten... ik hou mijn hart vast... als ze daar maar niet hetzelfde doet...

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:23

Hier hebben we voor een maand of 2 hetzelfde gehad.
Waarschijnlijk een reactie op prikkels van buitenaf.

Mijn hond heeft tabletten tegen de jeuk gekregen, zodat die prikkel niet meer waargenomen werd. Daardoor bleef ze van haar poten af en kon het genezen.
Misschien dat het jouw hond ook kan helpen. En honingzalf om het te laten genezen

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:27

Nikass schreef:
Ik denk dat het zinvol is om te gaan doen. Één voetje gaat momenteel al iets beter :) en ze loopt nu ook al wat beter (maar alleen aangelijnd op de stoep) en ze wil ook wel weer graag (even) uit.
Maar als ik het verband eraf haal kan ze bijna niet wachten tot het eraf is en probeert ze direct fanatiek te gaan likken >;)
Zo nu en dan zit ze ook aan haar achterpoten... ik hou mijn hart vast... als ze daar maar niet hetzelfde doet...

Laten testen is misschien wel een goed idee idd. Hoe oud is ze? Of heb ik daar overheen gelezen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 12:41

paramuse schreef:

Mijn hond heeft tabletten tegen de jeuk gekregen, zodat die prikkel niet meer waargenomen werd. Daardoor bleef ze van haar poten af en kon het genezen.
Misschien dat het jouw hond ook kan helpen. En honingzalf om het te laten genezen

Ja honingzalf is goed :)
Wat voor diagnose stelde de dierenarts? Wat voor pillen waren het? Dat zou een mooie oplossing zijn!

Akashino ze is 9,5.
Ze is altijd een poetser geweest, maar had geen kapotte voetjes. Dat is echt iets van de laatste tijd. Ik denk de eerste keer een jaar of twee geleden, maar tegenwoordig steeds frequenter -O-

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:07

Misschien ook een idee, omdat ze al iets ouder is: geen "dure" testen, maar met medicijnen kijken of het minder wordt. Beetje zoals paramuse zegt. Dus symptoombestrijding ipv de oorzaak aanpakken.
Er zijn medicijnen tegen allergieën, mocht ze daar goed op reageren weet je ook bijna zeker dat ze ergens allergisch voor is. Helaas zitten er aan bijna al die medicijnen wel bijwerkingen en weet je nog niet waar ze allergisch voor is. Maar kan ook een keuze zijn.

Na een allergietest kun je gaan desensibiliseren, maar dat kan dus alleen als je precies weet waarvoor ze allergisch is. Ik denk dat dit wel de duurste optie is.

Voedsel zou ook nog een allergische reactie kunnen veroorzaken, maar daar zul je zelf ook wel aan gedacht hebben denk ik?

Ik weet nog bij mijn teef zijn we jaren bezig geweest om uit te zoeken en te behandelen. Dat heeft me toen veel kopzorgen en geld gekost. Uiteindelijk bleek ze dus het beste te reageren op prednison. Het desensibiliseren stond toen nog redelijk in de kinderschoenen en werkte voor haar niet optimaal.

Edit, misschien zalmolie bij gaan geven? Is sowieso goed voor de huid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 14:21

Ja ik weet het, een zoektocht naar de precieze oorzaak is niet eenvoudig.
Voedsel kan ik me niet voorstellen, en hoop ik ook niet, aangezien ze een echte alleseter is. En ook op straat alles eet wat ze tegenkomt als het haar lukt.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:32

Nikass schreef:
paramuse schreef:

Ja honingzalf is goed :)
Wat voor diagnose stelde de dierenarts? Wat voor pillen waren het? Dat zou een mooie oplossing zijn!

Akashino ze is 9,5.
Ze is altijd een poetser geweest, maar had geen kapotte voetjes. Dat is echt iets van de laatste tijd. Ik denk de eerste keer een jaar of twee geleden, maar tegenwoordig steeds frequenter -O-

Bij ons was de diagnose een allergische reactie.
De vraag was alleen of het van voer kwam of van buitenaf.

Die pillen hielpen om de jeuk weg te halen zodat alles goed kon genezen. Toen het dicht zat moesten we stoppen en hopen dat het niet terug zou komen. Indien wel zouden we moeten kijken waar ze op gereageerd zou hebben. Gelukkig was het bij ons eenmalig.

De tabletten hebben de naam apoquel 16 mg. Daar moest ze 1,5 tablet per dag van hebben. Maar dat zal met het gewicht te maken hebben

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:36

Dank paramuse, ik ga het eens aan een dierenarts voorleggen.