[VOLG] Zelf onze krabpaal maken!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: [VOLG] Zelf onze krabpaal maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 15:08

Ik heb net contact gehad met iemand die houtworm bestrijdt en die kan eventueel voor een kleine prijs het ook bestrijden. Ik zit alleen even met het feit dat ik niet het risico wil lopen dat er giftige stoffen achterblijven. Hij komt er vanavond op terug maar volgens hem is dit niet het geval. Mocht dit wel het geval zijn gaan we het alsnog met hitte aanpakken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:26

Ben benieuwd!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:43

Zou je niet beter een nog levende tak als basis kunnen nemen? Daar heb je geen kans op rotte plekken/houtworm(in naaldbomen wel eventueel)/insecten etc... Deze dan laten drogen in huis en dan de bast eraf haalt en mooi glad schuren en aflakken of in de olie zetten, als het maar niet schadelijk is voor de kittens.

Dat is alleen misschien lastiger om te regelen. Vind het wel een heel tof idee! Zou er zelf ook zeker voor in zijn om zoiets te maken als ik nog een kat had ipv zo'n standaard geval.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 11:13

Dat had in principe ook de voorkeur, maar daar is inderdaad lastiger aan te komen. Ik heb de verfbrander wel inmiddels in huis en die heeft de juiste temperatuur, maar daar zit wel aardig wat werk in en het blijft toch iets spannend omdat je nooit zeker weet of alle houtworm eruit is. Er is een klein deel van de stam waar gaatjes in zitten en die zitten onderaan, dat deel kan ik er eventueel nog afzagen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 11:01

Even een update! Na veel wikken en wegen durf ik het helaas niet aan om deze tak te gebruiken omdat ik geen chemische behandeling wil gebruiken en met hitte je het niet helemaal uit kan sluiten dat de houtworm eruit is. De tak is op veel plaatsen aangetast dus wil geen risico nemen. De zoektocht gaat weer verder dus!

Hebben jullie nog suggesties waar je iets dergelijks kan kopen? Omdat ik dan zeker weet dat er geen houtworm in zit. Het hoeft niet beslist een tak met meerdere vertakkingen te zijn, het mogen ook gewone enkele takken zijn.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:06

Kun je niet rondkijken bij de plaatselijke stort, en dan bij het gedeelte waar groen ligt? Of hoveniers benaderen of ze toevallig binnenkort snoeiwerkzaamheden op de planning hebben staan, is meestal toch afval voor hen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:11

Captain schreef:
Nee, ten eerste kost het erg veel [***], bleef er rommel van het hout af komen en was het echt ontzettend moeilijk om het stabiel te krijgen. Dus we hebben het opgegeven en er maar gewoon een gekocht.
https://www.krabpalenenklimbomen.nl/

Deze! :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 11:15

Ik wil nog steeds wel graag zelf maken Captain :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:21

Ah oke, sorry! Dacht dat je toch wat wilde kopen, my bad!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 11:25

Geeft niks, ik ga het sowieso in mijn achterhoofd houden wanneer ik zelf niet slaag!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:30

Of je trekt er gewoon een keer opuit in de vroege ochtend met een handzaagje :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 11:34

Haha, kom ik dan niet allemaal mensen tegen die net op dat moment hun hond uit laten? :D

Ik heb iemand op marktplaats een bericht gestuurd die brandhout aanbiedt!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:47

Ketly schreef:
Even een update! Na veel wikken en wegen durf ik het helaas niet aan om deze tak te gebruiken omdat ik geen chemische behandeling wil gebruiken en met hitte je het niet helemaal uit kan sluiten dat de houtworm eruit is. De tak is op veel plaatsen aangetast dus wil geen risico nemen. De zoektocht gaat weer verder dus!

Hebben jullie nog suggesties waar je iets dergelijks kan kopen? Omdat ik dan zeker weet dat er geen houtworm in zit. Het hoeft niet beslist een tak met meerdere vertakkingen te zijn, het mogen ook gewone enkele takken zijn.

Niet heel goedkoop (wel in vergelijking met hun kant en klaar en prachtige klimbomen) maar Treeworld verkoop losse takken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:50

tanec_meisje schreef:

Kan, met kans op een boete. :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:56

Ik zou eens rondvragen bij gemeentes of hoveniers inderdaad. Misschien ook de omgeving hier vermelden? Het is momenteel geloof ik broedseizoen, dus mogen er geen grotere takken gesnoeid worden, maar anders zijn er vast genoeg mensen die wel eens een boom uit de tuin halen. Wij hebben laatst op het werk nog een aantal flinke wilgentakken eruit gehaald (maar die hebben wat minder vertakkingen, dus voor jouw doel niet geschikt).

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:06

Jis_ schreef:
tanec_meisje schreef:

Kan, met kans op een boete. :D

Daarom, voor dag en dauw.. of ‘s nachts ;)

Nee even zonder gekheid, wij hebben zelf een hoveniers bedrijf en bijvoorbeeld bij het leeghalen van tuinen komt er regelmatig een hoop hout vrij, dus das zeker de moeite waard om eens rond te vragen in je buurt!