In-ent datum wijzigen hond en kat

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:03

maitestar23 schreef:
Franciee schreef:
Bij een volwassen hond die als pup volledig gevaccineerd is kan je best een titerbepaling laten doen. Titeren mag nooit een vervanging zijn van de basis vaccinaties op 9 en 12 weken!

Waarom niet?
Onze fokker deed ook aan titeren en wij hebben het overgenomen. Zo bleek hij met 7 en 9 weken nog genoeg antistoffen te hebben.
Met 12 weken is hij geënt en daar doet het 4 jaar later nog steeds mee.

Goede vraag! Een titercheck controleert op een bepaald type antistof, namelijk IgG. Deze IgG krijgt de puppy ook mee via de biest van de moeder maar een wildtype infectie breekt hier doorheen. De immuniteit die ze krijgen van de moeder is namelijk passief, daar doen ze zelf niks aan en die verdwijnt langzaam. Door vaccineren krijg je een actieve immuniteit bij je pup waardoor hij zelf antistoffen gaat maken indien hij in contact komt met het virus.

KimDJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 06:12

Klopt niet hoor, als je zo stellig antwoord moet je ook zorgen dat het antwoord klopt.

Ook pups kun je direct titeren zodat je weet wanneer je moet vaccineren. Sterker nog, dat wordt aangeraden omdat in veel gevallen te vroeg gevaccineerd wordt bij pups door de antistoffen die van moeder meekomen.

Als voorbeeld, onze voorlaatste BC pup hebben wij zonder enting meegekregen en is pas geënt met 11 weken, daarvan sloeg de Parvo niet aan en die is dus na 4 weken herhaald. Daaropvolgend was de parvo wel aangeslagen en dus afgetekend.

Onze korthaar Collie kregen we wel met enting mee, die waren echter te vroeg gezet waardoor ze opnieuw moest worden geënt. Daar was de enting dus voor niks geweest.

Onze jongste pup is op 7 weken geënt en op 12 weken getiterd, ook die enting was niet aangeslagen waardoor ze de DHP gekregen heeft omdat toen pas de waardes laag genoeg waren voor de enting, vier weken later afgetekend voor een jaar.

Dus óók bij een pup is het eerst titeren en dan pas vaccineren, daarom heet het ook 'vaccineren op maat', je bepaald door de vaccicheck wanneer je moet enten en wat. Niet gewoon vaccineren op 9 & 12 weken, want vaak kan de ipv van de DP direct de DHP gegeven wordt. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:20

Franciee schreef:
Bij een volwassen hond die als pup volledig gevaccineerd is kan je best een titerbepaling laten doen. Titeren mag [b]nooit een vervanging zijn van de basis vaccinaties op 9 en 12 weken!
[/b]
Persoonlijk zou ik de hond en de jongste kat zeker nog eens laten vaccineren zodat ze gewoon goed beschermd zijn. Daarna zou een titerbepaling wel een optie zijn. Maar of je nou hervaccineert of titert: ze moeten in beide gevallen naar de dierenarts gesleept worden en in het slechtste geval ben je de kosten voor titeren + vaccineren kwijt. Ik zou zelf dus gewoon hervaccineren :+

Uh en waarom dan wel niet :+

Mijn pups hadden op die leeftijd nog teveel antistoffen om een enting doen aanslaan. In jouw schema zouden mijn pups dus onnodig vaak gevaccineerd moeten worden ;)

Hier zijn de pups van 2 nesten waar getiterd is gewoon beschermd met 1 enting.
Het eerste nest is nu 2,5 jr en op 1 DHP vaccinatie op 13,5 weken beschermd voor 3 jaar :)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:50

Vaccineren in de aanwezigheid van maternale antistoffen geeft niet altijd een goede antistoffen respons maar dat wil niet zeggen dat het dier niet beschermd is. Met een titer check je namelijk niet de volledige immuniteit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:55

Franciee schreef:
Vaccineren in de aanwezigheid van maternale antistoffen geeft niet altijd een goede antistoffen respons maar dat wil niet zeggen dat het dier niet beschermd is. Met een titer check je namelijk niet de volledige immuniteit.

Nee, maar vaccinatie bij aanwezige antistoffen is wel nutteloze belasting en gaat de aanwezige antistoffen niet verhogen.
Zolang er maternale antistoffen zijn is er sowieso bescherming. Dus vaccinatie nutteloos.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:02

Er is zelfs al eens aangetoond dat vaccinaties soms niet aanslaan bij aanwezige maternale antistoffen maar wel deze laatste aantasten waardoor pups een tijd onbeschermd rondlopen.

KimDJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:47

kiwiwitje schreef:
Franciee schreef:

Nee, maar vaccinatie bij aanwezige antistoffen is wel nutteloze belasting en gaat de aanwezige antistoffen niet verhogen.
Zolang er maternale antistoffen zijn is er sowieso bescherming. Dus vaccinatie nutteloos.

Precies en bij dat jonge kwetsbare grut onnodig vaccineren heeft mijn voorkeur absoluut niet.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:45

Prima, als de pup uiteindelijk maar zijn basisvaccin (=DHP) krijgt. Iedereen doet het op zijn eigen manier en zolang dat goed voelt voor jou is het prima :D
Laatst bijgewerkt door Franciee op 19-05-21 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KimDJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:51

Franciee schreef:
Prima, als de pup uiteindelijk maar zijn basisvaccin krijgt. Iedereen doet het op zijn eigen manier en zolang dat goed voelt voor jou is het prima :D

Nou niet dus, het lijkt me vooral dat het belangrijkste moet zijn dat je pup of hond wel degelijk beschermd is.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:39

Ik zou ook laten titeren. op FB is er een groep waar je meer info kunt vinden. Hier vind je ook data/plaatsen voor titer-sessies die dan weer wat goedkoper zijn (rond de 35,- zie ik ze meestal)

Onze hond heeft wel haar puppy entingen gehad maar voor de enting van 1 jaar had ik eerst laten titeren. Bleek dat ze dus helemaal niet goed beschermd was, alle waarden waren laag, Parvo zelfs heel laag. Ze was dus gewoon onbeschermd. Alleen Hepatitis was voldoende.

Eerst nieuwe DP. Parvo toen weer niet aangeslagen, uiteindelijk bij Parvo nr 3 van een heel ander merk nu wel aangeslagen, maar nog steeds laag. Daarom hier geen sneltest, maar een gewone titer, dan kun je iets beter zien in welke mate het is aangeslagen adviseerde de DA ons. Er zijn meer honden waar Parvo moeilijk aanslaat.

In nederland is er geen plicht om je beesten te laten enten, dus als je beetje wilt schuiven met de datums is dat geen probleem, maar ik zou eerst laten titeren om te weten waar je staat.
Bloedprikken is zo gebeurd, druppeltje is genoeg. Lekker kluifje oid in je vuist waar ze met voortanden aan knagen en voor je het weet is de DA al klaar....

KimDJarig

Re: In-ent datum wijzigen hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:45

Hier heeft de 'ouderwetse' titer ook voorkeur boven de Rapid.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:00

KimD schreef:
Hier heeft de 'ouderwetse' titer ook voorkeur boven de Rapid.

Hier ook.

cinniz123

Re: In-ent datum wijzigen hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:22

Ik had indd van de week ook voor het eerst de Rapid en moet zeggen nu waren er 2 gewoon niet aanwezig dus prima maar voor 3 jaar af laten teken zou ik hiermee ook niet aandurven.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:36

Even over het kostenplaatje: mijn honden worden getiterd. Beiden hebben als pup wel de basisentingen gehad.
Hond 1 (5,5 jaar) heeft op 1-jarige leeftijd ook nog een keer een standaard jaarlijkse enting gehad en is sindsdien niet geënt en hoeft ook pas over drie jaar weer getiterd te worden.
Hond 2 (1,5 jaar) is met 1 jaar ook voor drie jaar afgetekend en hoeft dus pas over 3 jaar weer getiterd te worden.
Titeren mag per keer dan wel wat prijziger zijn dan elk jaar blind enten; doordat ze zoveel jaar niet hoeven, is dit uiteindelijk zelfs goedkoper.
Om nog maar niet te praten over het feit dat het dus gewoon echt niet nodig is om je dier elk jaar te laten enten.