Eendennest op een hele lastige plek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:49

In de buurt hebben we echt veel eenden, maar bijna geen nesten of pulletjes te zien....
Is daar een reden voor?
We hebben hier wel een overschot aan mannetjes eenden -O-

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:53

LaPluche schreef:
In de buurt hebben we echt veel eenden, maar bijna geen nesten of pulletjes te zien....
Is daar een reden voor?

Ja mensen die de eenden voeren waardoor de mannetjes zich vervelen en gaan uitleven op het eerst beste vrouwtje wat ze kunnen vinden. Vaak met als gevolg dat het vrouwtje sterft van vermoeidheid of verdrinkt...

LaPluche

Re: Eendennest op een hele lastige plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:58

Ach bah... Ik wist van de halve verkrachtings verhalen.
Blijkt maar weer, mannen zijn stom :') (grapjûh)

TS fijn dat ze gered is

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:19

De eieren worden goed warm gehouden zo...van boven en beneden uit...de eend zal
hopelijk een mooi nest uitbroeden...wat hard nodig is kwa populatie en jij een goed gevoel..... <3

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:26

Absolem schreef:
janouk schreef:
<3

Lief, wilde eenden hebben het moeilijk. Het aantal daalt sterk in NL.

https://www.erikkleyheeg.nl/dutchmallar ... kenproject. Als je mee wil werken aan nationaal onderzoek, meld dan straks het aantal kuikens in de kuikenteller.

Vooral de vrouwtjes hebben het moeilijk...

De mannetjes daarintegen leven er lustig op los hier op het enige vrouwtje.... Heren zijn ook moddervet..
.

Het zijn net mensen :P

Fijn ts dat het gelukt is om eromheen te werken, ben benieuwd hoe het verder zal gaan

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:27

Vind het zo tof hoe je dit aanpakt TS. <3

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:36

Wat een leuke foto serie is dit zo :D

Mestput leeg en eendennest nog in takt +:)+
Ik ben benieuwd hoeveel jonkies ze uiteindelijk krijgt.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:27

LaPluche schreef:
Is daar een reden voor?

Hier inderdaad ook opvallend weinig kuikens tot op heden. Ik hield me vast aan de gedachten dat de vrouwtjes massaal op hun nest zitten momenteel, maar dat is dus mogelijk niet zo -O-

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:35

Vorig jaar zijn er drie eendenkuikens bij ons gebracht en toen ze weg waren kregen we er nog twee. Dit jaar weer eentje (zielig alleen, ze konden verder ook niks vinden ;( ) en die is ook de dag erna overleden. De vijf van vorig jaar hebben het wel gered. Maar de jaren hiervoor ook nog nooit eenden opgevangen, waarom die kuikens nu ineens allemaal gevonden worden...
Fijn dat het zo opgelost is TS! Hopelijk komen uit alle eieren gezonde kuikentjes! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:47

Ahh, wat goed gedaan!! Hopelijk komen ze uit en worden het mooie, grote, sterke eendjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:16

Er zijn ook flink wat kapers op de kust die interesse hebben in eendjes: reigers, nijlganzen, roofvogels, roofvissen, marterachtigen, etc.
Eenden zijn in de regel minder beschermend voor hun jongen dan andere watervogels.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:20

Het is ook heel verschillend per eend. Nu een moeder met 13 kuikens waarvan er nog 11 over zijn en behoorlijk groot dus dat zal wel blijven. Maar ook moeders waarbij ik, ook stom genoeg, elke dag loop te tellen en er niets overblijft.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:01

Sovon En Vogelbescherming hadden in 2020 het jaar van de Wilde eend:
Reden:
"De Wilde Eend is zo gewoon dat we nauwelijks in de gaten hadden dat het er de laatste decennia langzaam steeds minder werden. Sinds 1990 is al ongeveer dertig procent van onze broedpopulatie verdwenen. Dit past in het plaatje van de brede afname van algemene vogelsoorten, zoals de Spreeuw en de Huismus. Aangezien de Wilde Eend in Nederland vooral een standvogel is, laten de winteraantallen een vergelijkbaar beeld zien. We tasten in het duister over de oorzaak. Weten we wel genoeg over onze talrijkste eend?"

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... 0verdwenen.

Ik tel vogels voor Sovon voor vogelonderzoek een aantal keer per jaar op vaste punten. En het is opvallend. 20 jaar terug zag je hele grote groepen wilde eenden. Nu tel ik er maar een paar. Het is echt verontrustend.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:47

Euh mijn buurt weinig te merken aan de schaarste van de mus :):) ze vliegen mij met zijn allen net niet dood als we de schuur binnen komen ook spreeuwen zien we er nog best wat van ( naar die idd minder als vroeger) en eenden en waterkipjes elkjaar hier wel een span wat er uiteindelijk toch wat grootbrengt maar de buizerd en sperwer vissen hier ook de ( tamme) eedekuikens zo uit de wei dus wij halen ook maar alles binnen helaas ( is zn mooi gezicht moeders met kuikens) maar als spetter voer mij te duur en zonde van het werk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:53

snorkel1986 schreef:
Euh mijn buurt weinig te merken aan de schaarste van de mus :):) ze vliegen mij met zijn allen net niet dood als we de schuur binnen komen ook spreeuwen zien we er nog best wat van ( naar die idd minder als vroeger) en eenden en waterkipjes elkjaar hier wel een span wat er uiteindelijk toch wat grootbrengt maar de buizerd en sperwer vissen hier ook de ( tamme) eedekuikens zo uit de wei dus wij halen ook maar alles binnen helaas ( is zn mooi gezicht moeders met kuikens) maar als spetter voer mij te duur en zonde van het werk

Dat zegt echter niks over de landelijke populatie, natuurlijk.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:06

Wat ik ooit gelezen heb is dat de broedplaatsen ingenomen worden door al de ganzen die hier steeds meer zijn en daardoor minder eenden!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:20

Ik zie hier in het park alleen ganzen en meerkoeten. Eenden zie ik bijna niet.

Ik vind het super van TS dat ze Katrien de mogelijkheid geeft om haar kroost uit te broeden! :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 22:39

Ik vind jullie reacties echt heel lief :+:.

Hoe doet de eend het eigenlijk met eten en drinken? Heeft ze een reserve? Verlaat ze hiervoor het nest? Kan ik haar ergens mee ondersteunen? Supplement, kruiden, kaviaar, uitgebalanceerde salade? :D
Vandaag zat ze met haar snaveltje open, heeft ze het dan niet te warm?

Ik ben echt een eenden-noob, maar ik heb nu mijn missie ervan gemaakt om te zorgen dat ze een soepele broed heeft.

Uiteraard maak ik foto's van het kroost als het uit het ei is.

Er zijn bij ons ook een stuk minder eenden sinds er veel meer wilde ganzen zijn. Ik prefereer de eenden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:47

Oh ik ben zo blij met dit topic! En dat de boer er omheen heeft geschept _/-\o_ . Echt super top!! Verplaatsen was mogelijk mislukt... (als in niet meer naar dr eieren gegaan). Goed dat je je er in hebt verdiept en begaan bent met de eend en haar best, voor sommigen is het 'maar een gewone eend', maar zoals anderen zeggen hebben ze het idd zwaar en zijn ze daarbij beschermd in broedseizoen.

Hopelijk komen er een hoop gezonde pulletjes uit!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 23:14

Ik vind eigenlijk dat de mestboer best even met naam en toenaam genoemd mag worden.

Dus bij deze, de mestboer die het zo goed gedaan heeft; Kroon Waarland.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:17

Wat een geweldig topic is dit. Super zoals jij (en de mestboer) het aan hebben gepakt TS! Respect hoor. +:)+

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:27

Ah wat goed van jou deze oplossing <3

Wij hadden ook elk jaar een eend te broeden in de mestput, maar dit jaar is ze er niet ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 00:02

Ik weet niet goed wat ze eten? Misschien opzoeken of kan de vogelcentrale daar wel info over geven?

Wij woonden vroeger aan een gracht en hadden een stel eenden in de voortuin, maar die waren altijd samen. Is deze alleen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 01:00

Snaveltje open is idd vanwege de hitte.
Vogels gaan dan “hijgen”. Aankomende dagen wordt hot helaas.
Mogelijkheid tot schaduw daar?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 07:01

Ze zit redelijk in de schaduw van de boxen naast de put, maar de mest zelf geeft veel warmte af natuurrijk.