Welk ras zit in mijn hond?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maffieioso

Re: Welk ras zit in mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:33

Twee Griekse damesAfbeelding

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:56

Wat een dotjes allemaal! Even off topic: ik zie veel mensen met 2 honden, hoe bevalt dat tov 1? Zijn er dingen waar jullie tegenaan lopen of wat juist makkelijker is? (misschien alleen thuis blijven?)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:04

Ik heb waarschijnlijk een Corgi x Herder mix.

Zo’n gestoffeerde loempia zeg maar! :')

Beetje sportmodel, laag op de grond, beetje stug geveerd. :))

Afbeelding

Ook Roemenië trouwens! :D

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:06

Het was bij ons niet de bedoeling om er twee te nemen, maar kwamen een jaar later de witte tegen bij dezelfde stichting weg en waren op slag verliefd. De honden kunnen samen lekker spelen en ravotten en geen spijt van ze helpen elkaar in de dingen die de ene eng vindt en de ander niet ze hebben veel steun aan elkaar. Het is soms wel druk in huis

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:58

Ik heb 4 honden :)) enige verschil zijn toch wel de kosten qua voer en verzekering.

Qua rassentest de embark is de meest accurate op de markt :) zeer zeker een aanrader als je het wilt weten.

https://embarkvet.com/

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 23:07

Herdermix. Je zou Embark kunnen testen als je het echt wilt weten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 00:53

Donja schreef:
Ik betwijfel of er een roemeense herder in zit (Mioritic, Carpatin of Corb, dat zijn de 3 roemeense herders en dan heb je ook nog de Bucovina, maar dat is een molosser), veel te klein. In Roemenie lopen er veel herderachtige types rond de schaapskuddes, maar die zie je eigenlijk niet op de plekken waar de honden van in de opvang zitten. Dat zijn straathonden die misschien wat weg hebben van een herdertype.
Fokkers van de 4 nationale rassen zijn ook heel trots op hun zuivere honden en worden ook eigenlijk niet gekruist. Heel veel mensen die een straathond uit roemenie hebben, denken dat er Carpatin in zit, meestal vanwege de kleur. Maar de Carpatin is de zeldzaamste van de nationale rassen en leeft nog steeds voornamelijk bij de herders als kuddebewaker.
Zoals de roemenen het zelf zeggen: een herderachtige kruising uit roemenie is geen roemeense herder, maar gewoon een herderachtige kruising. (een Ierse setter geboren in frankrijk is toch ook gewoon een Ierse setter en geen franse? en een Franse bulldog geboren is Nederland is toch ook een Franse bulldog en geen Nederlandse?)

Neemt niet weg dat je een ontzettend leuk hondje hebt TS, maar heeft niets met een roemeense herder te maken.

Net zoals de "raszuivere" basenji écht héél zeldzaam is... :))

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:17

Mooi dier!
Wij hebben een hondje uit Portugal. Heb haar vorig jaar getest met Embark. Ik verwachtte allemaal gave rassen te krijgen uit de test, maar ze is 1/3 labrador :+ en 2/3 village dog . Dus bij haar waren de testresultaten niet super duidelijk

Vind haar zelf nooit zo typisch labrador. Ze is zo snel als een windhond en eten is ze heel pietluttig mee :o

Afbeelding

Afbeelding

Dus als je het echt wil weten, test dan met embark! Zelf heb ik gewacht tot black friday :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:45

FlorienM schreef:
Wat een dotjes allemaal! Even off topic: ik zie veel mensen met 2 honden, hoe bevalt dat tov 1? Zijn er dingen waar jullie tegenaan lopen of wat juist makkelijker is? (misschien alleen thuis blijven?)

Ik had nog niet gereageerd maar:
- de honden zijn idd nooit alleen, heel fijn voor ze! Alleen de jongste hond hebben we nooit goed alleen zijn aangeleerd omdat ze nooit alleen was. Dom van ons, maar nu moeten we dat dus alsnog gaan doen :')
- als je op vakantie wil mag ik veel huisjes maar 1 hond en veel mensen die willen oppassen hebben ook liever 1 hond. Nu hebben wij 2 grote honden, met kleintjes valt het misschien nog mee.
- wat ik persoonlijk ook lastig vind is als eentje iets doet wat niet mag en je spreekt m daarop aan, dat de ander zich altijd aangesproken voelt.

Wat wel fijn is bij ons is dat het twee totaal verschillende honden zijn die allebei op zichzelf superlief zijn dus we krijgen twee keer zoveel liefde. En er zijn zeker ook dingen heel leuk en gezellig, maar persoonlijk zou ik denk ik niet meer zo snel voor 2 honden kiezen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:34

Cayenne schreef:
Mindim, bij die eerste moet ik direct aan een ruwharige teckel denken <3

Ik ook! Onze standaard teckelheeft exact hetzelfde koppie. Wel iets langere oren

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:53

Ik heb wel meer dan 2 honden. Het zijn en blijven roedeldieren en ik vind het fijn dat als we even van huis zijn, de honden niet alleen zijn.

Hier trouwens mijn roemeen ;) Een Ciobanesc Romanesc Carpatin
(ik heb het ras leren kennen toen ik in 1998 stage liep in Roemenie en had mezelf beloofd dat als ik ooit de ruimte zou hebben... in 2014 heb ik hem bij zijn fokker in roemenie opgehaald, hier op de foto net een jaar oud met mijn zoontje van toen 4)Afbeelding

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 18:55

Wat een beer zeg, Donja! Prachtig.
En fijne inzichten in meerdere honden. Onze Nacho heeft wel 2 kattenvriendjes maar het lijkt soms toch alsof hij een écht speelmaatje mist.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:51

Wat een leuk roemeentje heb jij <3
Ik heb dr ook een en ik ben ook benieuwd wat er in zit, maar dat zal altijd gissen blijven
Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:59

Wat een leukerd. Als ik dan toch ga gokken zeg ik, ook mede door het zelfstandige maar ook uiterlijk, dat er een beetje Husky in zit.

Ik heb ook een Roemeen, vanaf bijna 2 jaar bij ons, dit jaar word hij 8. Veel mensen denken dat er Border Collie in zit, qua karakter is het, op het goed luisteren na, verre van dat.

Otis. <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:00

FlorienM schreef:

Ik heb er vier, altijd speelmaatjes en soortgenoten. Hier wordt volop met elkaar gespeeld.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:10

1 of 2 maakt voor mij niet uit maar vind het voor de honden wel zo leuk. Fijn idee inderdaad dat als je een keer een halve dag weg bent een hond niet alleen zit. Ik had met 3 het gevoel dat ik een hand te kort kwam met kroelen. Meer dan 3 nooit gehad.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:22

Gerdjee schreef:
2/3 village dog

Is dat niet gewoon Embarkiaans voor we-weten-het-ook-niet-maar-vuilnisbakkie-klinkt-zo-onwetenschappelijk?

Beetje zoals het gros van de boerderij / htk katten "Europese Korthaar" is

Wel een mooie hond, lijkt ook een mooi formaat zo, niet te groot en niet te klein.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:29

@Rex_Rolfo uiteraard zijn het geen FCI stamboomhonden maar embark bv heeft een grote database waarop ze het dus baseren

Genetic Breed Result
LEARN HOW IT’S DONE
Western European Village Dog
VILLAGE DOG TRACE BREED ANALYSIS
Village dogs often have short stretches of DNA that match purebred dogs, due to a distant common ancestor or a more recent mating between a purebred and a village dog. Cookie has short stretches of DNA in common with these breeds:

Dutch Shepherd
German Shepherd Dog
Perro de Presa Canario
What exactly are village dogs?
Village dogs are the free-breeding, free-roaming “outside” dogs found around the world living in and around human settlements big and small. They are also known as island dogs, pariah dogs, or free-ranging dogs.

Many village dog populations precede the formation of modern breed dogs.

They make up about 3/4s of the billion or so dogs living on Earth today. They serve as trash cleaners, sentinels, and even sometimes companions while still retaining much of their freedom. Embark’s founders have studied village dogs on six continents since 2007 in their efforts to understand the history, traits, and health of the domestic dog. Through this work they have discovered the origins of the dog in Central Asia, and also identified genetic regions involved in domestication and local adaptation, such as the high altitude adaptation in Himalayan dogs. Embark is the only dog DNA test that includes diverse village dogs from around the world in its breed reference panel.

So what breeds are in my dog?
In a very real sense, Western European Village Dog is the actual breed of your dog. Village dogs like this descend from separate lines of dogs than the lines that have been bred into standardized breeds like Labradors and Poodles. If you trace the family tree of Cookie back, you won’t find any ancestral dogs that are part of any of those standardized breeds.

ander linkje https://www.nature.com/articles/ncomms16082

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:30

KarmaChansy schreef:
Village dogs are the free-breeding, free-roaming “outside” dogs found around the world

Kortom, volgens hun eigen definitie rasloze vuilnisbakkies ;-)
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 04-05-21 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:31

Rex_Rolfo schreef:
KarmaChansy schreef:
Village dogs are the free-breeding, free-roaming “outside” dogs found around the world

rasloze vuilnisbakkies dus ;-)

uiteraard daarom zet ik er ook bij dat het geen FCI stamboom honden zijn :D