Kan je een kat leren om in de tuin te blijven?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:51

pmarena schreef:
Nee joh zo ver hoeft het niet, ik heb de handleiding een poos geleden nog gelezen en kon ook niet zo 1-2-3 vinden hoe smal het kan, maar zeker niet zo breed hoor! Eerder een meter ofzo denk ik.

Alleen hoe breder je die zone houdt, hoe beter natuurlijk. Maarja soms is het niet anders en dan zullen ze het met een kort stukje moeten doen. Dat is hier ook aan 1 kant. Wij willen deze gaan gebruiken en dan kijken of het werkt om de draad wat hoger te doen om zo wat extra ruimte te winnen. Dan maken we die vlaggetjes wel vast op 1 of andere manier :j

Een jonge kitten binnenhouden dat is iets dat je sowieso al doet lijkt mij. Normaal gesproken (als je het goed doet) haal je ze pas met 3 maanden op, en dan vermaken ze zich nog makkelijk 3 maanden binnen toch :) En beter naar buiten als je een half jaar oud bent, dan helemaal nooit toch.

Mijn vriend wil geen kat in huis, al laat ik het beestje wel binnen als ik alleen thuis ben. Hou er enorm van om te knuffelen in de zetel. Als ik niet alleen thuis ben of uit werken ben, zat de kat in de veranda. We hebben daar voor de koude dagen een bijverwarming staan. Zodra het echt heel warm is, moet zo'n beestje echt uit de veranda kunnen tijdens de dag. Een ukje van 3 maand raakt niet van ons terras, durf er niet op te vertrouwen dat eentje van 5 niet kan ontsnappen. Is gewoon dus nog iets om rekening mee te houden als we toch nog voor kat(ten) gaan.

Wel fijn dat het niet zo ruim moet en je het grid kleiner kan maken. Voorlopig wil ik proberen of ik kan wennen aan een katloos leven, maar als ik na enkele maanden toch gillend gek word zo zonder poezel, is het fijn om te weten dat zo'n catsafe systeem toch goed werkt.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:51

Ik lees ook even mee, straks verhuizen de katten mee naar onze boerderij (aan een 80-km weg) en gun ik ze het buitenleven (ze zijn nu 1 en 2 jaar, beide nog nooit buiten geweest).
Ik vind het alleen onwijs spannend, ik wil ze absoluut niet van de weg moeten schrapen of ze nooit meer terug zien omdat ze ergens zijn verongelukt oid.

Het onzichtbare omheiningssysyeem voor katten klinkt best goed, maar ik lees ook veel ervaringen dat katten weten dat ze 1 schok krijgen, daar snel overheen vliegen en dan buiten het erf zijn.

Ik zie een tekening van BrittS: is die dubbele draad zodat het niet met 1 schok gedaan is maar er nog een schok komt? Ik begrijp niet helemaal hoe die 2 systemen in jullie situatie precies werken.

pmarena

Re: Kan je een kat leren om in de tuin te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:53

Daarom moet je imo ook zorgen voor een echte visuele grens ook, denk dat de slagingskans dan véél groter is dan wanneer beestje zo de tuin uit kan wandelen.

Dat er een schutting staat en ze leren dat ze al een correctie krijgen als ze nog maar er over dènken om die te beklimmen ;)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:01

Wieke schreef:
Ik zie een tekening van BrittS: is die dubbele draad zodat het niet met 1 schok gedaan is maar er nog een schok komt? Ik begrijp niet helemaal hoe die 2 systemen in jullie situatie precies werken.

Het is inderdaad niet met 1 schok gedaan. Het blijft schokken zolang ze daar zijn, dus paar meter voor het eerste draad, maar ook daarna nog en direct dáárna lopen ze alweer tegen het tweede draad aan, wat dus ook weer meerdere meters schokken geeft.

Het systeem op deze manier was vooral omdat ze dus schokken kregen van de boerderij omdat er iets in de fundering geleidt en op deze manier niet, maar we zijn op deze manier ook van het sprintje trekken over het draadje heen af.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:12

Meerdere schokken klinkt veiliger (als ze de grens niet respecteren en ook de geluidswaarschuwing niet), als ze het dan nog durven te wagen... *D

Bedankt, zal de optie onzichtbare omheining nu echt gaan uitwerken in plaats van dat het bij een idee blijft.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:10

Ze hebben het beiden 1x geprobeerd en sindsdien nooit meer. Het ligt al ruim een jaar zo :D Met de enkele draad namen ze dagelijks een sprintje en dan zaten ze gewoon aan de andere kant.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:28

ben ik de enige die denk hoe zo wil mijn vriend geen katten in huis? -O-
mijn vriend wil ook geen katten honden en paarden.
nu honden katten en paarden aan huis en hij vindt het geweldig. hij rijdt zelf nu op mijn GP paard :P
andres kon hij vertekken :+

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:55

Kom toevallig dit topic tegen. Super handig! Wij willen onze katten (nu bijna een jaar). Volgend jaar in ons nieuwe huis graag in de (met schutting afgesloten tuin) houden. Zijn hierier ook mensen die ervaring hebben met een stroomdraad of een stuk of 3 in een hoek bovenop de schutting? Hoe werkte dit en hoe deden jullie dit met bomen welke naast de schutting stonden?

Ben benieuwd naar tips of ervaringen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:31

Ja ik heb ervaring met stroomdraad. Rood katertje nam de paar tikken van de stroom voor lief, die hij kreeg tijdens het tussen meerdere draden door wurmen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:45

Chichika schreef:
ben ik de enige die denk hoe zo wil mijn vriend geen katten in huis? -O-
mijn vriend wil ook geen katten honden en paarden.
nu honden katten en paarden aan huis en hij vindt het geweldig. hij rijdt zelf nu op mijn GP paard :P
andres kon hij vertekken :+

Wij zijn al 20 jaar een koppel. Vriend is zonder dieren opgevoed en onze vorige kat was buiten geboren en heeft van heel zijn leven geen dag in huis gezeten. We woonden wel heel afgelegen toen die kat kwam, waardoor het niet onveilig was om hem buiten te laten lopen. Alleen zijn we bijna 8 jaar geleden onteigend en zo in een gewone straat terecht gekomen, waar men jammer genoeg te snel rijdt. Onze kat is toen gewoon mee verhuisd en heeft hier zijn vrije leven verder kunnen zetten. De kat die ik daarna genomen heb, was ook een boerderijkat en zou ook gewoon buiten gaan leven met onze veranda als droge slaapplek. Dat is de afspraak die we samen gemaakt hadden en daar hoeft een ander niet over te oordelen. Ik werk in shiften en op wisselende uren en ben dagelijks veel met de kat in de weer geweest. Of ik nu in mijn living in de zetel zit, of in de veranda maakt voor mij geen verschil. Poes heeft echt geen aandacht tekort gehad, ook niet van mijn vriend trouwens, hij maakte ook alle dagen tijd om met de kat te spelen. Ik zou nooit een binnenhuiskat nemen, maar wat is er in hemelsnaam mis om een boerderijkat die in de stallen geboren is op deze manier te houden? Als er überhaupt ooit nog een kat komt hier, kans is heel groot dat ik er niet meer aan begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:53

Ik heb gisteren met mijn vriend over het catsafe systeem gesproken en hij vindt het een interessant systeem. Voorlopig laten we alles even rusten, het is gewoon niet het moment om al te beslissen of er wel/niet terug een kat komt. Maar super bedankt iedereen hier om uit te leggen hoe zo'n catsafe systeem werkt.