Helemaal klaar met hondenbrok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Helemaal klaar met hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:34

Hoeveel weegt hij, of eigenlijk: hoeveel hoort hij te wegen?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 22:40

Hij weegt nu amper 5 kilo en zou ongeveer 6.5 kilo mogen wegen. Maar dat gewicht is bij hem al jaren een probleem..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:22

Lekker op kvv houden dan als dat de oplossing is!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:23

In dat geval zou ik morgen of overmorgen het rustig gaan opvoeren (iedere dag 25g meer). Met 6.5kg ideaalgewicht mag hij eigenlijk wel 250g gaan eten. 2-2.5% is een richtlijn voor wat grotere honden, kleine honden hebben meer energie per kilo nodig.

Hier eet de poedel van 10.5kg (ideaalgewicht) zo'n 270g natvoer en 60g brokken. Natvoer is ongeveer gelijk aan kvv qua hoeveelheid, brokken moet je ongeveer verdubbelen, dan kom je uit op 390g natvoer/kvv. Deze hond is wel ziek (hersenaandoening), maar loopt tegelijkertijd maar 3x400m naast een kwartiertje scharrelen op het erf per dag. Het is dus niet zo dat ze bergen verstookt met wandelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 00:43

Pak maar een totaal voer zoals van Kivo. Gewoon in de vriezer en dag van tevoren uit de vriezer halen en laten ontdooien. Hoef je niks aan bij te voeren.
Alles zit er al in. Geen grote knoesten of stukken bot. Gewoon mooi schoonvlees met alles toegevoegd aan vitamines.
Ook geven wij snacks die op basis van vlees zijn.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 06:56

Wederom toch wat diaree... Maar niet zoveel als gisteren.. ga gewoon door met de kvv. Hij ligt nu rustig in zijn mandje. En oogt niet ziek.. hopelijk wordt het straks wat beter

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:18

Beetje diarree is ook normaal in het begin. Het lichaam moet ontgiften.

Ik heb worsten van Rodi liggen voor als ik zou vergeten te ontdooien. Die kan je gewoon zo bewaren.
Maar het went wel, ik heb KVV van een kilo en geef 500g per dag, dus als ik aan de tweede helft begin haal ik automatisch een nieuwe uit de vriezer.

Als snack geef ik gedroogde stukken. Kophuid, vissenvel, long, kippennek, ect

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:38

Berryz schreef:
Beetje diarree is ook normaal in het begin. Het lichaam moet ontgiften.

Ik heb worsten van Rodi liggen voor als ik zou vergeten te ontdooien. Die kan je gewoon zo bewaren.
Maar het went wel, ik heb KVV van een kilo en geef 500g per dag, dus als ik aan de tweede helft begin haal ik automatisch een nieuwe uit de vriezer.

Als snack geef ik gedroogde stukken. Kophuid, vissenvel, long, kippennek, ect

Ontgiften is een mythe, het lijf moet gewoon omschakelen naar plots overstappen naar ander voer en dat vinden de darmen/darmflora soms lastig. Het is reden dat bij brok wisselen gezegd wordt dat je minimaal 3 dagen moet omschakelen.

Sommige honden hebben nergens last van, andere honden hebben van iedere wisseling last, zelfs tussen wisselingen van kvv en na daar aan wennen. Mocht dat laatste bij deze hond van toepassing zijn ts, dan kan je ook kiezen om alleen fff rund compleet of alleen energique adult compleet te voeren. Maar ik zou het eerst proberen om en om want dan is de kans dat hij het zat wordt kleiner.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 07:52

Hij krijgt vandaag energique, staat al op het aanrecht om op temperatuur te komen. Hij wil gelukkig graag eten. Dus echt ziek is hij niet. Wil ook wel spelen, hij zit nu onder het aanrecht zijn voerbak te hypnotiseren.. kom bij mij kom bij mij. We gaan gewoon nog door met de kvv. En meerdere keren per dag een klein beetje. ( Dat is dus heel weinig met ongeveer 100 gram per dag) hij kreeg al wel kvv enkele keren per week. Het is wel stukken minder als gisteren. En vannacht heeft hij niks gedaan. Is probiotica nog een idee??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:53

Ik zou het eerst eens een week of 2 aankijken. Grote kans dat het dan vanzelf stabiliseert.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 08:33

Mizora schreef:
Ik zou het eerst eens een week of 2 aankijken. Grote kans dat het dan vanzelf stabiliseert.

Dank je wel mizora!!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:47

hier een moeilijke brokken-eter in het begin. was te mager en moest vaak overgeven.
ik ben over gestapt op kivo kvv en dat gaat prima. hij ziet er nu mooi uit. netjes op gewicht.
in het begin heb ik de houdbare worst van hun gevoerd omdat dat het enige was wat hij at.
daarna afgewisseld in smaken en hij eet bijna alles. ( lust geen pens en 100% vis).

overigens ook mijn andere honden op kvv gehad en daar hebben ze het zeer goed op gedaan.
het proberen waard lijkt mij.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:57

dingogirl schreef:
hier een moeilijke brokken-eter in het begin. was te mager en moest vaak overgeven.
ik ben over gestapt op kivo kvv en dat gaat prima. hij ziet er nu mooi uit. netjes op gewicht.
in het begin heb ik de houdbare worst van hun gevoerd omdat dat het enige was wat hij at.
daarna afgewisseld in smaken en hij eet bijna alles. ( lust geen pens en 100% vis).

overigens ook mijn andere honden op kvv gehad en daar hebben ze het zeer goed op gedaan.
het proberen waard lijkt mij.

Die visrol vinden ze hier ook heel vies.
Ik voer nu een ander merk van de vismix. Die ruikt ook een stuk aangenamer

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:22

Je kan prima enkel kvv voeren, zoalng je maar compleet voert of je verdiept in zelf samenstellen.

Als je het vergeet te ontdooien, moet je wel weten of de kvv op basis is van gewoon vermalen bot of supplement.
In geval van echt bot niet verhitten/ontdooien in de magnetron en niet in heet water zetten. Bot wordt door verhitting/verwarming hard en scherp. Als je het buiten de koelkast neerzet, zeker bij kleine porties is het zo ontdooit

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:16

Owens-mama
Idd even de tijd geven als je helemaal over bent op de energique
En het op tijd uithalen krijg je vanzelf systeem in , als ik voer haal ik de portie van de dag uit de koeling en zet ik er de portie voor morgen gelijk in
Dat gaat tot nu toe goed , tenzij mijn vriend voert ;)

Als je het wel een keer vergeet, zakje er om , zoveel mogelijk lucht er uit voor je hem dicht doet en dan in een bak heet water leggen
Zeker de kleinere porties zijn dan vrij vlot ontdooid

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:14

Het gaat tot nu toe aardig goed. Ik ben het vlees nog niet vergeten. De drollen zijn nog wel wat zacht, maar wel worstjes.. vandaag heeft hij wel wat meer vlees op het programma staan.. hij heeft wel in de afgelopen dagen een koekje gehad, die laten we er vandaag af. Misschien doet het koekje iets wat we niet willen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 11:31

Helaas is het toch weer mis, snap er geen snars van. Hij huppelt vrolijk rond, en gedraagt zich niet anders als anders. Hij eet goed.maar we hebben nu toch echt weer diaree. Er zit slijm bij. Ik ga maandag maar weer een afspraak maken bij de dierenarts. Maar hij had van de week weer drolletjes. Gewoon mooi gevormd. Ik wilde hem dit weekend eigenlijk ontwormen. Maar dat durf ik nu niet goed aan..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:56

owens-mama schreef:
Helaas is het toch weer mis, snap er geen snars van. Hij huppelt vrolijk rond, en gedraagt zich niet anders als anders. Hij eet goed.maar we hebben nu toch echt weer diaree. Er zit slijm bij. Ik ga maandag maar weer een afspraak maken bij de dierenarts. Maar hij had van de week weer drolletjes. Gewoon mooi gevormd. Ik wilde hem dit weekend eigenlijk ontwormen. Maar dat durf ik nu niet goed aan..

Ik zou van de komende 3 dagen even ontlasting opsparen. Dan kan er maandag/ dinsdag gelijk een giardia test gedaan worden.

Giardia wil nog wel eens deze symptomen geven.

Verder kan je kijken of het helpt om je hondje uitsluitend op vlees te zetten. Vlees en brok op één dag geven, wil in sommige gevallen wel eens niet goed op de darmen vallen.

Verder ben ik geen fan van Enerque omdat er naast vlees óók maïs, tarwe en bietenpulp in zit. Zo te zien een 20%
Afbeelding

Een hond die niet tegen koolhydraten kan, gaat van Energique alsnog aan de diaree.

Ik hoef mijn hond dit niet te geven: gegarandeerd dunne ontlasting doordat hij niet tegen maïs en tarwe kan.

Daarnaast zou ik adviseren eens een tijdje (6 weken minimaal) een "eliminatie dieet" te voeren. Iig een diersoort voeren wat niet standaard in alle brokken en kvv zit. Paard of konijn bijvoorbeeld.

Want Energique bevat kip en rund, de 2 diersoorten waar de meeste intolerantie tegen is.

Farmfood fresh bevat trouwens óók rijst...

Ik persoonlijk hoef dat niet in een kvv!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 12:03

Hij krijgt al een aantal dagen geen brokken meer. Ook geen koekjes of tussendoortje. Ik heb al monsters bewaard voor het testen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:42

ik heb ook eens energique gevoerd met als gevolg, 3 honden aan de diaree die daar nooit last van hadden.
nu al jaren kivo en heel af en toe kiezenbrink of bibi.
nooit problemen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 12:02

De moed zakt me hier in de schoenen,
Brok is met hem niet een succes, maar de energique ook niet schijnbaar. Maar meneer eet tot nu toe de andere kvv behalve farm food niet... Nu vanmorgen leek het wat beter.. maar nog steeds geen normale vastheid.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 12:03

Heb hem gisteren wel ontwormd voor de zekerheid.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:04

Mijn pup was ook als niks aan het diaree.
Onderzoeken gehad en wormen kuren maar hielp niks.
Sinds dien krijgt hij vleesvoer van kivo, probleem opgelost.
birdie kan ook niet tegen brokken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:12

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar Royal Canin Gastro Intestinal is wellicht het proberen waard. Zat honden gezien die echt onwijs opknapten en niet meer aan de diarree zaten. Ook veel moeilijke eters die dat toch graag eten. Dat voer heeft echt letterlijk het leven van onze oude Duitse Herder gered.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 12:21

Ga morgen de da bellen, en vragen wat we hieraan kunnen doen. En anders maar toch terug op een brok met af en toe vlees. Misschien speciaal voor darmproblemen..