Honden en mest

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Honden en mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:46

Kan je de wei/paddock niet afzetten dat de honden er niet in kunnen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:49

superpony schreef:
Oke, dat kan. Heb een dove poes, dus die blijft sws binnen. We zijn wel bezig met stuk afzetten zoals bij vorige huis, maar daar komen dan de honden niet per se.

Mijn BC is echt binnenste buiten gekeerd vanwege diarree en steeds terugkerende problemen. Viel erg af en was op laatst zelfs opgegeven tot ik zelf aan de kattenbak dacht en we zijn gaan voorkomen dat ze iets kon pakken. Van trouwens, gezonde katten.
Daarna is ze helemaal opgeknapt en zelfs 15jaar geworden. Waar ze dus anders 12jr eerder er niet meer was geweest.

Wij hebben de bakken hoger staan, net als het kattenvoer.

Maar katten drollen zijn wel ook compleet anders dan paarden en varkens mest.

Nooit geen last van gehad en toch al mijn hele leven katten en honden samen gehad, buiten en binnen. Snap dat je voorzichtig bent als het je is overkomen. Lijkt me sowieso niet de bedoeling dat een hond de kattenbak leeg eet, yuk :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 16:55

meggiemeg schreef:
Kan je de wei/paddock niet afzetten dat de honden er niet in kunnen?

Nee, en dat is ook echt niet de bedoeling.

Jessix schreef:
superpony schreef:
Oke, dat kan. Heb een dove poes, dus die blijft sws binnen. We zijn wel bezig met stuk afzetten zoals bij vorige huis, maar daar komen dan de honden niet per se.

Mijn BC is echt binnenste buiten gekeerd vanwege diarree en steeds terugkerende problemen. Viel erg af en was op laatst zelfs opgegeven tot ik zelf aan de kattenbak dacht en we zijn gaan voorkomen dat ze iets kon pakken. Van trouwens, gezonde katten.
Daarna is ze helemaal opgeknapt en zelfs 15jaar geworden. Waar ze dus anders 12jr eerder er niet meer was geweest.

Wij hebben de bakken hoger staan, net als het kattenvoer.

Maar katten drollen zijn wel ook compleet anders dan paarden en varkens mest.

Nooit geen last van gehad en toch al mijn hele leven katten en honden samen gehad, buiten en binnen. Snap dat je voorzichtig bent als het je is overkomen. Lijkt me sowieso niet de bedoeling dat een hond de kattenbak leeg eet, yuk :')

Misschien was er wel evengoed een onderliggend probleem. Ze kwam als pup van 12 weken en had wel wormen, maar leek normaal. Kwam van hele goede fokker etc

Is echt uitgebreid onderzocht en bleef maar diarree houden, afvallen etc. Was haar toen echt bijna kwijt. Stond op speciaal voer en deed niks.
Maar het zal absoluut zijn reden hebben gehad.

Ons huidige teefje heeft 2x echt flink alles onder gespuugd na het eten van iets fouts en dat was echt vreselijk.
Maar er zit ook echt wel verschil in welke ontlasting/mest ze te pakken krijgen.

Op zich zie ik paarden mest dan wel als redelijk onschuldig, maar er zit geen stop op bij ze en teveel lijkt me altijd slecht.
Tijdens ontwormen houden we ze sws weg.

Maar goed, gister en vandaag maar gewoon niet meer gekeken. Ze hebben ontbijt, lunch, 5 gangen diner en hun tussendoortjes.

Ze rennen wel als gekken rond altijd, dus ik zet het nu een paar dagen van me af en kijk wat er gebeurt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:17

Wees dan maar blij dat je er achter bent gekomen en het op heb kunnen lossen door de kattenbak weg te halen. Ik heb een labrador, oftewel alles eter. Die wordt eigenlijk nooit ziek van wat ze gegeten heeft.

Paardenmest vind ik ook het minst erg, van mijn eigen paarden. Ze eet het gelukkig niet in grote hoeveelheden. Ze mag het niet en luistert er ook wel na, maar goed.. als ze de hele middag op de wei is samen met mij en ik heb even mijn handen vol aan het paard dan pikt ze toch nog wel eens snel een drol. Heel sneaky!

Een van onze buren hebben een composthoop gehad, dat was wel heel naar. Dan kwam ze ineens aanzetten met een half verrot brood ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 01:41

Ja, dat is echt een wereld van verschil geweest. Ze is wel altijd gevoelig gebleven, maar toch nog heel mooi 12 jaar mee gegaan, fit en netjes 15 geworden.
En nog erger; Ze stond op dierenarts voer, dat moest ze niet. Op alles, ook vers reageerde ze vreselijk.

Dus voor afscheid uit de bakken van pets place laten snoepen ( Netjes in overleg met winkel ) en koos ze Smolke. NOu oke. Dus hele leven dat gehad en nooit meer durven afwijken.

Hier kunnen ze er niet vanaf, rondom gaas. Ook speciaal voor hun gedaan, want ze zijn niet super sociaal naar andere honden die langs lopen bijv. En al zouden ze dan netjes luisteren, zijn andere honden eigenaren erg laks en makkelijk.

En ze gaan wel achter wild aan als ze de kans zien. Dan moet je echt 100 paar ogen hebben.

Verder is er weinig te vinden en loop elke dag wel meerdere keren rond. We hebben wel wat nestjes en als die hun jong uit het nest gooien, moeten ze wel even weg blijven........Ik ben zelf echt zooooooooo een watje, dus nee, we vermoorden geen vogels.

Het is wel lastig dat je niet weet hoeveel ze binnen krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:17

De kant van het erf en de wei is bij ons afgesloten met gaas op de oprit na. Maar de achterkant bestaat voor het grootste deel uit bos dus dat is enkel afgezet met een omheining waarbij dieren er nog wel door kunnen. De omliggende percelen van mijn buren hebben dat net zo zodat het wild vrij doorgang heeft.

Mijn hond blijft altijd wel op eigen terrein. (Met uitzondering van de composthoop maar die was ook al snel weer weg) Er komt wel eens een andere hond buurten maar dat zijn dan wel bekende.

Fijn dat jouw hond nog zo’n mooi leven in gezondheid heeft gehad. En dat ze zo duidelijk heeft kunnen aangeven welke brokken ze wil en het daar dan ook nog super op doet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:06

kimmie261 schreef:
De honden hier eten al jaren paardenmest, hoe meer je zegt dat het niet mag, hoe aantrekkelijker het lijkt te worden, er zijn tijden dat ze amper mest eten , maar ook periodes dat ze het juist veel doen, geen idee waarom, maar ze worden er niet ziek van, en het zal wel een doel hebben, dus ik laat het maar gaan.

Dit is ook mijn ervaring

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 14:12

Wij straffen ze er niet om.

Afgelopen dagen laten gaan en ook andere kant op gekeken. Iets minder voer gegeven, maar ze rennen altijd heel veel, dus voor die ooit te dik zouden worden, zijn we wel een mesthoop verder.

Maar dan...............Mijn reu ligt tijdens het avond eten altijd in mn rug. Kan iedereen wat van vinden, maar hij ligt daar, ik heb er geen last van, dus prima. Ik ben niet zo groot, dus passen samen in ene stoel.

Maar gister stonk hij echt een uur in de wind. Hij was zeeeeeeeeeeeer ontspannen zeg maar en ik ging bijna over mn nek en viel zowat flauw.
Ga hem daar niet om wegsturen als hij daar altijd ligt en feitelijk niks fout doet verder, maar OMG.

Hij had ook voor de voordeur plas laten lopen, waar hij super zindelijk is. Maar kan ook dat hij veel dorst had gehad van het vreten. Hij springt continu in de drinkbank/ibc van de paarden en de poel.

Teefje heeft nergens last van, maar zij pakt altijd al wat mest. Hij was nooit zo erg, maar wij stonden gisteren te praten en zag toen wel dat hij ook bezig was.

Maar goed, ontlasting blijft oke en ze spugen niet tot nu toe.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:52

Mijn honden hebben het nooit gedaan maar ik ben er ook erg streng op wil het niet hebben ... punt... zo heb ik ook nooit last van dat ze op straat iets pakken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 16:24

candalisa schreef:
Mijn honden hebben het nooit gedaan maar ik ben er ook erg streng op wil het niet hebben ... punt... zo heb ik ook nooit last van dat ze op straat iets pakken.

Op straat doen ze het niet. Hebben er wel zin in en het is weleens gebeurt/fout gegaan, maar dan lopen we samen en dat is toch echt anders.
Hier lopen ze vrij rond en we hebben een paddock paradise, met paarden en varkens. Ik hou alles 2x daags bij, maar ze hebben geen luiers om.