Probleem met kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: Probleem met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 20:41

Even de meeste vragen proberen te antwoorden .De heren zijn nu bijna 3.
We wonen hier nu bijna 1 jaar (vanaf begin mei ) .ze mogen sinds begin augustus in dit ritme naar buiten daarvoor kende ze het niet .
Ze hebben best wel wat ruimte grote keuken , bijkeuken en woonkamer . Veel meer als ze gewend waren had eerst een mini huisje .
Ze kunnen op meerdere hoogtes zitten . Ze zitten bovenop kasten , Venster bank
Bob probeert het hele erf in de gaten te houden . Guus ligt gaan op de bank of in de krabpaal.
De heren kunnen het vaak ook wel goed met elkaar vinden ze wassen elkaar regelmatig.
Met eten doe ik ze even apart omdat Bob veel sneller eet en daarna Guus zijn eten op eet .
Kattenluik is wat lastig omdat ik alleen een voordeur heb en daar zit glas in.
Ben heel benieuwd wat er gebeurt de komende dagen als ik thuis ben . Of hij dan ook binnen poept. Als het niet gebeurt dan denk ik dat het ligt aan mijn moeder die binnen komt .
Dan iets anders bedenken
En nog eens met dierenarts overleggen volgens mij hadden die ook gedragsdeskundige .
En ontlasting opvangen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 18:57

Vandaag was ik thuis nou ja ook veel buiten geweest en alles is goed gegaan.
Hopelijk blijft dit zo .

Guus
Afbeelding

Bob

Afbeelding

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:22

Je zou nog Zylkene kunnen proberen, is een voedingssupplement wat stress verminderd. Het zijn capsules waarvan je de inhoud 1 x daags over de voeding moet doen.

Succes!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:27

Gelukkig dat het goed is gegaan ts, heb je nog contact gehad met de dierenarts?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:54

Ik heb katten die zich best heel goed onderling verhouden als ik thuis ben. Ze weten ook dat ik er op let dat ze elkaar niet in de haren vliegen. Nummer 1 en 2 zijn familie, die gaan heel goed samen, 2 en 3 klikt ook super, maar nummer 3 is houdt niet zo van nummer 1. Als ik weg ben, grijpt 3 haar kans om 1 meer op de huid te zitten. Na vakanties (iets van vroeger, dat was altijd leuk kan ik me vaag herinneren :+ ) was het evenwicht in huis ook altijd wat veranderd.

Wat ik denk, is dat jouw dominante kat als je er niet bent, de bange kat er flink van langs geeft. En dan kan je inderdaad angstpoep vinden. Ook kan het zijn dat je angstige kat niet meer naar de bak durft als jij weg bent, omdat hij in de bak aangevallen wordt door de andere. Heb ik hier ook wel eens gezien. Maar het eerste scenario is aannemelijker.

Opties:
- hou ze uit elkaar als je weg gaat, in aparte ruimten
- hang een camera op (die opneemt) en kijk wat er gebeurt als je weg bent. Ga niet te ver weg, als het mis gaat wil je snel ingrijpen

Advies gedragsdeskundige steun ik zeker, laat ze het niet uitvechten want dat maakt het meestal alleen maar erger. Medische oorzaken uitsluiten is ook belangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:01

Misschien vergezocht ? Jouw moeder, knuffelt die met de andere kat en brengt ze zo de hondenlucht over? Dat kan maar zo de trigger zijn. Omdat er nu dus niets is gebeurt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 20:21

De honden vindt Guus niet heel eng . Ze komen ‘s avonds vaak even op raam visite en dan krijgen ze wat te snacken allemaal . Dat gaat prima .
De Zylkene is inderdaad ook een goede optie .
Nog geen contact gehad met de dierenarts Guus had gisteren denk ik zoveel gepoept dat er vandaag niks over was .
Afgesproken dat ik volgende week ‘s morgens Bob al zijn gps in doe en raam aam binnenkant open . Dan kan ‘s middags raam vanuit buiten gewoon open gemaakt . Kijken hoe het dan gaat .
Verwacht dat Guus wel gewoon naar de bak durft als ik er niet ben . De ruzie begint eigenlijk altijd als Guus blaast naar Bob . Als Guus gewoon rond loopt gebeurt er eigenlijk niks .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:34

Ik zou het veranderen van naar buiten gaan naar binnen blijven (nog) niet doen voor Bob. De kater die onzeker stress gevoeliger zachter is krijgt het dan moeilijker vermoed ik. Maar het geeft ook de mentaal sterkere kater stress. Hoe meer ruimte hoe beter. Er een deskundige bij halen die de katten ook kan zien is een goed idee denk ik.

Ik zou ook kijken of Bob geen medisch probleem heeft.

Als ik om een reden door hond mijn honden en katten opsluit tijdelijk in de ruime woonkamer voor de nacht, weg van de straatkant. gaat mijn kater naast de bak plassen. Onzeker type, kan ook behoorlijk miepen tegen de honden die hem gewoon netjes negeren. Zet ik de tussendeur naar keuken op een kiertje voor hem dan gaat het bak bezoek wel goed. Hij vindt mijn man ook best spannend, en het is een rustige man, we hebben geen idee waarom. Zich niet opdringen werkt het best hier.

Hoe ziet je huis er uit? Hoeveel kamers kunnen ze gebruiken? En ook, kunnen ze voldoende omhoog? Klimbomen, planken aan de muur. Dit geeft meer ruimte voor ze binnen, vaak dat dit al een hele hoop stress weg neemt.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 15-04-21 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:36

Ruzie maken is vaak heel normaal, hier knalt het ook wel eens. Maar echt alles eronder poepen is heel erg vreemd, hoop dat je de oorzaak vind.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:45

Kijk eens op https://www.felinova.be/ en de Facebook pagina happy cats. Iedere woensdag geeft ze een webinar.
De meeste problemen worden veroorzaakt door een medisch oorzaak of stress.
Als het geen medische oorzaak is kun je het volgende proberen.
- katten bakken verspreid dit het huis, fijn klonterend grit, geurloos. Ook bakken zonder kap
- voldoende schuil en krab mogelijkheden. Kleine verhogingen, dozen, horizontale krab mogelijkheden. Katten ontladen stress door te krabben.
- zet voer en water op meerdere plekken
- zorg dat er bij doorgangen een verhoging-krab-verstopplek is. Als de kat niet naar een andere ruimte kan, omdat er iemand in de deuropening zit, geeft dit stress

En bijna het belangrijkste, laat ze het niet uitvechten. Dit werkt niet bij katten, hun natuurlijk instinct is zichzelf beschermen. Ze stoppen dus niet.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 15-04-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:59

Goede tips Esther.

Hier wel eens een kleine ruzie, spel wat uit de hand loopt, tussen poes en kater, ik kap dat altijd subtiel af.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:04

Uitvechten doe ik inderdaad niet meer. Ik haal ze uit elkaar en doe 1 van de 2 even apart .
En ligt eraan wie . Al is het meestal Bob. Doe vindt het prima en Guus gokt nog al sla hij apart zit .

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:07

Jis_ schreef:
Goede tips Esther.

Hier wel eens een kleine ruzie, spel wat uit de hand loopt, tussen poes en kater, ik kap dat altijd subtiel af.

Soms kun je ze idd afleiden met een hengel oid, dat is de beste oplossing. Anders echt ‘lomp’ uit elkaar halen.

TS: als er een kat meer wil spelen dan de ander, kun je ook nog meer zelf met deze kat spelen. Dan hoeft hij zich niet te uiten op de ander.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:10

Esther_ schreef:
Jis_ schreef:
Goede tips Esther.

Soms kun je ze idd afleiden met een hengel oid, dat is de beste oplossing. Anders echt ‘lomp’ uit elkaar halen.

TS: als er een kat meer wil spelen dan de ander, kun je ook nog meer zelf met deze kat spelen. Dan hoeft hij zich niet te uiten op de ander.

Hier zonder iets te zeggen er tussen gaan staan. Maar die ruzies stellen ook echt niks voor.

Dat spelen is ook een goede, hier speelt de kater meer dan de poes. Hij komt er ook wel eens vragen om te spelen, heel schattig.