kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:40

Ik heb eind december mijn kat laten inslapen nadat er chronisch nierfalen werd vastgesteld. Poes was ook nog heel levendig, is een weekend niet thuis gekomen en toen hij 's maandags op de oprit stond, was hij doodziek. Ik heb zelf 6 jaar op dialyse gewerkt en weet welke impact nierfalen op een levend wezen heeft. Ik kon mijn kat nog mee naar huis nemen, laten spoelen of op een dieet zetten, maar heb zelf beslist, vanuit mijn ervaring met dialyseptn, om mijn dier dit niet aan te doen. Mijn dierenarts gaf aan dat ik de meest faire beslissing nam tegenover mijn dier om hem te laten inslapen. Het is natuurlijk vreselijk om je dier te verliezen, maar rekken en laten lijden is best wel sneu voor het dier.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 17:21

We zijn zojuist teruggekomen uit de spoed- en verwijskliniek in Barendrecht. Er is wederom bloed getrokken, om een verder (eventueel) behandelplan te bespreken. Omdat alle andere waarden eigenlijk uitstekend waren (behalve eiwituitscheiding via urine) is er alleen gekeken naar creatininewaarde en ureumwaarde.
De creatininewaarde na de eerste meting was 710, deze was nu gedaald naar 282! De ureumwaarde was 30,3 en deze was nu gedaald naar 17,5.
Met deze waarden is spoelen niet aan de orde. Wel hebben we een infuus mee om dit weekend vocht toe te dienen en Cerenia om de misselijkheid wat te verminderen (want ze blijkt toch nog wel een beetje misselijk te zijn).
Hoe alles gaat lopen, tja, dat weten we natuurlijk niet, maar voor het moment zijn we in ieder geval met de spectaculaire dalingen die er gemeten zijn!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:23

Klinkt eerder als gevalletje accuut nierfalen.
Gaan ze niks doen aan dat verwijde nierbekken? Is de urine bekeken en gekweekt? Want als ze een nierbekkenontsteking heeft dan heeft ze 4-6 weken antibiotica nodig.

Fijn dat het al daalt!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 17:32

Hannanas schreef:
Klinkt eerder als gevalletje accuut nierfalen.
Gaan ze niks doen aan dat verwijde nierbekken? Is de urine bekeken en gekweekt? Want als ze een nierbekkenontsteking heeft dan heeft ze 4-6 weken antibiotica nodig.

Fijn dat het al daalt!

Daar ga ik nog even achteraan bellen. Nu je het zegt ja.

Is acuut nierfalen dan ook nog mogelijk als de nieren al slecht zijn?

Hannanas

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:38

Dat kan. Een kat kan bovenop chronisch nierfalen een acute dip doormaken!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 21:31

[BB-HK] [VOLG] Ten einde raad: poes wil niet meer eten
Voor de geïnteresseerden die van een stukje lezen houden.

Vandaag geprobeerd om thuis een onderhuids infuus te geven, met behulp van een bevriende dierenartsassistente. Het was niet echt een succes helaas. Het vocht is er wel ingegaan maar met de nodige strijd. De Cerenia erna is er met dezelfde vaart weer uitgekomen met daarna nog een flinke dosis slijm. Pure stress...
Dat gaan we dus niet meer (zelf) doen. Maar wat dan? Het lijkt alsof de Cerenia overigens niet zoveel gedaan heeft, gisteren at ze net zoveel als vandaag (weinig dus).
Wat dan weer heel bijzonder lijkt, is dat ze wel echt honger lijkt te hebben. Als je haar lekkere dingen voor de neus houdt rent ze ongeveer panisch met je mee om dan na enkele hapjes/slokjes weer te stoppen. Daarstraks met eten zat ze zowat op het bord van m’n man (waarop we van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt door er wat eetbaars op te leggen), het spreek elkaar zo tegen... :?

In haar bekkie is overigens wat tandsteen gezien (aan één kant), maar niet zo dramatisch dat ze hierdoor zou stoppen met eten volgens de DA. Normaliter zouden we dit weg laten halen om te kijken of dit zou schelen maar een narcose zou ze in deze situatie waarschijnlijk niet overleven.

Net zoals vier jaar geleden hebben we echt geen idee wat er nu aan de hand is, behalve dat ze nu slechtere nieren heeft dan toen, maar dat de zeer slechte waarden nu waarschijnlijk veroorzaakt zijn door de Metacam enige tijd geleden (lekker spul dus, heb er op stal nog een hele kast vol van staan - net zoals de meesten).

Laten we net zoals vier jaar geleden maar hopen op een wonder... :o

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:14

Heel veel sterkte! Laten we hopen op een wonder.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:31

dorothea schreef:

Vandaag geprobeerd om thuis een onderhuids infuus te geven, met behulp van een bevriende dierenartsassistente. Het was niet echt een succes helaas. Het vocht is er wel ingegaan maar met de nodige strijd. De Cerenia erna is er met dezelfde vaart weer uitgekomen met daarna nog een flinke dosis slijm. Pure stress...
Dat gaan we dus niet meer (zelf) doen. Maar wat dan? Het lijkt alsof de Cerenia overigens niet zoveel gedaan heeft, gisteren at ze net zoveel als vandaag (weinig dus).
Wat dan weer heel bijzonder lijkt, is dat ze wel echt honger lijkt te hebben. Als je haar lekkere dingen voor de neus houdt rent ze ongeveer panisch met je mee om dan na enkele hapjes/slokjes weer te stoppen. Daarstraks met eten zat ze zowat op het bord van m’n man (waarop we van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt door er wat eetbaars op te leggen), het spreek elkaar zo tegen... :?

In haar bekkie is overigens wat tandsteen gezien (aan één kant), maar niet zo dramatisch dat ze hierdoor zou stoppen met eten volgens de DA. Normaliter zouden we dit weg laten halen om te kijken of dit zou schelen maar een narcose zou ze in deze situatie waarschijnlijk niet overleven.

Net zoals vier jaar geleden hebben we echt geen idee wat er nu aan de hand is, behalve dat ze nu slechtere nieren heeft dan toen, maar dat de zeer slechte waarden nu waarschijnlijk veroorzaakt zijn door de Metacam enige tijd geleden (lekker spul dus, heb er op stal nog een hele kast vol van staan - net zoals de meesten).

Dit kan mijn verhaal zijn.
Ik zit op dit moment met een poes, die het zelfde doet.
Ze is twee weken geleden onder narcose geweest voor een gebitsreiniging. Hier door nier falen. Twee dagen aan het infuus gezeten. Toen waren de waardes goed en mocht ze naar huis.
Woensdag was het weer minder. Uit het bloed bleek de nierwaardes nog steeds goed te zijn.
Maar bijna niet willen eten.
Ze heeft een week voor de narcose metacam gehad.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:35

SafierZ schreef:
dorothea schreef:

Dit kan mijn verhaal zijn.
Ik zit op dit moment met een poes, die het zelfde doet.
Ze is twee weken geleden onder narcose geweest voor een gebitsreiniging. Hier door nier falen. Twee dagen aan het infuus gezeten. Toen waren de waardes goed en mocht ze naar huis.
Woensdag was het weer minder. Uit het bloed bleek de nierwaardes nog steeds goed te zijn.
Maar bijna niet willen eten.
Ze heeft een week voor de narcose metacam gehad.

Ik wist niet dat metacam dergelijke bijwerkingen had. Dat zou weleens veel meer aan de grote klok mogen worden gehangen. Dierenartsen zouden bij het gebruik ervan duidelijk moeten waarschuwen en misschien tips geven waarop je kunt letten... indicaties dat er iets niet goed gaat...

Ik vraag me nu af: hebben jullie katten ooit eerder metacam gehad en ging dat wel gewoon goed? Is het de combinatie van narcose en metacam die het probleem is?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 11:20

Metacam is sowieso bocht, laat dat duidelijk zijn, maar soms zijn de mogelijkheden beperkt. Onze poes kreeg het zes dagen om te kijken of de pijn van de artrose af zou nemen. Wij hebben het ook in eerste instantie bij onze DA aangegeven dat ze ons wel eens had mogen waarschuwen dat het zo vreselijk uit de hand kon lopen (maagbloeding met daarbij bloed spugen). Zij gaf aan dat bijwerkingen bij Metacam weinig voorkomen, vooral bij kort gebruik. Hierna is het gezeik dus begonnen eerst wel willen eten, dan weer niet etc. We hebben toen bij het verwijs in Barendrecht bloed laten trekken waaruit dus de megahoge waarden kwamen. Ze had waarschijnlijk al problemen met haar nieren, en Metacam is dan blijkbaar voldoende om waarden sky high te doen stijgen. Vermoedelijk vandaar dat deze na anderhalve week alweer zo gedaald zijn. Zoals Hannanas hier al aangaf: acuut nierfalen waar ze sowieso al last had van chronisch nierfalen. Ze is dus niet onder narcose geweest.

Onze katten hebben al vaker Metacam gekregen, niets aan de hand...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 11:51

Om nog even alles op een rijtje te zetten:
- creatininewaarde van 710 gedaald naar 282
- ureum van 30,3 gedaald naar 17,5
- we stoppen met Cerenia en onderhuids infuus wegens te veel stress
- ze drinkt goed
- ze is alert, gaat naar buiten (afgesloten tuin)
- ze blijft momenteel redelijk op gewicht hoewel ze (te) weinig eet
- geen niervoeding momenteel - het is belangrijker dat ze eet dan wat ze eet

Wat ons wel opvalt is dat ze wel enorm veel honger lijkt te hebben. Als we haar haar favoriete maaltijden voor houden dan rent ze werkelijk panisch achter je aan om het vooral op te eten en dan begint ze er vol goede moed aan maar ze krijgt het gewoon niet weg. Ze eet met zo’n schuin kauw-bekkie, alsof ze een stuk rubber naar binnen moet krijgen...toch de tanden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:08

Wat doet ze met liquide? Haar favoriet voer gepureerd met wat water of van die vitakraft liquid snacks?
Bij zelfde probleem zou ik dan eerder denken aan keel of maag. Als dat wel vlot gaat aan tanden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:37

Tandsteen aan 1 kant is een teken dat aan die kant dus minder gegeten wordt. Ze kauwt meer met haar andere kant waardoor deze schoner blijft. Vaak een teken dat ze dus pijn hebben aan de vieze kant. Ze is nu niet in optimale conditie voor een narcose voor een gebitsbehandeling, maar t kan zeker de oorzaak zijn voor t slechte eten. Je kunt op wgvt.nl een goede tandheelkundige dierenarts bij jou in de buurt vinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:42

Zijn de keel en maag gecheckt? En de alvleesklier?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:33

dorothea schreef:
Om nog even alles op een rijtje te zetten:
- creatininewaarde van 710 gedaald naar 282
- ureum van 30,3 gedaald naar 17,5
- we stoppen met Cerenia en onderhuids infuus wegens te veel stress
- ze drinkt goed
- ze is alert, gaat naar buiten (afgesloten tuin)
- ze blijft momenteel redelijk op gewicht hoewel ze (te) weinig eet
- geen niervoeding momenteel - het is belangrijker dat ze eet dan wat ze eet

Wat ons wel opvalt is dat ze wel enorm veel honger lijkt te hebben. Als we haar haar favoriete maaltijden voor houden dan rent ze werkelijk panisch achter je aan om het vooral op te eten en dan begint ze er vol goede moed aan maar ze krijgt het gewoon niet weg. Ze eet met zo’n schuin kauw-bekkie, alsof ze een stuk rubber naar binnen moet krijgen...toch de tanden?

Misschien een heel domme vraag, maar is haar kaak in orde? Ik heb weleens gehoord van een kaakbreuk na een tandbehandeling. En weet je zeker dat ze geen ontstekingen in haar mond of keel heeft?

(probeer eens wat geprakte gekookte visfilet met wat kookvocht, als ze vis lust. Dat is gemakkelijk weg te krijgen.)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 16:54

Goof schreef:
Zijn de keel en maag gecheckt? En de alvleesklier?

De maag ziet er op de echo netjes uit. Wanddikte ok. Overmatig zuur lijkt niet aangemaakt te worden, ze lijkt ook niet misselijk te zijn (niet kwijlen, niet smekken, niet op zoek naar gras oid), eventuele maagzweertjes zouden niet zichtbaar zijn. Op advies van de DA dan ook gestopt met Omeprazol. De keel is voor zover ik weet niet nagekeken. Tong en bekkie zien er correct uit (afgezien van tandsteen aan één kant). Over de alvleesklier heb ik nog niet zoveel gelezen.

Weet je Goof, je kent het hele verhaal van vier jaar geleden waarschijnlijk nog wel een beetje, we willen haar niet nog een keer volledig door de molen laten halen, dat zou niet eerlijk zijn ;(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:06

Heb je vorige topic nog een keer doorgescrolld, herinner het me inderdaad nog. Zieke katten zijn zo lastig he.
Ik snap helemaal dat je haar niet nog een keer helemaal binnenstebuiten wil keren. Ik duim voor een goede afloop!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:18

Dat kunnen we zeker gebruiken.

Wat me momenteel ook verbaast en irriteert is dat we constant met een andere DA te maken hebben die elkaar dan ook nog eens allemaal iets anders zeggen. Volgens de één moeten we spoelen, volgens de ander heeft dat geen zin, wel medicijnen, geen medicijnen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:21

Dat is ook echt het nadeel van grotere praktijken inderdaad. Ik loop momenteel ook met mijn kat bij de dierenarts, al sinds september, en vraag specifiek iedere keer om dezelfde arts omdat hij haar het beste kent uiteindelijk.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:22

Hevonen schreef:
Misschien een heel domme vraag, maar is haar kaak in orde? Ik heb weleens gehoord van een kaakbreuk na een tandbehandeling. En weet je zeker dat ze geen ontstekingen in haar mond of keel heeft?

(probeer eens wat geprakte gekookte visfilet met wat kookvocht, als ze vis lust. Dat is gemakkelijk weg te krijgen.)

Haar tanden zijn niet behandeld. Zojuist Liquid Snack weer geprobeerd. Ze begint eraan, om na een paar enthousiaste likjes abrupt te stoppen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:26

Dat ze honger heeft maar niet eet of gewoon maar iets kan misselijkheid zijn. Ivm tanden alleen heel zacht voorzetten , eet ze dat ook niet dan is het waarschijnlijk misselijkheid. Onze kat had geen nierfalen maar een galwegontsteking, dus misselijk en net op tijd bij de da want ze at al een paar dagen niet. Tot nu toe gaat het goed na een lange antibiotica kuur en vijf dagen infuus bij de da.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:30

Goof schreef:
Dat is ook echt het nadeel van grotere praktijken inderdaad. Ik loop momenteel ook met mijn kat bij de dierenarts, al sinds september, en vraag specifiek iedere keer om dezelfde arts omdat hij haar het beste kent uiteindelijk.

We hebben bij Spoed & Verwijs twee verschillende gehad (en we hebben overigens onszelf ‘doorverwezen’ vanuit onze eerste-lijns DA) maar die willen haar verder niet onder behandeling nemen want ‘het is nu geen spoed meer’ (en dit verbaast met wel, bij S&V in Dordrecht is zij onder behandeling gebleven tot het eind), zodat we weer bij onze HTK-DA uitkomen. En niets ten nadele van die meiden daar, het zijn echt schatten, maar ik denk wel dat ze die ervaring niet hebben...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:37

bigone schreef:
Dat ze honger heeft maar niet eet of gewoon maar iets kan misselijkheid zijn. Ivm tanden alleen heel zacht voorzetten , eet ze dat ook niet dan is het waarschijnlijk misselijkheid. Onze kat had geen nierfalen maar een galwegontsteking, dus misselijk en net op tijd bij de da want ze at al een paar dagen niet. Tot nu toe gaat het goed na een lange antibiotica kuur en vijf dagen infuus bij de da.

En dat is dan weer het rare. Ze heeft vannacht op bed een handje brokjes weggewerkt als een echte kat. Dus niet brokje voor brokje, maar gewoon happen. Snoepjes...geen probleem. Zes achter elkaar. En dat is allemaal kauwspul. :?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:05

Flower033 schreef:
Een van onze eerder katten heeft dit ook gehad. Ik denk dat deze kat ook een paar keer gespoeld is en ik heb medicijnen gegeven, wat ze niet leuk vond. Ik weet niet meer welke medicijnen ze kreeg.
Na een paar weken toch laten inslapen. Het ging beste snel bergafwaarts. Ook onze kat is van de trap gevallen omdat ze te slap was. Eigenlijk vergiftigen ze zich zelf langzaam.
Ik heb er tot de dag van vandaag spijt van dat ik haar niet eerder heb laten inslapen. Achteraf gezien heb ik haar onnodig laten lijden omdat ik geen afscheid kon nemen en niet wilde zien dat het niet goed ging.
Sinds deze kat neem ik veel eerder de beslissing om te stoppen met behandelen en een dier in te laten slapen.

Daarbij heeft poes van TS artrose, blijkbaar was daarom die metacam nodig ivm pijn. Nu krijgt poes geen metacam meer, omdat dat niet goed combineert met de ziekte die poes heeft, ik maak daaruit op dat poes geen pijnbestrijding meer krijgt. Is dat het geval, moet iemand dan nog willen doorgaan met behandelen, vraag ik me af... ik heb zoiets met een hond meegemaakt, en dat betekende toen wat mij (en de dierenarts) betreft einde oefening, hoe verdrietig ook.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 18:47

De artrose was een gokje van de DA. Onze kat heeft doordat ze vermoedelijk als kitten in Frankrijk uit de auto is gegooid haar bekken gebroken en omdat ze wat meer begon te slepen met één pootje wilde de DA kijken of er iets zou veranderen door de Metacam. Let wel: er is geen foto gemaakt! Wij zijn afgegaan op het advies van onze DA. Mocht onze kat echt last hebben van artrose dan zou zij wrs niet op anderhalve meter ver en een meter hoog springen.