Passend tuig voor mijn hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:18

Voor onze Jack Russell heb ik een Hunter tuigje en dat bevalt heel goed.
Blijft altijd netjes zitten en ze is er ook nog nooit uitgefloept wat met andere tuigjes wel eens is gebeurd.

Voor onze RotHerder zit ik te denken om eens een Dog Copenhagen te proberen.
Wat is jullie ervaring met het brede en het smalle model?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:26

Ik heb voor mijn pup ook een Copenhagen tuig, maar bij hem schuift het ook. Even een vraag aan de kenners: een tuig hoort toch niet strak te zitten? En als het niet strak zit en je hond heeft een ‘afwijking’ bij het lopen, dan schuift het toch altijd?

Afbeelding

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:13

Misschien begeef ik mij nu op glad ijs...
Maar kan jou hond niet aan een normale halsband lopen? Als je al veel geprobeerd heb.

Hier loopt mijn hond aan een normale halsband. Moet nog op opzoek voor een tuigje in de fietsmand en op het supboard heeft ze een zwemvest aan.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:35

Ik heb ook een DogCopenhagen Pro en ben er ook niet zo tevreden over.. Schuift altijd naar voren omdat het buikstuk te lang doorloopt. Als hond ligt dan ligt het buikstuk helemaal bol, gewoon 10cm van de hond af :+ Ik heb het nek stuk al strakker gemaakt maar dan krijg ik het weer niet over zijn hoofd heen.. Voorlopig blijf ik het gebruiken maar ik zou het zeker passen voor je het koopt!!

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:36

Kijk eens naar deze tuigjes : https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ond-annyx/ . Ik heb hiervoor voor mijn Podengo een Dog Copenhagen gehad en daar was ik redelijk tevreden over, maar die drukte aardig op z'n ruggengraat als hij aan de riem trok (kwestie van trainen natuurlijk, maar vertel hem dat als hij een konijn ruikt :') ).
Nu bovenstaand Anny X tuigje en deze zit zo veel fijner! Niet te hoog aan de voorkant, niet te dicht achter de voorpoten, ik ben helemaal tevreden en iedereen die ik ken die dit tuigje heeft ook :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 02:03

Bedankt voor de reacties weer. Jullie maken het er niet makkelijker op :D
Er zit bij mij in de buurt een webshop die o.a. dog copenhagen verkoopt, dus misschien kan ik via daar passen.

Blauwdruivje, 4dox is meer dan 2 uur enkele reis met de auto en ik kan geen auto (meer) rijden. Met het ov meer dan 4 uur enkele reis. Maar wel bedankt voor het delen van je ervaring, je kon niet weten dat het voor mij zo ver is. En bedankt voor de link naar Dutta's webshop.

x_Jeanine_x, geen probleem dat je dat vraagt. Het tuig wat ze nu heeft is haar 2e tuig sinds ze volwassen is, dus het valt mee qua zoektocht :D Als puppy reageerde ze erg slecht op de halsband, wilde ze niet mee lopen, zelfs niet om te plassen aan de overkant van de straat. En ergonomisch gezien vind ik een tuig ook beter dan een halsband.

Shorks, ja, dat is het annyx tuig waar ik gister naar heb gekeken, maar die lijkt erg op wat ze nu heeft. Maar wel goed om te weten dat je een Podengo hebt, mijn hond is een Podenco krusing denk ik, ze is Spaans.

De anderen ook bedankt voor jullie bijdrage! Ik neem het mee

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 21:00

*update*

Ik had een webshop hier in de buurt gemaild, of er iets mogelijk was qua ophalen of langsbrengen om te passen, maar dat was er niet.

Dus ik ben vandaag naar een dierenwinkel geweest met mijn hond. Daar hadden ze helaas maar weinig tuigjes in haar maat, er waren vooral hele kleine tuigjes. Maar we kunnen volgende week een Rogz Explore tuig passen:

Afbeelding

Lijkt op het Hurtta tuig, die was misschien ook goed geweest, maar dan had de voorkant langer gemaakt gemoeten.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:35

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:00

Eilish schreef:
*update*

Ik had een webshop hier in de buurt gemaild, of er iets mogelijk was qua ophalen of langsbrengen om te passen, maar dat was er niet.

Dus ik ben vandaag naar een dierenwinkel geweest met mijn hond. Daar hadden ze helaas maar weinig tuigjes in haar maat, er waren vooral hele kleine tuigjes. Maar we kunnen volgende week een Rogz Explore tuig passen:

[ [url=m/4WNp6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt op het Hurtta tuig, die was misschien ook goed geweest, maar dan had de voorkant langer gemaakt gemoeten.

Let goed op of hij niet scheef is. Mijn vriendin had deze gekocht voor haar hond en na tijdje kreeg hond last met lopen, bleek 't tuig gewoonweg scheef te zijn. Bizar.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:06

Hier ook voor een Podengo kruising een tuigje van Anny-x. We zijn er heel tevreden van, gaat niet schuin hangen ofzo en de dierenarts werd enthousiast bij het zien van de goede pasvorm en ergonomie :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:55

VillaNeusjes schreef:
Let goed op of hij niet scheef is. Mijn vriendin had deze gekocht voor haar hond en na tijdje kreeg hond last met lopen, bleek 't tuig gewoonweg scheef te zijn. Bizar.

Bedankt, goed om te weten.

CupCakes_ en Cassia ook bedankt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:15

Ik lees graag mee! Ben alvast op zoek naar een tuig met padding (hond heeft leishmania dus kale plekken en gevoelige huid), maar zie ook door de bomen het bos niet meer.

Ben benieuwd of het Rogz Explore tuig goed zit TS!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 15:13

Succes Frummels :)
Ik ga woensdag passen en zal het laten weten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:16

Hier sinds een paar dagen een Dog copenhagen voor mijn moeilijke reu(qua tuigen en bouw)
Maar in overleg met fysio is dit t 1e y tuig waar ie mee wil lopen en die goed zit!
Afbeelding

Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 19:36

Fijn kiwiwitje :)
Ik hou het in mijn achterhoofd, voor als het Rogz tuig niets is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:52

T is altijd puzzelen. Wat voor de ene goed zit, zit voor de ander niet goed. Hier al eeuwen aan t puzzelen geweest.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 21:58

Tuigje is gepast, maar die was besteld voor een andere klant.
Zat goed aan de onderkant en zijkant. Viel niet zo wijd onder haar buik en niet zo ver naar achter op haar rug.
Aan de voorkant wel ruim, omdat het een bepaalde lengte nodig heeft aan de voorkant om op haar borstbeen te vallen. Dus daar wijkt ie een beetje, voor haar schouders. Dat heeft dit tuig ook. Er is een tuig voor ons besteld, die komt dinsdag bij ze binnen. Ik heb nu alleen wel een beetje twijfels over de voorkant, of die te breed is. De Dog Copenhagen pro lijkt hetzelfde aan de voorkant, maar de air is wel smaller.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:20

Ik heb er nu 1 van non stop dogwear

https://www.rundog.nl/non-stop-ultra-harnas.html

Wij hadden dog copenhage, maar binnen het jaar twee kapotte tuigen, 1 een naad los, de ander een clipje stuk

De non stop ultra blijft tot nu toe ook mooier zitten dan de dog copenhagen tuigjes

Een gelijkend model van non stop is de ramble, die is zelfs in meer kleuren

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 14:43

Bedankt, die lijken op het Rogz Explore tuig.
Ze heeft van Non stop dog een regenjas.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:48

De Hurtta zat anders wel behoorlijk goed volgens mij. Sloot mooi aan.

Hier een pup in de groei. Ik begon met een tuigje van dierenopvangcentrum Amersfoort. Ook wel een fijn tuigje, alleen erg kleine sluitingen. Daarna een Hurtta tuigje en nu een Dog Copenhagen tuig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:49

Ik kende het merk verder niet , maar kwam het tegen in mijn zoektocht naar sterke stabiele tuigen en kwam erg fijne reviews tegen
Dus maar een gokje gewaagd en erg blij met dat gokje

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 14:53

DiantaM schreef:
De Hurtta zat anders wel behoorlijk goed volgens mij. Sloot mooi aan.

Hier een pup in de groei. Ik begon met een tuigje van dierenopvangcentrum Amersfoort. Ook wel een fijn tuigje, alleen erg kleine sluitingen. Daarna een Hurtta tuigje en nu een Dog Copenhagen tuig.

De Hurtta zat te hoog, boven het borstbeen.
Misschien als het tuig nog wat langer was gemaakt aan de voorkant, maar ik wil diegene niet voor de 3e keer een tuig laten meenemen, mogelijk weer voor niets.
En ik heb nu de Rogz Explore bij een dierenwinkel bestelt. Twijfel alleen nog een beetje over het afstaan aan de voorkant

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:40

Heb je bij het hurtta tuig ook gecheckt waar het drukpunt van de banden bij het borststuk zat? Die zit vaak namelijk een stuk lager dan het hoogste stuk van de padding. In maat 45/60 zit het drukpunt ongeveer bij het hurtta logo. Als dat ook zo is bij het hurtta tuig wat jouw hond aan had dan lijkt mij dat tuig heel goed passen :)

Je kan het drukpunt voelen door als het tuig uit is de banden te volgen richting borststuk. Waar de banden dan samenkomen wordt de druk uitgeoefend. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg :')

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 14:25

Bedankt voor je uitleg :)
Nee, dat heb ik niet gecheckt. Het tuig was naar mijn huis gebracht door iemand van een dierenwinkel en ik heb gepast waar diegene bij was. Maar diegene was het er niet mee eens dat een tuig op het borstbeen moet vallen en vond erboven ook goed. Ik was het daar niet mee eens en het tuig is weer mee terug gegaan.
Ik weet niet of het drukpunt van de banden op haar borstbeen zat.
Maar ook als dat wel zo was, dan zit de padding bij haar nek/keel, toch?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:58

Het lijkt mij dat als het drukpunt niet zo hoog op de padding zit de hond daar niet echt last van heeft.