Kat kan niet tegen gesloten deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Kat kan niet tegen gesloten deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:45

Katten zijn hufters.
Moet wel zeggen dat Freek jou goed heeft afgericht.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:56

MarcoBorsato schreef:
Hier staat alles op een kier ivm onze katten die er emotioneel aan onderdoor gaan als er een deur dicht zit. Klein kiertje is genoeg...

Klein kiertje is genoeg om je verloren te stoken :) Mocht dat een optie zijn, had TS daar wel voor gekozen.

TS, je hebt je kat idd geleerd dat krabben en krijsen wérkt. Nu mag je hem gaan afleren dat dat niét meer werkt.

Ik weet niet wat voor je deur je hebt, maar ik zou voor de komende africhtingstijd die deur wel beschermen tegen het gekrab. Ofwel een kattenluik, ofwel deur gewoon dicht houden. En volhouden :) Idd te combineren met een plantenspuit om het gejank te onderbreken, ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:57

Kuggur schreef:
Katten zijn hufters.
Moet wel zeggen dat Freek jou goed heeft afgericht.

_/-\o_ :')

Erg eigenlijk hoe slim die beesten zijn. Nu moeten wij hen nog leren africhten ipv andersom.

Geduld en volhouden :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:00

Snel?
Kattenluik in die deuren.

Helpend?
Gekrijs en gekrab negeren, juist niet toegeven, duurt minimaal wel een aantal weken voordat het gaat doordringen en blijft hangen dat hij zijn zin niet kan afdwingen. Straffen helpt vaak weinig... katten zijn best slim en negatieve aandacht blijft aandacht.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:02

katten zitten nu eenmaal altijd aan de verkeerde kant van elke deur en zijn straal dement. ik heb tenminste nooit een kat gezien die anders in elkaar zat. ik kan gelukkig bij de deurklink vanuit bed en ben daarna ook binnen 5 min weer diep in slaap. (en de kat wil gelukkig niet 5 keer per nacht in of uit.) maar denk niet dat je hem dit afgeleerd krijgt. kattenluikjes of accepteren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:05

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:05

LWDaisy schreef:
MarcoBorsato schreef:
Hier staat alles op een kier ivm onze katten die er emotioneel aan onderdoor gaan als er een deur dicht zit. Klein kiertje is genoeg...

Klein kiertje is genoeg om je verloren te stoken :) Mocht dat een optie zijn, had TS daar wel voor gekozen.

TS, je hebt je kat idd geleerd dat krabben en krijsen wérkt. Nu mag je hem gaan afleren dat dat niét meer werkt.

Ik weet niet wat voor je deur je hebt, maar ik zou voor de komende africhtingstijd die deur wel beschermen tegen het gekrab. Ofwel een kattenluik, ofwel deur gewoon dicht houden. En volhouden :) Idd te combineren met een plantenspuit om het gejank te onderbreken, ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt.

Dan zou ik dat terug moeten zien in mijn stookkosten, dus dat valt mee. :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:08

Emj_23 schreef:
Mijn katten willen ook dat ik een raam openmaak of de voordeur om te kijken of het weer daar misschien toch beter is dan in de achtertuin. *\o/* -O-
Ik kan daar wel om lachen. Het is ook maar waar je je druk over wilt maken

Heeeel herkenbaar. Via het kattenluik kom ik uit in de regen, dus of je even de voordeur open wilt doen.
Door er aan mee te werken houd ik het in stand, soms als het regent en zowel kat als ik sjagrijnig zijn levert dat wel eens wrijving op. Maar ik kan er eigenlijk altijd, ook dan, wel een beetje om lachen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:41

MarcoBorsato schreef:
LWDaisy schreef:

Dan zou ik dat terug moeten zien in mijn stookkosten, dus dat valt mee. :)

Hier zou je dat echt merken hoor. Misschien omdat wij met pellets stoken, dat het verschil groter is, en dat we daadwerkelijk zouden zien dat we meer pellets verstoken. Maar als er hier een deur niet helemaal dicht is, voel je meteen de kou door de woonkamer trekken - logischerwijs verstoken we dan ook meer om de kamer op temperatuur te houden. Maar dat kan ook aan ons huis/de isolatie (of het ontbreken daarvan) liggen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:26

Ik zou dan denk ik op elke deur op krabhoogte een krabmat hangen en hem lekker laten krabben. Dan maakt het ook niet uit dat hij het doet en gaan je deuren niet naar de filistijnen van het gekrab. In theorie houdt het dan vanzelf op toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:39

friendly schreef:
Ik zou dan denk ik op elke deur op krabhoogte een krabmat hangen en hem lekker laten krabben. Dan maakt het ook niet uit dat hij het doet en gaan je deuren niet naar de filistijnen van het gekrab. In theorie houdt het dan vanzelf op toch?

Wat echt helpt bij ons tegen krabben (want de babykamer is wel verboden terrein) is de onderkant van de deur beplakken met dubbelzijdige tape.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:48

MarcoBorsato schreef:
friendly schreef:

Wat echt helpt bij ons tegen krabben (want de babykamer is wel verboden terrein) is de onderkant van de deur beplakken met dubbelzijdige tape.

gaat dat niet ontzettend veel stof verzamelen?

wij hebben trouwens zo'n luik dat op de nek chip reageert. maar we hebben het recent vervangen omdat het niet altijd goed werkte. dan zat die kat soms wel twee uur aan dat luik te krabben. en dat maakte een enorm lawaai. hopelijk blijft de nieuwe wel werken.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:01

Ja hier ook zo'n kat die gek wordt als de deuren dicht zitten! Wij hebben overal een deurstop tussenzitten dus hij valt nooit helemaal dicht en dan is het goed alles staat dus wel op een klein kiertje

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:07

Mijn kat krapt de hele deur kapot als deze dicht zit. Hier ook een aantal deuren standaard open in huis. Kat heeft ons goed opgevoed

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:42

Hier gewoon alle deuren open (de berging na, want daar staat voorraad ook kattenvoer).

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:51

Wij hebben hetzelfde gehad met onze katten die ook altijd gewend waren om overal te komen. Totdat de baby werd geboren, 1 kat heeft de gewoonte om bij mijn hoofd te liggen en ik vond dat te gevaarlijk bij een baby. Daar moesten ze heel erg aan wennen, wat bij mij goed hielp was een handdoek insprayen met keep off spray en die onder de deur te leggen. Beetje aan beide kanten eronder proppen zodat de handdoek niet snel los laat. Dit voorkomt krabben aan de deur en zo vinden ze het al niet eens meer interessant om die kant op te gaan. Je zal misschien meerdere flesjes nodig hebben voordat het gedrag over is maar het resultaat is er vaak wel uiteindelijk.
Je hebt overigens meerdere soorten van die spray, je hebt bijvoorbeeld ook mis poes. Het is om katten ergens weg te houden, vaak gebruikt bij sproeiende katers maar werkt dus ook heel goed bij dit gedrag. Er zijn een aantal katten die ondanks dat alsnog doorgaan, maar het is zeker een poging waard. Die van mij hebben het compleet afgeleerd, ik heb er nu alleen nog eentje die alle deuren open kan maken dus de deurklinken staan hier vrijwel allemaal naar boven en de voordeur altijd op slot :')
Het is in ieder geval nooit saai met ze.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:55

Als ik dit topic lees ben ik zo blij met mijn katten :') die doen alleen moeilijk als er een deur dicht zit die normaal open staat. En dat zijn hier alleen de slaapkamer en de gang.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:59

Helaas, hier zijn de meeste deuren ook maar open gebleven. Behalve de deur naar boven, dus zijn ze zielig want er zit een deur dicht. Dat dan verder alle deuren voor je open zijn, maakt dan geen drol uit.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:17

Mijn eerste kat sprong tegen de deurklink en maakte de deur gewoon open :=

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:21

Cookies schreef:
Stofzuiger voor de deur zetten?

Dit zou best een goed idee kunnen zijn. De meeste katten haten de stofzuiger. :') Een van mijn katten springt weg zodra dat ding tevoorschijn komt.

De ander wordt graag zelf gestofzuigd dus daar gaat het feest dan niet op.

Ik heb in huis niet alle deuren open en het kostte wat tijd en geduld, maar de katten zijn er nu aan gewend dat ze gewoon geen toegang hebben tot bepaalde kamers. Die deuren blijven permanent dicht voor hen. :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:09

Hier ben ik met liefde portier. Vind het te schattig als mijn kater naar me toe komt en zachtjes mijn wang aantikt met een pootje en zijn koppie vragend schuin houdt . Als mijn poes miauwend op de bank een gekke speelhouding aanneemt, dan haal ik de hengel. <3 Noem mij maar personeel, ik geniet er van. Enige regel die ik voor mezelf heb, voor een goede nachtrust, is honden en katten voor de nacht in de keuken en woonkamer.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:51

Wij hebben een aantal deuren op haakjes open waar de poezen niet doorheen passen. Dit vanwege de ventilatie. Op de een of andere manier krabben ze nooit aan deze deuren, misschien omdat ze dan wel daar naar binnen kunnen kijken? Ook de deur van de slaapkamer. 's Nachts mogen ze daar wel komen, maar overdag dus op het ventilatiehaakje.

Het kattenluikje zit naast de voordeur in de gang. De deur naar de woonkamer heeft ook een haak, waar ze dan wel precies doorheen passen. Die haak is om te voorkomen dat ze deze deur anders helemaal open duwen en er veel warmte verloren gaat naar de gang. 's Nachts gaat deze deur wel dicht en kunnen de katten dus op de gang, trappenhuis (staat voer en kattenbak), slaapkamer en door luikje naar buiten. Ook 's nachts wordt er nooit aan de deur van de woonkamer gekrabd.

Ze weten dus precies wanneer welke deur open is en accepteren dat.