Koppel jonge konijnen, castreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Re: Koppel jonge konijnen, castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 10:13

Ik sta er zelf trouwens ook volledig achter. Dat is geen probleem. Worden onze konijnen, niet enkel van de kinderen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:17

Jenny21 schreef:
Als ik ervan uit ga dat niet zindelijk worden en overal aan knagen. Dan is binnen geen optie. Want dan kunnen ze niet los in huis en dan zitten ze voor rest van leven in ren van 2.40 bij 80.

Dan zouden ze buiten moeten. Maar ik ben bang dat ze dan zo alleen zitten?! Ik ben nu ook geen hele dagen buiten. Zomers wat meer natuurlijk maar swinters natuurlijk vele malen minder.

Ik kan buiten wel een grotere ren plaatsen. Denk zo’n 4 bij 1 mtr overdekt. En onder toezicht kan dan los in gehele omheinde tuin. Maar ivm evt buurkatten of roofvogels kan dit niet continu.

Als ik dan zoek naar rennen buiten zie ik veel van dat zachte hout. Dit gaat het niet lang houden in weer en wind.
Iemand tips voor kwaliteit hokken? Kan zelf helaas niet maken.

Konijnen hebben konijnen als gezelschap nodig, geen mensen. Dus maak je geen zorgen over "zo alleen".

Wij hebben gewoon zacht hout en dat geolied./behandeld. We hebben zelf een ren gebouwd. Houd zich prima hoor, heb na verhuizing 1 balkje vervangen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:17

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:23

Die konijnen zitten denk ik liever buiten zonder jullie dan tussen de andere dieren en kinderen. Kinderen zijn nou eenmaal luidruchtig en konijnen slapen graag overdag. Vriendin van mij heeft ze binnen maar die lopen 24/7 los en anders heeft ze onder haar bed hun hok van 160x200. Maar de deur staat eigenlijk altijd open.

Wij hadden zoiets (maar dan veel groter) met een extra ren eraan vast
https://www.bol.com/nl/p/trixie-konijne ... 074321115/

Ren maken is heel simpel, gewoon 4 palen in de grond slaan en er gaas aan vast zetten met krammetjes.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:46

Konijntjes hebben jou inderdaad niet nodig, als ze elkaar maar hebben :) Een ren van 2,40x80 is helaas wel te klein.. De 1,5m2 per konijn is wel echt het minimale, en dan heb je het in dit geval over een dwergkonijntje. 2m2 voor een gemiddeld formaat konijn is een minimum, waarmee je dus uitkomt op 4m2 permanente ruimte over de vlakke vloer. Dus niet opgedeeld in verdiepingen.

Ik merk dat de meesten hier vrij fel reageren als het gaat om de konijnen aanschaf, maar dat moet je niet te persoonlijk opvatten TS (niet dat je dat doet hoor..). Konijnen worden vaak verkeerd gehouden en mensen hebben geen realistische verwachtingen in de aanschaf en onderhoud van een konijn. 'Wij konijnen liefhebbers' zijn daarom vaak dappere strijders om ieder konijntje een goede toekomst te kunnen bieden ;)

Binnen in huis zou ik niet adviseren als je daar ook kinderen rond hebt lopen. Dat is vaak te druk voor ze. Dan zitten ze buiten beter. Als je ze wel binnen wil hebben zorg dan dat ze nergens bij kunnen wat niet stuk mag. Draden, planten, behang etc.

Ik adviseer om te kijken naar een ram-voedster koppel uit een opvang, die al gecastreerd zijn (allebei!). Op die manier heb je daar de zorgen niet over, zijn ze puber-af en weet je zeker dat de karakters bij elkaar passen en ze een steady koppel zijn. Wie weet kom je er eentje tegen waarbij een konijn wel van een aai kan genieten. Ze zijn er zeker, maar het is eerder een uitzondering dan een regel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:48

De dappere strijdgroep van de konijnenliefhebbers. Zullen we een clubje oprichten? _O-

Maar heel goed hoor TS dat jij je zo breed informeert en alles goed in overweging neemt. Ik heb zelf toen ik 6 was mijn eerste konijn gekregen en de laatste zijn vorig jaar overleden (ik was toen 24). Dus na 18 jaar konijnen zullen ze altijd een plekje in mijn hart houden. Als kind was ik vaak verdrietig en dan ging ik vaak buiten bij de konijnen zitten kijken. Kon ik ze vertellen wat mijn probleem was en even uithuilen bijvoorbeeld. Maar dat waren dan ook onze enige huisdieren. Ik vond ze voeren / verschonen / naar ze kijken heel rustgevend. :j

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:18

Ik fijn het vooral fijn dat jullie allemaal zo uitgebreid reageren :j
Het is een moeilijke keuze en vooral een keuze voor de komende jaren. Echt geen impuls aankoop.

Ik zie nu idd in dat binnen geen optie is.
Het wordt deze week met manlief overleggen of buiten een optie voor ons is.

En welk hok dan zou kunnen.
Niemand een goede site voor kwaliteit hokken? Dus geen waaibomen hout?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:23

Jenny21 schreef:
Het is een moeilijke keuze en vooral een keuze voor de komende jaren. Echt geen impuls aankoop.

Ik heb tweedehandse wat leuks gezisn in Noord-Limburg. Als dat haalbaar is voot je

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:24

Zelf bouwen, goed stevig en ruim hok kost veel geld. Je kan op maat bestellen, maar dan kijk je naar een bedrag van 4 cijfers.

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:27

Als je echt een goede kwaliteit wilt hebben voor de ren kan je altijd gaan voor Voliere panelen. Kan je helemaal naar wens laten maken. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Maar gaan wel 20 jaar mee

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:28

tamary schreef:
Zelf bouwen, goed stevig en ruim hok kost veel geld. Je kan op maat bestellen, maar dan kijk je naar een bedrag van 4 cijfers.

Ik wil er best wel wat voor betalen voor 4 cijfers gaat me te ver helaas.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:29

Maartje1990 schreef:
Jenny21 schreef:

Mag ik vragen waar? (Helaas geen trekhaak dus dat is wel lastig)

Ik heb tweedehandse wat leuks gezisn in Noord-Limburg. Als dat haalbaar is voot je

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:08

Beringe

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 12:14

Maartje1990 schreef:
Beringe

Staat er ergens een advertentie van? Mag evt via pb

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:09

Kogel is door de kerk!! O:)

Duurde even maar dat heb je ook wat _O-

Heb een groot hok besteld voor buiten via internet. 4 bij 1 meter met daarbij erboven nog hun nachthok.
In het begin mogen ze daarnaast nog onder toezicht los in de tuin. Maar dat moeten we even goed bekijken, ook hoe het gaat met honden ed.
Tuin is volledig omheind dus kunnen nergens heen.

Bij de opvang hier in de buurt een koppel gereserveerd. Twee NHD tjes, een witte en een gevlekte grijs/blauw met wit. Beide blauwe ogen :):)

Nu dus wachten op het hok. Beitsen, drogen en in elkaar zetten. Vandaag nog wat spulletjes zo kopen.
En dan (hopelijk) volgend weekend ze halen!! :):)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:10

Foto’s!!!

Wat enorm leuk TS!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:12

Afbeelding

Geen super foto, maar voor het idee :knuffel:
Beide 6 mnd oud.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:12

Wat een schatjes, prachtige kleur grijs ook die ene!