Hond niet zindelijk te krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Hond niet zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:24

Kleine honden moeten meer eten en meer drinken ten opzichte van hun lichaamsgrootte, en hebben ook vaker een relatief kleine blaas. Ook is blaascontrole bij kleine honden vaker tot latere leeftijd een belemmering. Hier ook een teefje gehad (volwassen gewicht 6.3kg) dat tot een jaar 's nachts uit moest. Uiteindelijk is ze er overheen gegroeid.

Markeren is overigens bij kleine honden ook nog wel eens een probleem. Maar een zeer jong gecastreerde reu verwacht ik daar niets bij. Wel meer risico op blaasproblemen (incontinentie is bij teven ook het geval, bij reuen weet ik dat niet).

Het zit niet puur aan de opvoeding, hoewel een slechte opvoeding niet meehelpt. Maar bij dezelfde opvoeding is een kleine hond vaak veel lastiger zindelijk te maken dan een kleine hond. Zelf gaat een volgende hond gewoon een bak krijgen. Dat kreeg ik bij het teefje niet meer aangeleerd. Ze willen uiteindelijk toch vaak wel naar buiten, uiteindelijk zijn mijn beide teven (6.3 en 10.5kg, zusjes) zelfs grotendeels tuinzindelijk geworden (terwijl ik dat eigenlijk niet wilde, ik vind het makkelijk als ze 's avonds nog even een plas doen in de tuin van 350m2).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:30

pipo schreef:
speurneusc schreef:

over het algemeen maken baasjes van kleine hondjes zich minder druk om de restschade... een grote plas of een klein beetje is een heel verschil.

Ben het daar niet geheel of eigenlijk helemaal niet mee eens. Als je een hond als hond behandeld is opvoeding een belangrijk aspect. Indien het een partner/ handtas is geef ik je gelijk. Maar hoe je ook over een kleine hond denkt, scheer niet alle baasjes over 1 kam. Ben wel van mening dat kleinere hondjes een groter ego hebben en een iets dwarsere will to please.[/quote]

Heb er genoeg in huis gehad, als herplaats/cq opvang, trainer, opvoeder, fokker. Vele kleine hondjes eigenaren lappen veel opvoedkundige regels aan hun laars, zijn vele malen makkelijker wbt opvoeding/training (heeft zo'n ding niet nodig, is ie lastig haal ik zijn batterij er toch uit) en daardoor staan juist de kleine hondjes hoog in de lijst ergenissen van niet honden liefhebbers, scheldnamen als chiwafs chiwoefs ..uttelikkers wandelende schoenzolen.. ik ken ze allemaal. Weten jullie dat filmpje nog van Martin Gaus met die troep chihuahuas achter hem aan???

Maaaaaaar idd die er wel aandacht aan besteden, opvoeden, mee trainen hebben er wel een geweldig minimaatje aan, ik heb ze ook gehad op de hondenschool vroeger, speurhonden training, agility... dan gaan ze als en speer, maar dat is maar zo'n klein % van de mini's.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:29

speurneusc schreef:
Majabeestje schreef:
Wij hebben inmiddels onze 2e jack russel van nu 15 weken. Totaal nog niet zindelijk. Ik maak me er niet druk om, onze andere jack russel was pas zindelijk toen ze ruim een jaar was..
Terwijl we een labradoodle hebben gehad die binnen een week zindelijk was. Het is per hond zo verschillend en idd, kleine hondjes zijn over het algemeen laat zindelijk.

over het algemeen maken baasjes van kleine hondjes zich minder druk om de restschade... een grote plas of een klein beetje is een heel verschil.

Hier dezelfde opvoeding hoor. Juist jack russels hebben een 'behoorlijke' opvoeding nodig. Wat dat betreft pittiger dan de labradoodle. Dus niet met je eens.
En of je nou een grote plas of kleine plas moet opruimen, opruimen moet je toch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:50

Oh maar de Jack Russel was perfect zindelijk bij ons. Dat was eigenlijk ook gewoon een herdershond in het klein. De Maltezer krijg we dus met geen mogelijkheid zindelijk. En na 7 jaar wel opgegeven eigenlijk. In redelijke mate krantzindelijk is het beste wat we konden bereiken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:01

Mijn schoonmoeder had ooit een yorkshire terrier, een heel klein exemplaar, en dat hondje plaste ook echt overal. Ik had toen drie kleine kinderen en vond het heel vervelend dat er overal hondenplasjes lagen als ze bij ons was. Ze vertelde dat ze van alles had geprobeerd, maar dat niets hielp. De dierenarts had gezegd dat het nervositeit was.
Nou was dat beestje ook eigenlijk altijd super gestresst, dus wie weet.

Ik heb alleen katten, ook altijd gehad, en als zij overal gaan plassen is het heel vaak toch een medisch probleem. Stress kan overigens wel een rol spelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:30

Is het mogelijk om een hond te leren op een bak te gaan zoals een kattenbak? Het lijkt mij heel vervelend als je met plassen steeds moet wachten tot je uitgelaten wordt,als je eigenlijk vaak moet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:39

Amado schreef:
Hij plast echt, dus niet maar een paar druppels en het gebeurd zo vaak dat het geen eens meer ongelukjes te noemen zijn. Opnieuw een plasje opsturen is wellicht een slim idee

Mijn pup had een blaasontsteking en ik heb echt een discussie gevoerd met de da assistente toen :+ hij kon echt elk kwartier plassen en niet alleen maar druppels. Ik kreeg te horen dat een pup nu eenmaal plast, maar bij controle had hij toch blaasontsteking. Helaas zorgde dat ook voor terugval van gehele zindelijkheid. Alsof hij weer geleerd had dat hij het niet kon ophouden want dat gaf last. Goed dat je het laat nakijken, liever een keer te veel dan te weinig.

Wat mij na verloop van tijd opviel was dat hij het wel aangaf, maar zo klein dat ik dat over het hoofd zag. Misschien valt het jou ook op als je hem in zicht houdt. Hier was het echt alleen maar een tel naar de deur kijken en dan moest die plassen. Juist vooral als hij bezig was, was echt spelen oid en ineens oh ik moet plassen en ter plekke doen. Maar hij heeft zich ook nooit iets aangetrokken van het feit dat mensen altijd zeggen dat honden hun eigen nest niet bevuilen. Dat deed hij wel rustig, zowel bench, als kleine afgezette ruimte als hele huis. Tot ineens het kwartje viel.

Amado schreef:
Ik bedoelde niet dat hij helemaal geen water meer kreeg, maar een beperkte hoeveelheid omdat hij enorm veel dronk. Nu drinkt hij gewoon normaal en staat er ook 24/7 water tot zijn beschikking.

Gelukkig maar!

Het is lastig en frustrerend, ik herken het helemaal. :(:)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:35

https://youtu.be/_zZCZb3B5zQ

Misschien heb je hier wat aan! Wat denk ik belangrijk is hieruit is het volledig schoonmaken van het huis. Alle geuren eruit, schoon beginnen. Elk uur naar buiten en in de bench wanneer er niemand thuis is. Vaste tijden eten en water weg na een bepaalde tijd. Uiteraard goed belonen buiten. En vanaf daar verder naar uit de bench, bijvoorbeeld alleen de keuken of gang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:00

Ik had altijd middenmaat hondjes (teef en reu )en vrij vlot zindelijk. Mijn Border Collie was echt met 2 dagen super zindelijk. Maar kwam met 12 weken pas uit het nest bij ons. Teefje.

Toen kwam er een kruising, malthezer,York,oliebol teefje en die kwam door omstandigheden al met 6 weken bij ons. Die werd echt niet zindelijk met plassen, dus we zijn gewoon elke keer buiten blijven belonen.

Nu 2 kleinere hondjes Mops*JR en teefje hadden we eerst. Die werd moeizaam zindelijk, maar rond 18 weken oud ging het wel goed.
Toen kwam de reu, even oud en die was niet goed zindelijk. Met hem bij 0 begonnen, maar belonen was lastig vanwege zijn slechte start in het leven. Toen ging het teefje heel af en toe weer meedoen met een plasje laten lopen.
We zijn daarop ook heel enthousiast gaan doen met; plasje doen, koekje erin en overdrijven.

Ons reutje is toen met 6 maanden wel gecastreerd omdat hij na div verhuizingen bij ons kwam met trauma en we wilden geen oeps, maar ook geen gedoe met toen al uit elkaar halen, stress etc.

Hij plast juist erg lang uit. We lopen 1x echt lang, 1x een leuke ronde en 2x kort. De korte ronde, plast hij echt alles uit. Bij de lange ronde's is het nog wat markeren, maar komt vaak niks meer uit.
Overigens doet het teefje dat ook. Die is door problemen ook geholpen met 2jr.

Enige wat 1 of 2 keer per jaar gebeurt is dat de reu zijn plas laat lopen in zijn slaap, als hij echt heel moe is of diep slaapt. Best sneu, maar we worden nooit boos.

Ik zou bij meerdere kleine plasjes de urine ook laten nakijken. Maar je kan ook naar de voeding kijken, samenstelling, zout etc.

Ons is toen ik trainde met de BC en die andere keine kruising niet goed zindelijk kreeg aangeraden om niet schoon te maken waar de hond bij is, echt zorgen dat de geur echt weg is en voor de nacht het water weg te halen.