Welk kippenras voor in de tuin?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:17

Mindim schreef:
[ [url=m/QLFUOc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4ZdfJz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb wyandotte krielen en nog een kip, welke ik niet weet wat voor ras het is :+

Ze zijn erg sociaal en gezellig en het snel broeds worden, valt hier wel mee, ze worden het wel eens, maar niet erg vaak.

Lijkt op een sussex in buff zwartcolumbia! :)

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:21

XladyX schreef:
Ik heb drie krieltjes in de tuin, een Wyandotte, Barevelder en een Cochin. Alle drie erg leuk en gezellig! De Barnevelder is het actiefst en rent het hardst voor voer en de Cochin is het meest tam, springt gerust op schoot en kun je ook zo opakken, maar ook de grootste graver/sloper. De Wyandotte is het mooist en zit qua karakter er een beetje tussenin. En leggen doen ze alle drie, even smaakvolle eitjes ;)

Leuk om de karakters dan zo op een rijtje te zien! Ik moet zeggen dat een aanhankelijk karakter wel heel leuk klinkt, maar ook de Barnevelder klinkt als een heerlijk dier. Dat is mijn probleem, ik vind alle dieren zo leuk haha

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:23

Mindim schreef:

Ik heb wyandotte krielen en nog een kip, welke ik niet weet wat voor ras het is :+

Ze zijn erg sociaal en gezellig en het snel broeds worden, valt hier wel mee, ze worden het wel eens, maar niet erg vaak.

Leuk, dankjewel voor je reactie dat is waarnaar ik inderdaad op zoek ben qua info!
Hoe vaak worden ze ongeveer wel broeds? Heb jij ook geen haan erbij en hoe gaat dat met katten?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 17:24

MCE schreef:
https://wownieuws.nl/top-10-meest-tamme-kippenrassen/

1.Orpington
Dit kippenras is het meest tamme kippenras wat er bestaat. Ze zijn rustig, maar tegelijk ook levendig en onderzoeken graag de tuin. Een Orpington is gemakkelijk tam te krijgen, zit graag in de buurt van mensen en komt zelfs op je schoot zitten. De Orpington is een echt gezelschapsdier.

[ [url=m/rh8JkL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dit is wel een groot formaat kip toch? Als ik een boerderij had dan wist ik het wel :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:23

Prairy schreef:
Ik vind de brahma die we hebben het rustigste, maar ook de New hampshires zijn fijne kippen. Zijn wel groot. Brahma heb je volgens mij ook in het klein.

Ja klopt, die heb ik

Maar die van mij zijn wel goed in broeds zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:36

piffgek schreef:
Mindim schreef:

Leuk, dankjewel voor je reactie dat is waarnaar ik inderdaad op zoek ben qua info!
Hoe vaak worden ze ongeveer wel broeds? Heb jij ook geen haan erbij en hoe gaat dat met katten?

Meestal maar eens per jaar en eentje is nooit broeds.

Ik heb een omheinde tuin, met 4 honden, katten durven hier niet binnen :D de kippen zijn erg lief voor de konijnen in ieder geval. En ik heb geen haan!

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:03

Ik heb al verschillende rassen gehad. Nu heb ik o.a. Faverolles en dat zijn de tamste kippen die ik ooit heb gehad. Heel vriendelijk, willen geaaid worden, etc. Ook heb ik araucana's gehad en één daarvan was ook mega tam.

Verder heb ik o.a. gehad: Marans (niet leuk tegen elkaar) Poule de Bresse (kunnen ook lelijk doen tegen elkaar), Orpington (heerlijk rustig), ayam Cemani (vliegt en hier nieteens in de buurt van tam te krijgen), brahma (heel relaxed).

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:16

Zijdehoen is kei leuk. En super tam te maken. Die van ons kwamen op schoot en schooide eten. :')

Alleen zijn ze om de haverklap broeds.
En echt broeds. Zo erg dat ze niet meer eten of drinken.

Ik zou ook voor cochins gaan. Ook heel tam te maken.

Smee__

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:22

Inmiddels geen kippen meer maar bij m'n ouders hadden ook Cochin krieltjes! Echt hele leuke, vriendelijke kipjes. Vooral "mijn" kip, die kroop altijd in m'n nek om daar vervolgens in slaap te vallen :') En ze waren hier ook nooit heel erg broeds.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:24

piffgek schreef:
MCE schreef:
https://wownieuws.nl/top-10-meest-tamme-kippenrassen/

1.Orpington
Dit kippenras is het meest tamme kippenras wat er bestaat. Ze zijn rustig, maar tegelijk ook levendig en onderzoeken graag de tuin. Een Orpington is gemakkelijk tam te krijgen, zit graag in de buurt van mensen en komt zelfs op je schoot zitten. De Orpington is een echt gezelschapsdier.

[ [url=m/rh8JkL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dit is wel een groot formaat kip toch? Als ik een boerderij had dan wist ik het wel :+

De gewone Orpington wel. De Orpingtonkriel is de kleine variant.
Mijn ouders hadden de grote, nu de krielen. Echt superleuk lieve dieren.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lous op 30-03-21 19:33, in het totaal 2 keer bewerkt

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:25

Cochin is leuk en vriendelijk maar met wat pech de hele lente, zomeren herfst broeds. Ook zonder haan. En ze zijn heel standvastig in het broeds zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:06

Catfish schreef:
Ik heb al verschillende rassen gehad. Nu heb ik o.a. Faverolles en dat zijn de tamste kippen die ik ooit heb gehad. Heel vriendelijk, willen geaaid worden, etc. Ook heb ik araucana's gehad en één daarvan was ook mega tam.

Verder heb ik o.a. gehad: Marans (niet leuk tegen elkaar) Poule de Bresse (kunnen ook lelijk doen tegen elkaar), Orpington (heerlijk rustig), ayam Cemani (vliegt en hier nieteens in de buurt van tam te krijgen), brahma (heel relaxed).

Mijn Maransen zijn prima naar elkaar. :) Ook heel nieuwsgierig, eentje loopt altijd achter me aan.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:25

Century schreef:
Catfish schreef:

Mijn Maransen zijn prima naar elkaar. :) Ook heel nieuwsgierig, eentje loopt altijd achter me aan.

Oeps, ik bedoel: tegen de anderen (Bresse en Cemani) zijn ze niet leuk. Ze zitten nu gescheiden. Dat gaat beter, maar daarna begon het gekibbel bij de Bresse dames. Dat werd vooral erger toen de matriarch van het stel (een Brahma dame van een jaar of 7) overleed. -O- Inmiddels is de pikorde weer een beetje bepaald. Een van de Faverolles zit er nu ook bij en die trekt zich helemaal niks aan van de vinnige Bresse dames :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:49

Ik heb ook al wat rassen gehad. De zijdehoen vond ik dan weer niet leuk. Oke, het was wel een haan maar ook de enigste haan die me aanviel. Zo klein maar owee ! Echt een kreng!
De brahma en orpington hanen waren groot, vooral de brahma hanen waren joekels , maar zo braaf en zacht van karakter!
Zelf vond ik dus de brahma en orpington groothoenders het leukst.
En wat ik zeker ook terug zou nemen, zijn kippen van “red een legkip”. Die waren zo leuk en grappig en super tam. Die zouden zittend op mijn voeten het hok door gegaan zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:00

Catfish schreef:
Oeps, ik bedoel: tegen de anderen (Bresse en Cemani) zijn ze niet leuk. Ze zitten nu gescheiden. Dat gaat beter, maar daarna begon het gekibbel bij de Bresse dames. Dat werd vooral erger toen de matriarch van het stel (een Brahma dame van een jaar of 7) overleed. -O- Inmiddels is de pikorde weer een beetje bepaald. Een van de Faverolles zit er nu ook bij en die trekt zich helemaal niks aan van de vinnige Bresse dames :D

Ah okee. Ik heb er nog vier Bielefelders bij lopen, maar die zijn duidelijk de baas over de Maransen. Ze zijn er langer, zijn ouder en ook groter, dus dat zal vast meehelpen. Het is wel één toom geworden, al vallen ze nog wel eens uiteen in twee toompjes. Maar echt gekibbel is er niet. :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:02

Serama's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:55

Organa schreef:
Mindim schreef:

Lijkt op een sussex in buff zwartcolumbia! :)

Dank!!!

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:09

Ik heb bewust Amrocks genomen worden niet broeds en leggen ook door bij slechter weer.

Ik heb wyandotte krielen die leggen alleen bij goed weer. Lastig te tikken eieren en soms broeds maar te verwaarlozen hier (1 × per jaar).

Beide rustige kippen maar wyandotte is zeker stiller.

Nu is het lente en spelen de hormonen hoogtij ze zijn zeurderig en willen veel aandacht.

Uitkijken met het laten loslopen van kippen. Hier is het onmogelijk het stikt hier van de marters en roofvogels. Nu zitten ze compleet afgedekt anders heb ik een bloedbad.

Zijdehoen zou ik afraden totaal niet functioneel puur een design kip.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 07:55

Qimm schreef:
Prairy schreef:
Ik vind de brahma die we hebben het rustigste, maar ook de New hampshires zijn fijne kippen. Zijn wel groot. Brahma heb je volgens mij ook in het klein.

Ja klopt, die heb ik
[ Video ]

Ah wat een ontzettende leukert! Hoe broeds is broeds?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 07:59

Echt leuk al jullie reacties :) Ik neig nu het meeste naar het Wyandotte kriel of het Orphington kriel, ik moet zeggen dat ik die het mooist vind zonder de veren aan de pootjes :+ ik hou van de "gewoon" uitziende kippies :D
Wel echt lastig kiezen met al die leuke opties

Edit: de Brahma kriel vind ik ook wel erg leuk moet ik zeggen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:49

Lous schreef:
De gewone Orpington wel. De Orpingtonkriel is de kleine variant.
Mijn ouders hadden de grote, nu de krielen. Echt superleuk lieve dieren.
[ [url=m/l3dWhS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YhreRm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die 2e foto <3 Smelt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:07

piffgek schreef:
Qimm schreef:

Ja klopt, die heb ik
[ Video ]

Ah wat een ontzettende leukert! Hoe broeds is broeds?

Ik heb wel eens 3 maand lang 2 pannenkoekkippen gehad :+ Geen eieren er onder maar gewoon dom blijven zitten. Ze gingen wel zeker 2x per dag even de drumstickjes strekken en wat eten en drinken, maar verder was het best saai.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:36

Wij hebben Friese hoenen in de tuin, echt oud hollands ras in allemaal verschillende kleuren.
Ze zijn zeker mens gericht komen gelijk op je af gerend als we naar buiten lopen :') en bij je zitten aan tafel. Maar echt aaien of knuffelen is niet zo hun ding. Hoewel we er 2 hebben die vinden aaien wel weer prima. Maar broeds zijn ze bijna nooit! Hebben wij ook nog geen een keer gezien bij onze hennetjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:00

Sussex zijn ook heerlijk rustige dieren, vriendelijk en makkelijk tam te krijgen. Heb zelf de groot rood porselein, maar je heb ze ook in kriel en dan nog meer kleuren.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 07:51

Ja leuk die heb ik ook nog op mijn lijstje staan!