Hoe teken bij katten voorkomen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:25

Ja, die banden lijken mij ook absoluut geen praktisch idee bij jullie. :D

En voor die apparaatjes heb je natuurlijk een halster nodig. Of je moet het in de manen vastmaken, maar dat zal ook niet echt een succes zijn dan vermoed ik :=

N0a

Re: Hoe teken bij katten voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:30

Ik gebruik Stronghold plus. Werkt super.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:53

Nyaleti schreef:
Zwerte schreef:
De meeste middelen werken alleen tekendodend, zoals bravecto en credelio. Het enige middel wat tekenwerend werkt is toch de serestoband.

Hoe bedoel je dit?
Bravecto en andere werken toch ook werend of begrijp ik je verkeerd? Dat voorkomt ook dat er teken komen voor x tijd en het is niet zo dat het enkel de teken dood die er al opzaten

Nee, die middelen werken enkel tekendodend. Ze moeten dus eerst alsnog op het dier gaan zitten en bijten, en gaan daar direct dood aan. Daardoor lijkt het voor de eigenaar vaak alsof er geen teken op komen maar dat doen ze dus wel. Staat ook in de bijsluiters dat het enkel tekendodend werkt.
Voor zover ik weet is seresto nog de enige die ook echt afwerend werkt (hopelijk komen er nieuwe producten op de markt bij).
1 van mijn katten is echt een tekenmagneet en met andere middelen zoals bravecto, kon ik nog dagelijks (dode) teken van haar af halen. Bij haar bleef alles in de huid vast hangen, wat weer irritatie gaf. Bij een andere kat van me werken die pipetten en pillen wel voldoende, daar vallen ze dus wel gewoon van af.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:22

Bedankt voor het nieuwsartikel die had ik nog niet gelezen. Lastig hoor. Want wat blijft er dan voor veilig én doeltreffend alternatief over?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:28

Boras schreef:
Ik heb er moeite mee die stinkende, chemische, agressieve, natte troep direct op de huid van mijn kat aan te brengen. Mijn kat reageert er in gedrag geïrriteerd op, ze vind het niet prettig. Misschien bijt het, zou natuurlijk zomaar kunnen. En ze is vervolgens een half uur bezig zich in allerlei, lenige bochten te wringen om het te kunnen aflikken van tussen haar schouderbladen. Ik kan niet garanderen dat ze helemaal niets ervan binnenkrijgt. Bah, dat staat me zo tegen.

Iedere maand geven is iets dat ik met liefde voor mijn kat zou overhebben. Het zou eerlijk gezegd niet eens in me opkomen om dat als een last te zien. Een last voor mijn kat, dat wel.

In het algemeen: het blijft in welke vorm dan ook een noodzakelijk kwaad helaas.

Ja het staat me allemaal tegen. Maar zonder is echt geen optie hier midden in het bos. Maar ik snap je keuze. Die van mij doen met de stronghold plus niet zo moeilijk. Vroeger met die pipetten uit de winkel wel.

Seresto is hier ook jaren goed gegaan tot twee jaar geleden. Toen zat een van mijn katten er tot twee keer over in vast met zijn bek. Dus blij dat er ook een bandeloze optie is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:34

Zwerte schreef:
Nee, die middelen werken enkel tekendodend. Ze moeten dus eerst alsnog op het dier gaan zitten en bijten, en gaan daar direct dood aan. Daardoor lijkt het voor de eigenaar vaak alsof er geen teken op komen maar dat doen ze dus wel. Staat ook in de bijsluiters dat het enkel tekendodend werkt.
Voor zover ik weet is seresto nog de enige die ook echt afwerend werkt (hopelijk komen er nieuwe producten op de markt bij).
1 van mijn katten is echt een tekenmagneet en met andere middelen zoals bravecto, kon ik nog dagelijks (dode) teken van haar af halen. Bij haar bleef alles in de huid vast hangen, wat weer irritatie gaf. Bij een andere kat van me werken die pipetten en pillen wel voldoende, daar vallen ze dus wel gewoon van af.

Klopt wat je schrijft. Toch laten ze bij mijn katten blijkbaar direct los. Bij de ene kat direct na de eerste pipet bij de andere pas na de tweede. Bij die laatste zie je dus de eerste maand nog dode teken, op dezelfde dag. En na de tweede maand niet meer.

Daar was ik heel blij mee want die dode teken gaven tot jeuk.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:07

Hier wordt credelio gebruikt, een tabletje

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:49

Jessix schreef:
Zwerte schreef:

Klopt wat je schrijft. Toch laten ze bij mijn katten blijkbaar direct los. Bij de ene kat direct na de eerste pipet bij de andere pas na de tweede. Bij die laatste zie je dus de eerste maand nog dode teken, op dezelfde dag. En na de tweede maand niet meer.

Hier bleef er dus eentje last van hebben. Voor mij was de keus makkelijk: liever een bandje dan steeds binnen houden en op de prednison omdat ze haar hele hals open krabde vanwege de dode teken... maar dat is dus wel een extreem geval.
Maar het laat wel mooi zien dat die pipetjes niet teekwerend werken en de seresto wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:46

Niemand ervaring dat ze echt open plekken krijgen, zelfs tot bloedens aan toe? We doen ze echt niet mega strak.

Lees over die natuurlijke bandjes echt wisselende dingen.

Advantix werkt hier redelijk, maar niet 100% tegen teken en blijft een chemisch middel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:54

Zwerte schreef:
Jessix schreef:

Hier bleef er dus eentje last van hebben. Voor mij was de keus makkelijk: liever een bandje dan steeds binnen houden en op de prednison omdat ze haar hele hals open krabde vanwege de dode teken... maar dat is dus wel een extreem geval.
Maar het laat wel mooi zien dat die pipetjes niet teekwerend werken en de seresto wel.

Ja dat had voor mij ook geen optie geweest. En ook de reden dat ik in eerste instantie de druppels steeds af hield en voor Seresto koos. Maar door daar dus twee keer een slechte ervaring mee te hebben gehad toch overgestapt en uiteindelijk heel blij mee. Geen teek meer te bekennen. Ik denk dat het voor iedereen even uitproberen is wat voor je kat het beste werkt.

Ben in elk geval wel blij dat er het e.e.a. op de markt is. Zonder middelen zou buiten zijn bijna geen optie meer zijn. Zoveel teken...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:07

superpony schreef:
Ik zoek ook nog. Ook voor de honden. Die gingen stuk van de seresto en later die van Beapher.

Bij mijn hond helpt Groenlipmossel. Sinds ze dat krijgt heeft ze geen last meer van teken. Het helpt overigens niet bij elke hond. En een kanttekening: Bij mensen kan Groenlipmossel een hele enkele keer leverproblemen geven. Ik heb geen idee of dat bij honden ook kan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:47

superpony schreef:
Niemand ervaring dat ze echt open plekken krijgen, zelfs tot bloedens aan toe? We doen ze echt niet mega strak.

Advantix werkt hier redelijk, maar niet 100% tegen teken en blijft een chemisch middel.

Zelf geen ervaring mee, wel meer mensen over gehoord. Soms helpt het om bij de eerste irritatie even af te doen tot het genezen is, en dan opnieuw om. Soms moet de huid er aan wennen (het is tenslotte wel een soort gif eigenlijk) en een klein deel kan er inderdaad gewoon niet tegen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:26

Hier ook de seresto bandjes voor de katten. Zitten meer buiten dan binnen en altijd in het bos, hoge gras of onder een coniferenhaag.
Vorig jaar haalde ik er dagelijks meerdere teken vanaf en kwam ik ze tegen op de bank, op de vloer en in hun mandjes.
Sinds de bandjes geen last meer gehad.
2 van de 3 kan ik druppelen maar eentje absoluut niet.
Die wil na omdoen van bandje al een week niet meer in de buurt komen.
Ze klimmen en klauteren er volop mee in de bomen en nog geen bandje verloren.

Hond had gister een teek, die heeft pipetjes gehad omdat ik die voor de hond nog had. Kijk nog of ik haar bandje omdoe of het op pipetjes hou.

Nou nog wat voor mezelf, vorig jaar zomer had ik ze op mijn kleding zitten en een die zich al vast wilde zetten in mijn buik. Bos hier zit er overvol mee.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:59

superpony schreef:

Ik hoop alleen niet dat je advantix aan de kat geeft? Is namelijk behoorlijk giftig voor katten.

Er bestaan meerdere opties maar ik denk niet dat je er een gaat vinden waar iedereen helemaal tevreden over is. Tabletten, druppels of banden. Al is de keuze bij katten stuk kleiner dan bij honden.

Hoor van de credelio ook goede verhalen maar is tablet en zullen teken dus wel eerst moeten bijten om daarmee in contact te komen.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 20:30

Er zijn inmiddels een paar bandjes van Seresto onderweg, hopelijk verdragen de katten die goed. Het aantal teken is inmiddels niet meer op één hand per dag te tellen en dat zorgt er wel een beetje voor dat je minder onbezorgd met de katten knuffelt. :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:14

Zwerte schreef:
superpony schreef:

Zelf geen ervaring mee, wel meer mensen over gehoord. Soms helpt het om bij de eerste irritatie even af te doen tot het genezen is, en dan opnieuw om. Soms moet de huid er aan wennen (het is tenslotte wel een soort gif eigenlijk) en een klein deel kan er inderdaad gewoon niet tegen.

Ze hadden ze al even om. Seresto werden ze kaal, maar ging nog. Toen de Beapher en ging het teefje echt kapot. Laten genezen, dus tijdje niks. Daarna seresto en meteen weer kapot.

XxDiandraxX schreef:
superpony schreef:

Ik hoop alleen niet dat je advantix aan de kat geeft? Is namelijk behoorlijk giftig voor katten.

Er bestaan meerdere opties maar ik denk niet dat je er een gaat vinden waar iedereen helemaal tevreden over is. Tabletten, druppels of banden. Al is de keuze bij katten stuk kleiner dan bij honden.

Hoor van de credelio ook goede verhalen maar is tablet en zullen teken dus wel eerst moeten bijten om daarmee in contact te komen.

Nee, uiteraard niet. Katten krijgen normaal druppels.

Onze honden krijgen ook altijd een flinke ent reactie, dus ik durf geen tabletjes te geven. Hoewel ontwormen wel oraal gaat en ze daar weer niet op reageren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:46

lizy29 schreef:
Hier voor de ene kat en honden seresto banden, voor de andere kat bravecto want die wurmt bandjes binnen een half uur af op een onvindbare plek.

Nu nog iets vinden voor de paarden want ook die zitten onder.

Frontline spray op benen helpt redelijk, als je paard echt onder zit.

Been there done that.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:26

“Uit moeders keuken” gaven wij onze katten yoghurt. De teken schijnen niet te houden van de zuurgraad. Fabel of niet, onze katten hadden eigenlijk nooit teken (en ja, ze komen buiten)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:31

Hier ook de bravecto. Ja ze vinden het even stom, maar daar zijn ze ook snel weer overheen...