Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:11


maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 19:55

Ondertussen heb ik een goede kam met een soort mesjes aangeschaft wat super werkt en een tondeuse voor de ergste klitten. Grey was erg braaf en het ging super. Nu bijhouden inderdaad. Super bedankt!

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:57

aha tnx! Ik moet de broek van mijn kat kort houden want mevrouw heeft wel eens een poep ongelukje en dat blijft er dan allemaal in hangen en wordt lekker uitgesmeerd door mijn hele huis :r

Ik dun het nu uit met de uitdunschaar, dat vindt ze prima, een gewone schaar vindt ze eng.
Borstelen vindt ze heerlijk, ze komt 's morgens de borstel al brengen als ik nog in bed lig!

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:08

maroes schreef:
Ondertussen heb ik een goede kam met een soort mesjes aangeschaft wat super werkt en een tondeuse voor de ergste klitten. Grey was erg braaf en het ging super. Nu bijhouden inderdaad. Super bedankt!


Toch geen furminator of iets toch he? Alle kammen met soort mesjes zijn echt funest voor de vacht

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:16

Wij hebben een Maine Coon van bijna 1, maar daar heb ik ook al een paar keer knopen rond zijn kont weggeknipt, en oksels zijn ook tricky. Wat dat betreft is zijn "broer" de Noor een stuk makkelijker, die heeft nooit wat.

Ik beken ook dat ik de Coon zijn kraag van de week toch eens met de Furminator te grazen heb genomen, dat beest heeft elke keer een pluk kraag in zijn bek, zoveel haar is het :+ Net een toefje minder valt niet eens op :=

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:54

Die kraag is ook een dingetje bij mijn Van, ze hangt ermee in de waterbak. Ik dun de kraag uit met een uitdunschaar

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:58

De kraag kan ik me idd nog voorstellen. Maar de verdere vacht, niet doen :D

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:16

Ik gebruik ook idd een uitdunschaar bij de kraag.
Het gekke is dat de ene kater vooral kast heeft vandaag zijn kraag en haar in zijn mond. Die heeft veel minder klitten. En de ander heeft echt heel veel klitten en een bizarre hoeveelheid onderwol, maar geen last van zijn kraag.
De vieze broek is inderdaad een herkenbaar ding ja. Die hou ik ook kort.
Uitdunnen doe ik daar niet. Ik had laatst de kater met onderwol wat uitgedund op zijn flank en dat was me toch een dikke mat klitten een paar uur later. Dus dat doe ik niet meer.

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 22:09

Essie73 schreef:
Onze main heeft dat soms ook. Afgelopen zomer hebben daarom een deel moeten scheren. We kregen de vervilte klitten niet weg.
De trimster gaf toen als tip om haar wekelijks met ongeparfumeerde talkpoeder in te wrijven of met maïzena. Dit houdt de huid droog en ontstaan er geen klitten door talg.
Ook kammen we haar nu een paar keer week op de plekken die ze zelf niet goed bij kan houden. Ik gebruik deze kam:

[ [url=m/pJZhhF.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Net gebruikt dus :D)

Of deze als ze klitten heeft:

[ [url=m/zJJawx.jpg]Afbeelding[/url] ]

(aan de tanden zitten mesjes waar je de klitten mee door snijd zodat hij los komt)


Nb Dit topic hoort op Beestenboel, dus ik verplaats hem meteen.


Ik heb de onderste kam gekocht en die werkt super.

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 22:09

SimoneeM schreef:
maroes schreef:
Ondertussen heb ik een goede kam met een soort mesjes aangeschaft wat super werkt en een tondeuse voor de ergste klitten. Grey was erg braaf en het ging super. Nu bijhouden inderdaad. Super bedankt!


Toch geen furminator of iets toch he? Alle kammen met soort mesjes zijn echt funest voor de vacht

Nee, die niet.

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 07:10

SimoneeM schreef:
De kraag kan ik me idd nog voorstellen. Maar de verdere vacht, niet doen :D


Nee inderdaad, daar was ik een paar jaar geleden al achtergekomen toen ik mijn rooie HTK kerel wat te enthousiast uitgekamd had, zat er op 1 plekje alleen nog een stukje bovenvacht maar de ondervacht was bijna weg. Dan bleef er zo'n dunnig rood waasje over alsof het een oud mannetje was waar je de schedel door een slierterig restje haar heen ziet :=

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:02

Ik vraag me toch af of al jullie katten zo makkelijk zijn hoor, want die van ons doe ik echt geen totaal plezier met autorit en achter laten bij een vreemde (trimmer)? Dus dat zou ik alleen in ‘nood’ doen. Of werken trimmers ook aan huis?

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:07

Dispar_Vulgo schreef:
Ik vraag me toch af of al jullie katten zo makkelijk zijn hoor, want die van ons doe ik echt geen totaal plezier met autorit en achter laten bij een vreemde (trimmer)? Dus dat zou ik alleen in ‘nood’ doen. Of werken trimmers ook aan huis?


Er zijn zeker trimmers die aan huis werken :j
En normaal mag je er bij blijven, zelfs als je ergens heen gaat. Nu met corona dan niet helaas. Dus aan huis komt er nu ook niemand. Dat mag nu niet. Maar normaal wel :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:10

Alleen is mijn ervaring dus dat ze de plekken waar klitten zitten er gewoon uitscheren, mijn kater zat dus vol kale plekken, zag er niet uit. Ik had een trimster laten komen omdat ik dacht dat je het dan zo zouden opknappen dat je er vrijwel niets van zag, nou, hij zag er niet uit :') :D ! Mocht je kat knippen etc gewoon toelaten, zou dat mijn voorkeur hebben. Kost een pak geld en je kat wordt er niet mooier op dan dat je het zelf zou doen.

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:32

Dat is zeker waar; maar ik zou echt niet knippen. Dan liever zelf scheren :)

En veel eigenaren missen toch klitten die dicht op de huid zitten. Zeker niet alle hoor, maar het gebeurt regelmatig (en niet gek ook).
Daarnaast kan een trimmer goede tips geven voor de verdere verzorging van de vacht.

Puur voor klitten uitscheren kun je zelf ook aan de slag natuurlijk, maar dan moet je wel een brave kat hebben en weten hoe je het moet aanpakken :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:55

Ik knip van onder naar boven, prik eerst door de klit heen of knip er voorzichtig gaatjes in. Dan knip ik naar boven, tussen mijn vingers heb ik zijn huid vast.

Ik heb een tondeuse want we trimmen onze doodle zelf, maar die vind ik wat groot voor hem. Nu onder het knuffelen op schoot met onze vingers door zijn vacht voel je het goed, soms doe ik de kam tussen de klit en de huid, dan kan je de knoop ook zonder gevaar voor de huid wegknippen.

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 08:55

Je moet wel echt met 2 mensen zijn. En heel voorzichtig te werk gaan. De plekken dicht op de huid scheren en de tondeuse goed schuin houden dat je niet kan snijden in de huid.
Wij hebben eerst bach druppels gegeven voor een kalmerend effect.

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:09

Ik heb die grijze buffel gewoon vast laten houden door mijn man. En dan stukje voor stukje de klit ontmantelen door eerst het bovenstuk weg te knippen en dan steeds lager te gaan. In 1 keer vond ik het risico van een huidplooi te pakken hebben, ook te groot :=

Het is een vreselijk lief en probleemloos dier, geweldig karakter die Maine Coon :+:

Maar als ik dit had geweten had ik lekker 2 Noren genomen :o

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:29

het zegt niet altijd wat. Ik heb 2 siberen, de 1 heeft echt probleemloos haar. Hoef er echt niets aan te doen, de ander (neva masquerade oftewel een point) zit vol met klitten. De fokster gaf aan dat het haar ervaring was bij haar eigen katten dat die kleurslag ook meer klitten hadden, maar dit is geen gedegen onderzoek natuurlijk! :D

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:52

Hier een x MC die echt niet kan borstelen zonder sedatie, of je moet van boven tot onder open willen liggen.
Zijn vacht vilte ook snel.

Nu scheren we hem 2x per jaar en hij is er nog blij mee ook, dat zijn vacht er weer af is.
Ik scheer hem gewoon met de Moser 45 max, zelfde messen als voor mijn paard en gaat super

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Main Coon veel klitten. Welke kam of tondeuse is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:53

Hoe kort wordt hij dan?

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:57

3 mm :D

Maar is wel een binnen kat

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:32

oh dat is wel kort ja! Ik heb voor de hond een 19mm scheerkop.. ook een 3 in huis maar leek me wat kort :D

Mijne is ook een binnenkat hoor, hoewel ze altijd graag in de tuin zijn

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:35

Achgos, een langhaar op 3 mm scheren, dat ziet er vast (niet) heel erg sexy uit :=

Die Coon hier die taalt er niet naar op naar buiten te gaan, blijft gewoon liggen voor een open deur, apart dier is dat :=

Die rooie echter...oef. Ik heb net een Petsafe Catfence besteld, ben benieuwd of dat een beetje wil werken. Vind het wel een beetje sneu maar in het rijtje keuzes van niet naar buiten / de weg op / Catfence....is het toch de meest diervriendelijke optie denk ik. Ben benieuwd.

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:58

IMJ schreef:
Alleen is mijn ervaring dus dat ze de plekken waar klitten zitten er gewoon uitscheren, mijn kater zat dus vol kale plekken, zag er niet uit. Ik had een trimster laten komen omdat ik dacht dat je het dan zo zouden opknappen dat je er vrijwel niets van zag, nou, hij zag er niet uit :') :D ! Mocht je kat knippen etc gewoon toelaten, zou dat mijn voorkeur hebben. Kost een pak geld en je kat wordt er niet mooier op dan dat je het zelf zou doen.

Ik heb een geweldige trimster, die zoiets nooit zou doen. Mijn kat vindt het fantastisch bij haar, terwijl ze toch best eenkennig is. De trimster werkt in een ruimte bij het kattenhotel en als Pamuk naar het kattenhotel gaat, huur ik de trimster in voor extra aandacht, op die manier eet ze ook nog wat, want Pamuk is een slechte eetster. Aan het eind van mijn vakantie laat ik Pamuk trimmen en als ik haar ophaal, ziet ze er piekfijn uit!