Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Poekkie schreef:Twee weken revalidatie is heel kort.
Mijn paard stond al drie weken op boxrust door een perfect te behandelen beginnende longontsteking (was koud en vochtig buiten dus we hebben ons daar wel aan gehouden).
En een ander een maand boxrust na castratie in de kliniek op latere leeftijd.
Beiden geen dingen om je dier voor te laten inslapen denk ik.
Brainless schreef:Poekkie schreef:Twee weken revalidatie is heel kort.
Mijn paard stond al drie weken op boxrust door een perfect te behandelen beginnende longontsteking (was koud en vochtig buiten dus we hebben ons daar wel aan gehouden).
En een ander een maand boxrust na castratie in de kliniek op latere leeftijd.
Beiden geen dingen om je dier voor te laten inslapen denk ik.
Wel als je een paard hebt waarvan je weet dat hij/zij de box afbreekt (letterlijk) en zich daarbij ernstig verwond en na 2 dagen flinke stalbenen gaat ontwikkelen.
Ook al zou ik onbeperkt geld hebben dan ga ik geen grote operaties doen bij paarden (geen koliek enz), hond/kat ligt er aan.
Ik heb mijn hond laten helpen aan een flink abces in zijn nek (kosten vielen mee), maar zou dat denk ik niet weer doen.
Was daarna een drama met het herstel, hij kon er aan krabben en een kraag kon niet.
Hij had een operatiewond over de volledige lengte van zijn nek.
Moest 24/7 toezicht zijn ong 4-5 weken lang, daarna een probleem om hem weer alleen te kunnen laten.
Als ik even naar de wc ging (als hij lag te slapen) had hij er alweer aan gekrabd en lag de boel weer open.
Nu heeft hij nog regelmatig dat het litteken jeukt en begint hij weer met krabben.
8nnemiek schreef:0091 schreef:Even een kleine voorbereiding: ik hecht heel veel waarde aan een waardig leven en heb geen moeite met de dood. Ik eet geen vlees uit de bio-industrie (naar mijn idee geen goed leven) maar heb geen moeite om mijn eigen scharrel kippen te eten (en dus te slachten).
Mijn huisdieren moeten een pijnvrij en waardig leven hebben. Is het met een pilletje op te lossen? Prima.
Maar mijn grens ligt op 2 weken revalidatie. Alles wat meer tijd kost om aan te wennen vind ik persoonlijk niet oké. Amputatie zou ik dus niet eens overwegen. Kleine operatie om een tumor weg te halen, prima.
Daarbij speelt leeftijd ook een rol. Boven de helft van de verwachte levensverwachting geen narcose meer.
Ik weet dat ik daar wat hard in ben.
Dat is wel érg hard imoDus je zou een hond van 8 jaar met een paar slechte tanden liever laten inslapen dan dat die er onder narcose even uit gehaald worden?
8nnemiek schreef:0091 schreef:Even een kleine voorbereiding: ik hecht heel veel waarde aan een waardig leven en heb geen moeite met de dood. Ik eet geen vlees uit de bio-industrie (naar mijn idee geen goed leven) maar heb geen moeite om mijn eigen scharrel kippen te eten (en dus te slachten).
Mijn huisdieren moeten een pijnvrij en waardig leven hebben. Is het met een pilletje op te lossen? Prima.
Maar mijn grens ligt op 2 weken revalidatie. Alles wat meer tijd kost om aan te wennen vind ik persoonlijk niet oké. Amputatie zou ik dus niet eens overwegen. Kleine operatie om een tumor weg te halen, prima.
Daarbij speelt leeftijd ook een rol. Boven de helft van de verwachte levensverwachting geen narcose meer.
Dat is wel érg hard imoDus je zou een hond van 8 jaar met een paar slechte tanden liever laten inslapen dan dat die er onder narcose even uit gehaald worden?
Poekkie schreef:Ook als mijn paard zijn box zou afbreken en stalbenen heeft zou ik hem niet laten inslapen voor een perfect te behandelen longinfectie. Dan moet die maar 3 weken verdoofd en paar x per dag stappen.
Brainless schreef:Poekkie schreef:Ook als mijn paard zijn box zou afbreken en stalbenen heeft zou ik hem niet laten inslapen voor een perfect te behandelen longinfectie. Dan moet die maar 3 weken verdoofd en paar x per dag stappen.
Dan zou ik hem dus laten buiten staan.. en meerdere dagen 24/7 verdoven kan niet
Zijn stalbenen springen open na 2 a 3 dagen en dan heb je een groter probleem.
En nee die gaan dan niet weg met 2 a 3 x even stappen op een dag.
Poekkie schreef:Die stond eerst 24/7 buiten en werd toen dus ziek. Met longontsteking in een gure periode van kou en regen buiten zetten gaat echt niet. Fijn dat jij zo oordeelt, maar ik volg toch echt het advies van mijn dierenarts en niet van een of andere natural bokker.
Brainless schreef:Poekkie schreef:Die stond eerst 24/7 buiten en werd toen dus ziek. Met longontsteking in een gure periode van kou en regen buiten zetten gaat echt niet. Fijn dat jij zo oordeelt, maar ik volg toch echt het advies van mijn dierenarts en niet van een of andere natural bokker.
Waar (ver) oordeel ik jou?
Ik zeg alleen waar ik voor zou kiezen bij mijn huidige paard.
Als je een paard hebt wat prima op stal kan staan heb je natuurlijk niet de problemen waar ik tegenaan loop.
Mijn paarden kunnen buiten altijd overdekt staan en gaan (in de winter) 's nachts op stal, maar langer dan 10 uur is geen optie.. a: hij krijgt stalbenen b: na 1 dag op stal wordt hij onrustig en en na 2 dagen hangt hij met zijn voorbenen in de voer/waterbak, komt over de staldeur heen en als ik die dicht doe is het helemaal bal.
Dan komt hij zo hoog dat hij zijn voorbenen over de wanden krijgt en slaat tegen de wanden met zijn achterbenen. Staat zwetend van de stress op stal met open benen.
Mijn kleintje daarentegen staat prima op stal.. die kan dagen staan zonder moeilijk te doen.
Dus als hij iets heeft waardoor stalrust verplicht is, zal ik daar ook zeker voor kiezen.
0091 schreef:8nnemiek schreef:Dat is wel érg hard imoDus je zou een hond van 8 jaar met een paar slechte tanden liever laten inslapen dan dat die er onder narcose even uit gehaald worden?
Nee. Plaatselijk verdoven en eruit halen is prima haalbaar en heeft mijn DA ook gewoon gedaan met mijn vorige herplaatser.
Pareltjes schreef:Zodra het niet zelfstandig meer kan eten, drinken, poepen, piesen, in de benen kan komen, het herstel langdurig pijn of eenzame opsluiting vergt, hoog op leeftijd is, gevaren van de narcose te groot worden óf ik het idee heb dat mn dier als “ melkkoe “ voor de DA wordt gebruikt dan houd het resoluut op.
Chemo is zowieso een No Go! Koliek operaties op hoge leeftijd ook.
Goed voor je dier zijn is ook hem/ haar te behoeden voor onnodig lijden.
Silvia schreef:Natuurlijk kun je voor jezelf van tevoren bedenken: Dit is de grens maar wat doe je als het zover is? Ik dacht ook ooit dat ik een oudere hond niet onder narcose zou laten brengen maar wat doe je als er een kies breekt? Je hond met kiespijn rond laten lopen?
Ondanks dat mijn hond 14 is, hebben we de gok genomen en 2 kiezen laten trekken. Overigens niet bij de lokale DA maar in een dierenziekenhuis met speciale anesthesie apparatuur. Gelukkig is alles goed gegaan en loopt ze weer vrolijk rond. Nu is de ene hond van 14 de andere niet en moet je niet naar de werkelijke leeftijd kijken maar naar de fysieke.
Ik ben het er mee eens dat je niet alles moet willen wat kan, ook bij mensen niet.
Poekkie schreef:Pareltjes schreef:Zodra het niet zelfstandig meer kan eten, drinken, poepen, piesen, in de benen kan komen, het herstel langdurig pijn of eenzame opsluiting vergt, hoog op leeftijd is, gevaren van de narcose te groot worden óf ik het idee heb dat mn dier als “ melkkoe “ voor de DA wordt gebruikt dan houd het resoluut op.
Chemo is zowieso een No Go! Koliek operaties op hoge leeftijd ook.
Goed voor je dier zijn is ook hem/ haar te behoeden voor onnodig lijden.
Gewoon uit nieuwsgierigheid... waarom geen chemo? Komt dat omwille van het idee dat we dit met mensen associeren met erg ziek te zijn?