Hersenschade en moeilijk gedrag, wanneer is de maat vol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:52

Ach wat jammer, echter heb je alles uit de kast gehaald en heeft je hond al extra tijd gekregen bij jullie vol liefde en zorg.
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. DA gaf daar zelf aan: 'de hond mag blijven leven tot je merkt dat het gevaarlijk wordt voor je kleuter.' Op een bepaalt moment uit het niets hapt de hond zeer gericht naar mijn zoon. (Hond was oud en had ook epilepsie. DA was vrij zeker van hersentumor door het zeer bizarre gedrag die ze stelde.)
De dag dat ze hapte heb ik de DA gebeld. Zij is onmiddellijk gekomen want dat was ook voor haar de grens. Het was heel verdrietig dat wel maar de veiligheid van mijn kind primeert. DA zei altijd: Het is nog veel verdrietiger moest je kind gewond zijn door een beet van je hond. En daar had ze volkomen gelijk in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:55

Wij als baas kunnen de keus maken of het einde daar is of niet? Wanneer een hond niet meer echt hond kan zijn dan zou het voor mij op houden. Dan kan je nog van alles proberen maar dat is alleen maar levens verlengend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 14:04

Laibadji schreef:
Ach wat jammer, echter heb je alles uit de kast gehaald en heeft je hond al extra tijd gekregen bij jullie vol liefde en zorg.
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. DA gaf daar zelf aan: 'de hond mag blijven leven tot je merkt dat het gevaarlijk wordt voor je kleuter.' Op een bepaalt moment uit het niets hapt de hond zeer gericht naar mijn zoon. (Hond was oud en had ook epilepsie. DA was vrij zeker van hersentumor door het zeer bizarre gedrag die ze stelde.)
De dag dat ze hapte heb ik de DA gebeld. Zij is onmiddellijk gekomen want dat was ook voor haar de grens. Het was heel verdrietig dat wel maar de veiligheid van mijn kind primeert. DA zei altijd: Het is nog veel verdrietiger moest je kind gewond zijn door een beet van je hond. En daar had ze volkomen gelijk in.

Ja dat is absoluut ook waar wij zitten. Ruitje omschrijft het mooi. Debk ook wat de meeste zeggen, dat we een keuze hebben gemaakt eigenlijk.

Laibadji

Re: Hersenschade en moeilijk gedrag, wanneer is de maat vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:29

Heel veel sterkte secricible. Het is geen fijne beslissing dat je moet nemen. Ik wens jou van harte goede moed toe. Een warme virtuele knuffel! :knuffel:

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:33

Lieve TS, je geeft het eigenlijk zelf al aan, het voelt verkeerd om door te gaan... ik denk, als je de dierenarts vertelt, wat je in jouw post al schreef, hij/zij waarschijnlijk daarin mee zal gaan. Vanwege hoe de aftakeling van jullie hond verloopt, ik kan me niet voorstellen dat het leven zoals het nu gaat, nog leuk is voor je hond zelf, maar zeker ook vanwege het risico dat jullie kind loopt.
Ik wens je wijsheid en sterkte. :knuffel:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:39

Hopelijk heeft het topic je geholpen om vrede te krijgen met de beslissing. Heel veel sterkte!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:47

Zoals ik het zie heeft de hond heel veel onrust in zijn/haar hoofd.
Dat is ontzettend vermoeiend voor de hond ook.

Met alles wat je zegt zou ik de keus gemaakt hebben om hem/haar rust te geven.

Jullie hebben veel gedaan, maar eens houdt het ook op en dan is de moeilijkste keus ook de beste keus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:18

Als je teveel op je tenen moet gaan lopen en de hond voelt dat ze er niet meer echt bij hoort, dat is ook sneu.... Ik zou zelf kijken wat ik nog wil doen met de hond, wat leuke dingen plannen. Kijken of je haar nog wat meer bij het gezin kan betrekken op een veilige manier, en zo niet, dan er een nog waardige / liefdevolle punt aan draaien :(:)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:34

Ik wens je veel sterkte toe. Ik denk ook dat je het antwoord al weet. Je hebt alles gedaan voor de hond en soms raakt het op. Je kunt je ook afvragen of de hond nog kwaliteit van leven heeft en je weet al zeker dat het niet gaat verbeteren. Nogmaals sterkte :(:)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:16

Heb je het idee dat de hond op haar manier nog wel blij is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 20:58

Mloui schreef:
Heb je het idee dat de hond op haar manier nog wel blij is?

Deze vraag heeft me best wel bezig gehouden. Maar ik denk dat het antwoord hierop wel ja is. Ik denk wel dat ze haar momentjes heeft waarop ze happy is. Er zijn ook wel veel momenten dat ik dat niet zie, dat ze zich afzonderd en geen contact wil.

Afgelopen vrijdag hebben we met de dierenarts gesproken. Die heeft haar anderhalve maand terug nig gezien met vaccinaties en gaf nu aan haar toen al oud te vinden zijn geworden. We hebben de situatie doorgesproken en de dierenarts bevestigde wel wat wij ook zien en besloten hadden. Ze bleek ook weer flink afgevallen te zijn. We hebben een datum gepland dat de DA hierheen komt.
Alsof ze ons bevestiging wilde geven was ze vanaf vrijdagmiddag ineens totaal off. Incontinent van alles, wilde niets meer, niet meer eten. Ik heb even gedacht dat ze het loodje zou leggen en heb ook nog overwogen de spoeddienst te bellen, maar dan kunnen ze niet thuis komen dus liever niet.
Sinds vanavond is er weer wat meer leven dus hopelijk kan ze nog een paar mooie dagen hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:11

Onze hond kreeg met 6 jaar haar eerste tia
Met 9 na heel veel tias verder beseften we dat ze erg onrustig was en zelfs tegen een.mug op de.muur blafte was het genoeg

Dus gelukkig is mijn vriendin dierenartsen besloten haar in te laten slapen

Hoe raar het klinkt maar onder het genot van een kopje koffie.in het zonnetje zat ik op de grond met haar koppie op schoot

Het ging snel.en vreedzaam dus mijn vriendin zei dat ze er aan toe was..

Dus kijk naar je hond en je besluit is goed

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:25

Hiermee kan je niet te vroeg zijn, wel te laat...
Hoe moeilijk en oneerlijk ook, ik denk dat je op een goed moment de keuze hebt gemaakt. Fijn dat de dierenarts bij jullie thuis komt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:17

Jullie hebben de juiste beslissing genomen. Hoop ook dat jullie en haar nog een paar mooie dagen
gegund is!

:(:)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:54

Ik gun jullie nog een paar mooie dagen samen en een kalm afscheid. Sterkte met de moedige beslissing!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:19

Sterkte met de beslissing, geniet nog even van elkaar.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:24

Ik hoop dat jullie nog een paar mooie dagen met haar hebben, en op een vredige manier afscheid kunnen nemen. Sterkte!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:30

Omdat jij de hond het beste kent: kan het gedrag niet afkomstig zijn van iets anders bv. een wormeninfectie?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 17:53

Gini schreef:
Omdat jij de hond het beste kent: kan het gedrag niet afkomstig zijn van iets anders bv. een wormeninfectie?

Daar hebben we het wel over gehad uiteraard. En een deel van de fysieke klachten kan ik niet uitsluiten. De gedragsproblemen en bijvoorbeeld haar wobbeligheid zijn eigenlijk wel onmisbaar te linken aan haar hersenprobleem.
Het onderzoeken en behandelen van de fysieke problemen is dan ook niet heel eerlijk als de andere problemen zodanig zijn als we ze nu zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:27

Mmmm ja, dan raak je uit opties natuurlijk. De losstaande problemen zou je namelijk wel een voor een kunnen aanpakken en misschien zelfs oplossen. Maar als het algemene beeld er eentje is van een oudere hond die achteruitgaat, dan valt er ook niet veel op te lossen. Misschien nog wel onder controle houden zodat je misschien nog een paar mooie maanden hebt, maar dat kan de dierenarts je beter vertellen en als je er nu al een tijd mee bezig bent is die koek uiteraard ook ooit eens op.
Heel veel sterkte TS, rotbeslissing is het altijd, maar in dit geval denk ik dat je er wel vrede mee zal kunnen hebben. Het is niet dat je niet geprobeerd hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:33

Sterkte, denk dat je de juiste beslissing hebt genomen, zeker voor de hond want dat er kortsluiting in haar bovenkamertje zit is wel duidelijk. Maar het blijft altijd een zeer moeilijke beslissing.