Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:41

Wij hebben eind februari een 2 jarige geadopteerd uit Portugal. Initieel waren we van plan om haar net als een puppy zindelijk te maken. Dus elk uur naar buiten. Echter is het in ons geval niet nuttig want onze hond kan het juist te goed ophouden. Ze plast en poept maar 1x per dag. Buiten is nog zo spannend dat er echt niks uit komt. Binnen doet ze het wel al vanaf de eerste dag netjes op de puppy matjes bij de voordeur.

Dus ik zou verschillende opties in gedachten houden en dan kijken hoe het met jullie hondje werkt. Wij zien momenteel de 'wandelingen' als kennismaking met de buitenwereld ipv de plek om te plassen. Want dat zal pas gebeuren als ze het buiten niet meer zo eng vindt. Tot nu toe komen we niet verder dan ons erfstuk want dat is nog steeds erg spannend.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:45

Zindelijkheid bij buitenlandse honden uit een shelter is geen pijl op te trekken. Het grootste deel was gewoon zindelijk binnen, maar niet iedere hond wilde het direct ook buiten doen zegmaar (ook niet in de tuin!). De truc buiten (wij nemen ze wel gewoon mee vanaf dag 1) is een klein stukje in de buurt van je huis zoeken en daar wat heen en weer dobberen (een stukje tussen 2 lantaarpalen bijvoorbeeld). Door hier te blijven raken ze vertrouwd en ontspannen met dat stukje en volgt de behoefte vanzelf. Er in de nacht uit gaan is nooit nodig geweest.

Wij hebben juist het idee dat de bench makkelijker gaat vanwege het feit dat ze "opsluiten" wel gewend zijn. Leuk maken met voer en koekjes helpt met het ombuigen van de associatie. Al onze honden sliepen perfect in de bench, vanaf dag 2 zeker gehele nacht stil (gewoon beneden). Over het algemeen gaan ze snel volledig uit eigen beweging de bench in.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:48

Emilyslaluna: we zullen idd even moeten kijken hoe hij gaat zijn van karakter en hoe hij alles "verteert"... letterlijk en figuurlijk :+ Wandelen gaan we idd de eerste week zeker nog niet doen.

Princesj: wij wilden idd zo'n stukje in de tuin maken waar hij dat leert zijn behoefte te doen.
Dat laatste geeft me hoop, denk als we de kennel een leuke plek maken voor hem dat hij misschien net rustig wordt daarin.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:03

Een tuin is zeker ideaal! Helaas hebben wij geen tuin dus moeten we wel de deur uit. Maar zelfs dan hebben we de eerste week een rustige plek opgezocht en haar daarheen gedragen (wij wonen aan een drukke straat). Na 1 week kwam er nog steeds geen rust en hebben we besloten om maar op het erf te blijven. Blijkbaar was ons gekozen plekje voor haar toch niet zo fijn als wij mensen dan inschatten.

Inmiddels loopt ze zelf de deur uit naar de straat zonder dat we haar hoeven te dragen. Soms steekt ze de straat over en soms niet. Maar beetje hij beetje zal het toch bekend moeten worden.

Doubtless

Re: Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:13

Onze hond schreeuwde de eerste dag moord en brand (vanwege de riem) en durfde nog bijna niet aangehaald te worden. We zijn eigenlijk meteen meerdere keren per dag een rondje wezen wandelen en na 2x was dat al helemaal geen probleem meer. Ze zijn zo verschillend! Nog even afwachten en dan maar kijken waar je mee te maken hebt TS :) Wellicht valt het allemaal enorm mee.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:19

We gaan hem de eerste dagen met de riem ook aan de tuin laten wennen, we hebben best een heel grote tuin :)

En idd Doubtless, wie weet maak ik me allemaal zorgen om niks :)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:22

Wat spannend TS! Sterkte nog met het verlies van jullie vorige hond :(:)

Onze Roemeentjes hebben we de eerste dagen (en nachten) ook in een afgesloten bench gelaten, omdat dat inderdaad vertrouwd aanvoelt voor hen. Vaak zijn ze uitgeput van de reis, en in de bench konden ze beter tot rust komen en bijslapen, zonder zich al te druk hoeven te maken over hun nieuwe omgeving. We bleven wel altijd in de buurt (ook 's nachts), zodat we ze meteen konden openen als we zagen dat ze aanstalten maakten om eruit te komen. Hun benches worden inmiddels niet meer gesloten, maar het blijven wel de plekjes waar ze naartoe gaan als ze nood hebben aan rust.

Zindelijk worden ging eigenlijk vanzelf, op een paar accidentjes na. De eerste was 2 jaar, de tweede 10 maanden toen ze bij ons kwamen. We hadden in de tuin een klein stukje afgemaakt (vooral om te voorkomen dat ze zich ergens zouden verstoppen, en om zelf direct in de buurt te zijn als ze een ontsnappingspoging zouden ondernemen). Als we de bench openden, zetten we ook de deur naar de tuin meteen open. Ze konden zelf kiezen of ze binnen of buiten gingen, en blijkbaar vonden ze het gras aangenamer dan een spetsende vloer. Met veel beloning en de nodige stimulatie konden ze op eigen tempo wennen aan hun nieuwe omgeving. De riem hebben we afgelaten, omdat ze dat helemaal nog niet kenden toen ze bij ons kwamen, het tuigje hebben we wel continu aan gelaten.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:27

Singa: Dank je wel! Hij wordt nog erg gemist!! Maar een nieuwe sukkelaar helpen doet mijn hart goed!
Wat leuk dat jij 2 zieltjes hebt gered! Ik wilde er ook een 2e, maar manlief (voorlopig) niet 8-)

Ik hoop dat wij na verloop van tijd de kennel ook kunnen oplaten en dat het echt zijn rustplekje wordt. We hebben in de woonkamer ook een mand voorzien en een grote donut. Buiten heeft hij ook een mand.
Hij zou aan de riem lopen kennen, dus hopelijk geeft dat geen stress.

Ik vraag me af of ik er goed aan doe om hem bij thuiskomst te wassen? Of best er een paar dagen over te laten gaan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:39

Wij doen ze niet in de bench omdat ze al lang genoeg opgesloten hebben gezeten. Ze slapen in een donut mand op de overloop zo dat wij in de buurt zijn.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:48

marleen: dat snap ik, het is natuurlijk ook geen echte bench. De kennel is open bovenaan en is in doorsnee zo'n 2.40m. Dus hij kan er in rondwandelen. Het zou enkel voor 's nachts zijn en als we werken zijn die uurtjes. Voor de rest mag hij gewoon overal in huis loslopen en liggen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:53

Ik snap dat ze van de organisatie liever niet willen dat de hond opgesloten wordt, maar uiteindelijk moet het vooral veilig zijn voor de hond. Ik zou de hond in ieder geval in een afgesloten ruimte houden(kan bijvoorbeeld ook gang/studeerkamer/slaapkamer zijn). En ik zou zelf 's nachts ook in die ruimte slapen. Kijk ook even of hij zich overdag al ergens 'veilig' voelt en laat hem ook al wennen aan zijn slaapplek. Mijn ervaring is dat honden zelf vaak juist graag een holletje of kleine ruimte willen hebben om te slapen.

Bij mij slapen de honden op de slaapkamer, zeker als ze er net zijn. Maar dat is vooral omdat we dan allemaal beter slapen. Als je partner dat niet wilt, kun je altijd inderdaad zelf beneden slapen.

Ik zou hem bij thuiskomst zo veel mogelijk met rust laten en ook niet wassen. Tenzij dat medisch gezien nodig is.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:55

Bonna: de kennel staat in de bureau van mijn man. En mijn man en ik gaan de eerste week sowieso al afwisselen met ook in die ruimte te slapen in een veldbedje.
Dat gerust laten lijkt mij misschien idd het beste, arm dier gaat al helemaal in de stress zijn.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:05

Dat dilemma herken ik helemaal! Comfort van de hond vs comfort van jezelf :)
Onze eerste was relatief proper toen ze aankwam, de tweede had een paar vieze plekken en stonk uren in de wind. De eerste dagen zijn we aan de slag gegaan met een natte handdoek om de vieze plekken uit te wassen, pas na ongeveer een week hebben we ze in bad gestoken. Ik denk dat je dat op het moment zelf het beste kan aanvoelen.

Ik vind het echt een geweldige ervaring. Twee keer zijn we verliefd geworden op een paar foto's en een beschrijving, en twee keer werden onze verwachtingen zwaar overtroffen. Het is geweldig om te zien hoe snel deze hondjes bereid zijn om zich aan te passen aan het gezinsleven. Hun rugzakje dragen ze mee, en na al die jaren zijn er nog steeds momenten waarop we merken dat ze al één en ander hebben meegemaakt in hun jonge jaren.
Laatst bijgewerkt door singa op 16-03-21 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 12:09

Wij zijn ook verliefd geworden op de foto...een zwarte reu van 2j oud... In de beschrijving stond dat de zwarte hondjes, vooral de reutjes niet makkelijk een thuis vinden. Hij zat er al even...natuurlijk wilden we hem <3 Hopelijk is deze zijn rugzakje niet te zwaar! We hopen een nieuwe beste vriend te vinden in dit lieve mannetje!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:51

Ik kwam even spieken, ik was vergeten wanneer jullie nieuwe vriend zijn warm nestje kan beginnen ontdekken. Nog 4 keer slapen -O- Hoe gaat het met jullie geduld? Wanneer vertrekt hij in Spanje? (Met het vliegtuig?)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 09:15

Het geduld gaat nog wel...de zenuwen worden wel erger met de dag :)
Hij vertrekt zondagvm in Spanje, met de auto. Hij komt zondagnacht aan op het pension in Belgie en dan hebben wij om 14u een afspraak om hem af te halen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:38

Een half jaar geleden is mijn bijna 2 jarige hond uit Spanje naar Nederland gekomen. Ik moet zeggen dat het zindelijk maken even tijd heeft gekost en er heus veel ongelukjes geweest zijn, maar dat waren na een paar weken echt incidenten.
Het is ook een kwestie van je hond leren lezen. Op een gegeven moment herkende ik aan zijn gedrag dat hij er uit moest en dan rende ik met hem de deur uit om snel uit te laten. Als ik die signalen negeerde dan was het gegarandeerd al misgegaan.

Ik had het geluk dat mijn hond niet angstig is. Ik kon dus vrij makkelijk buiten een klein rondje lopen. Daarbij werd ook vrij snel gepoept. Uiteraard heb ik hem elke keer de hemel ingeprezen als dit goed ging. Plassen ging de eerste week nog wel eens tegen het meubilair >;) Maar door bepaalde dingen die hier aantrekkelijk voor waren weg te halen (kamerplant, krantenbak) was het probleem ook snel weg.

Ik ben erg blij met mijn hond. Hij is erg lief en heeft zich snel aangepast.

Heel veel succes!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 09:52

Marsu: ik heb me helemaal voorbereid op ongelukjes, dus dat scheelt al :)
Wij hebben een heel strak huis met weinig meubilair, dus poot opheffen zal hier binnen wel meevallen hoop ik :)
Het angstige zullen we moeten afwachten, ik hoop dat het gaat meevallen.
Thx al!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:23

Sommige honden zijn gelijk zindelijk dus die van jullie misschien ook wel.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 11:53

Marleen: dat zou heel mooi zijn :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:45

Onze Roemeen heeft vanaf pup in de shelter gezeten, hij was 8 toen hij hier kwam. In de tuin deed hij alles maar tijdens het uit laten durfde hij niet te markeren. In huis heeft hij maar 2 keer iets gedaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:01

Onze reu was iets jonger, maar ook niet goed zindelijk en wel angstig. Als hij in huis ging zitten plassen, dook hij in elkaar als je hem wilde oppakken om mee naar buiten te nemen.
Op beloning reageerde hij helemaal niet, dus dat helpt dan ook niet.

Wij zijn gaan focussen op de beloning en het vertrouwen in ons. Maar in het begin konden we geen verkeerde beweging maken bijv. Gebeurt natuurlijk wel en afhankelijk van de situatie deden we alsof ons neus bloedde of draaide we het om naar iets positiefs.

Wij hadden gelukkig zijn zus in huis, waar hij veel steun aan had.

Wat je weleens ziet is dat ze buiten niet de rust hebben om iets te doen. Ze moeten buiten gewend raken, vertrouwen op jou en dan ook iets durven te doen. Dan kan je pas heel blij zijn dat ze dat doen en begrijpen ze dat dat de bedoeling is.

Het gaat ook aan het type hond liggen. Ik had een Border Collie toen ze 12wk was binnen 2 dagen goed zindelijk. Maar een kleine haarbal die te vroeg uit het nest was gehaald, kon nog zeker tot 1 jaar foutjes maken.

Ik denk dat je echt even moet afwachten en er heel rustig en ontspannen in moet stappen. Die begin periode is voor allemaal wennen. Als het goed is, heb je jarenlang plezier samen, dus focus vooral niet teveel op dat alles nu in 1x moet. Natuurlijk moet ie zindelijk worden, maar zoals de wederzijdse liefde, de band etc daar heb je de tijd voor. Werk eraan, maar laat het ook een beetje los, want het komt echt wel.
Over een week zie je het alweer anders dan de eerste dag.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:57

Superpony: daar heb je idd een punt! Hij moet ons leren vertrouwen en zijn nieuwe omgeving leren kennen. Als dat er eens is dan komt de rest vast goed. Ik weet uit ervaring dat galgo's echt wel slim zijn dus ik heb geen twijfel dat het allemaal goed komt op t eind!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:22

marleen_usar schreef:
Wij doen ze niet in de bench omdat ze al lang genoeg opgesloten hebben gezeten. Ze slapen in een donut mand op de overloop zo dat wij in de buurt zijn.

De onze wilde graag in de bench (was wel open, met een deken erover) omdat hij juist gewend was ergens in/afgezonderd te liggen.
Dat gaf hem een veilig gevoel en dus hebben wij het zo gelaten.
Wij deden hem alleen dicht als er vreemden waren en later alleen als er hele kleine kinderen waren, want daar kon hij niet echt mee.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:32

Kijk het aan. Sommige honden zijn van zichzelf al zindelijk. Ik heb een hondje uit Roemenië en uit Spanje(galgo mix) geadopteerd en ze waren beide meteen al zindelijk! Heb er nooit iets voor hoeven doen, ideaal. :D