Het zijn vrij grote katten die ook vrij lang speels blijven. Ik kan onze 16jarige kater nog verleiden om achter z'n speeltjes aan te lopen. We hadden er twee, inmiddels is er een overleden op 16,5 jarige leeftijd. De andere kat is nu ook 16,5.
Bij ragdolls moet je er wel echt voor zorgen dat je een betrouwbare fokker hebt. Ze zijn hier (in België) de afeglopen 15 jaar vrij snel vrij populair geworden, waardoor er broodfokkers ontstaan zijn.
Ik weet dat ze gevoelig zijn voor nierfalen of problemen met de urineweg (onze kat staat al zeker 10 jaar op RC urinary voer voor zijn urinewegen). Ik denk dat dat het meest voorkomende probleem is.
Er is ook een hartafwijking die geregeld voorkomt, maar daarvoor bestaat er een genetische test. Een verantwoordelijke fokker zal zijn dieren dan ook testen op die afwijking.
Afgezien daarvan zijn ze volgens mij echter wel een vrij sterk en gezond ras.
Onze katten liepen trouwens ook buiten (en nog), onze kater, die we nu nog hebben, ging ook gewoon op wandel in de buurt. Onze poes bleef gewoon in ons tuintje, lekker knus en gezellig bij ons. 's avonds waren ze echter beiden altijd thuis.
Enige nadeel is denk ik het feit dat ze echt niet goedkoop zijn, maar ik zou zonder aarzelen weer een ragdoll kiezen, en dan liefst ineens 2.
Hun vacht heeft ook wel wat verzorging nodig, wij kammen onze kat ca. 3x in een jaar. Wat volgens het boekje te weinig is, maar vorige maand kregen we van de dierenarts nog complimenten omdat zijn vacht er nog zo goed uitziet. De poes had een makkelijkere en iets kortere vacht, die kamden we bijna nooit.
Ze verliezen best wel veel haar, maar waarschijnlijk zouden ze minder haar verliezen als we ze meer zouden borstelen