Oosterse katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:52

Ja, hier ook verschil.
We hebben 1 enorme gillerd gehad.
En nu weer een giller in opkomst (
Kitten).
De anderen waren op momenten zeer aanwezig.
Zowel poezen als katers.
Ze willen graag alles vertellen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:14

Afbeelding
Ik heb 2 siamezen waarvan 1 Thai en 1 klassieke. De Thai hoor je niet tenzij er echt iets is, de klassieke kun je een gesprek meevoeren.
Dan heb ik nog een half bengaal en een kruising Maincoon, die zijn beide vocals dan de siamezen, met name de maincoon. Zij vind het nodig om bij alles te kirren en prrtten en als ze iets niet mag een keel op te zetten.
Wel zijn de siamezen echt de knuffelaars bij uitstek.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:42

Ik heb Siamezen en oosters kortharen gehad. Ik vind het echt de geweldigste katten ooit. Die van mij kon je echt gesprekken mee voeren. En je kreeg commentaar als je te laat thuis kwam ofzo. Verder zijn ze best opdringerig en heel ondernemend.
Helaas nu geen oosterse katten meer, ze zijn met mijn ex mee gegaan toen we uit elkaar gingen.
Ik zou best wel weer een Siamees willen, maar mijn vriend is niet het type voor dit ras. Hij heeft een htk die al op leeftijd is, daar zetten we sowieso geen andere kat meer bij. En na deze kat wil hij graag Maine Coons of Noorse Boskatten.
Dat vind ik ook leuk (ik vind alle katten wel leuk), maar de Siamees blijft mijn grote liefde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:24

Ik ging net dit topic openen :D

Al mijn hele leven droom ik van een oosterse korthaar (of eventueel Siamees). Als kind opgegroeid met twee Siamezen. Beide heel vocaal maar heerlijke katten. Daarna altijd straatkatjes gehad.

Ik heb nogal wat vragen:

Kunnen ze alleen of moet met twee?
Lukt het met beide uit huis werken?
Binnenshuis houden mogelijk? Veel ruimte nodig?
Verschillen tussen Siamees en OKH?

En ja, tips voor goede cattery?

Ben benieuwd :)

Moet zeggen dat het idee van een raskat nemen me ergens ook wel lastig is, altijd opvangertjes gehad. Maar wil dus gewoon oriënteren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:49

Een Siamees kan je echt niet alleen houden.
Onze komen niet buiten. Wel alle kamers behalve de
Slaapkamer in huis ter beschikking.
Ze zijn ook vriendjes met de hond.
Wel is het een gevoelig ras, ze worden over t algemeen niet oud en zijn wel wat doorgefokt in de jaren ( heb dus bijna 25 jaar ervaring met t ras en al een aantal gehad en ook familie).
We zijn er helaas al wat op veel te jonge leeftijd verloren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:00

Oh heerlijk al dat katten geklets, daarom zijn ze ook zo leuk! Ik vermaak me kostelijk met alle priewwtjes en mrrrauwtjes in alle toonaarden en variëteiten. Geweldig!
3 Noren en 1 Oosterse mix en nu ook een logeerpoes erbij. Allemaal anders van stemgeluid en vocaliteit. I love cats! <3

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:14

Poes: zeker niet alleen houden! Het liefst met een oosterling erbij. Ze houden van stapelen :D
Ik heb er 2 europees kortharen bij, maar die snappen het stapelen niet echt. De ene laat het mopperend toe, de ander ligt er graag naast. Bij gebrek aan een poezenmaatje stapelt ze daarom op mij _O-
Afbeelding

Verder heb ik mijn katten gewoon binnen met een aantal krabmeubels en elke dag even speeltijd. In de zomer kunnen ze op het afgesloten balkon. Wij werken ook beiden. Ik nu wel veel thuis, maar voorheen uit huis. Als ze een maatje hebben en genoeg plek, dan is dat echt geen probleem.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:21

Muze schreef:
Wel is het een gevoelig ras, ze worden over t algemeen niet oud en zijn wel wat doorgefokt in de jaren ( heb dus bijna 25 jaar ervaring met t ras en al een aantal gehad en ook familie).

Ik heb juist altijd Siamezen gehad die tussen de 16 en 18 jaar oud werden (ik ben inmiddels toe aan de 4e generatie). Zelfs meegemaakt dat ik een nieuw stel haalde bij dezelfde fokker als de vorige en dat zij nog de vader hadden die op dat moment al in de 20 was. Ook de Siamees die mijn broer heeft, is inmiddels 15.
Het is inderdaad wel een feit dat er aardig wat doorgefokt is. Dat is ook de reden dat ik nu gekozen heb voor Thai.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:27

Ik ben in het trotse bezit van een Cookie :Y)

Afbeelding

Cookie is Havana okh heer op leeftijd. Hij is 6 kilo schoon aan de haak... maar wel slank, hij is vooral heel erg lang en hoog. Beetje de groote van een flinke main coon, maar dan met minder haar.

Hij is zeer vocaal... altijd al geweest. Thuiswerken met veel bellen is een grote uitdaging omdat hij altijd graag mee wil kletsen. Sowieso zit hij graag op schoot met videocalls... :')
Hij is zeer aanhankelijk (opdringerig :+ ).

Het zijn fantastische katten, heel erg speels... ook wanneer ze ouder zijn. Aanhankelijk, slim en vooral aanwezig.
Ze kunnen ook best wel emotioneel zijn, zeker bij stress oid.
Tandjes zijn vaak ook een aandachtspuntje voor het ras.

Ik zou ze altijd met zijn tweeën nemen. Ze hebben wel echt een vriendje nodig.

Er zullen bokkers zijn die denken... huh? Maar Cookie is nu toch alleen?
Ja dat klopt.
Cookie is aan het dementeren en heeft daarbij een te snel werkende schildklier (krijgt voor het 2e wel medicatie), en is daardoor bang geworden van andere katten, zo bang dat hij agressief wordt en dat is met zijn grote lijf nogal een ding.
En daarbij is de stress die hij dan heeft heel erg zielig... wennen gaat ook helaas niet.

Cookie is altijd samen geweest met mijn sphynxen. Maar zelfs de laatste jaren voor Gustav zijn dood was het vaak vechten door angst terwijl hij zijn hele leven met hem samen was geweest.
We hebben het nog geprobeerd... maar uiteindelijk er voor gekozen om geen nieuwe katten erbij te nemen nu al zijn vriendjes overleden zijn.

Wij zorgen er nu voor dat er bijna altijd iemand thuis is. En hij doet het er goed op. Hij is vrolijk en relaxed. Maar ik weet zeker dat hij, toen hij mentaal nog normaal was, het nooit had gekund. Hij is nu vooral terug naar zijn kittentijd :') en houdt ons heel erg bezig met knuffelen, spelen en ons besluipen.
Dus ja... ideaal? Normaal niet, maar voor Cookie nu wel.

Afbeelding

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:14

Wij hebben ook jarenlang Siamezen en OKH's gehad. Het meest geweldige ras ooit, de hond onder de katten! Ze luisteren over het algemeen uitstekend naar hun naam (wij hadden ze op twee locaties: thuis en aan boord van ons binnenvaartschip). Ook vanaf het schip gingen ze gewoon de wal op en tegen etenstijd riepen we de katten tot grote lol van onze buurschepen die een hond verwachtten :D .

Ze zijn de grootste schreeuwlelijkerds ooit, het meest nadrukkelijk aanwezige ras ooit en ze zorgen er wel voor dat ze vóór jouw kont op de bank ploft, zij al op jouw schoot zitten. Of in je nek tijdens het koken.

Ze hebben een enorme lol in het apporteren van pakjes zakdoeken en onze kater vond het geweldig om 'gejonast' te worden in een dekbedhoes die je moest opvouwen. Of gestopt worden in een langwerpige doos en die omdraaien en omdraaien ... knórren van plezier. Of aan alle poten opgepakt worden en met zijn rug over een tapijtje schuren. Geweldig.

Krolse poezen .... hell!!!

Ik heb maar één echte, dikke min: ze waren de laatste jaren dat ik ze had ongelooflijk doorgefokt en ik heb heel veel pech gehad met erfelijke ziektes. De oostersen kunnen heel oud worden (20 - 22 jaar is echt geen uitzondering), maar ik heb er nooit één gehad die ouder werd dan 13 jaar. Vaak erfelijke hartkwalen, nierproblemen en kwaaltjes als gevolg van in extremen fokken.

Toen de zoveelste te vroeg overleed, besloot ik geen Oostersen meer te willen hebben. Nu twee Brabantse Chats de la Rue (voor 75% broer en zus), geboren bij bokker Nicole.

poes schreef:
Ik ging net dit topic openen :D

Al mijn hele leven droom ik van een oosterse korthaar (of eventueel Siamees). Als kind opgegroeid met twee Siamezen. Beide heel vocaal maar heerlijke katten. Daarna altijd straatkatjes gehad.

Ik heb nogal wat vragen:

Kunnen ze alleen of moet met twee?
Lukt het met beide uit huis werken?
Binnenshuis houden mogelijk? Veel ruimte nodig?
Verschillen tussen Siamees en OKH?

En ja, tips voor goede cattery?

Ben benieuwd :)

Moet zeggen dat het idee van een raskat nemen me ergens ook wel lastig is, altijd opvangertjes gehad. Maar wil dus gewoon oriënteren.

Hey Poesie :D
Siamezen zijn graag met twee of veel
Ja, beiden uit huis werken gaat prima, maar weet wel dat je daarna onder appèl staat }:) .
Binnenshuis is uiteraard mogelijk, maar mijn schoonzus heeft de schutting van de tuin afgezet met pet-schrikdraad. En nog zien ze kans om soms te ontsnappen.
In principe is er geen verschil tussen Siamezen en OKH's, want ze zijn te kruisen met elkaar zonder dat er een mengelmoes ontstaat. In één nest kunnen beiden voorkomen, maar nooit een soort tussenvariant. Overigens wel in heel veel kleuren.

Tips voor een catterij .... ja, dat is het dus. Ik durf voor geen enkele cattery meer mijn hand in het vuur te steken dat er 'gezond' gefokt wordt. Zoveel problemen gehad .... -O- .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:22

Idem... al is Cookie wel oud, maar die cattery bestaat ook niet meer :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:26

Ik ben er ook altijd wel verliefd op geweest. Vooral de OKH vind ik erg leuk! Ik heb al jaren Noren en daarvan vind ik het karakter heel tof. Zijn net honden, ze zijn ook altijd bij me binnen en buiten. Gaan mee de hond uitlaten en naar de paarden. Luisteren ook perfect als je ze roept, komen dan keihard aanrennen.

Ik lees hier wel vergelijkbare verhalen dus wie weet stap ik nog wel eens over.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:39

Mijn ouders hebben Siamezen. En ik word er gek van. Veel te veel herrie, en ontzettend harde stemmen! En ze praten zoveel :')

Heel gezellig wel en ontzettend opdringerig. En ze willen altijd knuffelen en vinden zowat alles leuk.

Ik prefereer mijn Maine Coon met zijn zachte stem.
Maar het is net wat je leuk vindt natuurlijk. Als je van herrie houdt is het super :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 05:46

Meld zich...

Afbeelding

Mink, Maes, Mads

Ik vind ze geweldig.

Onze eerste Clairence (naar de schele leeuw uit Daktari) was de eerste 34 jaar geleden.

Afbeelding

Een heerlijke kletskous die graag alleen bleef dus veel aandacht vroeg.
Als ik onder de douche stond een ging zingen dan zong hij vrolijk mee... dat werd echt een spelletje.
Hij is 24,5 geworden.

Daarna kwam Me-Ow die net zo erg was en waar we na 8 maanden al snel Mads erbij namen.
Hij is helaas maar 10 geworden.
Zo'n vreselijke ondeugd, zonder oortjes met een grote mond _O-

Afbeelding

De M-tjes zijn alle 3 verschillend.
Mads (Thai) de oudste is altijd heel rustig geweest, hoor je alleen rond etenstijd.

Mink (Thai) hoor je bijna nooit op een paar mieuwtjes na.

Maes (de kruising) is de grootste kletser dat is net een oud wijf.
Zich overal mee bemoeien, hele verhalen waar je ook een gesprek op zijn niveau mee kan voeren _O-
Vertelt je wanneer je het stokje uit de la moet pakken om te spelen, hoeveel vogels er buiten zitten, dat de buurkat langs loopt en of hij je kan helpen met je werk.

Ik zou niets anders meer willen.

Tuurlijk hoor je ze wel, staan nu ook bij vent te mekkeren.

Op het filmpje dat je in de OP plaats zie je dat de kitten de oudere na doet dus ook heel vocaal bezig is.

Er is op fb een pagina
Siamees en Oosterse korthaar groep. (Ook een groep met herplaatsers)
Daar zie je heel veel verschillende Siamezen en OK.
Van kletsers tot Prrrrrs dus het is echt wat je treft.

Thais zijn over het algemeen wat rustiger is mijn ervaring.

Neem er niet 1 neem er 2 want ze hebben echt wel een maatje nodig anders kan je ze de hele dag entertainen.

Ze zijn ook gek op stapelen.

Afbeelding

Bij ons komen ze niet buiten dat zijn ze ook niet gewend.

Heel veel succes met je keuze.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 07:13

Dat doorfokken was voor mij ook een reden om te kijken voor een balinees. Maar goed, ook dat is alweer 8 jaar geleden. Geen idee hoe gezond het ras nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 07:37

Ik heb al jaren Siamezen, Oosters Korthaar. Ze kunnen zich laten horen. Tijdens videovergaderen en telefoneren is me wel eens gevraagd of ik een baby in huis heb. Maar het is niet heel de dag hier. Ze hebben hun momentjes.

Ze zijn doorgefokt inderdaad. En mijn grootste probleemkatten kwamen bij tentoonstellingsfokkers van erkende rasverenigingen vandaan. Jeweetwel: van die mensen die altijd roepen dat ze alles zo goed op orde hebben. Frustrerend. Want eigenlijk zoek je een fokker die 100% op gezondheid en karakter fokt en niet op de extreme uiterlijke kenmerken voor een show. Maar via rasverenigingen vind je die eigenlijk niet. En een kat van een broodfokker op Marktplaats zit je ook niet op te wachten.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:01

Hier 4 somali's :D . Zalig katten, ik kan niet meer zonder hen.
Van de 4 is er slechts eentje die echt komt babbelen en miauwen. Die kan een hele uitleg tegen je doen. Zijn zusje komt wel recht in je oor miauwen (luid!) als het etenstijd is. :')

Ik werk door corona nu bijna een jaar van thuis en nog nooit hebben zij een online vergadering verstoord door luidruchtig te zijn. Meestal liggen ze gewoon op mijn bureau te slapen. Dat wel, een somali wil absoluut bij je zijn. Voor hen is corona de beste tijd ooit. :j

Afbeelding

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:40

Wij hebben 3 siamezen. Qua vocaliteit verschillen ze enorm. De thaise siamees piept af en toe (kan het geen mauwen noemen) en is behoorlijk afstandelijk. Die ligt nooit op schoot. Zit ook niet bij ons in de buurt en in de zomer woont ze praktisch buiten.

De andere twee zijn gewone siamezen. De (geholpen) poes is super lief en komt lekker bij je liggen. Die mauwt op een normale manier maar welmeer dan een htk kat. Ze is een enorme jager. Neemt echt van allerlei dieren mee naar binnen. Levend of dood.

De derde, de gecastreerde kater, is eengeval apart. Die blèrt het liefst de hele dag. En hard ook. Onze dochter zei een keer tegen hem dat hij met een gewone stem moest praten. Hij is ook het aanhankelijkst van alle drie. Ligt het liefst de helr dag op schoot of ligt in je nek. Motorisch gezien is hij méga onhandig. Hij heeft een aandoening aan zijn tanden. Boven zijn helaas alle kiezen getrokken. Maar daar merken we nikd van, hij eet gewoon harde brokjes. Deze jaagt ook op zijn manier. Zijn buit: zak witte bolletjes, frikandel, plak kaas, kippenpoot. (Tegenover ons zit een groepsaccommodatie, gok dat dat zijn jachtgebied is)

Alledrie wel echt super lieve katten. Maar in bijna alle opzichten totaal verschillend

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:04

Pytje schreef:
Deze jaagt ook op zijn manier. Zijn buit: zak witte bolletjes, frikandel, plak kaas, kippenpoot. (Tegenover ons zit een groepsaccommodatie, gok dat dat zijn jachtgebied is)

Alledrie wel echt super lieve katten. Maar in bijna alle opzichten totaal verschillend

Oh herkenbaar!
Onze Bram (zwarte OKH) kwam ooit binnen met zijn prooi: een gebraden varkenshaas van de voormalige buurman die 'smiddags zijn vlees al had gebakken omdat hij nachtdienst had :)) . We hebben het de buurman maar nooit verteld _O-

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:34

Wij hebben een oosterse korthaar.
Mijn katten komen niet buiten.

Het is een echte kroel fanaat, een mannenkat, dat wel. En hij mauwt soms de oren van je kop. :j :')

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:38

Erna_ schreef:
Muze schreef:

Ik heb juist altijd Siamezen gehad die tussen de 16 en 18 jaar oud werden (ik ben inmiddels toe aan de 4e generatie). Zelfs meegemaakt dat ik een nieuw stel haalde bij dezelfde fokker als de vorige en dat zij nog de vader hadden die op dat moment al in de 20 was. Ook de Siamees die mijn broer heeft, is inmiddels 15.
Het is inderdaad wel een feit dat er aardig wat doorgefokt is. Dat is ook de reden dat ik nu gekozen heb voor Thai.

Thai is wellicht anders. Ik ken veel fokkers, het is een bekend probleem helaas.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:50

hier een balinees overgenomen van familie, ondertussen overleden, leefde samen met een vuilnisbak bluepoint. Super lief poesje, maar als er iets niet beviel, of ze wou iets van je, dan heb je wel het geluid van een krijsende baby op de achtergrond :+ (in deze tijden ook interessant, want ik kreeg vragen van collega's hoe ik aan een baby kwam :+ ).
Ze was (schijnt) niet gewend om op de slaapkamer te slapen, maar na 1 nacht hebben we het concept van de deur dichthouden direct opgegeven, ik begreep dat het geblèr snachts een stuk erger was toen ze jonger was. De frequentie vond ik (behalve die eerste nacht) dus wel meevallen, het geluid is daarentegen niet te negeren :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:58

Ik heb 2 halve sfinxen en een rooie htk kat. En ze banketstaaf alle 3 :D

Nou moet ik zeggen dat de halve sfinxen wel de kroon spannen hoor. :D Ik heb een kruising sfinx x cornish rex en een sfinx x htk. En vooral de sfinx x rex is vreselijk vocaal. Die kan echt vreselijk zeuren soms. Ik werd er gisteren helemaal gek van gewoon. :')

Maar ontzettende knuffels. Alle 3 <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:03

Oh nou wat geluid betreft laten mijn Noren ook wel van zich horen als ze binnen komen dus dat ben ik wel gewend. Vind het juist leuk en wil ook graag speelse katten met veel energie voor een actief buiten leven.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:06

Gem schreef:
Pytje schreef:
Deze jaagt ook op zijn manier. Zijn buit: zak witte bolletjes, frikandel, plak kaas, kippenpoot. (Tegenover ons zit een groepsaccommodatie, gok dat dat zijn jachtgebied is)

Oh herkenbaar!
Onze Bram (zwarte OKH) kwam ooit binnen met zijn prooi: een gebraden varkenshaas van de voormalige buurman die 'smiddags zijn vlees al had gebakken omdat hij nachtdienst had :)) . We hebben het de buurman maar nooit verteld _O-

:D En trots dat ze zijn!