Kat laten inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:16

Heb je overleg gehad met DA die de kat kent. En anders zou ik even goed overleggen met DA, want je heb ook grote kans dat de DA de kat te goed vind voor spuitje.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:28

Citaat:
We hebben hem de afgelopen twee nachten in de bijkeuken opgesloten met een open kattenbak. Dit ging nu wel goed. Echter kunnen we hem niet zelf benaderen dus moeten we met zijn tweeën de kat de bijkeuken insturen zodat ie er zelf heen loopt. Uiteraard wordt ie hier alweer gestresst van want ja we zitten hem toch een soort van achterna en opgesloten in de bijkeuken zitten kan volgens mij ook niet bevorderlijk zijn. Uiteraard aai ik hem daarna een tijdje en geef ik hem wat snoepjes en wordt ie wat rustiger, maar het is niet zijn veilige plekje, dus ik weet niet of dit de oplossing is.. Voor de afgelopen twee dagen is er in elk geval niet meer in huis geplast en gepoept.

Ik heb ook zo'n bangeschijter. Oppakken kan niet en hij is heel claustrofobisch, dus een dichte deur zorgt voor paniek. Ik lok hem altijd met lekker eten naar de ruimtes waar ik hem wil hebben, of met een speeltje wat ik gooi, of met een lang hengeltje met een pluimpje eraan.

Voor hem heb ik her en der schuilmogelijkheden op lage plekken, dozen etc. waar hij helemaal verborgen in zit, maar ook zo uit kan, dus met meer vluchtwegen.

Overigens hoeven katten met blaasontsteking niet beslist kleine plasjes te doen. Als de onze (een andere dan hierboven) blaasontsteking heeft doet hij grote plassen, maar gewoonlijk niet op de bak. En hij sproeit dan ook.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:23

De kat is zo gestrest dat hij niet voldoende eet en waarschijnlijk ook niet drinkt. Hij komt chronisch gestrest over. Je geeft aan niks tegen de stress te kunnen doen. En om die reden ook niet naar de dierenarts wilt om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.

Dus ik draai de vraag om: welke redenen heb je om deze kat niet te laten inslapen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:26

Sassol schreef:
De kat is zo gestrest dat hij niet voldoende eet en waarschijnlijk ook niet drinkt. Hij komt chronisch gestrest over. Je geeft aan niks tegen de stress te kunnen doen. En om die reden ook niet naar de dierenarts wilt om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.

Dus ik draai de vraag om: welke redenen heb je om deze kat niet te laten inslapen?

Hele goede :j Voor mij zou het ook duidelijk zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 11:43

Esther_ schreef:
Ik heb nog een hoop vragen☺️
Hoeveel schuilmogelijkheden heb je in huis? Mandjes met rand, dozen, kleine verhogingen waar hij op kan zitten. Heb je nog andere dieren in huis?
Je kan ook het voer op meerdere plekken zetten, als de ene plek op dat moment niet ‘veilig’ is, heeft de kat de mogelijkheid op nog een andere plek te eten.

Heb je al geprobeerd om er een extra kattenbak op een andere plek te zetten? Of ander grit erin?

Katten zijn super stress gevoelig en vaak helpt het al dat ze voldoende schuilplekken hebben en de dagelijkse dingen voor hun voorspelbaar zijn.

De kat zit of boven op de overloop achter wat dozen verschuilt, of hij ligt op de eetkamerstoel onder de tafel. 's Nachts als wij er niet zijn, ligt ie op de bank. Het is zelfs zo erg dat zodra wij één minuut uit de kamer zijn om naar bed te gaan, ligt hij al op de bank. Verder werken mandjes en dozen niet bij de kat, dit zijn de enige veilige plekjes in mijn ogen.

We hebben al vanalles geprobeerd met een extra kattenbak of grit, maar het lijkt allemaal niet te helpen.

En ja, we hebben nog een andere kat in huis sinds acht jaar. Ze tolereren mekaar, kunnen samen tegelijk uit hun voerbakje eten. Maar verder wil vooral de oude kat niks van de ander weten en de jonge kat laat de oude kat ook echt met rust. Ik ben me bewust dat de stress van de andere kat zou kunnen komen, maar de jongere kat is juist het compleet tegenovergestelde van de oude kat en is echt ons kind. Misschien hadden we deze er nooit bij moeten nemen, maar ja dat is achteraf... De jonge kat gaat niet op de kattenbak, gaat altijd naar buiten. Dus ze hoeven ook geen kattenbak te delen, dus daar kan het probleem ook niet vandaan komen. En met eten heb ik soms zelfs het idee dat ie juist wel durft te eten als die ander ook te eten krijgt (ze krijgen altijd op vaste tijden eten).

@Hevonen: Met iets lekkers werkt soms nog wel, maar hij is heel wantrouwend dus werkt niet altijd. Een speeltje hoef ik helemaal niet mee aan te komen, dat speelse heeft ie echt amper gehad. Heel kort als kitten wel eens.

@Sassol de enige reden voor mij om het niet te doen is dat ie heel soms van die momenten heeft dat ie wel contact zoekt en dan heel blij is met aandacht. Zoals gisteravond komt ie toch ineens heel even op de bank (niet op schoot hoor!), je kroelt hem wat en hij begint te spinnen. Je moet alleen verder niet bewegen want dan is ie al weer weg... Ik ben dan toch wel heel menselijk en kan het niet over mijn hart verkrijgen of dit dan de reden moet zijn om hem in te laten slapen, hebben we echt alles geprobeerd...

Esther_

Re: Kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:32

Ik zeg ook niet dat je mandjes en dozen moet gebruiken, maar je kat moet voldoende plekken in huis hebben om zich veilig te voelen. En dit lijkt nu zo te zijn. Dit kunnen mandjes en dozen zijn, maar ook plekjes die net iets hoger zijn.
Mijn kat vind het bijv. fijn om 5-10 cm van de grond te zitten als hij iets spannend vind.

Ook al gaat de andere kat niet op de kattenbak, dan kan de kattenbak, op het moment dat de kat dringend moet, op een verkeerde, niet veilige plek staan en doet hij de behoefte waar het wel veilig is.
Hetzelfde voor voeren, katten zijn overlevers, dus kiezen tussen, niet eten of eten met een andere kat, wordt dus eten met de andere kat. Dus voeren op 3 verschillende plekken kan een verbetering opleveren.

Of probeer de katten eens een paar weken gescheiden te houden, dan heeft hij in ieder geval geen stress van de andere kat.

Als je meer informatie wilt weten of hoe je huis voor de kat veiligere kan maken, kijk eens naar Anneleen Bru.

En de logische volgorde is
1) sluit medische kwesties uit
2) maak je huis kat vriendelijk
3) laat de kat inslapen

Maar niets doen is geen optie.

Succes

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:15

Gowlan schreef:
Begint je kat niet te dementeren dat hij deze gedragsverandering doormaakt? Ik zou het in ieder geval zeker met de dierenarts bespreken.

Heb je dit al uitgesloten?

Hevonen

Re: Kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:30

Ik schreef al eerder over onze kater met blaasontsteking. Als hij weer last heeft geef ik hem (op advies van de dierenarts) drie dagen een volle dosis metacam(novacam en bouw dan langzaam af.

Katten vinden metacam erg lekker (tenminste dat is bij al onze katten zo) en ze zouden het vast zo van een schoteltje likken. Je zou het hem een aantal dagen (misschien wel langer dan ik nu doe, de dierenarts ried aan om het minstens twee weken te geven bij een hevige infectie) kunnen geven om te kijken of zijn gedrag door pijn wordt veroorzaakt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:47

Esther_ schreef:
Ik zeg ook niet dat je mandjes en dozen moet gebruiken, maar je kat moet voldoende plekken in huis hebben om zich veilig te voelen. En dit lijkt nu zo te zijn. Dit kunnen mandjes en dozen zijn, maar ook plekjes die net iets hoger zijn.
Mijn kat vind het bijv. fijn om 5-10 cm van de grond te zitten als hij iets spannend vind.

Ook al gaat de andere kat niet op de kattenbak, dan kan de kattenbak, op het moment dat de kat dringend moet, op een verkeerde, niet veilige plek staan en doet hij de behoefte waar het wel veilig is.
Hetzelfde voor voeren, katten zijn overlevers, dus kiezen tussen, niet eten of eten met een andere kat, wordt dus eten met de andere kat. Dus voeren op 3 verschillende plekken kan een verbetering opleveren.

Of probeer de katten eens een paar weken gescheiden te houden, dan heeft hij in ieder geval geen stress van de andere kat.

Als je meer informatie wilt weten of hoe je huis voor de kat veiligere kan maken, kijk eens naar Anneleen Bru.

En de logische volgorde is
1) sluit medische kwesties uit
2) maak je huis kat vriendelijk
3) laat de kat inslapen

Maar niets doen is geen optie.

Succes

Kom op nou, dit kan misschien wel zo zijn met een jonge of pas in huis gekomen kat, maar deze kat woont er al 15 jaar! Dit zijn van die typische basistrucjes die leuk zijn als het geen diepgeworteld probleem is maar in dit geval gewoon ludiek.

Dat de kat stress heeft van de andere kant... Ze hebben die ondertussen ook al 8 jaar... Er komt dan toch wel eens een eind aan stress ervaren hoor...

Deze kat heeft gewoon een heel specifieke handleiding en heeft geen zin in geprul aan zijn lijf en in plaats van een dier telkens te willen veranderen naar de menselijke ingeving, zou men als mens gerust eens mogen voegen naar het dier zelf ook.
Laat deze kar, zoals TS het altijd deed, met rust en zelf bepalen of die behoefte heeft aan bij je komen zitten of niet.
Laat hem in zijn waarde en zijn eigen leven leiden binnen jouw huis en als de dag komt dat ie door ouderdom teveel verzwakt of achteruit gaat, hou hem dan in ere als de einzelgänger die hij was en laat hem gaan.

Volgens mij is hier namelijk niets anders in het spel dan de leeftijd.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:35

Het is te makkelijk om het gedrag op stress weg te schuiven terwijl er medisch gezien nog geen onderzoek gedaan is. Start eerst met bloedonderzoek en het controleren van de urine. :) Is pijn al uitgesloten en zijn gebit gecontroleerd? Wat zijn de factoren in huis waar je vermoed dat hij stress van heeft?
Aangezien je vooral oplossingen gezocht hebt die gericht zijn op stress vermindering en die geen effect hebben gehad is de kans groot dat er iets anders aan de hand is.