Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:We hebben hem de afgelopen twee nachten in de bijkeuken opgesloten met een open kattenbak. Dit ging nu wel goed. Echter kunnen we hem niet zelf benaderen dus moeten we met zijn tweeën de kat de bijkeuken insturen zodat ie er zelf heen loopt. Uiteraard wordt ie hier alweer gestresst van want ja we zitten hem toch een soort van achterna en opgesloten in de bijkeuken zitten kan volgens mij ook niet bevorderlijk zijn. Uiteraard aai ik hem daarna een tijdje en geef ik hem wat snoepjes en wordt ie wat rustiger, maar het is niet zijn veilige plekje, dus ik weet niet of dit de oplossing is.. Voor de afgelopen twee dagen is er in elk geval niet meer in huis geplast en gepoept.
Sassol schreef:De kat is zo gestrest dat hij niet voldoende eet en waarschijnlijk ook niet drinkt. Hij komt chronisch gestrest over. Je geeft aan niks tegen de stress te kunnen doen. En om die reden ook niet naar de dierenarts wilt om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
Dus ik draai de vraag om: welke redenen heb je om deze kat niet te laten inslapen?
Esther_ schreef:Ik heb nog een hoop vragen☺️
Hoeveel schuilmogelijkheden heb je in huis? Mandjes met rand, dozen, kleine verhogingen waar hij op kan zitten. Heb je nog andere dieren in huis?
Je kan ook het voer op meerdere plekken zetten, als de ene plek op dat moment niet ‘veilig’ is, heeft de kat de mogelijkheid op nog een andere plek te eten.
Heb je al geprobeerd om er een extra kattenbak op een andere plek te zetten? Of ander grit erin?
Katten zijn super stress gevoelig en vaak helpt het al dat ze voldoende schuilplekken hebben en de dagelijkse dingen voor hun voorspelbaar zijn.
Esther_ schreef:Ik zeg ook niet dat je mandjes en dozen moet gebruiken, maar je kat moet voldoende plekken in huis hebben om zich veilig te voelen. En dit lijkt nu zo te zijn. Dit kunnen mandjes en dozen zijn, maar ook plekjes die net iets hoger zijn.
Mijn kat vind het bijv. fijn om 5-10 cm van de grond te zitten als hij iets spannend vind.
Ook al gaat de andere kat niet op de kattenbak, dan kan de kattenbak, op het moment dat de kat dringend moet, op een verkeerde, niet veilige plek staan en doet hij de behoefte waar het wel veilig is.
Hetzelfde voor voeren, katten zijn overlevers, dus kiezen tussen, niet eten of eten met een andere kat, wordt dus eten met de andere kat. Dus voeren op 3 verschillende plekken kan een verbetering opleveren.
Of probeer de katten eens een paar weken gescheiden te houden, dan heeft hij in ieder geval geen stress van de andere kat.
Als je meer informatie wilt weten of hoe je huis voor de kat veiligere kan maken, kijk eens naar Anneleen Bru.
En de logische volgorde is
1) sluit medische kwesties uit
2) maak je huis kat vriendelijk
3) laat de kat inslapen
Maar niets doen is geen optie.
Succes