Slowfeeder voor konijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:18

Daancha schreef:
Ik zit niet te jokken hahaha, ik ga zelfs meer hooi voeren nu ik de rest minder. Ik neem dus alle tips ter harte, en ik ga het hooi behalve in de ruif meer over plekjes in de tuin verspreiden, sowieso leuker voor ze. En een ruif plaatsen die minder knoeit. De brok drastisch omlaag. Mijn vriend gaf ze wat teveel.
Ik heb m'n plannetje van aanpak dus gereed, thanks allemaal.

Ik zeg niet dat je jokt. Maar als je doet slowfeeden gaat er per 24 uur minder hooi doorheen, dus je voert in weze minder hooi dan als het los ligt.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:31

Maartje1990 schreef:
Daancha schreef:
Ik zit niet te jokken hahaha, ik ga zelfs meer hooi voeren nu ik de rest minder. Ik neem dus alle tips ter harte, en ik ga het hooi behalve in de ruif meer over plekjes in de tuin verspreiden, sowieso leuker voor ze. En een ruif plaatsen die minder knoeit. De brok drastisch omlaag. Mijn vriend gaf ze wat teveel.

Ik zeg niet dat je jokt. Maar als je doet slowfeeden gaat er per 24 uur minder hooi doorheen, dus je voert in weze minder hooi dan als het los ligt.

Dan ga je ervan uit dat ze momenteel fulltime hooi ter beschikking hebben en dat dat straks ook zo blijft maar moeilijker toegankelijk. Maar misschien krijgen ze momenteel wel een beperkte hoeveelheid, bijvoorbeeld 1 kg per dag, en in plaats van dat ze er 2 uur over doen wil ze dat de konijnen deze 1 kg langer ter beschikking hebben (geen idee wat realistische hoeveelheden zijn voor konijnen :+ ). Dus het is niet per definitie zo dat ze dmv slowfeeden minder gaat geven.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:32

Maartje1990 schreef:
Daancha schreef:

Wat een vreemde redenatie. Stel ze hebben dezelfde hoeveelheid hooi normaal gesproken op in een uurtje maar met een slowfeeder doen ze er twee uur over. Hebben ze toch dezelfde hoeveelheid gegeten uiteindelijk. Wellicht zelfs wel meer omdat er minder geknoeid en dus verspild wordt.

Tenminste, volgensmij bedoelt TS niet om minder hooi te gaan voeren, maar dezelfde hoeveelheid maar dan is het de bedoeling dat de konijnen er langer mee bezig zijn en minder knoeien. Of je moet er van uit gaan dat de konijnen 24/7 hooi aan het eten zijn.

Maartje1990

Re: Slowfeeder voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:37

Ik mag toch hopen dat de konijnen 24/7 beschikking tot hooi hebben. Andees vind ik dat toch best een kwalijke zaak.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:46

Maartje1990 schreef:
Ik mag toch hopen dat de konijnen 24/7 beschikking tot hooi hebben. Andees vind ik dat toch best een kwalijke zaak.

Kan het hier niet meer mee eens zijn! Misschien is het nog een idee om hooi laag in suikers te voeren net als bij paarden, ik weet niet hoe je dat in de praktijk kan brengen alleen

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:04

Maartje1990 schreef:

Daar heb je gelijk in, maar.. Ts heeft volgens mij al meerdere keren gezegd dat de konijnen non-stop hooi ter beschikking hebben en dat ze een oplossing heeft (namelijk, fruit eraf, brok wegen en minderen, en hooi wel fulltime aanbieden maar wel proberen de konijnen wat meer uitdaging en beweging te geven door het op verschillende plekken te leggen.) ;)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 13:42

Dankjewel SandAndOak, klopt helemaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:37

Goed, ik zou zeggen, eerst de brokken minder (of zelfs helemaal weg!) Em het hooi laten voor wat het is. Als enkel de brokjes weglaten voldoende is waarom zou je dan nog iets gaan doen met dqt hooi?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:19

Mijn slowfeeder voor de konijnen. Niet zodat ze minder eten, maar wel om ervoor te zorgen dat ze minder knoeien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij zijn ook meteen klaar voor de strenge vorst. Plexiglas voor het gaas tegen de wind en heel de ren vol stro tegen de kou.
Zo een paar wilgentakken er in en hopen dat het snel weer beter weer is.

Afbeelding

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 09:28

Nou wat een kou hè!
Thanks voor de foto's.
We hebben de onderkant van de ruif nu alleen dicht gemaakt tegen het knoeien.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:17

EDIT:

Wat betreft het dik worden/zijn en schransen
Je vroeg dan niet om dieet advies in je OP (Ik heb niet alle reacties helemaal goed uitgeplozen, dus sorry als daar al iets in naar voor kwam wat ik nu misschien herhaal haha), maar ik denk dat het wel goed is om toch even opnieuw naar de situatie te kijken en de prioriteit met waar je de focus wilt leggen misschien zou moeten verleggen, want het hooi is echt het probleem niet normaal gesproken.

Slowfeeden met hooi zou ik toch liever niet doen. Daar heeft een konijn echt helemaal niks aan. Altijd hooi kunnen eten en gewoon goed bij het hooi kunnen komen is zo belangrijk. Een konijn kan zich eigenlijk niet echt snel over eten aan hooi en regelt dat wel prima zelf (als er verder medisch niks aan de hand is zeg maar). Dus als het echt is om er qua gewicht iets vanaf te krijgen...

Dan zou ik het zoeken bij de Brok: iets minder brok > en dat eventueel gedeeltelijk meer aanbieden in een voerballetje (die heb je ook voor konijnen - Zoiets bv: https://www.petshop24.nl/product/trixie ... -7x7x7-cm/) zodat ze een beetje ervoor moeten 'werken' en meer beweging hebben erbij. Vaak vinden konijnen het ook nog echt leuk om met zo'n balletje te werken als ze doorhebben hoe het moet. Met de brokken is het helaas heel vaak zo dat wat op de zakken staat gewoon niet werkt voor veel individu's en vaak te veel is. Dus daar valt vaak veel te 'winnen' als je idd denkt dat er iets af kan. Even in de gaten blijven houden, dat wanneer je gaat minderen, er verder niks veranderd aan ze qua gedrag; als ze gewoon evenveel energie hebben en laten zien bv zegt dat wel al dat ze normaal idd gewoon meer krijgen als dat ze nodig hebben als individu. Dus ik zou dan ook starten nu met de brok minderen ja.

En aanvullend kun je nog kijken dat je groenten/fruit met wat meer suikers idd wat mindert of even weglaat voor nu en vervangt met iets anders. En dat zou in principe, zeker nu in de winter als warmhouden al meer energie kost, voldoende moeten zijn om op een verantwoorde manier iets eraf te krijgen. Te veel dingen aanpassen kan ook weer zorgen dat ze te snel zouden afvallen, dus je moet wel even kijken dat het een beetje in verhouding is allemaal en je niet te veel overal vanaf pakt. Denk een combi van iets minder brok + proberen ze wat extra beweging te geven bv + eventueel wat groenten/fruit met meer suikers minderen of vervangen door iets anders, is een prima manier om er verantwoord iets vanaf te krijgen en het hooi zou ik mooi laten voor wat het is :j

Verse groenten e.d. kun je, net zoals bv brokjes in een voerbal, ook verspreid voeren op verschillende plekken zodat ze iets meer in beweging blijven ook. Of eventueel een ander speeltje aanbieden waar ze misschien mee kunnen spelen en weer wat extra beweging mee krijgen < wat ook mentaal gewoon leuk is voor ze, om mee bezig te zijn.

Wat betreft het tegengaan van spillen
Ik vond zelf die ijzeren hooi balletjes daar altijd wel fijn voor; die kun je ophangen aan de tralies en daar knoeiden mijn konijnen vrij weinig mee. Maar er zijn idd nog meer varianten te vinden als de standaard hooi ruif - ik zag hier in het topic ook al wat voorbij komen wat dan idd handig zou kunnen zijn voor je. Hooi verspillen is idd ook jammer en snap dat je daar dan ook wat aan wilt doen.