Mijn husky x Malamute loopt bijna overal los. Het heeft me 3 jaar intensief trainen gekost en ik heb van een totaal ongeïnteresseerde hond nu een op mij gerichte hond meelopen. Ik weet wat zijn zwaktes zijn en kan dus op tijd handelen als er zich een situatie aandoet die hij nog niet (los) aankan.
Ga eerst oefenen op een heel saaie locatie waar geen prikkels zijn. Een verlaten parkeerplaats bijvoorbeeld. Of thuis kan trouwens ook.
Roep zijn naam en als hij alleen al omkijkt geef je hem iets Heel Lekkers. En niet komen met een gedroogd stukje long of kipfilet. Ik ben begonnen met Smac en gerookte kipfilet. Inmiddels werkt een fijngesneden Rodi kip/kaas worst ook.
Roep maar 1x, kijkt hij in het begin daar niet voor om, gooi het dan in zijn zicht of tegen hem aan. Dan gaat hij volgende keer wel kijken. Heb je zijn aandacht?
Stop met lekkers geven, loop een stukje met hem tot hij weer iets voor zichzelf gaat doen en doe het opnieuw. Niet gelijk een uur doen, 5 minuten is al zat.
Bouw dit op, ga dit doen als je op een industrieterrein loopt en meer mensen tegen zal komen maar nog geen hele groepen. Ga eens naar een plaatselijk park waar af en toe honden voorbij komen.
Uiteindelijk ga je dit ook doen aan een lange lijn en moet hij vanaf een grotere afstand naar je toe komen. Houd zijn aandacht ook echt vast als hij die afstand naar jou aflegt.
Ik vond het fijn dat te doen door mijn hand tegen mijn knieën te zetten en het lekkers daar te houden. De hond kijkt dan naar je hand en wordt niet meer afgeleid door alles rondom/achter jou. Desnoods kun je nog naar achter lopen terwijl hij naar je toe komt en je hem belonend toe spreekt.
Jij moet interessant en leuk worden voor hem. Door deze aanpak en het langzaam uitbouwen plus zelf initiatief pakken tijdens het wandelen (maar ook thuis) heb ik mijn hond kunnen leren loslopen.
Je staat even voor banketstaaf in uitlaatgebieden maar het is voor een goed doel. Probeer niet te snel te gaan, bevestig echt goed. Net als bij paarden