Hond 'leren' loslopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:12

Intacte reuen kunnen ook leren loslopen.
Mijn husky x Malamute loopt bijna overal los. Het heeft me 3 jaar intensief trainen gekost en ik heb van een totaal ongeïnteresseerde hond nu een op mij gerichte hond meelopen. Ik weet wat zijn zwaktes zijn en kan dus op tijd handelen als er zich een situatie aandoet die hij nog niet (los) aankan.

Ga eerst oefenen op een heel saaie locatie waar geen prikkels zijn. Een verlaten parkeerplaats bijvoorbeeld. Of thuis kan trouwens ook.
Roep zijn naam en als hij alleen al omkijkt geef je hem iets Heel Lekkers. En niet komen met een gedroogd stukje long of kipfilet. Ik ben begonnen met Smac en gerookte kipfilet. Inmiddels werkt een fijngesneden Rodi kip/kaas worst ook.
Roep maar 1x, kijkt hij in het begin daar niet voor om, gooi het dan in zijn zicht of tegen hem aan. Dan gaat hij volgende keer wel kijken. Heb je zijn aandacht?
Stop met lekkers geven, loop een stukje met hem tot hij weer iets voor zichzelf gaat doen en doe het opnieuw. Niet gelijk een uur doen, 5 minuten is al zat.

Bouw dit op, ga dit doen als je op een industrieterrein loopt en meer mensen tegen zal komen maar nog geen hele groepen. Ga eens naar een plaatselijk park waar af en toe honden voorbij komen.
Uiteindelijk ga je dit ook doen aan een lange lijn en moet hij vanaf een grotere afstand naar je toe komen. Houd zijn aandacht ook echt vast als hij die afstand naar jou aflegt.
Ik vond het fijn dat te doen door mijn hand tegen mijn knieën te zetten en het lekkers daar te houden. De hond kijkt dan naar je hand en wordt niet meer afgeleid door alles rondom/achter jou. Desnoods kun je nog naar achter lopen terwijl hij naar je toe komt en je hem belonend toe spreekt.

Jij moet interessant en leuk worden voor hem. Door deze aanpak en het langzaam uitbouwen plus zelf initiatief pakken tijdens het wandelen (maar ook thuis) heb ik mijn hond kunnen leren loslopen.

Je staat even voor banketstaaf in uitlaatgebieden maar het is voor een goed doel. Probeer niet te snel te gaan, bevestig echt goed. Net als bij paarden :)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:15

Bedankt voor jullie reacties, dit helpt me absoluut verder.

Goof, de hond is inderdaad niet gewend 'goed' (mijn 'goed' dan hè) aan de riem te lopen. Niet op stemcommando, maar op meetrekken waardoor hij dus ook geleerd heeft om terug te trekken of schrap te zetten.

Erres, wat een goed verhaal. Heb je hem gecastreerd nadat je 'm overgenomen hebt? En hoe was/is hij met andere honden?
Die van mij trekt dus niet als we lopen, dan heeft hij mooi mijn tempo. Maar hij stopt en dat is het moment waarop hij trekt: of hij trekt naar de plek waar hij wilt snuffelen, of hij staat abrupt stil en geeft weerstand. Als het moet, kan ik hem meetrekken maar dat lijkt me niet de manier. Dan heb ik steeds een hond achter me lopen met de lijn strak.

Bedankt secricible, dit is inderdaad de inschatting die ik probeer te maken. Is dit een kansloze missie of niet? Maar ik kan natuurlijk sowieso aan de gang gaan met zijn aandacht en gehoorzaamheid aan de lijn.

Ik heb ook nog niet echt worst-worst geprobeerd, dus dat ga ik vandaag even halen!

Lisitano, onwijs bedankt voor je uitgebreidheid, dit ga ik oppakken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:04

ik moet bij dit topic gelijk denken aan een filmpje op facebook. Die man heeft zijn hond los in de wei lopen, roept de hond maar gewoon nul reactie. Vervolgens geeft hij een gil en rent weg, die hond rent er meteen achter aan. :')
Niet echt de meest ideale manier om hem te roepen, maar als echt niks anders meer lukt... Nee hoor grapje, ik denk dat je al veel tips hebt gekregen. Het nadeel met een intacte reu is dat ze ook overmatig snuffelen, dus ik zou zeker korte stukjes pakken waarbij hij echt naast moet lopen en even zonder snuffelen aan de lijn moet wandelen. Desnoods met een jachtlijntje ipv. tuig gaan lopen, dan heb je wat meer directe controle.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:33

Berghonden zijn trouwens vaak erg zelfstandig en boeit het niet zo wat jij er allemaal van vindt. Je zal hem nooit leren het fijn te vinden als een gehoorzame herder volgzaam mee te lopen. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.
Maar een berghond alleen kort aangelijnd sommeren te volgen vind ik niet reëel en dat levert voor jullie beide alleen maar ergernissen op. Wandelen met jou moet leuk zijn en interessant. En natuurlijk moet hij wel naar jou luisteren maar dat zou ik echt op een andere manier doen dan dat volgen afdwingen en dat hij nergens mag snuffelen.
Je gaat toch voor hem naar buiten? Als hij snuffelen leuk en ontspannen vindt zou ik hem dat zeker laten doen.

Gebruik dat stukje zelfstandigheid slim. Ik laat mijn hond bijvoorbeeld vaak denken dat hij iets zelf besloten heeft, maar dat heb ik dan keurig zelf georganiseerd :D
Zo mag hij tijdens wandelingen gerust snuffelen maar kies ik de plekken en momenten uit. Hij krijgt dan meer riem en huppel ik enthousiast naar een plek toe waarvan ik zie dat hij interesse heeft.
Begint hij me mee te sleuren naar een boom, draai ik een andere kant op maar dan wel zonder gemopper en gesleur. Ik loop dan ook vaak als een debieltje over straat of door het bos, te zingen en te huppelen om mijn honden enthousiast te krijgen voor iets wat ze normaal geen bal interesseert.

Als het snuffelen me te lang duurt tel ik af.
3: je hebt nog een paar tellen, afronden vriend!
2: het is tijd je poot op te tillen voor die markering.
1: afknijpen! We gaan.
Bij 3 probeert mijn hond nu altijd heel snel het perfecte plekje te vinden :')

Ik heb trouwens ook een Podenco. Ook heel zelfstandig en die heb ik alleen dingen kunnen leren door herhaling. En dan nog doet ze alleen wat haar uitkomt en luistert ze nooit. Ik probeer het al 6 jaar maar het is hopeloos.
Daar doe ik dan ook vooral dingen mee die gewoon bij haar passen en veilig zijn. Zij kan los omdat ze ons volgt en nooit iemand lastig valt. Ik pas me graag aan aan mijn honden. Soms zit een wens van mij er gewoon niet in en moet je daar een middenweg in vinden.
En geduld hebben.

petitparis

Re: Hond 'leren' loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:46

Ik zie zelf niet onmiddellijk in waarom het intact zijn van de reu een probleem hoeft te zijn om te leren loslopen.
Mijn honden doen thuis ook lelijk tegen alle andere honden die passeren, maar op wandeling zullen ze zelden of nooit op een andere hond af stormen. Zij spiegelen enorm de houding van andere honden. Negeert de andere hond hen, dan kijken ze alleen na het kruisen een keer om. Is de andere klaar om uit te vallen, dan moet ik mij ook schrap zetten. Is de andere opgewonden om te spelen, dan worden de mijne ook hyper...

Eerste stap is om hem beter onder controle te krijgen, duidelijk aflijnen wanneer hij wel en niet kan snuffelen. Werken met een lange lijn om hem wanneer hij wel mag snuffelen meer vrijheid te geven zonder dat jij altijd moet wachten, want je leert onrechtstreeks dat jij wel op hem zal wachten als hij een geurtje interessanter vindt.
En als dat goed gaat, plekjes zoeken waar je hem kan loslaten zonder dat hij effectief weg kan of ruzie zoeken met andere honden.
Misschien zoeken naar iets wat wel zijn aandacht trekt qua voer of een speeltje, bovendien naarmate hij leert waar en wanneer hij kans krijgt op mer vrijheid en snuffelen, ga je wellicht ook makkelijker zijn aandacht kunnen vragen.
Hier ook een vd honden die in het begin van een wandeling absoluut geen interesse heeft in voedselbeloningen, wat het ook moeilijker maakte om netjes aan de lijn te lopen aan te leren. Haar hoofd stond alleen naar zo snel mogelijk in het bos geraken...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:46

Brainless schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Gezien de hond een intacte reu is het antwoord heel simpel "nee" als hij gecastreerd is en je flink met hem gaat trainen met baas gericht zijn, dan denk ik zeker dat het moet kunnen :)

Een hond die van nature niet baasgericht is zal nooit zo goed afgericht kunnen worden als een hond die dat van nature wel is.

mee eens. Maar het kan wel goed genoeg veranderen om los te kunnen lopen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:35

Haarbal schreef:
Bij mij op cursus zouden ze zeggen; dan heb je de goeie brokjes nog niet gevonden! Sommige honden 'doen' het niet voor een koekje, maar wel voor een frolic, stukje frikandel, rodiworst, makreel of kaas. Jij moet 'de leukste' zijn, en als jij geen lekkere koekjes of een tennisbal ofzo hebt, dan ben je dus niet 'de leukste' en dan krijg je de aandacht niet.

Daar heb je een goed punt te pakken. Na het plaatsen van mijn reacte ben ik met stukjes kaas gaan oefenen, en toen ging het ineens een stuk beter! Wonderbaarlijk :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:08

Nog niet het hele topic gelezen, maar viel me meteen op dat het feit dat de reu niet gecastreerd is zo'n issue is.
Dat is het wat mij betreft helemaal niet. Er zijn zoveel niet gecastreerde honden die prima kunnen loslopen (ik heb er één van ;) ) het is een ontzettende misvatting dat een reu rustiger of vriendelijker zou worden als gevolg van castratie.

Vóór je deze hond laat loslopen moet je hem eerst beter leren kennen, en hij jou. Als hij niet gek op eten is, waar loopt hij dan wèl warm voor, wat je als beloning zou kunnen gebruiken?
Zorg dat je je hond kunt lezen, en verdiep je in hoe een hond leert.
Afhankelijk van de uitkomst van eea kan hij op termijn dan mogelijk wel los.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:11

Nikass schreef:
Nog niet het hele topic gelezen, maar viel me meteen op dat het feit dat de reu niet gecastreerd is zo'n issue is.
Dat is het wat mij betreft helemaal niet. Er zijn zoveel niet gecastreerde honden die prima kunnen loslopen (ik heb er één van ;) ) het is een ontzettende misvatting dat een reu rustiger of vriendelijker zou worden als gevolg van castratie.

Vóór je deze hond laat loslopen moet je hem eerst beter leren kennen, en hij jou. Als hij niet gek op eten is, waar loopt hij dan wèl warm voor, wat je als beloning zou kunnen gebruiken?

Hier ben ik t mee eens :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:13

Edit: uitvallen aan de riem is iets totaal anders dan vechten van een loslopende hond, compleet ingegeven door een andere emotie.
Castratie van een reu kan uitvallen aan de riem veroorzaken of verergeren.
Je kunt je hond ook even laten testen/bekijken door een serieus goede (!) gedragsdeskundige zoals MG, Sam Turner of Monique Bladder.

KW dank je wel. Ik moet nu eerst even alle posts verder bij lezen :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:24

juniper schreef:
Sorry voor het kapen van het topic, maar hebben jullie tips voor het trainen van een hond met bananen in de oren? Onze Duitse Staander heeft het eerste jaar van zijn leven amper opvoeding gehad, en heeft altijd aan de riem mogen trekken en zijn gang mogen gaan. We zijn nu een jaar verder en het gaat al beter, maar hij heeft geen duidelijke 'will to please'. Buiten hoort, ziet, en ruikt hij alles, en dan wil hij er op af. Stilstaan tot hij niet meer trekt, laten zitten, achteruit lopen, omkeren; niks dringt tot hem door. Hij neemt brokjes graag aan, maar geeft er niet zo dusdanig veel om dat hij mij verkiest boven dingen buiten. Ik heb buiten dit jaar om geen ervaring met honden en weet het ook niet meer.

Stilstaan tot hij niet meer trekt is een beetje achterhaald, het doet een enorm beroep op de zelfbeheersing van een hond, en niet elke hond heeft dat (al).
Ik zou dus gaan werken met clickertraining, en dan veel oefenen met het aanleren van zelfbeheersing.
Clickertraining heeft zich ontwikkeld, je kunt daar echt veel mee. Helaas is dat bij heel veel mensen nog niet bekend.
Het enige dat je nodig hebt is een beloning. Een hond die voor voer werkt is wel het makkelijkste vind ik. Maar bijvoorbeeld veel border collies werken liever (of alleen) voor een balletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:42

Nikass schreef:

Ik heb geen problemen met een intacte reu, heb ik zelf ook.
Wel met een loslopende hond met bananen in de oren, dominant en met een reactie op andere honden en dan is het formaat ook nog groot.
Ik persoonlijk zit niet op dat soort loslopende honden te wachten, hij reageert op andere reuen, hoe reageert hij op een aangelijnde loopse teef?
Intacte reuen los is prima, mits goed onder appèl.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:49

Ik denk dat 95% van de reuen op een loopse teef reageert. Ik blijf het gek vinden geen reactie te verwachten als je met een loopse teef in (drukker) losloopgebied gaat wandelen. Ik heb zelfs teven zien reageren :D
Mijn reu duikt er gelukkig nooit op maar gaat met wat pech als een bezetene bij die doos staan kwijlen en 500 meter verderop is hij er nog mee bezig. Ik weet dat dat mijn probleem is maar toch vind ik het gek. Je zet een hengstige merrie ook niet in een bak vol hengsten. Dat wordt hommeles en is voor iedereen extra stress. Vooral voor de dame in kwestie.

Maar goed, andere discussie.

TS geeft aan te willen trainen en staat open voor advies en tips. Het is dan wel een beetje raar om aan te nemen dat ze die hond zonder appel nu los zou gooien.
Ik ging er na alleen al het lezen van de OP vanuit dat er eerst getraind gaat worden. Zullen we op basis daarvan verder gaan en niet meer doen of TS achteloos die hond los gaat gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:19

Lisitano schreef:
Ik denk dat 95% van de reuen op een loopse teef reageert. Ik blijf het gek vinden geen reactie te verwachten als je met een loopse teef in (drukker) losloopgebied gaat wandelen. Ik heb zelfs teven zien reageren :D
Mijn reu duikt er gelukkig nooit op maar gaat met wat pech als een bezetene bij die doos staan kwijlen en 500 meter verderop is hij er nog mee bezig. Ik weet dat dat mijn probleem is maar toch vind ik het gek. Je zet een hengstige merrie ook niet in een bak vol hengsten. Dat wordt hommeles en is voor iedereen extra stress. Vooral voor de dame in kwestie.

Maar goed, andere discussie.

TS geeft aan te willen trainen en staat open voor advies en tips. Het is dan wel een beetje raar om aan te nemen dat ze die hond zonder appel nu los zou gooien.
Ik ging er na alleen al het lezen van de OP vanuit dat er eerst getraind gaat worden. Zullen we op basis daarvan verder gaan en niet meer doen of TS achteloos die hond los gaat gooien?

Jij gaat er gelijk van uit dat men met de loopse teef in een druk losloopgebied gaat lopen.
Je kunt ook gewoon in een rustig stuk lopen en een loslopende reu tegen komen toch? Denk je dat honden enkel loslopen in losloopgebieden?

Ik reageer trouwens op een reactie van nikass dat mensen moeite hebben met het feit dat de reu intact is als hij los is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:33

Het al dan niet gecastreerd zijn is denk ik minder een probleem dan het 'berghond' zijn.
Mijn ongecastreerde spaniel liep overal los waar dat enigszins kon en mocht. Geen problemen.

Mijn wél gecastreerde podengo loopt nergens los, want zijn jachtinstinct is te groot.

Een berghond is een zelfstandige hond, die gaat niet slaafs volgen, die heeft zijn eigen ideeën. En terecht, want daar is hij ook voor bedoeld. Je kunt natuurlijk wel proberen te werken naar het loslopen toe, maar dat is echt herhalen, herhalen, herhalen en precies dat voer vinden wat de hond het allerlekkerste vindt. En dan nog: altijd in je achterhoofd houden dat het wel eens niet kan lukken en dat jullie met (prettigere) aangelijnde wandelingen genoegen moeten nemen. En dat kan ook prima he... Mijn podengo gaat gewoon aangelijnd mee hiken ;)
Sleeplijn / lange lijn geeft de hond al meer snuffelruimte, en als je het einde van de riem bereikt hebt, moet hij toch maar gewoon weer mee komen. Leren ze snel genoeg. Die van mij weet dat ook: je mag snuffelen, maar waar de riem ophoudt, ga je toch écht weer lopen.

Oefenen zou ik verder, wat anderen ook al gezegd hebben, doen op afgesloten terrein (dat niet het eigen terrein is, want op eigen terrein luisteren ze vaak wél en 'buiten de deur' niet is mijn ervaring).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:39

Nouja ach een van mijn pupkopers woont strak aan t strand. En die kregen van verschillende vrienden de vraag wanneer ze hem gaan castreren(nog voordat ie in huis was) want anders kon ie echt niet los mee naar t strand of bos want als hun teven loops waren zou hij daar zo opduiken. Wat hun dachten daar aan te gaan doen.

Nou sorry, met alle respect. Maar ik vind t niet sociaal en verstandig om met een loopse teef naar een losloopgebied te gaan. En vooral niet los. Aangelijnd kan nog. Maar ik zou t nooit doen. Alle honden dienen in losloop onder appel te staan en niet op andere honden af te vliegen. Maarja, waar een reu bij een loopse teef zn “willie” achterna kan lopen, doen teven die loops, en zeker dekrijp, zijn daar niet aan onder..
dus een reu hoort hierin prima onder appel te staan, maar een teef net zo goed.
Maargoed ik vind t ook alles behalve sociaal om een loopse teef in zo’n gebied mee te nemen.
Ik laat mn meiden al niet in de woonwijk plassen of lopen(behalve onze tuin) als ze loops zijn.
Zodat anderen/reutjes hier zo min mogelijk last van hebben.. kleine moeite..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:57

eerder heb een een Sint Bernard overgenomen (11 maanden en 87 cm hoog) die ook altijd aan de lijn trok. Ik heb het afgeleerd dat zodra zij begon te trekken ik geen stap meer verzette totdat zij weer naast mij kwam. Dit had zij echt binnen enkele dagen door. Veel geduld is hiervoor nodig. Snoep en andere lekkernijen heb ik nooit gebruikt. Gewoon omdat ik altijd honden heb en had die de neiging hebben tot kwijlen dus eten en lekkers in de etensbak op in de mand.
Wat het kwijlen heel erg verminderd.

Nu een pup in huis en aan de lijn aan het leren van commando's en met de stem belonen en consequent blijven met vaste commando's op vaste plekken. ook stilstaan voor het oversteken als is de straat volledig leeg en na het commando pas in beweging om over te steken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:01

Niet gecastreerd is heel lastig met los lopen, dat heb ik vaak ervaren. Ik gebruik een sleeplijn en dat werkt goed, ik roep ze dan steeds terug.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:07

friesiszwart schreef:
eerder heb een een Sint Bernard overgenomen (11 maanden en 87 cm hoog) die ook altijd aan de lijn trok. Ik heb het afgeleerd dat zodra zij begon te trekken ik geen stap meer verzette totdat zij weer naast mij kwam. Dit had zij echt binnen enkele dagen door. Veel geduld is hiervoor nodig. Snoep en andere lekkernijen heb ik nooit gebruikt. Gewoon omdat ik altijd honden heb en had die de neiging hebben tot kwijlen dus eten en lekkers in de etensbak op in de mand.
Wat het kwijlen heel erg verminderd.

Nu een pup in huis en aan de lijn aan het leren van commando's en met de stem belonen en consequent blijven met vaste commando's op vaste plekken. ook stilstaan voor het oversteken als is de straat volledig leeg en na het commando pas in beweging om over te steken.

Dat doe ik ook ja: stilstaan als ze trekken. Komen ze weer naast, wandelen we verder.
Zelfde met stilstaan inderdaad: als ik 'stop' zeg, sta je NU stil.

Maar dan nog kan die van mij niet los. Hij wil wel luisteren, maar het instinct is te sterk. Toch is het voor de dagelijkse omgang gewoon héél fijn als ze dat soort dingen gewoon weten. Aan de riemen hangen vind ik vreselijk (nog los van dat ik het fysiek niet kan bij grotere honden).

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:08

Bedankt voor de vele reacties. Ik ben me inderdaad bewust dat het loslopen één van de laatste onderdelen is in het traject 'loslopen aanleren' (als het al zo ver gaat komen).

Jullie hebben me doen inzien dat, of dit nou een eindresultaat wordt of niet, met z'n tweeën aan de slag kan ieder geval zorgen voor een fijnere verhouding tijdens het wandelen. Dus daar ben ik mee bezig :D

Ik ben sinds gisterochtend duidelijker in de grenzen van het snuffelen. Gebruik mijn stem als ik wil dat hij door moet lopen, de 1, 2, 3 die Lisitano noemde als hij eigenwijs is, en laatste stap is dan toch druk op de lijn. En belonen met mijn stem als hij zelf mee loopt (moet nog even naar de supermarkt voor lekker voer, vandaag!). Vanochtend ging het al zodanig beter dat hij vaak bij de eerste keer 'hup' snel plaste en mee liep.

Wat jij noemt, Skippy01, vind ik ook een goede. De lijn is lang, als hij op is is hij op en gaan we door. Deze hond blijft dus een beetje knullig achter je lopen als je hem weer meeneemt, dus ik probeer 'm nu steeds met een 'vooruit' naar voren te sturen zodat hij die techniek ook doorkrijgt.

Ik wil eigenlijk kijken of ik ergens in de toekomst een 'date' met een andere hond kan organiseren, in een afgesloten ruimte. Zodat ik kan inschatten hoe hij los op andere honden reageert. Nadeel is dat ik Griekenland zit en de taal nog niet zo goed beheers. Even een praatje maken lukt nog niet, dus de opstap naar 'kan ik je hond binnenkort lenen voor een sociaal experiment' is wat hoog. Daar moet ik even over nadenken.

En wat betreft niet-gecastreerde reu en loslopen. Ik herken het van onze eerste reu, tijdens de wandelingen was je altijd bezig met situaties voorkomen en opletten wat er op je pad komt. Ik verwacht dus ook niet met deze hond in een druk losloop-gebied met 'm los te lopen.
Hier woon ik naast de bergen en met 20 minuten ben je op plekken waar vrijwel niemand komt (en al helemaal niet met hond). Ik kan me zo voorstellen dat dat de plekken zijn waar ik hem los kan klikken. Als het zo ver komen gaat.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:10

marleen_usar schreef:
Niet gecastreerd is heel lastig met los lopen, dat heb ik vaak ervaren. Ik gebruik een sleeplijn en dat werkt goed, ik roep ze dan steeds terug.

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb hier een Bordeaux dog x Bullmastiff intacte reu van 17 maanden en los luistert hij beter als aan de lijn, aan de lijn is hij veel meer gefocust op zijn omgeving ipv op mij.
Als hij los loopt dan is hij ontzettend gefocust op mij, als ik bijvoorbeeld prompt stil ga staan dan gaat hij direct naar mij toe en naast mij zitten.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:21

marleen_usar schreef:

Wel erg kort door de bocht deze reactie. Niet gecastreerd hoeft zeker niet te betekenen dat het lastig is met loslopen gelukkig :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:44

Enige goede tip hier is: neem les!

Lees hier veel tips, zowel een aantal goede als heel veel verkeerde!

Door een beeldscherm kan je zeer moeilijk vertellen hoe je zou handelen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:27

Mindim schreef:
Jij gaat er gelijk van uit dat men met de loopse teef in een druk losloopgebied gaat lopen.
Je kunt ook gewoon in een rustig stuk lopen en een loslopende reu tegen komen toch? Denk je dat honden enkel loslopen in losloopgebieden?

Ik reageer trouwens op een reactie van nikass dat mensen moeite hebben met het feit dat de reu intact is als hij los is.

Ik ga nergens vanuit, ik ervaar dat dus ik weet dat het zo is. Ook lees ik het regelmatig terug op diverse fora, ook hier. Ik heb overigens 'drukker' geschreven en tussen haakjes gezet. Daarmee bedoel ik dat men ook in een goed bezocht losloopgebied gaat lopen met een loopse teef.

Wat betreft je reactie op Nikass; je lijkt het over de hond van TS te hebben met je beschrijvingen. Over welke grote hond met bananen in de oren en een dominante reactie had je het dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:36

kiwiwitje schreef:
Nouja ach een van mijn pupkopers woont strak aan t strand. En die kregen van verschillende vrienden de vraag wanneer ze hem gaan castreren(nog voordat ie in huis was) want anders kon ie echt niet los mee naar t strand of bos want als hun teven loops waren zou hij daar zo opduiken. Wat hun dachten daar aan te gaan doen.

Nou sorry, met alle respect. Maar ik vind t niet sociaal en verstandig om met een loopse teef naar een losloopgebied te gaan. En vooral niet los. Aangelijnd kan nog. Maar ik zou t nooit doen. Alle honden dienen in losloop onder appel te staan en niet op andere honden af te vliegen. Maarja, waar een reu bij een loopse teef zn “willie” achterna kan lopen, doen teven die loops, en zeker dekrijp, zijn daar niet aan onder..
dus een reu hoort hierin prima onder appel te staan, maar een teef net zo goed.
Maargoed ik vind t ook alles behalve sociaal om een loopse teef in zo’n gebied mee te nemen.
Ik laat mn meiden al niet in de woonwijk plassen of lopen(behalve onze tuin) als ze loops zijn.
Zodat anderen/reutjes hier zo min mogelijk last van hebben.. kleine moeite..

Beide partijen moeten zich dan aanpassen. Je gaat niet naar een losloop gebied met een loopse teef en een noet luisterende hond houbje aan de lijn. Opgelost! :+